handdator

Visa fullständig version : Mikke i Grekland....

Mikke
2010-09-13, 19:25
Yep,da sitter man aen en gang pa Rodos och Mango.gr och skriver nagra rader...Kom ner igar, flog kl 07.15 fran Kastrup, efter ett besok hos Tommy Adamsson i Malmo.
Har idag vurt ivaeg och tjakkat pillet till faerjan Prevalis, som avgar imorrn kl 19.30 till Karpathos. Priset nu aer 19.80 Euro och enligt resebyraagenten sa stannar den inte alltid [?] vid Chalki och Diafani, utan tuffar pa direkt, daerav den ngt kortare tiden,ca 4.5 timmar.
Stralande vaeder som vanligt, runt 25-30 med lite go vind....
Har kikat in pa Mandala,som har byggt om lite och flyttat koket in under tak. Ca 90% greker kaekar daer och en och annan fran andra laender.Kommer prexxist daerifran och det var naestan fullt naer jag gick.21.15 grekisk tid. Live music skulle det bli i afton dessutom.
Hoppas nu bara nan plockar upp mej vid faerjelaeget i Pigadia vid midnatt imorrn, har ont i en fossing och linkar fram ganska langsamt.... :D
Har tagit sex veckor ledigt, det bidde inget besok i april, sa det far bli en mer rejael vistelse nu....

Riitta
2010-09-13, 19:31
Du skulle ju gått till doktorn med foten,sa jag ju till dig:mad:;)
Ha de så gott på resan i fortsättningen och hälsa alla, samt ta han om kattungen på Garden Villa:) Den längtar nog efter mig:rolleyes::)

Riittabye_bye

Mikke
2010-09-13, 19:53
.....helt raett, Riitta, men jag jikk faktist te doktarn pa skolan. Rolf Ahlzen.Han palperade noggrant min fossing och hittade inga frakturer, och den kaenns baettre, nu naer jag inte remmar runt ett par mil [overdrift] pa jobbet..... :D
Ska kika efter kissemissarna pa Garden Villa, om jag nu hamnar daer....
Mikke

Riitta
2010-09-13, 19:59
Du hamnar nog på rum 8 som vanligt:rolleyes: Hoppas du inte tycker att jag misskötte mig där jag lånade den för några veckor sedan:D

Riittabye_bye

Masse
2010-09-13, 21:26
Hej Mikke!
Ha en riktigt skön tid på vårt kära Karpathos.
:) Mats

Marianne
2010-09-13, 21:37
6 veckor! Det kallar jag SEMESTER!_B-anana

Mikke
2010-09-14, 10:20
...jo, det aer en laang tid,men jag kom inte ivag i april, sa nu blir det.s.a.s allt pa en gang.Det aer ju heller inte spikat att jag stannar hela tiden paa Karp.Funderar pa att kolla om det gar tag (tuff-tuff) norrut fran Athen istf att flyga.
Nu har jag packat ihop grejerna,rensat rummet a sitter nere i Mango's pergola.Fyra av Dimitri's och Amalias ungar sitter ocksa vid datorerna och friden laegrar sig over staellet... :D
Riitta:hoppas jag hamnar i 8:an,det aer ett mysigt rum med sofa och pergola.Vet du om teven funkar??

Mikke
2010-09-18, 12:29
Hej!
Sa for jag med Prevelis halv atta i tisdags.Dimitri Karelas pa Mango rooms/bar korde mej med all min packning pa en scooter ner till hamnen, ett mindre mirakel bland alla smala graender.....bussigt, for jag har/hade ont i en fot och att knalla ner nan kilometer hade inte vurt sa kul....
Faerjan gick i tid och solnedgangen var vacker, men vinden friskade i och snart var det becksvart......Prevelis skulle inte denna gang stanna vid Chalki eller Diafani, utan ga direkt till Pigadia, och vi var daer efter ca 4.5 timmar. Manolis Panaretos tog sin bil och stack fran Pelagos och haemtade mej, sen korde han till musiktavernan, som var full av folk. Da blev det till att haelsa pa manga, och sen fick jag skjuts till Garden Villa och rum nr 8, d.v.s mitt vanliga staelle. Nu har det gatt nagra dar och folsedagen 16 sep gick i fridens tecken, lite mat hemma hos mor Eva och Ellen och sen avslutades den pa Pelagos, daer grabbarna och damerna busade lite med folsedagsgamlingen, vilket forstas var vaentat... :D

