handdator

Visa fullständig version : Inblandad i lokalpolitiken


Monica P
2010-09-09, 22:51
Ja, kära nån, inte trodde jag att jag skulle bli kommunpolitiker, och inte i ett annat land i allafall....

Nåja, det är inte så hett ännu, valet är den 7 nov. och jag står nog allra längst ner på Roussos valsedel, men - ändå...

Men jag har varit med om ett möte nu i kväll, och det var intressant. Strategifrågor och uppdatering av det vi vet från otaliga lokal-TV-sändningar, vad som gjorts och ska göras.

Det som var mest intressant var stämningen i lokalen. Officiellt tilltalar man varandra gärna med Herr och Fru, men privat är det du som gäller, Kalymnos är en väldigt oceremoniös plats, laid back heter det väl, man krusar inte, en ann är så god som en ann. Så det blev ungerfär "hej och välkommen Fru Monica, kul att du ställer upp". Sen skippades Fruandet. Diskussionerna gick hej vilt, rökförbudet var det ingen som brydde sig om, och jag fick flera tillfällen att ställa frågor.

Det blir mindre politik TV nu, konstigt nog. En ny lag begränsar rätten för folk på valbar plats att framträda i media (förutom reklaminslag) till ett per TV/radiostation. Så nu ska vi 41 på listan matchas fram lite fint, vi nykomlingar först och de tyngre namnen alldeles intill valet.

Jag känner att jag kan göra nytta genom kontakt med utlänningsgruppen som stadigt ökar i och med att nordeuropas pensionärer skaffar sig hus här.
Jag ska ordna en enkät och fråga runt lite om åsikter och liknande. Den utlänning som bor stadigvarande och har registrerat önskemål om att få rösta får för första gången göra detta nu i år. I morgon ska jag få en lista på dem här, i förra valet var det cirka 200.

Det känns roligt och lite spännande att få vara med. I Sverige hade jag så mycket annat för mig, så orken räckte inte till.

Jag tar gärna emot frågor som kalimerianer skulle vilja ställa !

Monica P
2010-09-10, 07:25
Det där med media blev lite fel: politiker får bara inte bjuda in TV-team för att exponera sig mer än en gång per kanal. Om det däremot blir filmning "på stan" och liknande, räknas det inte.
Man kan till och med få höga böter! 50000-100000 euro om man blir stämd av någon motkandidat för att ha missbrukat reglerna! Är det så i Sverige också???

kirtor
2010-09-10, 07:34
Da ser jeg fram til fortsettelsen Monica. De trenger damer og de trenger deg! Stå på!

Riitta
2010-09-10, 08:16
Du är absolut rätt person och vara med och få säga till om på Kalymnos:)
Heja Monicaklapp_klap Synd att jag inte får rösta i Grekland;)
Får det "bara" i Sverige och FinlandAng_elx:D

Riittabye_bye

Rasmus
2010-09-10, 10:39
Man kan till och med få höga böter! 50000-100000 euro om man blir stämd av någon motkandidat för att ha missbrukat reglerna! Är det så i Sverige också???

Nej, tyvärr inte. Men vi är rätt många som önskar att så vore fallet...
Gärna med grekiska bötesbelopp...
:D

Astri
2010-09-11, 07:07
Da ser jeg fram til fortsettelsen Monica. De trenger damer og de trenger deg! Stå på!
Er så enig!
Får du tid til Amoni nå da?:eek:
Astri
6 dager igjenklapp_klap

Monica P
2010-09-11, 08:38
Ja, Astri, jag blir ju inte borgmästare precis...Amoni kommer alltid att komma först.
Rättelse: det är inte första gången utländska här boende får rösta. Dock är det inte så känt än. Man ska vara införd i listorna och detta sker på "lixiarchio" och inför detta val har tidsgränsen gått ut.

Rasmus
2010-09-11, 09:06
Monica!
Måste få fråga en sak. (Tack för senast, förresten!)
Utlandsgreker, t ex de i Australien eller i Florida, hur och var röstar de?
Är det samma regler som gäller för dem som för utlandssvenskar när det är val?
Har de samma rättigheter som inhemska, i Grekland boende greker, eller vad?

Alala
2010-09-11, 09:32
Jag är ju från Finland och inte från Sverige, men här är det förbjudet att delta i andra än direkta valprogram, eller då typ någon story i en nyhetssändning som handlar om valkampanjen, om man är uppställd som kandidat. Vi röstar ju på person (jag har för mig att ni har nån lista i Sverige och röstar liksom mera på partiet :confused:). Om t.ex Kalle Kallesson här i Finland brukar medverka i ett underhållningsprogram får han inte göra det under valkampanjen. I Finland är det vanligt att man röster in "kändisar" och det är ju inte alltid så lyckat.
Men Monica, lycka till! :)

Monica P
2010-09-11, 10:28
Ja, utlandsgreker får rösta numera, men hur det går till rent praktiskt vet jag inte. Jag hade en artikel jag tänkte läsa, men så behövde jag vira in fiskrens, där gick den tidningen.

Poströstning är ännu inte infört.

Hemmagrekerna reser till sin hemort ungefär som vid tiden för skattskrivningen vid Jesu födelse...
Resorna är subventionerade så det är ett fasligt resande kring valen.

Lissi
2010-09-11, 12:17
Hemmagrekerna reser till sin hemort ungefär som vid tiden för skattskrivningen vid Jesu födelse...

:D:D