Logga in

Visa fullständig version : Vardag i Rethymno

Yanna
2010-08-13, 00:13
Ja! Jag har en vardag här i Rethymno! Att blogga är ju att ha något att berätta, men när vardagen tar vid så vad ska man berätta om?
Jodå, jag kan se skillnader på min vardag här och den jag hade i Sverige, jag kan göra jämförelser!

Men först! Jag har skrivit t.o.m. "4. Att flytta till Kreta som pensionär" och det finns en 5 också, kanske även en 6, men de kommer senare för jag är inte riktigt klar med fortsättningen där. Tiden går dock och det är mer än en månad sedan jag skrev något. Jag vet att många följer mig och kanske undrar...vad gör hon???

I färskt minne finns hur jag har det nu, min vardag alltså.
Den är som hemma egentligen...nja...i viss mån! Jag har all teknik jag hade i Sverige. Telefon, TV, internet och även det jag inte hade i Sverige...AC, fläktar i taket och dörr och fönster på vid gavel ut mot gränden, några ungdomar sitter 10 meter från min dörr och diskuterar något jag inte förstår..än!

Men Hallå! Klockan är över 12 på natten och jag sitter mitt i stan med dörr och fönster på vid gavel, det sitter ungdomar 10 meter från min dörr!!! Om jag satt mitt i vilken stad som helst i Sverige med vidöppna dörrar och fönster så tvivlar jag på att jag skulle få vara ifred, på att jag skulle känna mig trygg, på att inget skulle hända mig! Jag skulle låsa med dubbla varv, eller hur? Går jag ut i gränderna här på kvällarna så sitter grekerna utanför sina hus och äter, spelar instrument, umgås...inte på restaurang nu alltså utan hemma, men det sitter ännu fler greker på alla de tavernor som trängs i gränderna. Det är liv och rörelse, folk umgås och det är magert med stängda dörrar om det finns folk innanför.

Sedan en vecka tillbaka är jag hemma mycket. Trollformeln till det är eget internet och det medförde att jag plötsligt fick in i huvet att jag-bor-här-permanent!! Det är sååå skönt! Men! Lika nära är det fortfarande till att gå ut och träffa vänner, äta ute, umgås. Jag går ut och är framme direkt...så gott som!

Jag kan äta för 5 euro = gyros 2.50 + en halv liter vin 2.00 euro är 4.50 + 10% dricks = 5 euro. Eller äta grekiskt, eller pasta, eller annat, för 10 euro, inkl en kanna vin. Med en låg pension är allt ändå möjligt, jag kan göra vilket jag vill, äta ute, eller hemma.

Jag skulle inte haft det så här bra i Sverige. Bara bussen ner till stan 21 spänn och lika mycket när jag skulle hem. Dött på stan, mest ungdomar, var är folk i min ålder? Hemma såklart! En öl, eller ett glas vin går löst på en 50-lapp, maten får du inte under 70 spänn om du inte går till mcDonalds, men då får du inget vin eller öl. Dessutom får du sitta där själv, alla vuxna i din ålder är hemma bakom dörrar där de vridit om låset 2 gånger. Okey, man träffas mer hemma hos varandra i Sverige än vad man gör i Grekland, men hur ofta då??? Hur spontant då? Allt är inte skit med Sverige, men jag anser/inser att det liv jag lever som passionär i Grekland är mycket bättre än jag skulle haft i Sverige!

Bilder???!!! Ja jag har liksom aldrig tagit så få bilder som jag gjort nu, men det kommer bilder så småningom. Ni har sett mitt hus och liiiite mer bilder kunde jag väl ha bjudit på...det kommer, men inte den här gången!

En sak till....för första gången i hela mitt liv så längtar jag till oktober!!!! Bara det är värt hela flytten till Kreta!

Mer om min vardag kommer snart! Om inte del 5 och 6 av "Att flytta till Kreta som pensionär" kommer före!

Hansens
2010-08-13, 07:33
Tack Yanna...det är så roligt att läsa om hur du har det i Rethymnon.
Hälsar Helen (med 12 timmar kvar till Kreta)

Monica P
2010-08-13, 08:36
Jag håller med Yanna om att man som (frisk) pensionär har ett väldigt bra liv här i Grekland. Man är van från ett helt liv att handskas klokt med pengar, så pensionen räcker. Man får ett gott bemötande från andra, TANTEN har ett riktigt högt status här i landet. Det är gott att kunna välja på olika sätt att tillbringa sina dagar och nätter. Vill ens barn och släktingar träffa en får de ta på sig besväret och kostnaderna...

Jag ser hur mina yngre kvinnliga vänner med barn hemma sliter, och är nöjd att den delen av livet är över.

Vad jag vill förmedla till Yanna och andra som har för avsikt att bosätta sig här är:
Lär dig mer av språket! Det är inte så svårt när man fått i sig ett par hundra ord att börja med!

Kolla med vänner och bekanta hur sjukvårdssystemet fungerar på din ort, så att du känner dig trygg den dag du vrickar fotleden eller behöver nån medicin!

Bjussa på dig själv och var inte rädd för skvallret, man måste inte delta men man slipper inte att bli omtalad. Som redan bedömd som en sån där konstig utlänning kan man kosta på sig att göra sånt som inte grekiska kvinnliga pensionärer gör, typ åka på utflykter ensam, sitta och läsa böcker på kafé, låta bli att baka , köpa med sig färdigmat hem, köra moped, ja, lite av varje.

Lyssna på lokal-TV, försök att läsa den lokala tidningen. Där finner man allt om lokala skandaler förutom information om sånt som händer -kultur, sport, ändringar .

Om du har konstnärliga talanger eller gillar att sjunga i kör , dansa, besöka kyrkor eller spela schack- säkert finns det någon förening att ansluta sig till. Det är inte lika vanligt som i Sverige att man får information om höstens kurser och så, man får forska själv.