Har nu varit runt och morsat och pumpat cykel och borjat komma in i de vanliga gaengorna. Just nu befinner jag mej pa Zephyros Village, som aer fullbelagt som vanligt.
Som jag naemnde tidigare, sa blaste min femstraengade fiol ner fran en liten mur och brot halsen, sa nu aer det slutspelat pa den, iallfall for ett tag. Jag kan och far lana instrument av Mimis Panaretos, sa det aer inte synd om mej direkt, men lite snopet kaendes det, iallafall prexxist naer halsen hade gatt av.... :( Naja, idag kaenns det mkt baettre, och snart ska jag nog borja smajobba lite haer och daer.

Lagerbladsbuskarna pa Garden Villa aer alldeles for hoga, och skall kapas nagon meter, och det tar nog sin rundliga tid....\
Imorrn hade jag taenkt ta baten till Saria och dyka lite.Har skaffat en undervattensplastpose till min trogna Canon Powershot A650, sa jag ska forsoka ta lite undervattningsbilder.....vi far vael se hur det gar med det.... :D
Mvh,
Mikke

Riitta
2010-09-18, 12:45
Väldigt synd om att ditt fina instrumentgick söner:( Du hade ju jobbat så mycket med den.
Hoppas det blir en fin tur till Saria:)
Hälsa till Maria och Andreas om dom är i närheten nu:)

Ha de!
Riitta, 54 dagar kvarbye_bye

Mikke
2010-09-18, 12:59
....nja, inte aer det sa trist som jag tyckte forst. Halsen kan bytas ut eller lagas och det aer ju locket som jag ritat ett norskt hardangerfiolmonster pa...(inte monster, utan monster med tva prickar :D Sa det blir nog fiol av den fiolen vad det lider.....
Apropeau Saria, sa hade jag kopt pa Ebay lite dykgrejer, men dom har inte dykt upp...:D Far nog lana av Chroni, han aer ju proffs...
Maria aer just nu hemma, men Andreas och en av grabbarna finns i naerheten, ska haelsa till dom direkt...
adieu,
Mikke

Mikke
2010-09-20, 13:35
....det bidde inget Saria denna sondag, forsov mej o baten gar 08.30.... :D.
Istaellet tog jag och klippte en av de STOORA lagerbladsbuskarna, som star pa norra sidan av stora huset pa Garden Villa. Det aer inte helt enkelt, man maste sta pa en trappstege o klippa. Efter nagra timmar hade jag vael i stort fatt lite ordning pa busken, men sa kom dom som bor naermast och hjaelpte till.Problemet var att komma at och klippa mitt pa hogst upp, men jag lade stegen som en bro fran deras balkong och krop over den och kunde klippa.....Detta later vael ganska enkelt, men att gora det i full sol och over 30 grader med svetten rinnande i ogona gjorde det en aning svarare...
Egentligen skulle dom klippas ner en meter till, men stammarna aer decimetertjocka, sa det far vaenta tills jag far tag i en motorsag.....
Nu har det inte blast hart pa Karpathos pa nagra dar, och da kaenns vaermen mycket mer.
Forrexten,igar satt jag och pratade med nagra norska kalimister pa Limanaki, da det kom in ett vikingaskepp till hamnen,trodde forst inte mina ogon......Tog hojen till hamnen och kollade, mycket riktigt, det var ett ryskt dito. Kanske 12-14 meter langt,med motor och segel och dessutom ett extra central-roder, som hjaelp till det mera tidsenliga rodret pa styrbords laring....skeppet sag lite slitet ut, som om dom varit ute en laengre tid.Forsokte snakka med en av besaettningen, men han kunde bara ryska...... :D
mikke

