handdator

Visa fullständig version : Tips om Platanias

M.G
2010-09-07, 19:20
Hur långt är det mellan Platanias och Chania och mellan Platanias och Agia Marina? Är det bra promenadstråk?
Har ni några favoritrestauranger i Platanias.
Om jag inte missförstått så är inte stränderna så märkvärdiga i Platanias, finns det bättre i närheten?
Finns det bra båtturer från Platanias?

Kermit
2010-09-07, 21:05
Det är promenadavstånd från Platanias till Agia Marina, längden beror på var i Platanias man bor men det är rimligt avstånd i vilket fall som helst. Till Chania måste Du åka buss. Bodde i Agia och åt aldrig i Platanias så jag kan inte uttala mig om restauranger, men sök i forumet på platanias så får Du massor av tips. Det finns säkert många fina ställen att bada på i P men ju närmare Agia du kommer desto finare stränder. Återigen sök i forumet det står jättemycket om både stränder, restauranger och aktiviteter här.
Ha en trevlig resa när Du nu åker.

Kermit
2010-09-07, 21:08
PS det finn jättemånga bra restauranger även i Agia Marina, särskilt i gamla Agia marina även dessa står nämnda här på forumet liksom restaurangerna i chania dit det är värt ett besök

Lotti
2010-09-07, 21:24
Precis vid torgeti Platanias ligger en pizzeria som heter Tartuff(kanske lite felstavat) där har dom supergoda stenungsbakade pizzor och även annat gott på menyn. För övrigt finns det flera bra ställen i Platanias och även i Chania där ni kan få jättegod mat, speciellt i gamla stan i dom små gränderna i om ni åker in till Chania som jag rekommenderar varmt. Det är så smidigt att åka buss dit från Platanias. Tyvärr minns jag inte just nu något namn på restaurangerna men kommer jag på så skriver jag det här.
Jag ska själv åka till Platanias för fjärde gången nu den 18 sep, gillar det jättemycket. När ska du åka och var ska du bo?

Ha en riktigt skön trevlig resa för det tänker jag ha _B-anana
Lottie

Lotti
2010-09-07, 21:26
PS Agia Marina har jag ingen erfarenhet av men har hört av andra att det flera bra matställen där också

sjöborren
2010-09-07, 21:36
Rekomenderar resturang Drosia i Platanias. Trevlig personal. god och prisvärd mat. Ligger centralt - skylt vid huvudgatan - därefter cirka två minuters promenad in på en mindre väg.

myssa
2010-09-08, 12:09
Hej.
Just hemkommen från Platanias, kan jag rekomendera Tartufo mitt emot bensinstationen. Dom är bäst på att ta hand om sina gäster och det märks för det är alltid fullt.
Sen är ju min favorit Mylos ta Kerata, lite längre bort i Platanias. Tyvärr också ibland svårt att få bord på sekunden. Men med min lilla grekiska kom vi alltid fram och fick super service till den mycket goda maten. Ett + är att dom har nog finaste vinlistan av alla restauranger för den som är intresserad.
Vill man äta mer grekiskt kan man äta hos July på Agrofiliton ett snäpp från gamla Kafenion(som nu är till hälften glassbar).
En annan ny bekantskap som hade mycket god mat och trevlig personal var Adama, ligger lite längre bort mot Geranihållet. Dock inte många minuter från centrum av Platanias.
Vill man gå upp i bergen till gamla Platanias så välj gärna Vigli, alltid ett säkert kort.
Nu hade vi så varmt under våra 3 v vi var där, mellan 31 och 34 varje kväll och två små flickor i barnvagn så vi valde oftast Tartufo.
Åker ni in till Chania så rekomenderar jag OE (tror jag det hette) dom hade restaurang tidigare i Platanias.
Dessutom Ela, ett mysigt ställe.
I Agia Mrina äter man gärna på Mitsos och på Nontas Rokakis resturang, vad den nu hette, typiskt det försvann precis nu.
Hoppas ni får en härlig vistelse där nere.
Myssa :) :)

