handdator

Visa fullständig version : Vad skall man packa ner för resan?

Gita
2010-09-03, 22:04
Vi har aldrig rest i september, så vi undrar vad för slags kläder vi skall packa ner för en resa till Kreta? Härhemma är det ju kallt som i december så det är svårt att veta - skall man ta långbyxor och fleece eller räcker det med shorts?

nilam
2010-09-03, 22:24
Vi har aldrig rest i september, så vi undrar vad för slags kläder vi skall packa ner för en resa till Kreta? Härhemma är det ju kallt som i december så det är svårt att veta - skall man ta långbyxor och fleece eller räcker det med shorts?

Jag skulle resa i jeans och kavaj och för övrigt ha med "sommarkläder"... Det kan aldrig bli kallare än att jeans och top med kavaj duger på kvällen.

Ha det så gött där nere och krama Kickie om du träffar henne :):)

Malin

nickelena
2010-09-04, 10:31
Hej på er.
Sitter precis med samma angenäma problem som du Gita.
Här har varit frost inatt, men imorgon kväll landar vi i Chania. Funderar också på hur varm tröja som behövs... helst ingen alls.
Ha en kanonsemester:)!!!
Lena

Gita
2010-09-04, 14:18
Visst är det angenäma "problem" att fundera över vilka kläder man skall ha med sig på semestern. Mmmm... smaka på det ordet - semester! När alla andra trappar upp och börjar växla upp tempot inför hösten ;)...

Då blir det långbyxor och tröja i bagaget då! Och strumpor...

litentuva
2010-09-04, 14:26
Kanske inte så varm tröja som en vindjacka, blir det kyligt beror det oftast på att det blåser. Ta med ett par långbraxor längst ned i packningen som förmodligen inte kommer behövas men som ni kommer ångra att ni inte tog med OM det blir svala kvällar:)

Trevlig resa, ni får säkert toppenväder!:)

Gita
2010-09-04, 14:53
Vindjacka - bra förslag!

Jag hoppas vi får lagom väder och att havet är varmt! Det börjar pirra i magen lite lagom nu... :)

litentuva
2010-09-04, 15:17
Såg på en vädersight att det är 29 grader idag och ska ligga runt 25-29 den kommande veckan! ( i snitt 22 på nätterna) En liten varning för regn på Söndag i Chania och Måndag i Rethymno annars soligt och klart! Blir en toppenresa, Kreta är underbart:)

Marianne
2010-09-04, 17:32
Jag tror du får en toppensemester, Gita!
September är kanske den bästa månaden att resa till Grekland, varma kvällar och 25 grader i havet. Det bör det vara!

Ett par långbyxor "just in case", då är du helgarderad, annars är det sommarkläder som gäller, ärmlöst och kanske kortärmat om dagen, shorts förstås, och "stumpebukser" (som vi kallar det här i DK, tror det heter knäbyxor eller något liknande på svenska) till kvällen, det bör vara tillräckligt.

Jag brukar alltid ta med en tunn vindjacka om det skulle blåsa någon kväll.

Gita
2010-09-04, 19:07
Vad underbart det låter, jag har ju bara rest i juni/juli/augusti, och det kan vara lite för varmt ibland, man orkar inte så mycket mer än att bada och vila. Så det är spännande att kanske få uppleva en annan sorts Grekland? Kanske orkar man promenera lite mer, och kanske slipper man den nästan plågsamma värmen?

Och om havet är varmt - då är lyckan fullkomlig!

Jag skall bara försonas med tanken att mina pojkar blir kvar hemma med farmor och farfar. Den som kommer att lida mest är jag. Att klippa av navelsträngen är plågsamt. Så jag hoppas att vistelsen kommer att överväga mina kval...

Cami
2010-09-05, 09:42

Kom hem från Kreta i går kväll. Hade med mig alldeles för mycket kläder ner. Shorts och linnen, en tunn blus, solkänning och badkläder är det som gäller. Hade kring 28-32 varje dag. Blir samma till veckan .Havet var varmt och skönt. Sista kvällen var det 26 g i Platanias.

Gita
2010-09-05, 10:14
Tack för lägesrapporten! Det låter ju som... sommar! klapp_klap

nickelena
2010-09-05, 12:00
Underbart!!!
4 timmar kvar på nedräknaren.
Vi skippar varm tröja.
Nicke Lena Arnebye_bye

Marianne
2010-09-05, 12:15
Jag skall bara försonas med tanken att mina pojkar blir kvar hemma med farmor och farfar. Den som kommer att lida mest är jag. Att klippa av navelsträngen är plågsamt. Så jag hoppas att vistelsen kommer att överväga mina kval...
Jag hoppas att du kommer att vara lika bra på att koppla av som jag alltid kännt att jag varit även om vi som regel har valt att åka utan vår yngsta dotter, som är utvecklingsstörd. Att sedan komma hem och få de allra go'aste kramarna, det är något att komma hem till. Hoppas du också får det även om dina pojkar kanske har vuxit ifrån det lite grand.
Att åka utan barnen blir något annat, faktiskt väldigt skönt det också! Mindre hänsyn att ta, mer tid till egna önskemål - hoppas att du kommer att NJUTA!

Gita
2010-09-05, 13:59
Nu kom jag plötsligt ihåg hur det var att semestra när jag var liten, min lillebror är som din dotter... han fick inte alltid följa med för att mamma skulle få vila. Men man vänjer sig vid allt!

Jag skall försöka låta bli att längta till sönerna och suga i mig allt det positiva, och tänk att få resa utan tonåringar som inte vill gå upp på morgonen och inte orkar skynda sig och som man får vänta på. Och som tycker att vattnet är för kallt eller att det luktar konstigt etc...

Nu skall jag välja böcker till resan, mysigt!

nickelena
2010-09-13, 20:47
Ja du Gita, inte behövdes det någon varm tröja inteflabb_flab. (Förrän vi satt på planet hem). Underbar temp var det hela veckan. Både på land och i hav. Hoppas du hade lika gôtt som vi hade...
Fantastiskt!!
Lena

Marianne
2010-09-13, 21:12
Underbar temp var det hela veckan. Både på land och i hav.
Låter härligt!:)

Hur var det med mygg?
Här hemma har vi plötsligt blivit besvärade av mygg, vilket vi också var på Öland i augusti.
Hur är det med myggen på Kreta nu?

Inabo
2010-09-29, 17:56
Låter härligt!:)

Hur var det med mygg?
Här hemma har vi plötsligt blivit besvärade av mygg, vilket vi också var på Öland i augusti.
Hur är det med myggen på Kreta nu?

Hej.

Ville bara säga att ta något myggmedel med er eller köp på plats. Vi har varit fyra år i rad och har aldrig tidigare upplevt så mycket besvärande mygg som denna gången....

nickelena
2010-09-29, 19:53
Vi hade inga problem alls med myggen...

Lena

habs
2010-09-29, 21:09
i platanias har jag inte sett ett enda mygg på dom två senaste åren

Inabo
2010-09-29, 21:38
Vi har inte haft några problem med mygg de tre tidigare åren heller så därför blev vi väldigt förvånad när vi hade massor med mygg i år....Det var riktigt besvärligt för flera andra resenärer som fick uppsöka Apoteket för att få salva och tabletter för uppsvullnad....

Ja och alla hade vi mer eller mindre myggbett på våra kroppar...det såg man vid poolen.....förutom "brunbrännan" vill säga....men vi hade en underbar tid där nere hur som helst...längtar redan tillbaka....