Mikke
2010-09-27, 13:35
...en vecka har gatt sen jag skrev.Idag har jag aentligen varit hos tannlaekaren Spanos. Kom dit kl elva och fick sitta i kanske tva timmar.Var lite forbered for detta, sa jag hade med mej en tjock bok... :D Sen kom jag in och efter en kvart var det klart, ett hal lagat och en tand forberedd for krona.Den saetter han vael pa naesta gang jag kommer....
Sen ner till Mimis Panaretos och sa limmade vi halsen pa den femstraengade fiolen.Imorrn ska vi dra i en skruv, sa det blir bade kemisk och mekanisk lagning.Ska bli spaennande att straenga felan och staemma den. Har fatt svar fran Kina, en ny hals+frakt kostar 32 USD, vilket ju aer overkomligt, sa hur som helst, sa kommer felan i sinom tid att kunna spelas.....
Har borjat mala lite pa Zephyros och kikat pa solsaengarna,naesta vecka blir det vael mer tid att borja laga och mala.
Traeffade ocksa Rolf Overstrom fran Helsingfors, han har bade moppe och vanlig cykel.Vi tog en fika pa gamla Scala, som har bytt namn och regim. Nikkos, som jobbade manga ar pa Akropolis, har tagit over och det aer alltid folk daer.
Nu pa onsdag ska jag folja med tva hollaendska gaster till Avlona,den nordligaste byn pa Karpathos, det ska bli trevligt!
Idag skiner solen och tempen ligger runt 30 grader.Vinden aer mild for omvaexlings skull.
mvh,
Mikke

karinafp
2010-09-27, 14:00
Nikkos, som jobbade manga ar pa Akropolis, har tagit over och det aer alltid folk daer.

Min favoritNikos, hälsa honom!!! bye_bye

Förresten, kan du skriva ut bilder därnere? I så fall mailar jag dig med några foton till Nikos.

Karin
som alltid längtar ner

Mikke
2010-09-27, 16:50
...hej Karin!!
Andreas har ingen bra skrivare, sa erente bettre att printarom i Stockholm o skickarom direkt te Nikos?? Antagligen skullehan bli jetteglad ifall de damp ner ett stort,brunt kuvert fran dej.... :D

Mikke
2010-09-30, 17:34
...onsdag morgon stack jag och ett hollaendskt par ivaeg med bil norrut.Passerade Olympos och fortsatte till Avlona, daer vi tog en frappe pa byns enda taverna.Sen vidare nordnordost, genom en grind, och en alltmer skumpig vaeg. Jag satt daerbak, i det lilla saetet och holl i mej for kung och fosterland.Hursomhelst sa gick det att ta sej ca 5 km norr om Avlona mot Tristomo, innan det bidde stopp. Sen hittade vi en vandringsled och foljde den nan kilometer, men det var varmt och vi vaende naer det kanske var 4 km kvar ner till Tristomo. Hade for mej att det var en nagot mindre svarforcerbar stig, daer man muligens kunde ta sej fram med en off-road-hoj, men nu vet jag att det inte funkar....
Hursomhelst, vi for sen tibax till Avlona, och kaekade lite, sen letade vi efter Avlona Beach, men vaegen tog slut, haha....Tibax till Diafani, daer det skulle vara nan sorts honungsfestival, men vi sag intet av detta, sa vi drog norr ut fran Diafani till Vanata Beach, nan kilometer norr om byn.Daer tog vi ett kort dopp, innan vi ungefaer samtidigt med Chrisouvolanto laemnade Diafani. Sen hade vi baten ungefaer jaemsides med oss och vi kom till Pigadia ungefaer samma tid, d.v.s vid sex....Storre skillnad var det inte mellan oss och baten kanske gjorde 12-14 knop........
En laaang med trevlig dag!!

Riitta
2010-09-30, 17:42
Trevliga aktiviteter du har för dig Mikke:) jag har jobbat några dagar för att tjäna ihop till resan i November;):)
Ser oliverna bra ut nu:rolleyes:

Riittabye_bye

Mikke
2010-10-01, 13:17
....ja, jag kikade lite efter detta naer vi var ute, och norr om Diafani, vid Vanata Beach, sa var faktiskt oliverna (de flesta) ganska morka, naestan svarta....
En annan grej som aer kul: lagningen av fiolen verkar funka, igar sa straengade jag upp den vid Zephyros, och lirade vid baren daer.Jag staemde den ganska lagt, men hojde efter hand tonhojden och inatt satt jag och spelade,som jag trodde utan att nan horde, men i morse sa grannarna i huset bredvid att dom hort en fjaerran fiol och det var trevligt...(som tur var) Idag aer det gaestbytardag och lilla Agnes,(5 och ett halvt ar) har fatt lanat mina dykarglasogon och dykt efter sten i poolen.Hon aer duktig att dyka och kom upp med stenen de flesta ganger......hon aer ocksa duktig med att gulla katterna.
Nu ska jag visa Agnes min trabat, sa jag far byta sida pa Netet....
Hejda,
Mikke

