handdator

Visa fullständig version : Dag 2. Karpathos. Achata. Kyra Panagia.


Kalimera
2010-08-27, 16:33
Detta blogginlägg har flyttats till sidan om Karpathos » (https://www.kalimera.se/grekland/karpathos/utflykter/utflykt-till-stranderna-achata-kyra-panagia-och-stranden-i-pigadia.html)

Kalimera
2010-08-27, 16:59
Efter bagare och långfrukost med bok hyrde vi en apsnygg moped och gav oss iväg till Achata. Vi badade dock inte här, det gjorde vi på Kyra Panagia. Jag hade fel, vi badade visst på Achata, och en bra stund dessutom. Jag skyller den snabba minnesförlusten på hettan. :o

Riitta
2010-08-27, 17:08
Låter härligt. För mig blev det bara bad i Amoppi och i stan:o Eftersom det blåste så så vågade jag mig inte på båtturAng_elx

Riittabye_bye

Lissi
2010-08-27, 17:52
Nu sitter vi i skuggan på vår altan och blickar ut över havet. Det är VARMT! Så varmt att man inte orkar göra så mycket mer än att bara sitta. Hoppas det blir något svalare i morgon då vi ska fortsätta vår odyssé runt Karpathos.

Den som är intresserad av vad vår kulinariska middag bestod av igår kväll kan kolla in Kalimera på Facebook.

Är det för varmt så behöver ni bara vänta tills onsdag. Då kommer jag till Grekland och då bli det säkert regn:D

...synd att bara de som är med på Facebook får matrapporter:mad:

Lissi

Annki
2010-08-27, 18:05
...synd att bara de som är med på Facebook får matrapporter:mad:Du behöver inte vara med på Facebook för att se matrapporten Lissi. Gå in på Kalimeras titelsida och klicka på "Kalimera på Facebook" mitt på sidan.

Ann-Kristin bye_bye

Eva L
2010-08-27, 21:41
För oss som inte håller till på Facebook får du gärna skriva här eller är läsekretsen kanske mycket större där? Låter som ni har det skönt trots värmen.

Eva

Masse
2010-08-27, 23:11
Jag hade fel, vi badade visst på Achata, och en bra stund dessutom. Jag skyller den snabba minnesförlusten på hettan. :o

AHHHHH! Tack Janne för sköna bilder. Önskar att jag vore där. Achata är vår favorit och för oss är det när det kryper över 30 grader som vi tycker att det börjar likna något. Men vi är ju olika, och i långa loppet brukar ju vår herre blanda och ge när det gäller väder så att alla blir nöjda.

Vad gäller minnesförlusten så finns det en mycket troligare förklaring än värmen. När man landar på Achata så inträder ett tillstånd av salighet Ang_elx som gör att man glömmer allt och bara njuter. Kul att du fick uppleva det.

God fortsättning på Karpathos.
:) Mats

LenaJo
2010-08-27, 23:31
Du behöver inte vara med på Facebook för att se matrapporten Lissi. Gå in på Kalimeras titelsida och klicka på "Kalimera på Facebook" mitt på sidan.

Ann-Kristin bye_bye

Nej, det hände ingenting när jag klickade där...
Jag är nog bland de sista som inte har facebook.
VVF är mitt motto (våga vägra facebook)

Jag får väl leva utan matbeskrivningarna, men å andra sidan så kan jag nog leva utan kalimera också.....

Tjingeling

Masse
2010-08-27, 23:59
Du behöver inte vara med på Facebook för att se matrapporten Lissi. Gå in på Kalimeras titelsida och klicka på "Kalimera på Facebook" mitt på sidan.

Ann-Kristin bye_bye

Jomenvisst! Det fungerade ju alldeles utmärkt.
Tack för tipset Ann-Kristin! klapp_klap
:) Mats

Eva L
2010-08-28, 08:41
Nej, det hände ingenting när jag klickade där...
Jag är nog bland de sista som inte har facebook.
VVF är mitt motto (våga vägra facebook)

Jag får väl leva utan matbeskrivningarna, men å andra sidan så kan jag nog leva utan kalimera också.....

Tjingeling

Kalimera är mitt enda internetberoende men jag överlever nog också. När Kalimera blev aktiv på Facebook var det flera som trodde att det skulle vitalisera den här sidan men inte har jag märkt någon effekt av det annat än att det kanske är mer frågor om olika boenden än det brukar vara så här i slutet av säsongen.