Greker älskar att tala om för en hur man ska göra:"tha sou på egå ti tha kanis!" och det är bara att nicka och ta emot men sen gör man precis som man vill förstås, det där uttrycket är bara en artighetsfras.

Men avslöja nu: varför längtar du till oktober????

Hansens
2010-08-13, 08:36
Eller 24 timmar blir det visst...:o

MonkanS
2010-08-13, 09:31
Härligt Yanna attt höra att du har det så bra nere i det fina Rethymnon. Men jag trodde inget annat heller eftersom det varit så tyst från dig.. :D

Oktober.. låt mig gissa.. det kommer kärt besök hemifrån gamla Svedala..;)

Men avslöja nu: varför längtar du till oktober????

Yanna
2010-08-13, 10:02
Ja, varför längtar jag till oktober för första gången i mitt liv?

De som känner mig vet hur mycket jag avskyr höst, vinter, snö och kyla och att jag blir deppig och "går i ide"! Där sitter jag i mitt ide och väntar på att våren och sommaren ska komma tillbaka. Just detta är en av de största skälen till att jag flyttade till Kreta - där har du EN anledning till att jag längtar till oktober, det är ju fortfarande sommar här!!!

En annan anledning till att jag längtar till oktober är att då ska jag ha SEMESTER!
Ja, jag har semester nu med, men i oktober ska jag ha SEMESTER. Nu är det alldeles för varmt att hålla på med en massa aktiviteter. Jag har inte ens varit utanför Rethymno sedan jag kom hit! Dagtid stryker man utmed husväggarna där skuggan finns, allt man gör går i sakta mak. I oktober ska jag göra en massa aktiviteter, jag får besök av 2 väninnor, varav en ska stanna hela oktober och det ska bli såååå kul...ta bussen till Chania och andra platser, kolla sevärdheter, ja allt det jag inte gjort ännu! Vi ska ha grekisk konversation en stund varje dag. Just nu håller jag på att banka in grekiska alfabetet i huvet, inte lätt ska jag säga!

Fast det blir lika kul i september, för då kommer ytterligare 2 väninnor hit! Dock ej samtidigt!
Jag ser fram mot november också, ska bli kul att uppleva Rethymno när turisterna åkt hem.
Det blir lika spännande att uppleva jul och vinter också och sedan blomsterprakten till våren!

Monica, du säger att TANTEN har hög status här...det är sant, men äldre här överhuvudtaget visar sig även ute på kvällarna. Du är inte ensam tant på barer och restauranger, alla åldrar är ute lika mycket.

Sjukvården har jag redan hälsat på...inget oroande dock! Jag känner mig inte otrygg med sjukvården här. Jag har föresten tagit beslutet att inte skriva ut mig från Sverige, inte utnyttja SINK-skatt, utan jag är helt enkelt på en mycket lång semester...flera år faktiskt! Jag vinner inget på att skriva ut mig som jag kan se det i dagsläget.

Yanna
2010-08-13, 10:07
Eller 24 timmar blir det visst...:o

Förstår att du är otålig! Men visst var du glad så länge du trodde det bara var 12 timmar kvar? :D

Hoppas du får en underbar semester på Kreta!! bye_bye

Hansens
2010-08-13, 10:49
Mmmm, ändå får jag säga tur att det är 24 timmar annars hade jag inte hunnit med vad som hinnas skall innan vi pyser iväg:)Jag stänger butiken ikväll klockan sex sedan...äntligen semester!
Tänk vilken härlig höst och vinter du har framför dej Yanna!
Jag funderar på det du och Monica skriver om TANT.När jag bodde på Kreta sent 70 början 80tal (då var jag visserligen inte tant)men att vistas ute själv om kvällarna var då otänkbart.Inte för att det var farligt utan mer för att så gör man bara inte.Vid några enstaka tillfällen trotsade jag detta och det blev ett "himla" liv.Det var ändå inget "röj" utan kvällspromenader och då i en så pass stor stad som Heraklion.Jag är glad om kvinnosynen på så sätt är förändrad.Hur upplever ni det Yanna och Monica?

Yanna
2010-08-13, 11:05
Hur upplever ni det Yanna och Monica?

Jag har inte märkt några reaktioner alls, men det är ju mitt i turistsäsongen och det är många turistande tanter o tjejer som reser ensamma och jag har föresten aldrig märkt några reaktioner alls sedan jag började öluffa 1996.

Vi får väl se hur det ser ut i vinter när alla turister åkt hem! MonicaP vet säkert redan...iaf hur det är på Kalymnos.

Jag tror dock inte det anses olämpligt längre! Jag ser ju grekiska tanter o tjejer som promenixar ensamma här.

Monica P
2010-08-13, 11:15
Absolut inte olämpligt.
Flicka, kvinna, tant, mormor, jag kan säga att åtminstone här på vår lantliga ö har kvinnorna inga såna begränsningar.
Däremot kan vilken yrkeskvinna som helst berätta att det är långt kvar till jämlikhet på många plan.

Vilma
2010-08-13, 11:54
Så härligt det låter Yanna och så lyckliga dina vänner måste vara att ha dig att åka till:)

Yanna
2010-08-13, 12:01
Så härligt det låter Yanna och så lyckliga dina vänner måste vara att ha dig att åka till:)

Vilma, jag är lycklig över att ha så underbara vänner, som dessa tjejer är!

Wardakis
2010-08-13, 13:50
Visst! Och vilken tur att Kalimera finns så vi hittar varandra!
Gunilla

Yanna
2010-08-13, 14:10
Visst! Och vilken tur att Kalimera finns så vi hittar varandra!
Gunilla

Hej vännen! bye_bye
Helt klart har Kalimera skulden till att vi hittar varandra! :D

Yanna

yannis
2010-08-13, 14:23
Din gästvänlighet är fantastiskt, Yanna!

