handdator

Visa fullständig version : Resa till våren!


Klick
2010-09-06, 16:10
Vår-resan nästan bokad:) och vi har nästan;) fastnat för Zakynthos och hotell Mavrikos eller Amaryllis i Tsilivi. Efter att ha lusläst de flesta inlägg i forumet har vi fattat det som att det kryllar av berusade britter på hela ön:o och vi hoppas att det inte är så. Vi tänkte på en vecka i slutet av maj. Hur är vädret under denna period? Chans till många soltimmar? Hur är Tsilivi som ort och framförallt hur är hotellen? Ngn som vet? Eftersom ingen av oss har körkort undrar vi om det är bra kommunikationsmedel med buss så man inte är helt bunden till lilla orten Tsilivi?

K

Kalimera
2010-09-11, 08:25
Efter att ha lusläst de flesta inlägg i forumet har vi fattat det som att det kryllar av berusade britter på hela ön? Hur är Tsilivi som ort och framförallt Det är många britter på Zakynthos, men de är inte farliga. :) Tsilivi är en typisk turistort med allt vad det innebär. Jag skulle inte valt att bo där, och du som gillar Skiathos stad kommer inte känna igen dig.

Irene53
2010-09-11, 12:11
Vi var till Tsilivi i juli 09. Vi upplevde inget stök. Typisk turistort med allt som hör till. Oss stör det inte. Men vi gick väl hem när de "stökiga" gick ut på kvällen. Vi har passerat "festarålder" med ett par år. Vi trivdes i Tslivi.Bodde på Hotell Jupiter en bit från stranden men helt ok.Hälsar Irene

Doria
2010-09-13, 18:32
Hej Klick! Tänkte jag skulle berätta lite om orten Tsilivi samt Amarylis som vi bodde på. Var där två veckor i augusti i år. Vi hade strålande väder, runt 33 grader varje dag. Hur vädret är i maj vet jag däremot inte men kan tänka mig att det är som i övriga Grekland väldigt växlande. Tsilivi som ort var mycket bra med lagom mycket affärer och restauranger. Stranden var en positiv överraskning, långgrund, dock inte "jobbig" sådan med underbart klart och lugnt vatten. Vissa dagar kunde det fläkta med lite ofarliga vågor till följd vilket bara var skönt.
Bussar gick till Zakynthos stad ca 1 gång i timmen med början runt sju-åtta på morgonen och med ett längre uppehåll under dagen. Därifrån kunde man ta sig vidare till några av de andra orterna på ön. Själva Zakynthos stad tyckte jag inte var något särskilt faktiskt fast då var vi aldrig uppe på Bohali-kullen som sägs ska ha en fantastiskt vacker utsikt över staden. Det ska finnas en stig man kan gå som leder dit upp men vi lyckades aldrig hitta den och när vi frågade var det ingen som kunde förklara hur vi skulle hitta dit. Antar att många av grekerna är för bekväma och att det bara är bil som gäller dit upp...var jag lite väl fördomsfull nu kanske?
Från Zakynthos stad avgår också många av båtarna som tar dig till fastlandet.
Hotellet, ja det är ju egentligen lägenheter, var rena och rymliga och det fanns inte mycket att klaga på där...förutom anslagen på väggarna om allt man inte fick göra och en prislista på hur mycket man skulle få betala om man hade sönder något i lägenheterna allt ifrån inredning till minsta lilla bestick...och det var väl tilltagna priser kan jag säga. Lite tråkig attityd från ägarna till gästerna för det kändes inte direkt välkomnande. Som tur var hade vi ju inte sönder något.
Sängarna var ett annat kapitel. Brukar egentligen aldrig ha ont av att en säng kan vara för hård men i detta fall syntes och kändes fjädrarna genom madrassen men man vande sig vid det också.
Polområdet var också fint och välskött men ägs av en annan familj och tillhör egentligen inte hotellet. För oss var det bara stranden som gällde så det blev bara ett enda besök vid polen som mestadels bevistades av engelsmän vilka var mycket städade. Ja, de flesta gäster var engelsmän. Skandinaver var i minoritet vilket för övrigt gällde hela orten Tsilivi och de flesta av turisterna var vuxna eller barnfamiljer vilket passade oss utmärkt. Upplevde heller inget stök. Kan varmt rekommendera detta resemål samt hotell och vill gärna åka dit igen. Zakynthos överträffade faktiskt alla mina förväntningar. Det är en vacker ö som begåvats med underbar natur och härliga stränder.
Utflykterna Skeppet i paradiset, Kefalonia, Olympia och en busstur runt ön med fantastiska vyer kan också rekommenderas fast välj hellre en lokal resebyrå vilka det kryllar av istället för som i vårt fall Apollo som tar mer betalt för exakt samma utflykter.

Pipp
2010-12-22, 08:45
Vi reiser til Tsilivi i september 2011. Vi har leid et hus som ligger litt uten for sentrum, men vi kan gå ned på stranden via en trapp på nabo hotellet.
Vi er 2 familer med gutter i alderen 6-10 år og gleder oss stort.
:D