skrutt
2010-09-09, 18:10
bye_byeTack Tack...åker till Platanias den 9 oktober...ser fram mot det!! Tack för tips på rest.flabb_flabHej.
Just hemkommen från Platanias, kan jag rekomendera Tartufo mitt emot bensinstationen. Dom är bäst på att ta hand om sina gäster och det märks för det är alltid fullt.
Sen är ju min favorit Mylos ta Kerata, lite längre bort i Platanias. Tyvärr också ibland svårt att få bord på sekunden. Men med min lilla grekiska kom vi alltid fram och fick super service till den mycket goda maten. Ett + är att dom har nog finaste vinlistan av alla restauranger för den som är intresserad.
Vill man äta mer grekiskt kan man äta hos July på Agrofiliton ett snäpp från gamla Kafenion(som nu är till hälften glassbar).
En annan ny bekantskap som hade mycket god mat och trevlig personal var Adama, ligger lite längre bort mot Geranihållet. Dock inte många minuter från centrum av Platanias.
Vill man gå upp i bergen till gamla Platanias så välj gärna Vigli, alltid ett säkert kort.
Nu hade vi så varmt under våra 3 v vi var där, mellan 31 och 34 varje kväll och två små flickor i barnvagn så vi valde oftast Tartufo.
Åker ni in till Chania så rekomenderar jag OE (tror jag det hette) dom hade restaurang tidigare i Platanias.
Dessutom Ela, ett mysigt ställe.
I Agia Mrina äter man gärna på Mitsos och på Nontas Rokakis resturang, vad den nu hette, typiskt det försvann precis nu.
Hoppas ni får en härlig vistelse där nere.

M.G
2010-09-09, 19:09
Tusen tack ska ni ha allihopa!
Ser fram emot att besöka era tips.
Nu är det endast 2 veckor kvar. Ska bli underbart!

_B-anana

Maggan1
2010-09-09, 19:46
Precis som Sjöborren så rekommenderar även jag DROSIA - suveränt god mat :)
Inne i Chania rekommenderar jag starkt Taverna ELA...måste upplevas och ruskigt god mat :)

Ha en riktigt skön resa och njut i fulla drag

//Maggan

nilam
2010-09-09, 20:19
Drosia säger jag med :) Symposium har blivit bra igen tycker jag men är lite dyrare...men deras stifado är sååå god. Tartufo tycker jag däremot har urkass mat... usch vad besvikna vi var när vi var där i juni:mad: Pizza åt vi inte så den kan jag inte uttala mig om. Olive tree som ligger i utkanten av Platanias mot Agia Marina har väldigt god mat också.

Malin

myssa
2010-09-11, 08:40
Vad tråkigt Malin, men smaken är ju delad som sagt ;) och vi hade då mycket fin mat och fräscha råvaror på våra tallrikar. Sen så är deras vita bordsvin ett av de bättre. Oftast kommer en kanna till innan man blinkat från huset. Nu har vi blivit stammisar efter så många år där och det gör väl lite till :) Dom sände med oss 1,5 lit av deras finaste raki hem med oss.
Om jag går dit och vill ta hem mat får man alltid sitta ner och dom bjuder på vin medans man väntar. Efter maten får vi alltid kaffe med metaxa.
Drosia kan jag bara säga att då vi var där blev allt ett fiasko och vi skarattade oss genom middagen.
Fel mat och alla rätter samtidigt.
Garides saganaki tillsammans med stifadon och så vidare.
Då vi förklarade åter om att vi beställt att få förrätterna först förstod dom inget varken grekiska eller engelska så vi gav bara upp och åt.
Kvalitén var väl inte heller jublande utan som vilken mat som helst.
Men ett gott skratt förlänger livet som dom säger... :) :)
Myssa...