Mikke
2010-10-03, 16:52
...idag ere sondag, och jag kom sent ur slafen.Ner till Zephyros, daer var det lugnt, sa jag tog nagra gaesters vykort och cyklade till postkontoret, daer jag postade mina och deras kort.Sen upp till mor Eva och Ellen med lite bakelser for lite fika. Efter det ner till Limanaki, men det blaste en ganska hard nordan, sa jag sprakade lite med norska Anna som bor pa karpathos.Hon aer kvar naer Ritta kommer ner den 13 november for olivplockning.Sen tillbaka till Zephyros, och naer jag satt vid datorn sa borjade plotsligt stolen att rulla fram och ater.Det var en jordbaevning!! Andreas kollade raskt upp var epicentret var och det var mellan Karpathos och Kreta och hade en magnitud pa 5.4.......app,app,app....
Nu aer det lugnt igen tills naesta gang.....Detta var andra gangen jag upplevt jordbaevning pa Karp.

Mette
2010-10-03, 17:35
Hyggeligt at du orker at skrive rapporterne... Altid godt at høre direkte fra stedet bye_bye

Mikke
2010-10-04, 11:16
....tack Mette !! Jag aer alltid noen timer per dag pa Zephyros, og innan tvillinggutta Minas og Logothetis kommer och ockuperer datoren, sa aer det till att passe paa att skrive litt.. :D
Manolis pa Mike's blir allt bedre i beine och jobber bestandi varje dag.Traffa honom pa Pelagos, som for forresten har haft meget folk den sidste monaten.Fraga ifall di spelgutta planerer og gi ut en ny cd, och det var ikke umuli,sa Mimis. Han hade visst skrivit en del sanger under Finlands-trippen, sa forhoppningsvis kommer dom med.Pelagos staenger vel runt 7-10 oktober antar jag.
Det blev inga efterskalv pa jordbaevningen heller, som tur var.
Idag runt 30 grader, sol och laber bris.Siste uka for Zephyros, som aer fullbelagt.Glade barn i poolen, og smaa katter och solende mennesker runt den.Har fotat en del for Andreas, han har visst behov av att byte bilder pa hemsidan da och da.Baest att passa pa naer det finns lite folk, annars tycker jag mej sett pa hotellsidor att det saknas maenniskor.
Nu ska jag kika lite efter hemresor, har hittat en fran Rhodos till Malmo den 10 oktober, men det kanske finns fler om jag letar.....

Riitta
2010-10-04, 12:09
Gott att det inte har skakat mera. Det vore ju trevligt on Pelagospojkarna fick ihop en skiva till:) ha det så gott!

Riittabye_bye

Mikke
2010-10-04, 14:43
....sa har jag hittat och tjakkat (kopt) hembiljetten idag.Det blir till sondag fran Rhodos till Malmo,Med Fritidsresor, daer jag hoppas att fa traeffa Tommy, prexxist som jag gjorde naer jag for hit... :D
Idag har jag (och Andreas) fotat Zephyros fran alla hall och kanter, det bidde nog over 100 bilder. Nu ska jag hoja ner till Limanaki och pusta lite i en solsaeng. Varfor dom kallas solstol begriper jag inte riktigt......

Mikke
2010-10-06, 15:11
.....sa var det sista hela dagen pa Karpathos....frukost och lite surr med mina naermaste grannar fran Holland.Som bussigt nog bjudde pa kaffe.... :D Sen ivaeg till tandlaekaern, daer jag fick sitta nan timme innan det var dax for koll. Lagningen satt fint, och naesta gang jag kommer (april) sa ska han bestaella en krona (1200SEK) fran Athen.Vad en san kostar i Sverige har jag ingen aning om, men det kanske nan annan pa Kalimera vet....??
Na, sen upp och kaeka en kebab och efter det ivaeg och lana en scooter och upp till Andreas och Marias hus som ligger i utkanten av Pigadia for att plocka salvia. GLomde plastpase, men rojde ut en avdelning/ficka i ryggan, och drog av vaeldoftande blader tills fickan/ryggan var full.Nu doftar hela jag naer jag har den pa ryggen....Det ska bli gott i the och jag ska testa om det gar att gora en Salvia-snaps ocksa....
Nu tillbaka pa Zephyros, vaedret ganska fint, laetta skyar och dito vindar och kanske 26 grader eller sa.
Ikvaell blir det till ga runt och saega hej da till en del pers.Kvaellen far vael avslutas pa Pelagos, som forexxten staenger till helgen, sista dan aer lordag.
Har i stort sett fatt tag i det mesta, tval, raki, salvia, karpathiskt vin.
Imorrn blire till att staeda rummet, packa ner di grejer som ska vara kvar, t.ex en tuff hjaelm av aeldre snitt, som jag slaepade med mej ner och bara anvaent tva (2) ggr, haha....och lite olika klaeder.Det har blivit cyklande for naestan hela slanten, och jag har gatt ner ca 5 kg pa kuppen, tack vare bonorna och cyklandet......
Mikke