Vi minns fortfarande med glädje när vi invigde grillen på din altan. med gott kött. Och du har väl lärt dig att starta elgrillen tills dina väninnor kommer?

Med varma hälsningar från skäret, samt hälsa vännerna!
Birgitta och Arne.

Yanna
2010-08-13, 14:41
Din gästvänlighet är fantastiskt, Yanna!

Vi minns fortfarande med glädje när vi invigde grillen på din altan. med gott kött. Och du har väl lärt dig att starta elgrillen tills dina väninnor kommer?

Med varma hälsningar från skäret, samt hälsa vännerna!
Birgitta och Arne.

Birgitta, jag blev ju själv så väl mottagen av våra vänner här, både när jag flyttade hit för 2 månader sedan och när jag bara var här på besök för 2 år sedan. Det är så roligt att lära känna människor, skapa nya vänskapsband! Hur ska man annars lära känna folk? ;)

Jag har inte använt grillen någon mer gång, har liksom inte blivit aktuellt än, men det kommer!!

Ja jag ska hälsa vännerna!
Ha en skön helg på skäret!

Vendela
2010-08-15, 19:22
Tack Yanna för ditt tips om Akri garden, vi hittade dit efter mycket letande, men det roliga var att resten av veckan gick vi förbi det av en slump VARJE kväll. De hade jättegod mat och var väldigt trevliga. Vi hittade en annan favorit också Loggi eller Luggis hette den , en mysig taverna inne i en liten trång gränd med helt fantastisk mat!!!! Men som sagt var Rethymnon kryllar av restauranger och matställen så det är bara att prova sig fram. Vi hade en härlig vecka men väldigt varmt. Baden var underbara, badkarsvarmt i medelhavet, 2 minuter till stranden så det blev morgondopp varje dag och något nattabad också. Rethymnon passade oss som vuxna med tonåringar, kände ingen oro över att de var ute längre än oss på kvällarna, allt kändes tryggt och alla var väldigt vänliga.
Ha det så gott!bye_bye

Yanna
2010-08-15, 20:13
Oj vad snabbt ni var hemma igen!! :eek:

Vad bra att ni hittade Akri efter lite letande! Jag tycker det var svårt att förklara var det låg för det ligger ju inte mitt bland de andra i gränderna, men jag tänkte att om ni frågade efter Olgas Pension som jag nämnde så skulle ni hitta det lättare!

Avslöjade han som äger Akri att han kan några ord svenska? Han vill alltid träna att prata svenska när man kommer dit eller går förbi! :D
Han och hans fru är mycket trevliga och gästvänliga! Och Jag gillar färgerna på tavernan, tycker det är mysigt där. Vi går dit ofta!

Loggi..eller vad det nu heter känner jag inte igen...men det finns så många tavernor i dessa gränderna, man vet knappt var den ena börjar och nästa slutar, så jag har säkert missat skylten! Ang_elx

Ja det är väldigt varmt här nu, allt man gör, gör man saaakta!

Hoppas det känns bra att vara hemma igen, en vecka är ju lite lite egentligen...eller?

Yanna

Lissi
2010-08-15, 20:29
Yanna...Underbart att läsa Dina tankar och även Monicas från Kalymnos. För mig är dessa "vardagstankar" från boende i Grekland guldkornen på Kalimera.

Jag och Claes har inte planer på att bosätta oss i Grekland, men väl när jag blir pensionär bara köpa enkelbiljetter ner och sen stanna så länge vi vill....en månad eller två. (..om man nu lever då får man väl tillägga, det är ju några år tills dess)

Vi ser verkligen fram emot fler rapporter !!

Lissi och cbriss

Yanna
2010-08-15, 20:41
det är ju några år tills dess)
Lissi och cbriss

Menar du några år till pensionen, Liss? Är väl ofint att fråga hur gammal du är..men jag är 62 och jag skulle absolut inte velat ha väntat längre än så här. Som sagt, så vet man inte hur lång tid man har på sig, så att vänta bara för att få mer i pension fanns inte i min värld. :)

Du och Claes åker mycket och det lär väl inte bli mindre under åren som kommer. Bara man känner att man gör rätt mot sig själv och lever det liv man vill leva så är det ju same same! ;) Jag hoppas ni har underbara år framför er!!

..och visst kommer det rapporter...annars skulle jag inte ha nån blogghörna! :D

Yanna

Enigma
2010-08-15, 22:17
Det är så roligt att lära känna människor, skapa nya vänskapsband! Hur ska man annars lära känna folk? ;)

Visst, Yanna, det är mycket roligt att lära känna människor och skapa nya vänskapsband. Det är också en del av meningen med livet.

//Enigma

IngegerdN
2010-08-16, 01:28
Vi hittade en annan favorit också Loggi eller Luggis hette den , en mysig taverna inne i en liten trång gränd med helt fantastisk mat!!!!

Kan det vara Taverna Loggia, som ligger i den lilla trånga gränden mitt emot Loggian?

Vendela
2010-08-16, 08:45
Javisst gick det snabbt, aldeles för snabbt! Vi var i Rethymnon när barnen var små för omkring 15 år sedan och kände redan då att vi ville se staden igen, tyvärr var det lite för varmt för att utforska staden denna gång men både vi och ungdomarna tyckte att det var en bra stad med rolig shopping och fantastiskt härliga bad. Nästa gång (nästa år?) blir det en mindre ö för moppeåkande, men det blir en ny resa.

Jovisst ville han prata lite svenska ord med oss, och han kände igen oss när vi givk förbi på kvällarna, det var kul. Men han var inget vidare på engelska heller, det som slog oss var att många ungdomar inte heller var något vidare på engelska, läser de inte det i skolan?
Ha det gott!bye_bye

Yanna
2010-08-16, 12:01
det som slog oss var att många ungdomar inte heller var något vidare på engelska, läser de inte det i skolan?
Ha det gott!bye_bye

Jo grekiska ungdomar läser engelska i skolan. Vad jag själv märkt så tycker jag att de pratar hyfsad engelska, men däremot har jag stött på många ungdomar från andra länder som jobbar här och de är inte så bra på engelska. Kanske är det dem du kommit i kontakt med?

