handdator

Visa fullständig version : Välfärdssamhället


yannis
2010-09-07, 14:14
Att vara i behov av välfärdssamhället.

Årets svampskörd av smörsopp och karl-johan gick om intet detta år på skäret. Jag fick förlita mig till Bondens Marknad och en granne för att erhålla kantareller. Mina fina svampar står kvar på Norrbyskär.

Jag hamnade på lasarettet några dagar. En gång tidigare har jag legat inne och det var för 35 år sedan när jag födde min son på BB. En lördag morgon åkte jag iväg till akuten för att få antibiotika. Jag hade ont i urinblåsan och därtill hög feber. Akuten satte direkt in syrgas och dropp. Man meddelade att jag skulle läggas in på infektionskliniken några dagar. Jag protesterade. Men jag var visst sämre än vad jag insåg. Nu märkte jag att jag inte kunde stå. Hur hade jag tagit mig från bilen till akuten??? Jag lades på en bår. Efter detta hände något som jag aldrig varit med om tidigare. En snäll läkare och sköterska tog hand om mig.

På båren bar det vidare till lungröntgen. Där tog en snäll och glad sköterska hand om mig och fullgjorde lungröntgen. Sedan kom helgens ”transportör” med ett glatt leende och skjutsade mig den långa vägen till infektionskliniken via kulverten.

Väl framme fick jag fem dagar med en otrolig omvårdnad. Infektionskliniken är en liten flygel, så långt från centralhallen man kan komma. Enda envåningshuset i Umeås enorma universitetssjukhus. Här har alla eget rum och egen utgång till en trädgård med lusthus och äppelträd. Jag bodde i ett lyxpang med frukost, lunch, middag, kvällsmål, mellanmål och omsorg varannan timma för 80 kronor dygnet. Läkare, men framför allt sköterskor och undersköterskor var så snälla, glada och tillmötesgående. Många kom jag personligt nära när jag blev friskare, då jag fortfarande är ”fackidiot” och frågade om arbetstidsschema, arbetsmiljö med mer

Jag är nu hemma men konvalecent. Har fått extra antibiotika om jag skulle behöva i Grekland. Vad jag vill säga är att jag är så glad att jag lever i detta välfärdssamhälle, som tar hand om mig när det behövs. Och att detta sker på ett så proffsig och charmerande sätt.

Birgitta
(ibland valarbetare-s)

Riitta
2010-09-07, 14:41
Gott och höra att du är på bättringsvägen och att du blev så väl omhändetagen:)
Samma sak sade vår dotter om Svenska sjukvården, efter att hon var allvarligt sjuk.
Det tog sin tid innan hon kom så långt att sjukdomen upptäcktes:o men när det väl gjordes så fick hon den bästa vården och bemötandet hon kunde tänka sig.

Jag har haft förmånen hittills och vara frisk och inte ligga på sjukhus, men om och när den dagen kommer, så hoppas jag få det så bra som du fick.

Samla krafter nu inför resan:)

Riittabye_bye

sjöborren
2010-09-07, 15:35
Skönt att du kryat på dig ... och roligt att höra positiva ord då det gäller läkarvården.

Var rädd om dig! Lilla sjöborren bye_bye

Maggan1
2010-09-07, 15:41
Skönt att läsa att du är på bättringsvägen och härligt att läsa att du varit nöjd med sjukvården och blivit mottagen på bästa sätt :)

Att ha eget rum och möjlighet att gå ut i trädgården måste vara underbart, kan också vara ett sätt att tillfriskna fortare ( beroende på ens sjukdomsbild såklart ) , i en kanske annars instängd miljö som sjukhus kan vara.



//Maggan bye_bye

Marianne
2010-09-07, 17:27
Härligt att du mår så mycket bättre, Birgitta. Hoppas att er Greklandsresa kommer att göra dig riktigt, riktigt gott och att du hämtar krafter inför den långa vintern.bye_bye

Carina
2010-09-07, 18:07
Gott tillfrisknande önskar jag dig. Vi får verkligen inte rasera detta välfärdsamhälle.

Hälsningar

Carina