handdator

Visa fullständig version : Kalymnos for første gang


annette fra norge
2010-08-26, 15:07
Om 8 dager reiser jeg for første gang til Kalymnos. Det blir tredje reisen til Hellas i sommer. Skal bo i Massouri, Kalymnos Village.
Gleder meg veldig til å se en ny øy.
Er det noen som har erfaringer de vil dele med meg om øya , stedet og hotellet?

Annette

Hjalta99
2010-08-27, 19:39
Om 8 dager reiser jeg for første gang til Kalymnos. Det blir tredje reisen til Hellas i sommer. Skal bo i Massouri, Kalymnos Village.
Gleder meg veldig til å se en ny øy.
Er det noen som har erfaringer de vil dele med meg om øya , stedet og hotellet?

Annette

Hej Annette,
Bara njut! Första middagen kan med fördel ätas på Smugglers i Myrties, hos Alexis. Traska omkring, ta båten över till Telendos, gå till höger och gå LÅNGT så kommer du till en liten strand som är jättemysig! stanna till på Ritas när ni åker tillbaka till Kalymnos, ta något att dricka och sitt kvar för att titta på båtar och människor. Massouri och Myrties är mer eller mindre sammanbyggda idag så det är gångavstånd hur man än bär sig åt. Vi åker ner för andra gången i sommar,första gången maj-juni och nu ska vi åka igen månadsskiftet september-oktober.
Hoppas att du får en härlig resa!

/Eva

malou
2010-08-27, 22:01
Hej Annette,
Bara njut! Första middagen kan med fördel ätas på Smugglers i Myrties, hos Alexis. Traska omkring, ta båten över till Telendos, gå till höger och gå LÅNGT så kommer du till en liten strand som är jättemysig! stanna till på Ritas när ni åker tillbaka till Kalymnos, ta något att dricka och sitt kvar för att titta på båtar och människor. Massouri och Myrties är mer eller mindre sammanbyggda idag så det är gångavstånd hur man än bär sig åt. Vi åker ner för andra gången i sommar,första gången maj-juni och nu ska vi åka igen månadsskiftet september-oktober.
Hoppas att du får en härlig resa!

/Eva

....første middagen kan også inntas på Themis eller en av tavernaene langs veien mellom de to landsbyene. Kanskje vil en tur innom Babi's bar være noe for deg?

Vet ikke om du reiser alene eller sammen med andre. Babi's er ok 'okke som', ikke for de yngste kanskje, et bra sted om man vil bli litt kjent. Dessuten, god frokost der, avslappet atmosfære. - Telendos - et must - om du nå går til venstre i stedet for til høyre, ca 50 meter?, kan du se Zorba's taverna rett fremfor deg (omtrent så langt som du gå i den retningen flabb_flab). Min favoritt (sammen med Rita's), lunch eller middag, fisk eller fruens hjemmelagede greske kjøttboller. Dessuten lar de deg komponere din egen rett. Rett før Zorba's kan du ta skarpt til høyre, mot Hohlaka beach. Også en favoritt, stenstrand, klart og fint hav. Trapper ned (fælt opp, men turen verd). Sånn omtrent halvveis dit finnes en liten og vakker kirke, om man vil ha en stille stund eller tenne et lys.

Strendene langs Massouri/Myrties er ganske ok, smale og med et lite utvalg av tavernaer.

Å spasere langs veien er fint, også sent om kvelden. Sånt liker jeg. Heftig trafikk, ta i så fall med selvlysende 'armbånd'. Bussen til Emborios på dagtid er et alternativ, om du ikke leier bil. Veldig lite sted. Med litt flaks kan du hike med båt tilbake. På kveldstid er det vel taxi som gjelder. Les gjerne reisebrevene her på kalimera, ikke minst MonicaP's tråd, mange tips.

Buss til Pothia er dessuten greit, virkelig gresk - eksos, støy, liv, kafeer m.m. Samt et kloster og museum, og båter som tilbyr dagsturer.
Det finnes masse info om Kalymnos om du googler. Hotellet ditt kjenner jeg ikke, det er vel ganske nytt?

Kalymnos er ikke særlig for shoppere, bortsett fra svamp og krydder. Herlig å slippe...Ekstra bonus, tenker jeg - en lang lunch hos Yannis på Rita's er lise for sjelen om man ikke lengter etter asfalt og butikker.
Hos Nefeli og Rita kan du finne 'etterlatte' bøker, om du skulle ha behov for det. Hos Nefeli-brødrene en vakker hage. Dessuten trolig noen kalimera-frender. Og uansett, selv om dette er et 'turiststed', usedvanlig vennlige og imøtekommende befolkning.

Prøv appelsinene, de smaker så godt. bye_bye

annette fra norge
2010-08-27, 22:05
Hei Eva!
Tusen takk for gode tips. De skal jeg ta med meg.
Skjønner at Kalymnos er din øy.
Har selv vært på Kreta og Karpathos tidligere i sommer.
Karpathos er en favoritt. Nå gleder jeg meg til å oppleve Kalymnos.
Nyte varmen, roen, gresk mat, ja alt som Kalymnos har å by på.