Ja det är alldeles för varmt för sevärdheter nu. Jag håller mig så stilla jag kan på dagtid, även en del kvällar, hemma är faktiskt skönast och jag bor ju här så det är ju naturligt att man vill vara hemma en del dagar. Jag kommer att se mig runt i höst när temperaturen är mer promenad- och upptäckarvänlig! :)

Yanna

bopia
2010-08-16, 22:28
Jassau fili mou.

Och vi får tacka facebook att vi hittade varann,o tack vare det får jag äntligen komma till Kreta. Låter spännade att du så många planer för oktober,hoppas jag får vara med på några av dom_B-anana. o det ska bli kul att tala grekiska en stund varje dag....mycket skratt blir det...:Dflabb_flab

Pia

Yanna
2010-08-17, 01:00
Jassau fili mou.

Och vi får tacka facebook att vi hittade varann,o tack vare det får jag äntligen komma till Kreta. Låter spännade att du så många planer för oktober,hoppas jag får vara med på några av dom_B-anana. o det ska bli kul att tala grekiska en stund varje dag....mycket skratt blir det...:Dflabb_flab

Pia

Hej vännen min!

Ja helt fantastiskt vilka vänner man hittar på Fb...och även på Kalimera! klapp_klap
Klart jag vill göra en del saker när ökenvärmen lagt sig, Pia! Vi hinner en del saker när du kommer och ja...vår grekiska konversation blir kul med en del fniss o skratt, men jag tror det blir mycket fniss o skratt ändå! ;)

Yanna - som längtar till oktober för första gången i sitt liv!!

Yanna
2010-08-17, 01:03
Imorgon ska jag ut o åka båt med vännen Git. Vi blir 6 tjejer som pyser iväg och vi kommer att ankra i en vik med taverna, simma i land och äta lunch på nämnda taverna. Tufft va? :D

Yanna - passionär! _B-anana

Enigma
2010-08-17, 23:55
Imorgon ska jag ut o åka båt med vännen Git. Vi blir 6 tjejer som pyser iväg och vi kommer att ankra i en vik med taverna, simma i land och äta lunch på nämnda taverna. Tufft va? :D

Yanna - passionär! _B-anana

Trevlig utflykt åt er alla!

Enigma

Yanna
2010-08-18, 10:24
Trevlig utflykt åt er alla!

Enigma

Det hade säkert blivit en trevlig utflykt, men pga värmen orkade vi inte knalla iväg ända till bensinstationen med bensindunkarna och sedan ner till båten (minst 2 km). Det gårr inte att köpa bensin i båthamnen och ingen av oss har bil!
Men det kommer säkert fler tillfällen.

Yanna

Abi
2010-08-18, 11:55
Låter som ett klokt beslut, att skjuta upp utflykten........Ang_elx

bye_byeAbi (som senare i dag går ner till 10 dagar till avresa till Lesvos)

Yanna
2010-08-18, 14:09
Ja, kroppen ville inte! Ang_elx

Härligt att räkna ner, hoppas din resa blir underbar! ;)

Peterkj
2010-08-27, 22:24
Yanna
Du måste skriva mer! Lika kul som det är fatt följa Janne och Camilla är det att höra om ditt vardagsliv på Kreta. Det är ju trots allt just detta som många av oss Kalimerianer drömer om, du har verkligen förverkligat vår dröm. Håll oss uppdateradeklapp_klap

Yanna
2010-08-28, 12:26
Yanna
Du måste skriva mer! Lika kul som det är fatt följa Janne och Camilla är det att höra om ditt vardagsliv på Kreta. Det är ju trots allt just detta som många av oss Kalimerianer drömer om, du har verkligen förverkligat vår dröm. Håll oss uppdateradeklapp_klap

Jag kommer nog tyvärr inte att bli lika flitig skribent som Janne och jag skriver inte på långa vägar lika poetiskt som MonicaP, men jag gör mitt bästa! Och vardagsliv är ju trots allt vardagsliv, ibland händer ingenting alls....fast det finns förståss de som har förmågan att berätta om det också! :D klapp_klap
Sedan jag fick internet blir det ju oxå att jag gör som i Sverige...sitter o häckar vid datorn! Och hur kul är det att berätta om DET? Ang_elx

Till och från kommer det att hända saker och DÅ kommer det rapporter, jag har också kommenterat i andra trådar än Yannas Blogghörna. Tråden "3 dagar" då jag träffade lillabruden är ett sånt exempel och jag har just idag skrivit en ny tråd i min blogghörna om "Besök!!"

Yanna

Peterkj
2010-08-31, 21:14
Du behöver inte skriva så ofta, men regelbundet. Det jag är väldigt intresserad av är att senare höra hur det är på vintern och hur du trivs med det. Det har ju inte så många skrivit om, eftersom det flesta inte är där då. Uffe har ju varit det men han orkar ju inte rapportera så ofta och så är han väl utomlands nu (i Sverige alltså)

Masse
2010-08-31, 22:42
Ja! Jag har en vardag här i Rethymno! Att blogga är ju att ha något att berätta, men när vardagen tar vid så vad ska man berätta om?

---------------------
---------------------

Bilder???!!! Ja jag har liksom aldrig tagit så få bilder som jag gjort nu, men det kommer bilder så småningom. Ni har sett mitt hus och liiiite mer bilder kunde jag väl ha bjudit på...det kommer, men inte den här gången!

......"Men när vardagen tar vid så vad ska man då berätta om????????"

...... Jo om vardagen. Det är ju vardagen i Grekland som de flesta av oss är så nyfikna på. Semesterdagarna i Grekland har vi ju själva ganska bra koll på. Härligt att höra din beskrivning om kvälls- och nattlivet till vardags där nere, med öppna dörrar och tryggt folkliv i gränderna.