M.G
2010-09-12, 12:39
Jättetack! Vilka stränder är dom trevligaste däromkring?
Gillar lite mindre stränder där man inte ligger på rad och vikar med grönturkost vattnet är underbart. Är sugen på Elafonissi men eftersom det är så lång resväg dit skippar vi nog det. Vi ska bara vara bort en vecka
men det kanske finns trevliga stränder i närheten av Chania/Platanias?

Vi ska åka om två veckor och då kanske det ärndå inte är så himla mkt folk på stränderna ....

myssa
2010-09-13, 09:02
Hej
De små vikarna du önskar finns inte på kuststräckan Platanias- Agia Marina. Men fortfarande finns det någon kort bit på stranden som inte har solsängar. Där lägger sig ofta de som vill vara lite själva. Om ni gör en omvärdering av beslutet om Elafonissi så hittar du det du söker där.
Titta på några fina bilder under Södra Kreta en tråd som heter just Elafonissi. Men visst har det minskat med folk nu, min dotter kom hem i lördags och hon konstaterade att säsongen lider sakta mot slutet.

M.G
2010-09-13, 17:10
Okey. Vilka stränder är dom finaste däromkring?
Vi får väl se hur vi gör med Elafonissi. Det verkar ju uppenbarligen väldigt fint!!

M.G
2010-09-13, 20:19
Är det närmare Agia Marina och Chania eller finns det även fina i Platanias?

Obo
2010-09-13, 20:21
Hej!

Ja, det finns ju hur många trevliga stränder som helst. Men med tanke på vilken tid ni skall vara där så får ni kanske förbereda er på en del nordliga vindar och eventuellt lite röda flaggor på nordkusten. Underskatta inte dessa varningar!

Förutom Elafonissi (Sydvästläge) är ju den närmare belägna Falassarna-stranden (västerläge) väldigt trevlig.

Men som sagt, håll koll på vindriktningarna och vindstyrkorna. Vi har "flytt" ner till stränderna runt Paleochora då det varit för hårt väder för att bada i havet runt Platanias.

Obo

M.G
2010-09-13, 20:39
Hur lång tid tar det att åka till Falassarna resp. Elafonissi med buss?

Obo
2010-09-13, 21:02
Oj...buss... Har bara kört själv, men uppskattar att det åtminstone är en halv timme kortare med buss till Falassarna... fast det finns säkert andra på forumet som har bättre koll på det.

Och det där med att respektera de röda flaggorna.. gör det! Jag (som är fullvuxen och väldigt simkunnig) tyckte inte alls att det var trevligt att uppleva krafterna i utåtströmmarna... var dum nog och testade lite...

Marianne
2010-09-13, 21:48
Ett par timmar med buss till Elafonissi får man nog räkna med (i varje riktning) om inte jag minns helt fel.

Om inte det går buss till Falassarna kan man ev. ta en taxi från Kissamou. Det gjorde vi en gång, men jag minns tyvärr inte vad det kostade.
Tror nästan att det är en timme kortare till Falassarna än till Elafonissi.

sunset
2010-09-13, 21:55
Hej! Om du vill ha mindre,mysiga små badvikar kan jag rekomendera agii apostoli.Där finns flera små badvikar med solstolar och mjuk sand...äter gott gör man bla på Almiras en liten bit upp i old village,Platanias! Nymphi i Agia Marina har utsökt mat och den största greksalladen jag sett! Så var det förra året...men det enda som är bestående är ju förändringen...så man vet aldrig! trevlig resa :)

sunset
2010-09-13, 22:06
Hej igen!

Glömde bara säga att jag har lagt ut några bilder från apostoli...bara att kika!:)

M.G
2010-09-15, 21:21
Tack för titten! Såg mysigt ut!

Finns det några bra båtutflykter? Var går dom från i så fall?
Både jag och min kompis blir lätt sjösjuk men det kanske finns båtturer där man ser land hela tiden? Då brukar det inte vara några problem.