God tur til deg også, når du drar om noen uker.:)

Annette

annette fra norge
2010-08-27, 22:12
Tusen takk for flere tips Malou.
Søker det rolige livet, og jeg skjønner at jeg kommer rett. Shopping er absolutt ikke viktig.
Gleder meg til å oppleve også denne greske perlen.


Annette

malou
2010-08-27, 22:34
I så fall kan du bare glede deg, Anette. Håper du ikke blir skuffet - dette er veldig 'småby' -om det overhodet kan kalles det. På Kalymnos finner jeg ro i sjelen, et friminutt, første gangen dit var først 'oj, skal jeg være h e r hele to uker' - så kom tilpasningen og glede. Det var charter, bodde ytterst ute, oppdaget at verten på hotellet sov på en sofa i resepsjonen til jeg var i hus - han forsikret meg om at skulle bare mangle at han ikke ventet - og jeg da, som rekte langs veiene og nøt luften og friheten etter de sene kveldsbadene på Telendos. Som var minst midt i livet, og hadde vært ute noen 'vinternetter' før. Men det var av vennlighet, ekte.

Ha en fin tur. Litt misunnelig. Kalymnos er på sitt beste på denne tiden.

annette fra norge
2010-08-27, 22:37
Høres herlig ut. Koste meg i 14 dager i Amopi på Karpathos i juli, så dette er sånn jeg liker det.

Annette

JohnS
2010-08-28, 00:15
Slik jeg opplevde det, er Massouri og Myrties nokså rene badebyer basert på turister, og ganske like hundre andre steder i Hellas, uten noe særpreg som gjør stedene verdt å huske. Vi bodde i Pothia, som lever sitt eget greske liv på en helt annen måte. Jeg ser på Kalymnos som en av mine absolutte favoritt-øyer, selv om jeg bare har vært der en gang i to uker, i mai/juni. Jeg kunne ikke tenke meg å bo noe annet sted enn i Pothia, og å bruke mest mulig tid der. Bystranden i Pothia er en opplevelse i seg selv forresten, da vi var der, var det bare grekere, utenom oss og et nederlandsk par.

Rina, Vathi er også absolutt verdt et besøk.

(Og jeg er klar over at dette er som å banne i kirka for mange, men sånn var nå min opplevelse av øya. flabb_flab)

annette fra norge
2010-08-28, 12:01
Takk for tips John. Skal absolutt besøke Pothia.
Og du, herlig at vi liker forskjellig. Fint med forskjellige synspunkter.

Annette

kirtor
2010-08-28, 18:45
Ikke spesielt mye turister i Myrthies og Masouri egentlig. Vi er her nå og plages ikke av mye mennesker akkurat. Akkurat passe. Ikke veldig mange turister på Kalymnos generelt nå på denne tiden. En del klatrere er det jo. Vi har hus her og synes det er ganske lite turister på strendene her ute. Pothia er verdt et besøk. Morsom og støyende og som vi synes: Sjarmerende. Den tiden du kommer på Annette er det nok ganske stille og rolig her iallefall. Ganske morsomt, vi er jo også en slags turister!

annette fra norge
2010-08-31, 15:34
Høres bra ut Kirtor.
Liker godt at strendene ikke er overfylt. Koselig med turister i passe mengder.
Å som jeg gleder meg. Om tre dager nå, så er jeg der og får se det med egne øyne.
Skal bli så godt med ferie.

Annette

Riitta
2010-08-31, 15:48
Som du ser, så behöver du inte trängas på stränderna:)
Det här är Melitsaha stranden, en promenadavstånd från Myrties, mest Grekiska familjer där:)

http://i80.photobucket.com/albums/j173/nossleumas/BadMelitsaha.jpg

Och här stranden på "turistbyn Myrties":) Du får plats där också:)

http://i80.photobucket.com/albums/j173/nossleumas/bild2Myrties.jpg

Riittabye_bye

annette fra norge
2010-08-31, 16:18
Så fine bilder. Ser kjempefint ut.
Fikk ikke mindre reisefeber av å se bilder derfra. Tusen takk.
Skal nok prøve begge strendene.

Annette

kirtor
2010-08-31, 18:50
Masouri er bittelitt lenger nord. Det er nok av plass. Du kommer nok ned med det flyet vi skal hjem med etter 5 uker her i paradis. Du bør tas buss til Emborios. Det er et paradis synes vi. Vi har vært der i dag. Nydelig badevann, hyggelige tavernaer.......Har ikke lyst til å reise hjem nå! Gled deg. Hotellet du skal bo på er også ok. Kjenner noen som bodde der i fjor og var veldig fornøyde.

annette fra norge
2010-08-31, 23:56
Da må dere nyte de siste dagene på Kalymnos.
Emborios høres fint ut. Kanskje det blir tur dit også.
God tur hjem på fredag.
Annette

kirtor
2010-09-01, 06:37
Takk!