---------------------
---------------------

"Bilder??? Ja jag har liksom aldrig tagit så få bilder som jag gjort nu."

Nej just det! Vem springer omkring med kameran i högsta hugg och tar en massa bilder av vardagen? Det är ju när man är på semester som man frossar i fotografering! Således ett bevis på att du nu lever grekiskt vardagsliv. (Men vi blir inte ledsna om du fångar en och annan bild av gamla och unga på gator o torg, tavernor och saluhallar mm, dvs vad som helst i den grekiska vardagen).

Ha det gott.
:) Mats

MonkanS
2010-09-01, 09:39
Hej på er ni otåliga..

Nu tänker jag rycka in här och försvara Yanna lite. Det ska ju inte bli till ett tvång att blogga här. Då försvinner lusten till det. Nu har hon annat för sig som känns viktigare. Och det är nu mot hösten som det börjar bli lite svalare och skönare luft där nere och då sitter man nog inte inne och häckar så mycket vid datorn. Men det kommer dagar med regn och rusk även på Kreta.. och då blir det säkert mera att man sitter inne i stugvärmen och pysslar.
Så.. lugn ni otåliga. Det kommer säkert rapporter framöver. Tills vidare så kan ni läsa andras bloggar här om vardag, vinterliv, helgfirande och olika seder, mm.

Ha de gott.. Monica S

Yanna
2010-11-10, 15:41
Vill bara säga...nu är det vardag här. Inte så mycket händer och många ställen har stängt för säsongen, men vädret är helt underbart!
I morse..som alla morgnar...drack jag mitt morgonkaffe på altanen och då var det 21 grader....senare under dagen har det varit mellan 26-30 grader. Lunch med Git på Stellas...i kortärmat såklart!

Yanna - lycklig passionär!

Yanna
2010-11-10, 17:41
Bra att veta kanske?
Vinterhalvåret i Sverige är det ju mörkt lång tid av dygnet och även i Grekland blir det mörkare. När vi ändrade till vintertid här så blir det mörkt redan kl 18, å andra sidan blir det ljust redan kl 7 på morgonen!

Masse
2010-11-10, 18:20
Vill bara säga...nu är det vardag här. Inte så mycket händer och många ställen har stängt för säsongen, men vädret är helt underbart!
I morse..som alla morgnar...drack jag mitt morgonkaffe på altanen och då var det 21 grader....senare under dagen har det varit mellan 26-30 grader. Lunch med Git på Stellas...i kortärmat såklart!

Yanna - lycklig passionär!

Hej Yanna! Det du skriver är ju "grannt så man blir tärögd". Om någon någonsin frågar dig varför du kallar dig "passionär" och inte pensionär, så tycker jag att du ska hänvisa till raderna som du har skrivit här ovan. Sen är det som man ibland säger "nock snackat!".

Ha det gott.

Yanna
2010-11-10, 18:32
"passionär" och inte pensionär, :) Mats

Jag hittade uttrycket en gång nånstans...minns inte var..för sådär 10 år sen. Så här stod det:

"Kalla mig inte pensionär, kalla mig passionär för det är då jag ska leva ut mina passioner"

Jag kunde aldrig glömma orden, de satt som naglade i mig, jag tyckte orden var direktadresserade till mig! :D

Yanna - passionär

Yanna
2010-11-17, 20:46
6 november
Nu är det som sagt slut på "semestern" och vardagen tar vid. En vecka har gått och vädret har faktiskt varit strålande! Sol och 18-25 grader varje dag. De flesta dagarna har jag och Git träffats och fikat eller ätit lunch tillsammans och vi har också startat projekt "Storstädning av Nakli" som är pensionatet som Git tar hand om, fast än så länge har vi bara städat en dag, men vi har ju hela november på oss. ;)
På kvällarna har jag varit hemma och har ätit alla måltider där, men inget märkvärdigt alls! En dag gjorde jag dock Stifado som var supergott! Det var för övrigt samma dag som jag firade 5 månader som boende på Kreta, alltså den 5 november, tänk vad tiden går fort! Jag tycker fortfarande att det känns ofattbart att jag bor här!
Varje morgon dricker jag mitt kaffe på altanen, visst är det fantastiskt att kunna sitta ute och fika på morgonen i november?! Så mycket gör jag inte, men tanken att börja måla akvarell växer sig allt starkare, så vilken dag som helst nu plockar jag väl fram penslarna. Ang_elx

17 november
Nu har vi passerat mitten på november och jag kan fortfarande fika på altanen...utom en morgon när det regnade. Det har regnat flera dagar i rad och då var jag inte mycket ute, utan då läser jag mest böcker, men övriga dagar har det blivit promenader, en del korta och andra lite längre. Vissa dagar är det 25 grader o mer och läge för kortärmat, andra dagar är det svalare och då behövs en tröja. Det blir en del luncher ute, men nästan alla middagar hemma. Väldigt många restauranger, barer och butiker har stängt nu. Inga finklädda turister i gränderna längre, däremot mycket ungdomar eftersom det är en universitetsstad. Grekerna går ut som vanligt.
Igår blev det en fotopromenad i ett höstlugnt gamla stan utan turister och när jag kom ner till hamnen såg jag detta!
Det var spegelblankt i Venetianska hamnen!

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=515&pictureid=4759

Så här lugnt och skönt är det där restaurangerna med alla inkastarna brukar husera!
Till höger

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=515&pictureid=4760

och till vänster

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=515&pictureid=4761

Härligt att se de vackra husen som gömmer sig bakom alla markiser på sommaren.

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=515&pictureid=4762

Som jag berättade sist så hade ju Ouzo försvunnit och han är fortfarande försvunnen, men hans syrra har börjat besöka mig ofta och hon verkar trivas. Får väl se om hon kommer att stanna hos mig! Hon är pratig och kelig och äter för två. En liten siesta i min soffa är också skönt!