Anna-Maria
2010-09-16, 17:21
Om man tröttnar lite på grekisk mat så kan jag verkligen rekomendera Zafferano som ligger i utkanten av Platanias, mot Geranihållet. Det är en supermysig italiensk restaurang med jättegoda stenugnsbakade pizzor, urgod pasta, schyssta viner och bra service. Har ätit där 2 ggr och vi har alla blivit supernöjda med allt _B-anana. Den finns en "systerrestaurang" i Chania som heter Kariatis, den har vi inte testat men den ser lika fin ut den på deras hemsida.
Ha en trevlig semester /A-M

Maggan1
2010-09-16, 19:18
En fin tur som vi gjorde i år var att åka till lagunen BALOS...buss till Kissamos och sedan färja på en timmes tid ung. innan man kom fram till den vackra lagunen ....jag har själv lätt för sjösjuka men det var inga problem :) Mycket vackert.

//Maggan

MonkanS
2010-09-16, 20:19
En fin tur som vi gjorde i år var att åka till lagunen BALOS...buss till Kissamos och sedan färja på en timmes tid ung. innan man kom fram till den vackra lagunen ....jag har själv lätt för sjösjuka men det var inga problem :) Mycket vackert.
Den kan jag också rekommendera. En väldigt fin tur med båten ut. Full service på båten med drycker och mat. Och så mycket att se på under färden ut till Balos. Bara att sitta där och njuta..

M.G
2010-09-18, 13:38
Låter underbart! Tusen tack för era tips! Finns inget bättre reseforum än Kalimera. Här kan man alltid lita på att få hjälp!
Det är så bra att få tips så man slipper göra tabbar. Vi har förståss olika uppfattningar om saker och ting men för mig har det varit väldigt positivt med alla tips man fått genom åren.

Gita
2010-09-18, 14:45
Drosia har väldigt god grekisk mat, "mammas mat". en glad överraskning! vi åt där i förrgår... ta gärna smårätter, spenatpaj, zucchinibollar, Boureki etc. Husets vin är ej att rekommendera dock...

Igår åt vi i Agia Marina, på Scala (ca 20 meter upp från Silk-macken) och det var väldigt gott och trevligt. Välj grekisk husmanskost.

Så mycket grönsaker och frukter som vi har ätit denna vecka har vi nog aldrig gjort tidigare, vi märker att vi äter mindre och mindre kött när vi är Grekland, mest blir det grösaker i olika former, ostar och fisk. Och vad bra man mår av det!

29 grader i Agia Marina igår, 10 grader i Järfälla idag... :(

UlfWiman
2010-09-18, 14:56
@Gita

Ät och drick lite för mig på samma gång.
Fråga?
Finns den gamla Kafénion snett mot Silk kvar?
Där fick man en öl 75 cl för 1,50€ eller en kaffe med Baklava
för 1€. Raki fick man alltid som en bonus om man så önskade
eller salta valnötter till ölen. Sen kunde man spela kort med "gubbarna"
och ha det trevligt. Brukade sitta där och läsa böcker i timmar.
Ända till Mr A kom förbi och frågade om jag skulle ha skjuts hem.

Du säger grönsaker!
Vad tror du jag levt på i alla år?
Jag tappade 35 kg under 2003 tack vare den grekiska maten.
Grillat lamm några bitar och sedan sallad. Grillad fisk med sallad eller bara vanlig grek-sallad med Feta.
Mycket hälsosammare än det skräp jag äter här i Sverige.
Grekisk husmans är en lisa för kroppen kryddat med lite hemkört rött.
Och soppor. Jag har aldrig ätit så mycket soppa som under mina år på Kreta.

Hoppas du och K har det bra utan "barn", de klarar sig själva.