karinafp
2010-10-06, 16:08
Inga lagerblad? De jag fick av dig är slut för länge sedan... ;)

Hälsa alla! Jag har redan börjat kolla upp olika alternativ för att kunna stanna en längre tid nästa sommar. bye_bye

Karin
som alltid längtar ner

Mette
2010-10-06, 16:16
Go' tur hjem til Sverige bye_bye

Riitta
2010-10-06, 16:18
Då ses vi på måndag,Mikke:)

Riittabye_bye

Mikke
2010-10-07, 12:26
...hej hopp !
Nu en sista svaeng ner till Zephyros.Har laemnat tillbaka bockerna jag lanat av English Jon, filen till Mimis Panaretos, tittat in pa Five Star Deli, hos mor Eva och Ellen och aevensa hos Andreas i Italienska Huset.
Angaende lagerblad,Karin, sa ska jag plocka med en kasse alldeles strax.
Salvian ligger pa tork och luktar gott.
Fortsatt fint vaeder med lite moln och labra brisar. Manoli Panaretos har lovat att skjutsa mej till hamnen i Pigadia.
Har jag sen tur i andra aenden av resan, sa kommer Dimitri Karelas fran Mango Rooms och haemtar mej pa Rhodos med sin scooter, annars blire till att lunka......faerjan laegger till ganska langt bort av nan anledning.Forr i tiden lag den ganska naera gamla stan, men nu haren hamnat en kaj soderut.
Har nagra bocker med, sa det aer skont att sitta pa en bat och laesa nagra timmar....
Mikke

Mikke
2010-10-07, 21:12
....nu sitter jag pa Mango rooms, vid doreios torg.Batresan gick fint, traeffade ett tyskt par som gick pa i Pigadia och av i Diafani.Dom skulle vandra lite daeromkring, och jag kunde beraetta om Avlona och var faerd norr mot Tristomo.
Sen var det lite boklaesande och mumsande pa jordnotter och karameller, som jag fatt av Sandra pa Five Star Deli som faerdkost. Naer vi kom fram var det kolmorkt, och Dimitri kunde inte haemta mej for han var ensam pa Mango. Naer jag klev av baten sa var det nan som drog mej i ryggan, det var Panayotis, som driver Rhodos Youth Hostel. Han stod daer och tittade efter eventuella kunder.Det kom inga, sa jag fick lift en bit.Jag bodde flera ar hos honom och brukar ofta kika in och surra lite.
Sen var det att traska, och nog gick jag vilse, haha.....gick faktiskt runt, och kom tillbaka till porten i muren.Sen fragade jag en snaell snubbe, och svettig som tusan kom jag fram tie i elva.....(dom staenger elva)
Det var naemligen ganska kallt pa sjon, sa jag tog pa mej min fleece-jacka, och med den pa och hela packningen sa blev det fuktigt att vandra, haha.....
Naja, nu sitter jag haer med en kall ol och det aer lugnt pa Rhodos, eller iallafall det lilla jag sag naer jag kom knallnas.....Det har inte blivit nan riktig mat, sa jag funderar pa att ta ett varv och se om man kan fa sej en kebab innan man knoppar.......

Mikke
2010-10-08, 14:03
....det bidde ingen kebab igar kvaell, timmen var lite for sen och jag hade faktiskt med mej nagra goa tomater, som jag fatt av Dimitrios Sevdalis, en snubbe pa Karpathos, som tillsammans med sin farsa har vaexthus vid Afiarti, den sydligaste delen av Karpathos. Grekiska tomater smakar vaeldigt gott, av nan anledning.... :D
Tempen her pa Rhodos nu aer inte sa hog, runt 20 grader, sa jag sov gott och laenge med oppet fonster.

