handdator

Visa fullständig version : Rena rama grekiskan


airie
2005-11-21, 19:54
Hej alla därute!
Bara en fråga från en nykomling: Tror ni att det är möjligt att lära sig lite grekiska på egen hand med hjälp av en vanlig "bandkurs", som man köper i bokhandeln?:confused: Jag blir lite rädd när jag läser alla era inlägg på språksidan, för att inte tala om alla fantasifulla bokstäver man måste kunna.
Jag vann en grekisk språkkurs idag (21/11) på Aftonbladets "Miljonutdelning"...ni vet...Hade ju önskat mig det men det kanske hade varit bättre med en hundvalp?!Ang_elx
Soliga hälsningar/Airie i Kroatien

karinafp
2005-11-21, 20:03
Grattis till vinsten! klapp_klapklapp_klapklapp_klap Visst kan du lära dig en del av en sådan kurs! Det kan bli en bra start, och nånstans måste man ju börja. ;)

Bokstäverna och några ord lär du dig snabbt genom att klicka runt på:

www.theodorou.freeserve.co.uk/greekcyp/contents.htm

och om du klickar på ikonen "Activity centre" i övre högra hörnet, kommer du till några spel som övar ordförrådet.

www.xanthi.ilsp.gr/filog/ har också några nybörjarlektioner, där du bland annat kan se hur man skriver bokstäverna.

Lycka till!!

Karin

airie
2005-11-21, 20:14
Tack snälla för uppmuntrande svar! Jag var rädd för det värsta faktiskt men jag ska kolla de där sidorna. Nu känner jag mig genast lite bättre. Här ska pluggas grekiska._B-anana
Hälsningar Airie i Kroatien

guppel
2005-11-21, 20:19
Hej alla därute!

Jag vann en grekisk språkkurs idag (21/11) på Aftonbladets "Miljonutdelning"...ni vet...Hade ju önskat mig det men det kanske hade varit bättre med en hundvalp?!Ang_elx
Soliga hälsningar/Airie i Kroatien

Nämen hallå !bye_bye bye_bye bye_bye
Var de' du som vann ! GRATTIS !!_B-anana

Jag tyckte de' va' så gulligt ! Va KUL, å va kul du ska ha sedan hela livet, med all glädje ett nytt språk kan ge dig :) ......

Visst-små valpar är också störtsköna - men det kan du ju skaffa massvis, en i tur å ordning, genom att vänligen adoptera någon hemlös trasselsudd när du väl är i Grekland !
Medan du lär dig Grekiska är det nog säkrast att du har lite mer lugn å ro än en gnyende trasselsudd som mumsar i sig dina bästa tofflor när du minst anar det....

Lycka till - VERKLIGEN flabb_flab !

/Guppeliguppgupp

Nora
2005-11-21, 21:29
Hej alla därute!
Bara en fråga från en nykomling: Tror ni att det är möjligt att lära sig lite grekiska på egen hand med hjälp av en vanlig "bandkurs", som man köper i bokhandeln?:confused: Jag blir lite rädd när jag läser alla era inlägg på språksidan, för att inte tala om alla fantasifulla bokstäver man måste kunna.
Jag vann en grekisk språkkurs idag (21/11) på Aftonbladets "Miljonutdelning"...ni vet...Hade ju önskat mig det men det kanske hade varit bättre med en hundvalp?!Ang_elx
Soliga hälsningar/Airie i Kroatien

Ikke blir redd!;) Det går fint å lære litt gresk på egenhånd. Faller litt av noen av de språkdiskusjonene selv, jeg startet den mou/me-tråden, men visste ikke at det skulle bli så mye greier ut av den.:o Nå sliter jeg litt med å henge med på den.

airie
2005-11-22, 19:16
OK Nora!
Tack för din uppmuntran! Jag lovar hålla dig informerad hur det går. Bra att starta trådar som folk blir intresserade av. Fortsätt så":)
bye_bye /Airie i Kroatien, men åker hem till Sverige 30/11snyft_drop

pinulk
2005-11-22, 20:21
Ett litet tips. Läs först thailändska och sedan då du börjar med grekiska så är det löjligt lätt med bara några annorlunda bokstäver.

guppel
2005-11-22, 22:14
VA ? Är det släkt mellan grekiska å thailändska ?

Nora
2005-11-22, 22:41
Tror nok ikke det, men det han mener er vel kanskje at thailandsk er så vanskelig at da virker gresk så lett i forhold! Eller hur?

