handdator

Visa fullständig version : Dag 17. Tilos. Läkarbesök.


Kalimera
2010-09-11, 17:24
Idag är det den 11 september. För exakt nio år sedan var vi också på Tilos. Det var vår första visit här. När vi satt på Taverna Omonia hörde vi en upprörd grek som skrek och ojade sig. Vi frågade vad som hade hänt, och han berättade att ett litet flygplan med palestinier ombord hade krockat med WTC i New York. Vi fattade ingenting. Tre dagar senare hittade vi en teve och kunde se repriserna. Det var inget litet flygplan. Då var man långt från civilisationen. Om det hänt idag skulle vi ha kunnat följa allt live via datorn. Tiderna förändras.

Vi gifte oss i Grekland den 9 september 2003. Två dagar senare dog Anna Lindh. 11/9 är inget bra datum. Inte heller idag. Camilla blev dålig i magen på Nisyros. Det är fyra dagar sedan. Fyra dagar utan mat. Fyra dagar med magsmärtor. Vi trodde det skulle gå över. Men inte. Så vi gick till doktorn. Den ordinarie läkaren (som även är öns borgmästare) befann sig på Rhodos, så Camilla fick träffa en vikarie. (Hur det gick till - att så att säga boka tid - är en lång historia.) Läkaren var underbar, och mycket duktig. Vi skulle valt honom som husläkare om han verkat hemma. Undersökning och medicin kostade 10 €. Vad det var för medicin vet ingen av oss, men att den gjorde susen vet vi, hon är redan bättre.

Som ni förstår har vi inte mycket att berätta om dagen. All tid har gått till kurering. Men jag kan berätta lite från gårdagskvällen.

Vi var ute och åt med vänner från Tilos, på Taverna Michailis (Camilla åt inget, jag åt och allt var kanongott). En av våra bordskamrater – som bor på Tilos – hade varit i Stockholm i vintras. Han berättade många roliga anekdoter från den vistelsen. Inte minst för att det var första gången han var utanför Grekland. Första gången han gick på restaurang bad han kyparen servera något som var typiskt svenskt. Vad får han in? Bruna bönor med fläsk! Föll det i god jord? Nej. Visst kunde de ha serverat något annat, nästan vad som helst, men inte bruna bönor. Hur smakade det frågade jag, och svaret var: sött, men inte gott. Om hans vistelse i Stockholm finns mycket att berätta, men det får jag ta en annan gång.

http://www.kalimera.se/bilder/grekland/tilos_6.jpg

När vi kom hem efter middagen satte vi oss en stund på balkongen och blickade ut över detta. Visst är det vackert!

http://www.kalimera.se/bilder/grekland/tilos_7.jpg

Idag har det som sagt inte hänt så mycket. Jag åt lunch på Omonia, och Camilla tittade på.

http://www.kalimera.se/bilder/grekland/tilos_8.jpg

Camilla åt lunch (kokt ris) på balkongen, och jag tittade på. (Masse, där fick du en matbild :))

http://www.kalimera.se/bilder/grekland/tilos_9.jpg

Höll på att glömma en sak. Det går charter från Sverige till Tilos. Utanför en affär ligger några pärmar från charterbolagen. Vi kunde inte låta bli att läsa. Där fanns många förmaningar, bland annat ovanstående. Vi har vandrat mycket i Grekland, och vi har varit i många grottor, stora som små, men vi har aldrig mött en utrusande get. I fortsättningen ska vi vara extremt försiktiga. :rolleyes:

zakka
2010-09-11, 17:40
Åh vad jobbigt det låter med ont i magen! Jag håller tummarna att Camilla snabbt blir bättre= frisk igen!!! Det är inte kul att vara sjuk när man är ute och reser, även om utsikten vid "ris-middagen" verkligen är fantastisk!!!

MVH zakka

Lissi
2010-09-11, 18:42
Hoppas Camilla är bättre nu...Jag trodde när jag läste rubriken att det var DU som var på läkarbesök för Din hand. Hur mår den nu?