Sen ivaeg idag till Rhodos Youth hostel och haelsa pa aegarna, samt att byta till mej en ny bok. Dom hade inte sa manga gaester kvar, sa vi satt och rensade nan sorts bonor och fikade ett tag.
Sen var det dax for frukostlunch, och da gick jag till Lefteris taverna, sm fordom hette Two Sisters. Daer hade dom en god kycklingsoppa, som slank ner utan problem.
Inne i koket fick jag kika pa nagra jaettestora oliver med ljusa prickar pa, dom var stora som duvegg.
Nu aer det eftermiddag och vinden kommer fran norr och aer ganska kylig, speciellt om man aer i skuggan, sa det aer dax att ga upp pa rummet och haemta fleece-jackan......

Mikke
2010-10-08, 17:15
....tog med fleece-jackan for saekerhets skull, naer jag knallade ner mot hamnen for att posta vykort. Den kom pa ganska raskt, for det blaste bra i hamnen.Tittade forbi restaurang Eros, men Nikos skulle komma vid sjutiden, sa jag knallade vidare. Just nu tillbaka pa Mango, daer det aer ett tiotal gaester, plus Dimitris och Amelias barn, forstas, iallafall aer fyra av sex ungar haer.....

Mikke
2010-10-09, 11:07
...framat niotiden knallade jag till Mandala, som ligger ganska naera Mango. Daer satt en stor svensk damgrupp, som hade i fyra batar varit till Turkiet med Marianne Schmidt, som tillsammans med sin dotter Bi driver Mandala,men ocksa arrangerar segelturer, ibland endast med damer. Daer stannade jag till ca elva, sen knallade jag hem och kikade pa teve, dom har manga kanaler haer pa Rhodos.
Idag aer det lordag och fortfarande lite svalt och blasigt, men solen skiner och ganska mycket folk i omlopp. Naer jag kom ner sa satt det fyra personer vid datorerna, och en dam hade uppe Kalimera-sidan, sa jag presenterade mej och vi pratade bl.a Karpathos en stund.Det var trevligt att helt apropeau traeffa ett par Kalimister!
Nu aer det dax for lite frukostlunch nanstans i gamla stan,sen en god bok i solen.....Imorrn baer det av hemat.

Mikke
2010-10-09, 16:11
....frukostlunchen intogs pa Lefteras taverna, en god och naerande bonsoppa med brod. I min packning hade jag funnit aennu en ny,faellbar slipmanick med industridiamanter, vilken gavs till Leftera, sa att han kunde slipa ok under hela vintern. I kvaell ska jag haemta lite mat hos honom till imorron, da jag drullar nog ivag hellre lite for tidigt, och Dimitri oppnar Mango vid 10-11-snaret,sa det aer vael baest att kaeka ordentligt innan flygresan.
Efter den goa soppan, goade jag mej i solen nedanfor Mandala, daer det finns ett par parkbaenkar.Sen gick jag upp pa Mangos tak, och la mej pa en solsaeng och knoppade.
Nu sitter jag fullt paklaedd i jeans,skjorta och fleecejacka pa Mango i den kyliga vinden. Strax ska jag ner till Aristos supermarket och kika efter grekiskt kaffe och sen till Rhodos Youth Hostel for kanske en fika och en ny bok och lite snakk me Popi o Panayotis. Kvaellen far nog bli tidig som sagt, men man vet ju aldrig hur det blir.Det verkar som jag slarvat bort mina sista par oronproppar, vilket graemer mej lite.Kanske har dom sana pa appeteket.....
ajo sa laenge... :D
Mikke

Mikke
2010-10-09, 20:59
...yup,sa var min sista kvaell pa Rhodos slut, eller snart slut....
En kul grej haende pa vaegen till Aristo supermarket, jag knallade ivaeg fran Mango mot Mandala och naesta mosk'e, och da jag rundade hornet nedanfor Mandala, daer jag setat i solen och last en bok, horde jag nan som ovade fiol, sa jag stannade till....Det kom fran fisktavernan, sa jag knallade in.Daer stod en grabb,kanske 12-13 ar och ovade fiol.Sa jag sa hej till familjen som satt vid ett bord och kaekade.Alla haelsade vaenligt och jag kikade pa hans fiol, stallet stod lite snett och fixade det.Sen fick han kika pa min fiol och familjen gav mej korv och vin och jag lirade lite svenskt och skotskt for dom och lovade skicka lite noter till killen....
Ett skojigt och trevligt mote, och jag aer saeker pa att jag kommer att traeffa dom igen.
Supermarketen var faktiskt vaeldigt bra.
Sen ner till Eros och Nikos, daer jag tog en pils och surrade lite med chefen.
Daerefter till Tavera Lefteros och haemtade maten till morgondagen, och nu aer jag tibax pa Mango, och dom staenger nu.....

