Visa fullständig version : Full storm...
Vi har aldrig upplevt något liknande! Det blåser full storm i Plakias just nu.Någon som vet...är augusti en "blåsmånad" ? Annars har vi det fin-fint.Det får bli en utflyktsdag med bilen i dag istället för stranden...Kanske är det lugnare mot Preveli, vi må pröve!
Hälsningar från Mats o Helen
Bra tag sedan jag upplevde sådan storm i Augusti, blåser lika mycket i Athen
Camilla
Från söder?:confused:
lars
Kriti stin kardia mou
Athanasia
2010-08-22, 13:32
Vädret går ju aldrig att förutspå:-)Snöar det till jul..är det sol till midsommar..etc.
Monica P
2010-08-22, 14:21
I augusti är det vanligt med meltemi, nordlig vind, tidvid hård. Det märkliga är i stället att vi inte haft någon meltemi i år- nästan. Det är ovanligt att se havet ligga blankt dag efter dag.
Nej, att förutspå väder förstår vi också inte är enkelt....men det du skriver Monica om meltemi stämmer nog bra.Vinden är nordlig ca 20m/s.
Inte för att vi vill "skrämmas" men Plakias är känt som ett riktigt "blåshål". Låter dock som om det är ovanligt starka vindar just nu. Hus en av grannarna så blåste till och med en glasskiva ner från takterrassen och gick i tusen bitar.
Vi har själva varit nere vid tillfällen när terrassmöblerna farit omkring i vinden, men konstigt nog har vi egentligen aldrigt störts av vinden i Plakias. Trots att vi hemma i Sverige kan bli väldigt irriterade när det blåser.
När jag var där 2 veckor i juli så var det dock ovanligt lugnt, bara någon enstaka dag med lite vind. Då var det nästan så man önskade lite mer vind i värmen. Då var det ända bara kring 35 gr, senaste veckorna har det varit bortåt 40 gr har jag förstått.
BoCina bye_bye
Bocina..vilket fall som helst så är Plakias ett underbart vackert "blåshål":)Vi trivs förträffligt och häromdagen visade Oksana oss ett par objekt på PP.Förstår att ni trivs där:)
Ni vet möjligtvis inte nån mysig restaurang som serverar god pizza?!
Som jag nämnde igår begav vi oss bortåt Preveli.Vi såg brandrök och ju närmre vi kom även eldlågor uppe i bergen.Där var fullt pådrag med brandbilar.Vi fortsatte istället bort mot Agia Galini och Matalla.När vi körde hemåt mot kvällen märkte vi inte av branden.
Senare på kvällen blev vi informerade om att Preveli blivit totalt nedbränt.Även i Rodakino, en annan plats österut...alla anlagda bränder, och med den hårda vinden var släckningsarbetet givetvis svårare, men nu är allt släckt.
Ni vet möjligtvis inte nån mysig restaurang som serverar god pizza?!
Hej,
vi har faktiskt aldrig ätit pizza i Grekland (ännu), jo förresten - en gång i Georgioupoli år 2000! Jag minns att vi tyckte den var väldigt god.
Men vi har hört av vänner att Sifis i Plakias har pizzor som är helt OK. Jag har också ätit hans pasta Bolognese som är väldigt god, om man tillfälligt vill ha lite omväxling till grekmaten. :)
Bland restaurangerna i Plakias rekommenderar vi bl a Sifis och Lysseos.
BoCina bye_bye
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.