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=515&pictureid=4763

Yanna - passionär, som trivs här även på hösten!

sjöborren
2010-11-17, 21:51
Tack för att jag fick följa med på en liten fotopromenad!
Så naket det blir när markiser, parasoll, stolar, bord och turister försvinner. Men det är som du säger: nu ser man de vackra byggnaderna, ser andra saker ....
Och ta fram akvarellfärgerna, tänk så många fina motiv - du kan börja med lilla syrran. :D

Hälsningar: lilla sjöborren, som gärna följer med dig på promenaderna.

Marianne
2010-11-17, 22:09
Fina bilder med fina färger, hoppas du går många promenader med kameran under hösten och vintern så att vi andra kan fortsätta följa livet på Kreta under vintern.

Jag har sett på webkameran hur fint det har varit på Kreta i november i år, och jag har tänkt på de som har haft tur och rest på en extra sen semester, Riitta på Karpathos har det säkert fint och det var någon som skulle till Rhodos också i början av november - säkert har det varit toppenfint.

Men du har ju hela vintern som du kan njuta dag för dag, det är inte svårt att föreställa sig att det fortfarande känns lite overkligt.

Yanna
2010-11-17, 22:19
Sjöborren, det är faktiskt ganska fascinerande att se vilken förvandling det blir när turistsäsongen är över!
Akvarellkonsten måste jag träna upp först... :o väntar på inspiration..o kameran fixar ju bilder lite snabbare Ang_elx

Ja Marianne, det blir helt säkert många fotopromenader framöver och jag njuter verkligen av klimatet här!

sjöborren
2010-11-17, 23:00
Hur tränar man upp akvarellkonsten ... jo, genom att plocka fram penslar och block.;) Lägg dem på ett bord, när sen inspirationen smyger sig på, är det bara att fylla vattenglaset. :D

Själv målar jag med oljefärger - gärna grekiska motiv. :D

Masse
2010-11-17, 23:07
Det är ju fantastiskt Yanna! Tänk det har redan gått fem månader sedan du drog ner till Kreta. Det känns ju som alldeles nyligen när jag läste om din flytt. Ska bli kul att följa din tillvaro under månaderna som kommer nu, och som skiljer sig lite från den tid på året när vi andra drar kring där nere.

Kom att tänka på en sak. Ett måste för mig och Birgit när vi är ute och reser är att besöka ortens saluhall. Vi tycker båda om folklivet och alla härliga varor som bjuds ut där. Det är ett sätt att uppleva lite av den lokala pulsen tycker vi (Saluhallen i Atén är ett bra exempel). Nu är det ett tag sedan vi var i Rethymno, men om jag minns rätt så fanns det då ingen saluhall där som vi hittade. Däremot besökte vi en i Chania. Hur är det idag? Var kan du göra dina färskvaruinköp?

Yanna
2010-11-17, 23:10
Du har helt rätt, Sjöborren...och allt ÄR faktiskt redan framlagt...block, färger, penslar...jag har t.o.m. påbörjat att skissa fram motivet...en grekisk dörr! ;) Sen gäller det att hitta, blanda och testa färgerna så man får rätt på skuggor, slitage och annat...

Åh, du jobbar i olja!! Har aldrig testat det...har du testat både ock?

Yanna
2010-11-17, 23:18
Hej Mats!

Ja det är lite annorlunda nu när du har åkt hem! ;) ...och alla andra också såklart! Ang_elx
Ja 5 månader gick fort...tyckte inte alls det gick lika fort månaderna innan jag åkte ner! :rolleyes:

Det finns ingen saluhall i Rethymno, jag går ofta på marknaderna, där man kan köpa allt från kläder och textilier till grönsaker, ost, honung...och levande kaniner såg jag sist. Annars finns det ju också fiskaffärer, ostaffärer, köttaffärer, osv...

Kalimera
2010-11-18, 11:22
Fantastiska bilder Yanna! Tänk vilken skillnad mot sommaren!

sjöborren
2010-11-19, 00:21
Hej Yanna! Jag målar bara med oljefärger. Har akvarellfärger, men bör gå en kurs först. Men minns då vattenfärger flödade över guldlockiga prinsessor i rosa balklänningar - men det är ju några år sen ... :rolleyes:

Grekiska dörrar tycker jag är något av det vackraste som finns. Har ännu inte målat någon ...

Yanna
2010-11-20, 15:04
Ja, Janne, det är underbart att få uppleva Kreta även nu...i synnerhet nu, när jag läser vad det är för väder i Sverige! :D

Sjöborren, det skulle ju va kul att prova även oljefärger. Vad målar du för grekiska motiv?

Yanna
2010-11-20, 15:08
Den här veckan har det varit promenader varje dag, bland annat till Fortessan där jag och Git har fotat varandra, jag tyckte det var dax för ny avatar också.. Ang_elx

Vädret är underbart så vi passade på att äta medhavda mackor uppe i Fortessan. Vi var tvungna att sitta i skuggan, för det var alldeles för varmt i solen! :D De ni!!!! Fast jag tycker synd om er som redan har vinter! :o

Andra dagar har vi varit på marknaden eller fotat i gränderna.

Yanna - passionär

dettis
2010-11-20, 16:02
Vad fin din bild är nu känner jag igen dig, det gjorde jag inte då vi möttes i Agia Marina.
Vi är i Sverige på en kort visit och är glada att snart vara tillbaka i solen igen.

/Birgitta

Yanna
2010-11-20, 16:22
Hej Birgitta!

Vad bra, då kanske andra också känner igen mig framöver. :)
Låter verkligen skönt att ni ska tillbaka till värmen igen. Om jag får välja så åker jag helst till Sverige i juli-augusti, men det är ju inte alltid man kan välja..