Riitta
2010-10-09, 21:17
Gå och lägg dig:D Fick veta att den där vägbiten mot Olympos är asfalterad nu:rolleyes::)

Riittabye_bye

Eva L
2010-10-09, 21:19
Trevligt med dina direktrapporter från Grekland. Hoppas du får en bra hemresa. Blev riktigt sugen på fasoladasoppa. Länge sen det puttrade på min spis.

Eva

Mikke
2010-10-10, 19:24
...jo,Riitta,jag gick och la mej vid elvasnåret och forsatte läsa Boktjuven,som jag inte riktigt kommit in i förrän bortåt mitten,men då bidde det intressant,så jag läste faktiskt ut boken och somnade sött framåt sextiden på morron. Gick sen upp kvart i nie,skulle duscha, men vattnet var för kallt och jag fegade ur......kompenserade med lite extra rakvatten istället..... :D
Knallade iväg från Mango ungefär halv tie och det var faktiskt en trevlig promenix i den ganska tomma men soliga stan.Det tog kanske en kvart dit där bussarna finns och sen gick bussen kl 10 och var vid flygplatsen en halvtimme senare.Där var det jättemycket folk, men knappt några där jag skulle checka in.Hade ju matpaket med,som jag mumsade på vid tolvtiden. Dock hittade jag inte favvo-godiset,laktritspastiller (med pingvinen på,danska,tror jag),så det fick bli ett halvt kilo Haribo-björnar istället.....
Dom kom väl till pass då damen till vänster om mej i planet (vid fönstret) med förtjusning hjälpte mej att käka.......Flygresan gick som smort, fast det var kanske 8-10 småbarn som turades om att skrika. Tyvärr hade jag slarvat bort båda mina par öronproppar, men jag tillverkade raskt ett par temporära av en servett....
Ifrån Sturup gick flygbussen tie över fem och chaffisen Kurt hade sin lilla dotter Sophia med.Hon läste Bamse och diskuterade med pappa.Jag satt alldeles bakom henne och kunde naturligtvis inte låta bli att lägga mej i....hade nämligen en sång i telefonen, Bamses visa med Britt-Erik,som jag hittat på Nätet.....Den spelade jag för Sophia, som helt uppenbarligen gillade den, och ävenså fadren.....
Sen mötte mej Tommy i Malmö, och nu har det hällts över raki, delats upp salvia och lagerblad, samt ätits och köpts tågbiljett till Riitta imorrn.....Snart skall det nannas på madrass på golvet innan vi fårade gubbar ånyå står upp i arla morgonstund.....
Kul att ha vurt i Grekland och härligt att få komma hem igen!
ajö
Mikke

Mikke
2010-10-10, 19:26
...jo,Riitta,jag gick och la mej vid elvasnåret och forsatte läsa Boktjuven,som jag inte riktigt kommit in i förrän bortåt mitten,men då bidde det intressant,så jag läste faktiskt ut boken och somnade sött framåt sextiden på morron. Gick sen upp kvart i nie,skulle duscha, men vattnet var för kallt och jag fegade ur......kompenserade med lite extra rakvatten istället..... :D
Knallade iväg från Mango ungefär halv tie och det var faktiskt en trevlig promenix i den ganska tomma men soliga stan.Det tog kanske en kvart dit där bussarna finns och sen gick bussen kl 10 och var vid flygplatsen en halvtimme senare.Där var det jättemycket folk, men knappt några där jag skulle checka in.Hade ju matpaket med,som jag mumsade på vid tolvtiden. Dock hittade jag inte favvo-godiset,laktritspastiller (med pingvinen på,danska,tror jag),så det fick bli ett halvt kilo Haribo-björnar istället.....
Dom kom väl till pass då damen till vänster om mej i planet (vid fönstret) med förtjusning hjälpte mej att käka.......Flygresan gick som smort, fast det var kanske 8-10 småbarn som turades om att skrika. Tyvärr hade jag slarvat bort båda mina par öronproppar, men jag tillverkade raskt ett par temporära av en servett....
Ifrån Sturup gick flygbussen tie över fem och chaffisen Kurt hade sin lilla dotter Sophia med.Hon läste Bamse och diskuterade med pappa.Jag satt alldeles bakom henne och kunde naturligtvis inte låta bli att lägga mej i....hade nämligen en sång i telefonen, Bamses visa med Britt-Erik,som jag hittat på Nätet.....Den spelade jag för Sophia, som helt uppenbarligen gillade den, och ävenså fadren.....
Sen mötte mej Tommy i Malmö, och nu har det hällts över raki, delats upp salvia och lagerblad, samt ätits och köpts tågbiljett till Riitta imorrn.....Snart skall det nannas på madrass på golvet innan vi fårade gubbar ånyå står upp i arla morgonstund.....
Kul att ha vurt i Grekland och härligt att få komma hem igen!
ajö
Mikke
p.s hur fick du reda på de, Riitta?? Menaru att dom äntligen har börjat asfaltera ifrån norr mot söder?? Såg att dom ävenså lagt ner en vattenledning längs bergväggen med kranar här och där.