Nora
2005-11-22, 22:52
OK Nora!
Tack för din uppmuntran! Jag lovar hålla dig informerad hur det går. Bra att starta trådar som folk blir intresserade av. Fortsätt så":)
bye_bye /Airie i Kroatien, men åker hem till Sverige 30/11snyft_drop

Ja, hold meg gjerne informert! Det er gøy å høre fra andre som også prøver å lære seg litt gresk.:)

airie
2005-12-09, 12:32
Hej alla duktiga!

Jag började plugga grekiska igår .:D !!
Har lärt mig två ord..."tjé:rete" och "kalispera". Fy bubblan så svårt det verkar! Men fy för den som ger sig. Jag är ju 57 år...:cool: ...såååå det omöjliga tar bara lite längre tid. Vad tror ni om oddsen?
Hälsningar/airie i Kalmarbye_bye

CarinaN
2005-12-09, 13:59
Hej alla duktiga!

Jag började plugga grekiska igår .:D !!
Har lärt mig två ord..."tjé:rete" och "kalispera". Fy bubblan så svårt det verkar! Men fy för den som ger sig. Jag är ju 57 år...:cool: ...såååå det omöjliga tar bara lite längre tid. Vad tror ni om oddsen?
Hälsningar/airie i Kalmarbye_bye

Du får väl köpa den grekiska språkkursen som finns här på Kalimera. En bra julklapp till dig själv, eller hur? Funderar själv på att ge den till min gubbe i julklapp, så kan ju jag vara med och träna på ett hörn också.
Hur känns det att vara hemma i Kalmar igen?

Carinabye_bye

Lotta E
2005-12-11, 08:31
Tänkte fråga om språkkursen som går att köpa på Kalimera.
Någon som har erfarenhet? Är den bra?
Grekiska är väl ett svårt språk?:confused:
Jag kan några ord, de vanligaste. Tänkte också att det kunde vara kul.

Svara gärna om Ni vet nåt om kursen!

Calle
2005-12-11, 16:50
Tänkte fråga om språkkursen som går att köpa på Kalimera.
Någon som har erfarenhet? Är den bra?


Hej!
Jag och Git har "Grekiska för dig"-kursen här nere på Kreta och vi tycker att den är kanon-bra. Att vi inte har kommit längre i vår ambition att lära oss grekiska beror på en kombination av slöhet (man måste verkligen avsätta tid till att plugga), att vi arbetar ganska hårt med såväl svenska som grekiska kunder och att jag har blivit en flitigt anlitad trummis här på "öa" (där medmusikanterna gärna vill utveckla sin engelska).
Dessutom, i en ort som Rethymno behöver man knappast kunna grekiska eftersom dom flesta behärskar engelska mer eller mindre bra, vilket ju är en nackdel för oss i lärandet av det grekiska språket! Dock finns det några affärs-idkare här nere som konsekvent enbart talar grekiska med oss (och inte i racer-tempo!) och det är jätte-nyttigt!
Vi har även en kurs på kassett-band som Git då och då brukar sätta på när hon går och lägger sig. Hon är ett under när det kommer till inlärning samt problemlösning i sömnen, jag fattar inte hur det fungerar!
Jag demonstrerade förra vintern "Grekiska för dig"-kursen för Spiros samt Agamemnonas (mina grekiska musiker-kolleger) och deras omdöme var helt enkelt "Bravo"! Så det är väl ett gott betyg!
Nu råkar ju jag och Git vara goda vänner med upphovs-makarna av kursen, men det påverkar inte vårt omdöme. Tvärtom, hade vi upplevt något som "fel" eller opedagogiskt i kursen så hade vi garanterat förmedlat våra åsikter.

Calle (som har siktet inställt på att behärska enkel vardags-grekiska inom ett år!)

airie
2005-12-12, 13:22
Hej igen!