En exakt likadan bild på Omonias ägare har vi i ett album;) Men tänk att vi blev så besvikna på vårt enda besök där. Vi hade ju hört så mycket gott om stället....DÅ visste vi inte att ägaren visst hör illa, men vi fick vänta JÄTTELÄNGE innan han ens kom till vårt bord fast vi var ett av bara två par där...och sen när äntligen maten kom så fick vi inte det vi beställt.... Men visst kan man "halka snett in" på ett ställe...(Peters uttryck) och det gjorde vi den gången.
Nästa besök på Tilos ska vi ge Omonia en ny chans.

Lissi

anoula
2010-09-11, 18:45
Idag är det den 11 september. För exakt nio år sedan var vi också på Tilos. Det var vår första visit här. När vi satt på Taverna Omonia hörde vi en upprörd grek som skrek och ojade sig. Vi frågade vad som hade hänt, och han berättade att ett litet flygplan med palestinier ombord hade krockat med WTC i New York.

Jag var också i Grekland när det hände... Satt i vattenbrynet på Kolimbia beach, djupt försjunken i någon spännande pocketbok när Herr Grek ringde och skrek upprört. Resten av dagen, kvällen (och natten) spenderades framför TV:n.

Lissi
2010-09-11, 18:50
11 september 2003 åkte jag och dåvarande vännen till Kreta efter lunch. Då hade vi på förmiddagen följt de tragiska nyheterna om Anna Lind. Sen var vi utan tidningar hela veckan så det var på ett sätt ganska skönt att slippa se allt i TV och press. Men visst la det sordin på semestern.

Lissi

Annki
2010-09-11, 19:59
Vi har vandrat mycket i Grekland, och vi har varit i många grottor, stora som små, men vi har aldrig mött en utrusande get. I fortsättningen ska vi vara extremt försiktiga. :rolleyes:Men det var faktiskt vad som hände mig, just på Tilos i somras. Vi gick utmed vandringsstigen mellan Megalo Chorio och Agios Andonis, då vi fick syn på ett litet kapell som låg ute i terrängen. Jag snirklade mig dit mellan buskar och törnen, och då jag var bara någon meter från ingången och just skulle gå in, kom en get utrusande ur kapellet i full galopp. Jag tror aldrig att jag sett en get springa så fort.....och mitt hjärta slog många extraslag.
På Tilos finns det ju gott om både getter och grottor, så varningen kanske inte är helt obefogad.....men kul var den! flabb_flab

Ann-Kristin bye_bye

Logla
2010-09-11, 21:48
Nine-eleven var vi med dotter och barnbarn i Tunisien. Återsåg platser där jag härjat som guide/reseledare i början av 60-talet.
السويد للمرة الاولى في البلاد (Sveriges första i det landet).
När vi efter en god och kryddstark middag kom hem till vårt penthouse med tre balkonger slog vi på TV-n.
Var visst någon katastroffilm så vi bara slötittade tills dottern sa:
"Titta - det står CNN Live uppe i hörnet på bilden!"
När vi några dagar senare skulle flyga hem från El Aouina/Tunis var det fullt med araber på flygplatsen :(

Masse
2010-09-12, 00:31
http://www.kalimera.se/bilder/grekland/tilos_8.jpg

Camilla åt lunch (kokt ris) på balkongen, och jag tittade på. (Masse, där fick du en matbild :))

WOW! Grekisk vrål-lunch! ;)
Stackars Camilla! Hoppas att du kryar på dig så att du åter kan njuta av den goda grekiska maten och vi kan njuta av de härliga matbilderna.

Men.......... med sådan utsikt som du har på den här bilden Camilla så smakar väl t o m kokt ris åtminstone lite gott. Påminner ju nästan lite om utsikten från ert rum på Amorgos om man bortser från båtarna.

:) Mats