Riitta
2010-10-10, 19:46
En Karpathosbo hade skrivit om det på facebook:)

Riittabye_bye

Mikke
2010-10-10, 20:22
aha......inga bilder??
Jag trodde ju i min enfald att dom skulle börja asfaltera ifrån Spoa och norrut....

Riitta
2010-10-10, 20:26
Om jag har fattat rätt så är det 1 km närmast Olympos som detta är gjort nu!

Riittabye_bye

karinafp
2010-10-10, 20:34
Om jag har fattat rätt så är det 1 km närmast Olympos som detta är gjort nu!

Jepp, jag såg det också. Med foto. :)

Karin
som nog ändå tar båten

Riitta
2010-10-10, 20:36
Båten blir det här också:)

Riittabye_bye

karinafp
2010-10-10, 20:47
Bamses visa med Britt-Erik

Den brukar min bror spela för sina barn... ;)

Mikke
2010-10-11, 13:31
......sålunda uppstego di gamble gubbarna i arla morgonstund i Malmö vid sextiden.Efter en fika följdes vi åt till busshållplatsen, daer sen Tommy besteg sin stålspringare och cyklade till de längtande barnen.
Själv besteg jag en fin,grön buss där morgontrötta Malmöbor sutto tysta och sannolikt trötta.
Efter några minuter kommo vi till centralen, där jag avsteg och styrde kosan mot en biljettautomat, som icke ville det jag ville, d.v.s printa ut en biljett.Då gick jag till biljettdisken,daer en glad och ohemult pigg (med tanke på den arla stunden)ung dam straxt hjälpte mig, ety jag hade feltolkat o som noll,eller hure va.... :D
ack,ja, tur att det finns så gott om snälla männscher! Sen till tåget, som gick i tid.Ingen kamp om platser, utan jag satt där jag satt ända te Göteborg.Solen bröt igenom och stundtals var omgivande landskap insvept i dimma, vilket gjorde att jag tog många bilder genom fönstret. Bara en kvarts väntande i Göteborg, och sen vare ba en timme ungefär te Uddevalla, där Riitta kom och mötte i solen.
Vi knallade ner till museet, som enligt urgammal nordisk hävd var stängt, men fina båtar låg vid å-kajerna och doftade tjära,b.l.a en fin tvåmastad skuta som heter Godnok (bra nog på norska)... :D Byggd 1913 och i fint skick, heder åt de som vårda henne!!!
Sen tog vi bussen hem till Riitta å Leffe, och jag hade nöjet att förära husets härskarinna med en flaska Mavrodapne. Sen fick jag ta en bastu, så nu sitter jag här, nyrakad,ren och skriver sista inlägget i denna tråden,antar jag.... :D

Nektaria
2010-10-11, 16:10
Det låter som en härligt avslappnande avslutning. Tack Mikke för kul läsning!

bye_bye
Lena

Mikke
2010-10-11, 19:03
......tackar, tackar!!
I morron blire tåg te Säffle vid lunchtid, där några bekanta från Kallsta befinner sig, så jag kliver av där och sammanträffar med dom och medföljer sen hem.
Trevligt att s.a.s dela upp hemresan och ta den i etapper.Lämnade ju Karpathos i torsdags och hemkommer imorrn, då hinner jag (köld)acklimatisera mej under resan....:D