Jag har nu lärt mig 12 grekiska ordflabb_flab Fortfarande svårt men man får väl hänga i lite. Har en kurs på cd med liten kursbok. LYSSNA-HÄRMA...ni vet!
Bra att veta att det finns fler kurser via Kalimera men just nu har jag fullt upp med den här.
Att vara hemma i Kalmar är bara bra. Har 2 månader på mig att plugga innan det bär iväg till Lavrio någonstans.
Ha en trevlig LUCIA/airie

Nora
2005-12-12, 18:34
Er det ikke moro å lære nye ord? Jeg syns det er veldig gøy å skrive, det ser liksom nesten litt kunstnerisk ut med de bokstavene.:) Men du er heldig som skal reise dit, for da lærer du nok en hel masse!

senzy
2006-01-12, 17:18
HEI!!:)
Det er fullt mulig å lære seg gresk på egen hånd.Jeg begynte på et kurs online for et par måneder siden og det går så det suser.
Det er gratis og lett å forstå.Jeg bruker flere slike kurs.Det er bare å søke etter gresk kurs via google eller lignende.
Men det som jeg har lært mest av er å styre for meg selv.Jeg har blant annet lastet ned masse greske sanger,og der er en side på nettet hvor du finner tekst til det meste av populær gresk musikk.Jeg skrev av tekstene og oversatte dem med bruk av bla online ordbok og med det jeg kunne fra kursene.I starten var det håpløst å synge med siden teksten er med greske bokstaver og de sang altfor fort syns jeg.Nå går det så det suser også med helt nye tekster.skikkelig effektiv måte å lære å lese fort på gresk.Og du får jo lært uttalen også.
Nå ser jeg også på dvd filmer som har gresk undertekst:Jeg skrur av lyden og blir nødt å prøve forstå via det leser og det som skjer.Noe kjedelig å se film uten lyd men ska love du blir så opptatt av i det hele tatt å begripe hva det handler om at det har ikke noe å si.
Videre har jeg meldt meg inn i greske forum der absolutt alt er på gresk.I starten trengte jeg ordbok så ikke slettet det jeg skrev i stedet for å lagre,og for å fylle diverse forma ut på riktig vis.
Det har gått innmari fort å lære seg gresk på denne måten for liksom ikke hatt noe valg...dog frivillig.Nå både skriver jeg i forum og chatter med grekere.
Jeg tror at beste måte å lære er slik små barn gjør.De lærer å bruke språket å så kommer grammatikken av seg selv.Og mange grammatiske regler vil du finne ut av helt selv etterhvert.Men med et gresk kurs i tillegg er jo dette ingen sak!!
STÅ PÅ!!!LYKKE TIL!!_B-anana

Liker du gresk musikk så finner du tekster her;
www.stixoi.info (http://www.stixoi.info) Ang_elx

Lyst å prøve navigere deg fram i et forum;
www.pathfinder.gr (http://www.pathfinder.gr) :confused:
Anbefaler www.arionradio.com (http://www.arionradio.com) hvis du liker å lytte til gresk musikk Ang_elx

Nora
2006-01-12, 18:09
Godt å høre slike oppmuntrende ord!!klapp_klapklapp_klap Hvilket online-kurs er du på?

Mvh Margrethe

CarinaT
2006-01-12, 18:38
Åh, vilken härlig musik _B-anana
Gör att man längtar ännu mer nu.

/Carina

senzy
2006-01-14, 01:05
Prøv følgende adresse.
www.xanthi.ilsp.gr/filog (http://www.xanthi.ilsp.gr/filog)

Kjempefint kurs og med lyd så du lærer uttale.For hver ny leksjon er alle de nye glosene listet.Det er bare å trykke på og du vil høre uttalen.Samtidig vises en setning hvor ordet er brukt...så du lærer dobbelt så mye.
Der er også oppgaver.Synes dette kurset er enkelt å bruke.
Kan du ikke noe gresk enda så start med alfabetet.Trykk på en bokstav av gangen og alt blir nøye beskrevet osv.....

Det beste kurset jeg vet da!!
Det er på engelsk vel og merke

Flott ordbok finnes her,også gresk-engelsk,men den aller beste jeg har funnet på nettet.(prøvd mange).
Hvis ordet søker ikke er å finne så prøv å kutt endingen siden disse ofte er ulike etter kjønn/antall osv...så skal du se du finner fram.

http://www.in.gr/dictionary/lookup.asp?Word=&x=28&y=15

Håper denne linken virker da jeg har prøvd å gjøre slik at dere kommer rett inn der det greske ordet skal tastes inn.Siden sida er på gresk.
Tast inn ønsket ord å trykk μεταφραση som betyr oversett.
Ta så å bookmark sida slik at kan komme direkte dit senere.
HUSK Å SKRIV INN ORDET DU SØKER MED GRESKE BOKSTAVER!
Prøv først med feks ordet μου
(u'en får du ved å trykke y på ditt tastatur).Så ser du et eksempel hvordan siden fungerer............FLOTT HVA????