Arne
2010-11-20, 17:10
Det här med olja på duk!!

När trivsamma Hustrun fyllde Femtio år, då inhandlade jag måleriprylar som födelsedagsgåva. En mycket tung träask med massor av oljefärgtuber, palett, dukar, penslar samt ett staffli av god kvalitet!!

Hela kalaset betingade pris runt 1500 Sek året 1999. Hustruns intresse för oljemålning visade sig emellertid vara svagare än vinden....

Alltsammans ligga sedan tio år tillbaka oanvänt i vår garderob. Jag har nu planer på att i samband med vår resa till Kreta Maj-Juni 2011 nedpacka hela härligheten att dig som gåva giva.

Arne

Yanna
2010-11-20, 17:23
Jag har nu planer på att i samband med vår resa till Kreta Maj-Juni 2011 nedpacka hela härligheten att dig som gåva giva.

Arne

Men kära nån...jag blir så överväldigad så jag vet inte vad jag ska säga...förutom att du/ni är en god människa såklart! Men var så säker...jag kommer att ha ett tack redo, som är passande för en sådan otroligt fin gåva!

Kramar till er båda - Yanna

Arne
2010-11-20, 17:28
Ja, en god middag på din takaltan i slutet av Juni skulle sitta fint. Vi skickar mera troligt paketet med bussgodset när vi till Chania anländer den 28 Maj. Kan vara tungt att släpa på under vår månadslånga tur längs södra Kreta.

Vi hör av oss.

Arne och Hustru Birgitta

Yanna
2010-11-20, 17:37
Arne och Birgitta, troligtvis bor jag inte kvar i det här huset i slutet på juni, men det spelar ingen roll...mitt nya boende ska ha en rejäl altan/uteplats! :D

Ja, lite knöligt att släpa runt på en hel månad...smart med bussgods!

Ha en skön fortsättning på helgen!
Yanna

Athanasia
2010-11-20, 17:42
Så glad att se att Du trivs med livet Yanna..och vi kanske ses 2011..Ha det bra så länge..Kram

Yanna
2010-11-20, 17:48
Så glad att se att Du trivs med livet Yanna..och vi kanske ses 2011..Ha det bra så länge..Kram

Tack, Athanasia! Ja jag trivs verkligen i det här klimatet och är ännu gladare att slippa vintern i Sverige! :)
Ja vi sågs ju en liiiten stund sist, så nästa gång kanske det blir en liiite längre stund...hoppas jag! ;)
Ha de bra du med, Kram!!

Maggan1
2010-11-20, 17:55
Härliga bilder Yanna !!! Och så roligt att följa med in i den grekiska vardagen när turisterna åkt hem.....du är en modig tjej ! :) Njut på bara och förstår inte alls vad du menar när du skriver om det svenska vädret :confused: Faktiskt föll den första snön i Helsingborg igår...första advent nästa helg :eek: vad hände ? Ska du fira julen i Grekland eller du reser hem till familj och vänner ?

Ha det toppen !

//Maggan

Yanna
2010-11-20, 18:03
Hej Maggan! Jag känner mig inte så modig...är ju bara att köpa en enkelresa istället för en T o R! Ang_elx
Ja jag njuter...och klart du vet vad jag menar med det svenska vädret! :D
Snö i nov i Helsingborg bådar inte gott...jag är av den bestämda uppfattningen att snö är "njutbart" endast på ett ställe för mig....på vykort!!

Nix...aldrig att jag åker till Sverige frivilligt den här tiden...den enda tänkbara tiden är juli-aug...hmmm...hoppas jag kan hålla det också för det är inte alltid man kan bestämma det...saker kan ju hända...

Ha de toppen du med! bye_bye

sjöborren
2010-11-21, 00:02
Undrade först vem bilden föreställde - innan jag läste Yanna. :p

Mina grekiska motiv är inte så många. På min avatar har jag Katten från Thassos beach - som jag ska byta. Man vet aldrig hur målningen gör sig som avatar, men jag ska byta till min senaste, som av någon anledning även den är från Grekland. :D Sen har jag målat ett par stileben.

Nu är det några år sedan jag var i Rethymnon, när jag tänker efter ... är det närmare 10 år sedan. :rolleyes: Men, nästa gång jag kommer dit, hoppas jag vi kan träffas. Kanske får jag då se målningar av vackra grekiska dörrar, signerade Yanna.

Yanna
2010-11-21, 17:47
Undrade först vem bilden föreställde - innan jag läste Yanna. :p

flabb_flab

Mina grekiska motiv är inte så många. På min avatar har jag Katten från Thassos beach - som jag ska byta. Man vet aldrig hur målningen gör sig som avatar, men jag ska byta till min senaste, som av någon anledning även den är från Grekland. :D Sen har jag målat ett par stileben.

Hmmm...är din avatar en oljemålning menar du? :eek:

Nu är det några år sedan jag var i Rethymnon, när jag tänker efter ... är det närmare 10 år sedan. :rolleyes: Men, nästa gång jag kommer dit, hoppas jag vi kan träffas. Kanske får jag då se målningar av vackra grekiska dörrar, signerade Yanna.

Då är det faktiskt dax att du återvänder till Rethymno! Ang_elx
Jag hoppas att jag får till nån målning, man kan aldrig veta! :rolleyes:

Yanna
2010-11-21, 18:03
Underbara november! Jag nyper mig ideligen i armen o undrar om det är sant att jag är här!
Idag har det blivit en låååång promenad. Runt Fortessan och sedan via venetianska hamnen och vidare ut till Missiria...och tillbaka.

Jag kommer inte att skriva varje dag, bara så ni vet! Ang_elx
Men idag var det så underbart så jag ville dela med mig!

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=515&pictureid=4768

Nedanför Fortessan såg vi dessa badare.

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=515&pictureid=4769

Så här vackert var det när vi rundade Fortessan!

