handdator

Visa fullständig version : paleochora??


Rica
2010-09-01, 12:42
Hej svejs alla greklandsvänner_B-anana
vi är en familj på 2 vuxna(ev.3) o 2 barn, och vi sitter som bäst nu o planerar för nästa års semester, bäst att börja i tid:)
vi har förut varit På Kreta, Georgiopolis (kanske stavningen är fel men..) men nu funderar vi på paleochora vilket vi har fått rekomendationer om.. kan någon berätta lite hur det är där, finns det någon form av centrum med butiker osv?? Har också hört att det inte ska vara så "turistigt" där, stämmer det?
Vad jag kan se så är det bara Apollo som kör dit, men det är ju bara hotell med små rum eller studios... Är det bökigt att boka hotell på egen hand o bara ta en flygstol ner??? Många frågor är det men vore så tacksam om någon kunde hjälpa oss:)

ramses
2010-09-01, 13:13
Jag kan ju inget annat än rekommendera Pal. Men, det finns så mycket skrivet om Paleochora i Kalimera. Gör en sökning under "sök". Finns också flera resebrev bla. som jag själv skrivit som behandlar vistelse där.
Hur man reser är en smaksak, finns mycket boende i Pal. Olika kategorier. Behöver inte boka, men med barn kan det ju kännas bra. Det är inte så att det står "roomsare" och möter upp, en o annan kan dyka upp. Vissa boende kan vara svåra att hitta då det är privat o kanske inte ens syns att det är uthyrning, eller att det inte är någon hemma.
Om du googlar Paleochora accommodation får du mycket träffar. Lycka till med planeringen.

Malina
2010-09-01, 13:37
Kan bara instämma! Paleochora tillhör en av mina favoriter.Fina stränder,god mat, snällt folk,vacker natur osv.osv ÅK!

Rica
2010-09-01, 14:04
Låter positivt än så längeklapp_klap då ska jag söka lite mer här och läsa om Pal.. Vi har hittat ett hotell som heter Caravella och verkar vara riktigt fräscht.. men har inngen aning om vad det kostar osv, men det går väl alltid att maila och fråga:) Någon som bott där??

Kalimera
2010-09-01, 15:07
Jag kan också varmt rekommendera Paleochora. Av alla charterorter på Kreta är det Paleochora jag gillar allra mest. Det finns gott om boende om du reser på egen hand. Vi har bland annat bott på Soula Apartments, där vi stortrivdes. Bra pris dessutom. På min blogg (http://www.bloggamera.se/2007/10/18/elafonissi-elafonisi-kreta/) finns lite mer info och en bild från soluppgången, från vår balkong. Haris som nämns i bloggen är också mycket bra!

ramses
2010-09-01, 22:06
Har ingen erfarenhet av Caravella men vet väl var det ligger. Det är ett område på en höjd lite utanför Pal. med nybyggda hus, lägenheter o hotell. Skulle själv aldrig ta in där, det i mitt tycke den ledsammaste delen av Paleochora.

Kalimera
2010-09-02, 06:11
Det är ett område på en höjd lite utanför Pal. med nybyggda hus, lägenheter o hotell. Skulle själv aldrig ta in där, det i mitt tycke den ledsammaste delen av Paleochora.Skulle heller inte välja att bo där, det är mycket trevligare att bo i "stan".

Rica
2010-09-02, 07:53
Hmmm, det lät ju inte så positivt med caravella:(. Då får vi nog titta efter något annat hotell mer inne i stan.... Det är ju bara så att vi får tag i lägenhet som kan hysa oss alla:)
Men som jag tolkar era svar så är Pal ett riktigt mysställe... precis vad vi vill ha.
Vi kom hem för några veckor sedan från Karpathos/Amopi, där fanns aboslut ingenting(förutom bra bad o god mat).. däremot tog vi bussen in till Pigadia en dag och där var det betydligt mer att gå o titta på iaf. så nästa år blir det Kreta igenflabb_flab

lemon
2010-09-02, 09:11
Kan också rekommendera Pal. Har varit där med familjen (vi är två vuxna och tre barn) och vänner de två senaste somrarna.
Det är lätt att hitta boende på nätet och bor man nere i byn så är det nära till allt.
Rekommenderar flygstol och att hyra bil, vilket ger frihet att testa olika delar av ön, liksom att hitta stränder med lä i närheten av Pal, då det kan blåsa rejält ibland.

Marianne
2010-09-02, 10:35
Kan bara hålla med! Paleochora är mycket trivsamt (nu reser jag förstås aldrig i direkt högsäsong, så det är med ett visst förbehåll för hur det kan vara i t ex augusti).
De pensionat Janne nämner (Soula, Aris och Haris) ligger i ett trevligt område med vackra soluppgångar och endast få minuters promenad till centrum. Även på andra sidan stan, centralt i stan, vid stenstranden och vid sandstranden finns många pensionat, men Paleochora är populärt och det kan vara en bra idé att boka på förhand.

Restaurant Caravella ligger faktiskt just i början av det område, där de tre nämnda pensionaten ligger, men det nybyggda pensionatet Caravella ligger tydligen strax utanför stan på andra sidan, i ett trist område med en massa tomma ofärdiga hus/pensionat - jag skulle heller ALDRIG bo där!

Om du Googlar lite så kan du hitta en väldigt bra och detaljerad karta över Paleochora där man kan få intryck av staden och hur en del hotell ligger (har jag i alla fall gjort för några år sedan, skulle tro att den fortfarande finns kvar).

yannis
2010-09-02, 14:01
Vi har också bott både på Soula och Haris. Bra ställen bägge två. Trivdes lite bättre på Haris, då vi hade markkontaktoch lite mer att titta på (barn som leker, morgonpromenader med hundar mm). Haris har numera två byggnader, det är den äldre som har markterasser bl.a samt en liten taverna. Ska man vara uppkopplad ska man gå dit. Nybyggda hotellet håller HÖG hotellstandard på rummen med hiss, samt en pool som även de på andra stället får nyttja. Tror att denna del är betydligt dyrare, vi vet ej, vi blev ofrånkomligt flyttade dit, då madame (den kvinnliga engelska frun i huset) hade lite dålig ordning på sina papper och bokat upp vår markterass de sista dagarna. Vi fick betala samma pris där.

Engelskan är också konstnär och lär ha någon affär i centrum (5 minuters väg).

Det bästa (nästan) är en av byns pizzerior där pizzan bakas i ugn som värms med ved. Råvarorna är alltid fräscha och tar Arne något annat än pizza får vi ändå maten samtidigt.

Vi kan med glädje rekommendera Paleochora (men byn behöver lite tid. Efter första besöket tyckte vi "si så där". Men sen återkom vi för att ge byn en chans. Och det har vi aldrig ångrat,,,

Birgitta (som är alldeles blå om armarna efter alla stick på infektion)