handdator

Visa fullständig version : Kos! Eller Rhodos? :-)


KosAnn
2010-08-21, 22:08
Eftersom det numera är lite krångligt att ta sig till Kos från Göteborg (då inga flyg går från Landvetter) så har vi fått tänka till de senaste åren hur vi ska komma till "vår" ö. Vi har lyckats ordna det på diverse sätt. I år skulle vi åka till Kos via Kastrup i Danmark, tänkte vi. Sagt och gjort; bilade ner till Kastrup, parkerade bilen och struttade in på Kastrup flygplats.
Flyget avgick i tid (23.55)och flygresan var underbar, inte ett endaste "GUPP" på hela vägen. Härligt! En timme innan landning meddelade kapten att vi inte kunde landa på Kos på grund av dimma! Kos flygplats var stängd på grund att dimman. (har aldrig varit med om detta under alla år vi har flugit dit) Nej, det blev till att flyga till Rhodos flygplats. Väl där fick vi avvakta någon timme innan kapten talade om att att vi hade två val. Det ena var att stiga av planet och ta båten till Kos ELLER flyga tillbaka till Danmark för att dagen efter transporteras till Kos.
No way! Aldrig att vi skulle flyga tillbaka till Danmark när vi nästan var framme. Vi valde att åka vidare till Kos med båt.
Ut med väskor ur planet, i väg med taxi ner till Rhodos hamn, vänta tills de öppnade biljettförsäljningen till Dodekanissosbåten som skulle avgå halv 9 på morgonen. Med lite försenad start var vi framme i Kos ca 11.00 på fm. På båten fick vi dessutom ringa biluthyraren för att meddela att vi skulle landa i hamnen och inte på flygplatsen. Hohoho... Han fixade så att vi kunde hämta upp bilen i hamnen, no problem. 11.30 var vi framme på hotellet. Helt slut för någon vidare sömn hade vi inte fått under resans gång, vilket innebar för dotterns och makens del 36 timmars vaken tid. :) In med väskorna på rummet och sedan ut för att fixa lite mat. Käkade lite Gyros Pita och sedan var vi helt slut. Lade oss i sängarna och sov i 6 timmar. Upp och tvättade oss. käkade lite till sedan lade vi oss för natten för att vakna utvilade och fit for fight för resten av våra 14 dagar på Kos.
Nu får denna lilla berättelse inte tolkas som gnäll. Nej, tvärtom! Man vet aldrig var man hamnar även om man har bestämt resmål och det blev som ett litet äventyr istället. Vi kom ju trots allt fram till slut. klapp_klap
Ville bara berätta om denna lilla extra bonus. (hade vi vetat så hade vi kunnat boka flyg från Landvetter flygplats till Rhodos direkt) Men, det är ju det som är så spännande med livet. Man vet aldrig vad som kan hända när man är ute och reser.
Livet är ett äventyr!
Kramar från KosAnn och Kos44
Annika och Ulf :D

Monica P
2010-08-22, 07:04
Å, vilket stök ! Tur att ni tog det med gott humör och hoppas resten av vistelsen blir skön, liksom hemresan.

kirtor
2010-08-22, 09:13
Da var det sikkert samme dag som vi skulle lande på Kos. Flyplasser på flere øyer var stengt den natten pga av tåke (dimma). Vi landet på Santorini i stedet for Kos. Dette flyet måtte jo komme til Kos for å ta med turister hjem igjen, så etter noen timer på flott hotell (vi fløy med Norwegian), så bar det avgårde og vi landet på ettermiddagen samme dag. Vi hadde også med små barn, men dette gikk veldig bra. Det ble noen timer å vente på flyplassen på Santorini, men det var jo mange som skulle ha hotell og den logistikken tok litt tid. Hva gjør vel noen timer når man skal ha laaang og god ferie?

SteffTee
2010-08-22, 12:54
SAS-flyget från Arlanda till Samos igår, fick landa på Rhodos!
Crosswinds var orsaken, dvs för stark vind tvärs landningsbanan.
Psgr fick övernatta på RHO och idag på morgonen gjordes ett nytt försök.
Rhodos - Samos klarades av på några minuter och landningen gick att genomföra.
Nu är planet på väg hem och landar ett kanppt dygn försenat.

Konstig väder i år!

91an
2010-09-08, 11:40
Vi har gjort samma resa, fast vi åkte från Landskrona till Landvetter-Rhodos-Kos-Rhodos-Landvetter-Landskrona. Detta gjorde vi helt frivilligt. Vi fick tag på två mycket billiga biljetter. Så även om vi räknade in båtresan och körningen till Göteborg, så sparade vi totalt 3000:- Ok, det blev 2 dagar mindre på Kos. Men vi fick nästan en hel dag i Rhodos i stället.
Och har man semester så kan det vara kul att testa andra möjligheter.

