handdator

Visa fullständig version : Vitmålade trädstammar...


Titti
2010-09-12, 17:00
...har varit på tapeten då och då här på forumet.

Vi är många som funderat över, varför man målar trädstammarna vita i Grekland och (antar jag) i andra medelhavsländer. Är det för att motverka insektsangrepp? För att det är prydligare så? För att bilisterna ska se träden vid vägkanten på natten?

I SvD idag kom den frågan upp i "Trädgårdsbloggen":


Fråga:
I Medelhavsländerna är det vanligt att nedersta metern på trädstammarna målas vita; det påstås skydda träden mot insekts- och andra angrepp. Är det något man kan tillämpa på vårt gullregn som blivit skadat av, vad vi befarar, angrepp av larver och sniglar (snäckor)? Är det i så fall kalkfärg (slam-) man använder?

Svar:
Den vita kalkfärgen används i huvudsak för att minska temperaturskillnader på vårvintern. Fruktträd får lätt barksprickor när natten är kall och dagen är varm och solig. Särskilt yngre träd med tunnare bark är utsatta, liksom citrusträd som alltid har rätt tunn bark.
Gullregn räknas som friska träd och angrips sällan av insekter.


Ytterligare en förklaring alltså. Intressant.

ioslinajr
2010-09-12, 18:30
Haha, det är sjukt vad många olika förklaringar det finns! När jag frågade en grek senast fick jag insektsförklaringen.. Det är nog ett olöst mysterium det där!

Riitta
2010-09-12, 21:37
När vi var på Kalymnos i början av juni så var det en man i byn, som gick runt och "målade" alla träden längs vägarna:)

Riittabye_bye

Masse
2010-09-12, 22:40
När vi var på Kalymnos i början av juni så var det en man i byn, som gick runt och "målade" alla träden längs vägarna:)

Riittabye_bye

Monica, du läser förmodligen den här tråden. Kanske vi kan få be dig att leta rätt på killen och fråga honom. Han bör ju veta varför han gör det. Kanske han t o m gjorde det på uppdrag av "kommunen" och då har du ju legalt skäl att fråga om du nu blir invald inom kort.;););)

:) Mats

Monica P
2010-09-13, 07:08
Ska ske, Masse!
Jag tycker att det, oavsett syfte, är fint med dessa vitmålade trädstammar och murar och stembumlingar och cementkanter längs vägarna, det behövs sannerligen något som hjälper en nattetid att hålla sig på vägen. Kan det sen hålla skadeinsekter borts, så mycket bättre.

Lissi
2010-09-13, 08:19
Jag tycker att det, oavsett syfte, är fint med dessa vitmålade trädstammar och murar och stembumlingar och cementkanter längs vägarna,

Visst är det! Här är början av Agios Fokias Tinos förra veckan.

http://i104.photobucket.com/albums/m170/Lissi_04/Trd-1.jpg

Masse
2010-09-13, 10:54
Ska ske, Masse!
Jag tycker att det, oavsett syfte, är fint med dessa vitmålade trädstammar och murar och stembumlingar och cementkanter längs vägarna, det behövs sannerligen något som hjälper en nattetid att hålla sig på vägen. Kan det sen hålla skadeinsekter borts, så mycket bättre.

Instämmer helt.
:) Mats

ricky
2010-09-13, 19:38
Ja detta har verkligen stötts o blötts i omgångar.
Jag tror inte alls den ena förklaringen utesluter en annan.

Den mest långsökta förklaringen enligt mig är den att träden målas vita för får och getter som har så dålig syn att träden ser ut som staket på håll.

De mer logiska är att...
för att skydda och bevara fukt bättre...
för att med hjälp av innehållet i färgen hindra insekter..
för att det estetiska vid t.ex. restauranger...
för att markera vägen och vägrenen när det är mörkt...
och säkerligen för att "alla" andra gör det?

Masse
2010-10-17, 21:35
Ska ske, Masse!
Jag tycker att det, oavsett syfte, är fint med dessa vitmålade trädstammar och murar och stembumlingar och cementkanter längs vägarna, det behövs sannerligen något som hjälper en nattetid att hålla sig på vägen. Kan det sen hålla skadeinsekter borts, så mycket bättre.

Hej igen Monica!

Förstår att du förmodligen har mycket att stå i just nu, med valkampanj och annat politiskt jobb. Men nu dyker den här frågan om vitmålade trädstammar upp igen i en ny tråd här på forumet, och då tar jag mig friheten att i alla fall fråga om du hunnit få fram någon mera info om fenomenet. Frågan är ju gammal och kommer antagligen att leva länge än, men det vore ju intressant att få höra om det finns någon förklaring som är baserad på något annat än rena gissningar.

Ha det gott.
:) Mats

Monica P
2010-10-17, 22:00
Jag har inte hittat någon att fråga, men ska jobba med frågan...samt med några andra funderingar från kalimerafolk, jag har en liten lista här i min anteckningsbok...

Masse
2010-10-18, 09:43
Jag har inte hittat någon att fråga, men ska jobba med frågan...samt med några andra funderingar från kalimerafolk, jag har en liten lista här i min anteckningsbok...

Detta är ju ett helt fantastiskt Greklands-forum! Tänk Kalimera har t o m sin egen folkvalda politiker på Kalymnos. Heja Monica!
:) Mats

Monica P
2010-10-19, 08:03
Åja, Mats, sakta i backarna! Jag står på en valsedel, förmodligen längst ner, och valet är den 7.11.....

Hjalta99
2010-10-19, 18:52
Åja, Mats, sakta i backarna! Jag står på en valsedel, förmodligen längst ner, och valet är den 7.11.....

Vi alla håller på dig, Monica! Lycka till!

/Eva

Masse
2010-10-19, 23:13
Åja, Mats, sakta i backarna! Jag står på en valsedel, förmodligen längst ner, och valet är den 7.11.....

OK, OK. Här hemma i Sverige har vi ju numera möjlighet att personkryssa folk som vi vill se högre upp på listorna. Vet inte om det förekommer i Grekland. Men även om så är fallet så är det kanske inte så många av oss Kalimerianer som skulle godkännas som röstberättigade där nere. Annars kunde det nog gått att ordna en del kryss som fått dig högre upp på listan. Efter allt intressant som vi läst av det du skrivit så känns det nästan som om man lever med lite grand i processen.

Men vi fortsätter väl med att hålla tummarna och hoppas att det ska räcka en bit på väg. Lycka till!

:) Mats

Monica P
2010-10-20, 09:56
:):o:cool:klapp_klapbye_bye