Fortfarande inte så många små berättelser från olika ställen i Grekland som jag älskar men några trevliga fotorebrev har ju publicerats på Kalimera i sommar. Själv har jag inte besökt Grekland i år så jag har inget att bidra med. Har verkligen varit hemma denna sommar och bara hållt till i länet. Nu när det är höst blir det tjänsteresor till huvudstaden och grannlänen. Så då blir det i varjefall grekisk mat i Stockholm. :)

Gillar också upplägget som Janne och Camilla hade förra resan med korta beskrivningar och vackra bilder. Snälla fortsätt med det snyft_drop för det skulle jag sakna. Kalimera kan jag smygkika lite på när jag jobbar vid lunch och fikapauser men facebook strider verkligen helt mot min arbetsgivares internetpolicy så den skulle jag aldrig våga snabbkika på ens under lunchen och här hemma blir det inte heller av.

Eva

inkfish
2010-08-28, 17:38
Var ni uppe på Olive Garden på Kyra Panagia? Den har varit en av mina favoritoaser på Karpathos. Kyra Panagia och Christou Pigadi är mina favoritstränder och man har kunnat äta väldigt gott på båda.

Men sen hörde jag av några som var nere i juli att maten verkade mycket sämre på Olive Garden i år än tidigare och jag hoppades att det bara var en engångsmiss. Vet du?

inkfish
2010-08-28, 17:47
Men alltså, nu får jag ett mindre psykbryt:

Kollade på matbilden på facebook. MENAR DU ATT DET FINNS CAIR RETSINA PÅ KARPATHOS???

snyft_dropsnyft_dropsnyft_drop

Om ni inte köpt den själva, fråga Elias var han köpt den...

Annki
2010-08-28, 17:58
Nej, det hände ingenting när jag klickade där...Jag är inte heller med på Facebook, men till förstasidan kommer man ändå. Det är då man ska vidare till vissa sidor som man behöver vara medlem. Har jag fattat rätt?

Ann-Kristin bye_bye

Kalimera
2010-08-29, 07:34
Jag är inte heller med på Facebook, men till förstasidan kommer man ändå. Det är då man ska vidare till vissa sidor som man behöver vara medlem. Har jag fattat rätt?Stämmer bra det. :)

Kalimera
2010-08-29, 07:36
Var ni uppe på Olive Garden på Kyra Panagia?Vi var upp dit men det var så varmt, därför åt vi på No 1 där det svalkade lite från havet.

Kollade på matbilden på facebook. MENAR DU ATT DET FINNS CAIR RETSINA PÅ KARPATHOS???Finns att köpa på Supermarket nedanför Elias. ;)

Riitta
2010-08-29, 11:12
Ser nu att jag köpte också CAIR retsina:rolleyes: Skall den vara extra god,eller:p

Riittabye_bye

sjöborren
2010-08-29, 11:46
Härlig läsning ...men varför kan ni inte lägga in era kulinariska middagar även på kalimera? Snälla! Ang_elx

inkfish
2010-08-29, 16:07
Finns att köpa på Supermarket nedanför Elias. ;)

Nu GRÅTER jagsnyft_drop. Jag har då aldrig sett annat än Kourtaki, retsinans motsvarighet till mellanmjölk och volvo:(

Jag har inte fått Cair på många år för jag har inte varit på någon annan Doddeö än Karpathos på väldigt länge. Nu är frågan om jag inte måste se över resplanen för nästa år:(

inkfish
2010-08-29, 16:08
Ser nu att jag köpte också CAIR retsina:rolleyes: Skall den vara extra god,eller:p


Extra god? Det är flytande nektar vi talar om här Riitta. Den är HELIGsnyft_drop

Tyckte du inte om den:o?

Riitta
2010-08-29, 17:05
Jag har inte smakat på den ännu,men det lär inte dröja länge till om den är så god:p:D

Riittabye_bye

inkfish
2010-08-29, 17:09
Åh, har du den hemma till och med? Hoppas du gillar den. Den smakar blommor:)

Riitta
2010-08-29, 17:13
Jag tänkte mig och köpa en flaska Retsina hem och det fanns bara den här sorten på Supermarket vid taxitorget, så jag tänkte att den får jag ta i brist på annat:eek::D Visste inte något om det märket:rolleyes:
Bra köp tydligenklapp_klap

Riittabye_bye

inkfish
2010-08-29, 17:16
Ja, det vill jag påstå. Drick den kyld bara.

Lova att lämna rapport när ni smakat denbye_bye

Den görs på Rhodos, det är därför man nästan bara kan hitta den i Doddarna (skriver nästan för den kan ju finnas nån annanstans också)