Janérik
2010-09-12, 00:38
Jag förstår inte detta att Göteborgarna har så svårt att ta sej till Grekland. Ni bor ett stenkast från Kastrup där det finns hur mycket flyg som helst till vart som helst i världen och ni har förnäma kommunikationer till Arlanda där det finns ungefär lika mycket att välja på.
Vi som bor i norr är överlyckliga om vi klarar oss med en övernattning på Arlanda i ena riktningen och en övernattning i Aten i den andra riktningen. Sedan är det enklast att köra de 70 milen enkel väg med bil också då det aldrig verkar passa in med billiga flygbiljetter (om det öht går något flyg de dagar vi vill resa).
Men men, vi har ju valt själva var vi vill bo.

Mvh Janérik

PA
2010-09-12, 19:45
Hej Alla !bye_bye

Jag håller med Jan-Erik, det är inte svårt att ta sig till Kastrup.

Kommunikationera till Kastrup från Götet finns i mängd bl.a. Öresundståg, som stannar i "källaren" på Kastrup terminalen, en rulltrappa upp så är man i terminalen! Lätt som en plätt! :)


//PA _B-anana

Vilma
2010-09-12, 21:00
Jag förstår inte detta att Göteborgarna har så svårt att ta sej till Grekland.

Mvh Janérik

Spik i foten! Du ska inte snacka om spik i foten.(Hasse o Tage:D)

Inte har vi svårt att ta oss till Grekland.
Jämfört hur ni norrläningar har det så är det en baggis för oss att ta sig dit. Men jämfört med att åka 20 min i bil till Landvetter så är det ju bra mycket krångligare och dyrare för oss att åka till Kastrup.

KosAnn
2010-09-25, 14:04
Jag förstår inte detta att Göteborgarna har så svårt att ta sej till Grekland.

Mvh Janérik

Nja, det är väl så att vi har blivit lite bortskämda under de "rika" åren då det gick hur många flyg som helst från Landvetter till Grekland. Så visst kan man uppleva det som lite "krångligare" nu för tiden. Men, vi tar tassen i vacker hand och gör det bästa av situationen. Alltså ser över alternativen och gör den biten av resan till det bästa av äventyret.
Vi hann med att se en hel del innan vi hamnade på Kastrup, och då talar jag inte om platser och vyer utan om människor och deras beteende. Bara det ett äventyr i sig. Bland annat hade vi väldigt roligt när vi stod och väntade vid färjeläget i Helsingborg på väg över till Helsingör. Vi stod parkerade alldeles intill de offentliga toaletterna och bara det säger allt. Hur de "nödiga" människorna i panik gör olika saker för att hålla saker och ting på plats när toaletten var upptagen. Jag går inte in på detaljer.
Men, som sagt så längtar vi till den dagen då Lanvetter öppnar nya avgångar till Kos.

//KosAnn

aris4
2010-11-07, 18:01
Hej!

Ni har nu säkert sett att de börjar flyga även från Göteborg igen till Kos, fredagar från 3:e juni. Bra va!!

Hälsningar Sanna

KosAnn
2011-07-11, 14:12
Hej!

Ni har nu säkert sett att de börjar flyga även från Göteborg igen till Kos, fredagar från 3:e juni. Bra va!!

Hälsningar Sanna

Jadå! Den här gången flyger vi från Landvetter. Känns nästan lite konstigt. Det bär av den 29 juli... Vi längtar hela familjen... Ser fram emot att få komma ner till värmen och bara lata oss.... det kan det vara värt efter ett hårt år med allt för mycket jobb...Undrar om det går att lata sig ännu mer i år? Hmmm... det måste testas. flabb_flab
Jag säger som jag brukar: KOS HERE WE COME!!!!
Hälsningar Annika

Riitta
2011-07-11, 14:23
Ha det så gott:) Äntligen kan jag också flyga samma väg, fast till Kalymnos_B-ananaHittade biljetter för 1498 den 19/8klapp_klap

Riittabye_bye

KosAnn
2011-07-11, 14:34
Ujujuj... Bra pris där Riitta! Då blir man glad när man hittar resa för billig penning. Hoppas att du får en underbar resa själv... Vi kanske ses till hösten... så får du berätta lite om din resa. :D Kanske det rent av blir en Kalimeraträff i Göteborg i år? Vem vet...
Kram från Annika

Riitta
2011-07-11, 14:47
Det vore ju på tiden:rolleyes::D

Riittabye_bye

kari
2011-07-11, 16:13
Ha det så gott:) Äntligen kan jag också flyga samma väg, fast till Kalymnos_B-ananaHittade biljetter för 1498 den 19/8klapp_klap

Riittabye_bye

klapp_klapklapp_klapklapp_klap - herlig, Riitta :D