//Uffe

Wardakis
2010-09-18, 15:19
Tyvärr Uffe, stället heter numera Make Up och är väldigt modernt. Gubbarna som spelar kort sitter där än (kanske inte samma, men gubbar är dom).
Gunilla (13 dagar kvarbye_bye)

UlfWiman
2010-09-18, 16:18
@Wardakis

Kan du inte stoppa mig i resväskan?
Sista den 25/9 blev avbokad av "arrangör" då
jag inte får resa ensam längre.
-Mobbad eller diskriminering?
Du kommer att få läsa mera lite senare.
Ha det så bra du kan.
Nog tror jag "gubbarna" känner åt mig då
jag var där i över ett år.

//Uffe

Marianne
2010-09-18, 16:57
Så mycket grönsaker och frukter som vi har ätit denna vecka... Och vad bra man mår av det!

Ska lägga Drosia och Scala på minnet om vi hamnar i närheten. Jag beställer också mycket gärna grönsaksrätter i Grekland, det finns så mycket gott att välja imellan (så kan jag ju alltid få en smakbit av makens ev. köttval:)).

Fint att se att du "överlevde" veckan, Gita. Visst var det väl skönt att kunna prioritera sina egna önskemål för en gångs skull, det låter ju som att ni har mått riktigt bra! Och sönerna hemma, de klarade sig säkert över förväntan, eller hur?

Hur gick det med klädvalet, fick du användning av jacka om kvällen? Hur är det med mygg på Kreta för tillfället?

Har du annars något speciellt du vill rekommendera? Vi har mest varit på östra och södra sidan och har verkligen nordvästra sidan till godo. Båtresan till Balos har jag lagt på minnet, låter som en fin dagstur, provade ni den?

Uffe, jättetrist att du inte kommer iväg nu i höst. Hoppas att det kan ändra sig positivt framöver!!!

Gita
2010-09-18, 18:47
Vi provade oss fram bland alla smårätter, och när vi beställde Staka, så fick vi alltid frågan:"Vet ni vad det är?" :D

Vår favorit blev Boureki med lamm, tex Sfakiano, konstigt att det inte serveras ihop, smakerna gifter sig så bra!

Våra luncher bestod av plommontomater, gurka, rödlök oliver och en stor bit feta i en låda som vi tog med till stranden, och till det olja o vinäger. Vi gick via IN.KA och köpte till färskt bröd och kanske något från grillen? En liter färskpressad juice från apelsinerna som växer i byn kostade 2 euro! Fest!

På eftermiddagen blev det siesta och en liten drink på balkongen, sedan ut på byn när mörkret kom, och så middag i månsken... med alla dessa grönsaker! Och på maten fick man vattenmelon, druvor och raki - bästa medicinen mot förkylning. (Då måste jag ha druckit för lite, för tyvärr blev vi sjuka båda två. Men vi var glada ändå, vi var ju på Kreta!)

Vädret var först lite hotande, lite regn, men aldrig kallt, ingen jacka, ingen tröja behövdes! Bara tunna plagg och inga strumpor. Jag fick inga myggbett, men hörde att andra hade besvär av det.

Vi bodde i Agia Marina som kan rekommenderas pga fin strand och nära till allt.

Marianne
2010-09-18, 22:09
Vad är Staka? Hur smakar det?

Låter mysigt med alla smårätter, sallader och god frukt, men synd att ni blev sjuka. Skönt att ni slapp myggbett i alla fall.
Hoppas ni är friska igen.

nilam
2010-09-18, 23:28
Där ser man...jag har alltid tyckt att Drosias husetsvin vin varit OK...men man får ju vad man betalar för och 1 kg för 6 E är ju billigt :o

Gita
2010-09-19, 10:48
Staka är som en lös "gröt" gjord på getmjölk, det är många steg... man doppar bröd i det. Fett men gott! :p Testa, om ni får tillfälle!

Drosias vin var himla billigt, men det föll inte oss på läppen denna kväll, det var för mycket russinsmak till de rätter vi åt. Men äckligt var det inte, bara mindre gott... :o