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=515&pictureid=4770

En otroligt brun man som stod och fiskade. Såg väldigt knöligt ut att ta sig till den stenen där han stod.

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=515&pictureid=4771

Häromdan var det totalt igenbommat i Venetianska hamnen, idag hade en av taverna öppet....iaf för detta sällskap! :rolleyes:

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=515&pictureid=4772

Mellan stadsstranden och marinan satt en man och fiskade.

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=515&pictureid=4773

Början av solstolsstranden, fast inte en endaste solstol! :D
Många badade faktiskt, fast inte just här!

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=515&pictureid=4774

Nästan nere vid Missiria, lika tomt med solstolar här. Det är väldigt vackert att bara se stranden utan dessa förgrömmade solstolar!

Yanna - passionär

Yanna
2010-11-21, 22:30
Hoppas den här länken är okey!

Wonderful life! ;)

http://www.youtube.com/watch?v=c_KVsJLFxz0&feature=related

anneli56
2010-11-21, 23:14
Så underbart:)
för några år sen var vi på Andrea Bocellis konsert! Vilken upplevelse:)
Ha det skönt där på Kretabye_bye

Yanna
2010-11-23, 11:31
Så underbart:)
för några år sen var vi på Andrea Bocellis konsert! Vilken upplevelse:)
Ha det skönt där på Kretabye_bye

Javisst är det underbar musik! Tyvärr har jag inte haft förmånen att uppleva någon av dem i verkligheten.

Tack Anneli och ha det skönt du med! :)

Yanna
2010-11-23, 11:39
Men Yanna, nu skojar du väl! Du är ju numera ett viktigt inslag i den dagliga rutinen. Att läsa dagens tidning och att kolla hur Yanna har det i Rethymno det har ju nästan blivit en god vana för oss. Klart att du måste skriva varje dag. Möjligen kan det lämnas dispens för de dagar då du är upptagen med att bada............

Hahahaa...ja du Mats...alla har vi våra drömmar! Ang_elx

Medans du väntar på rapporter härifrån kan du kanske fundera på lämpligt namn till katten jag tagit hand om. Inget namn duger visst åt den lilla damen. Hon liksom glor på mig o tycks undra vad jag pratar om eller så skakar hon på huvet.. ;) Ang_elx

Där ser du! Klart att du ska bada. Det är ju vad som anstår en native-passionär. Förresten, vilken temperatur är det i vattnet så här års?

Ha det gott.

PS Jättehärliga bilder! DS

Jag lovar att berätta om jag törs doppa mig i Egeiska havet nu. :eek:
Vet inte hur många grader det är i vattnet..

Ha de gott du med...inomhus antar jag.. :o

sjöborren
2010-11-23, 12:46
Hej Yanna! Säg sagapó - jag älskar dig - till kattungen.
Om hon då lyssnar, tycker jag du ska kalla henne SAGA. :D

Yanna
2010-11-23, 12:55
Hej Yanna! Säg sagapó - jag älskar dig - till kattungen.
Om hon då lyssnar, tycker jag du ska kalla henne SAGA. :D

Smart, Sjöborren, det ska jag testa....när hon behagar komma! :D

MonkanS
2010-11-23, 13:47
Vilka härliga bilder. Och vilken njutning att kunna gå utefter hela strandpromenaden och venetianska hamnen utan trängas med alla turister, bord och inkastare... :)
Idag skulle jag absolut föredra Kreta framför det vädret vi har idag med regn/snöblask och halv storm.. :eek:

MonkanS
2010-11-23, 13:54
Smart, Sjöborren, det ska jag testa....när hon behagar komma! :D
Hepp.. en katt med egen vilja. Vad konstigt.. flabb_flab flabb_flab flabb_flab

Marianne
2010-11-23, 14:08
Ja, idag (INNEVÄDER!) är verkligen en sådan där dag när man tänker "Varför gjorde vi inte det som vi pratade om när vi åkte hem i början av oktober - beställde en ny biljett till november och stannade på några veckors förlängd sensommarsemester?"

Det har ju verkligen varit helt otroligt varmt och fint på Kreta i november och vädret ser ju ut att slå alla rekord i de kommande dagarna, om man ska tro yr.no (och det brukar vi kunna göra):

I morgen
24.11.2010

http://symbol.yr.no/grafikk/sym/b38/03d.png 18°http://fil.nrk.no/yr/grafikk/vindpiler/32/vindpil.0050.265.png Delvis skyet. Lett bris, 5 m/s fra vest. 0,2 mm nedbør i døgnet.
Torsdag
25.11.2010

http://symbol.yr.no/grafikk/sym/b38/02d.png 20°http://fil.nrk.no/yr/grafikk/vindpiler/32/vindpil.0050.255.png Lettskyet. Lett bris, 5 m/s fra vest-sørvest. 0,3 mm nedbør i døgnet.
Fredag
26.11.2010

http://symbol.yr.no/grafikk/sym/b38/01d.png 22°http://fil.nrk.no/yr/grafikk/vindpiler/32/vindstille.png Klarvær. Stille, 0 m/s fra nord-nordøst. 0 mm nedbør i døgnet.
Lørdag
27.11.2010

http://symbol.yr.no/grafikk/sym/b38/02d.png 25°http://fil.nrk.no/yr/grafikk/vindpiler/32/vindpil.0000.110.png Lettskyet. Flau vind, 1 m/s fra øst-sørøst. 0 mm nedbør i døgnet.
Søndag
28.11.2010

http://symbol.yr.no/grafikk/sym/b38/01d.png 25°http://fil.nrk.no/yr/grafikk/vindpiler/32/vindpil.0025.015.png Klarvær. Flau vind, 1 m/s fra nord-nordøst. 0 mm nedbør i døgnet.
Mandag
29.11.2010

http://symbol.yr.no/grafikk/sym/b38/01d.png 26°http://fil.nrk.no/yr/grafikk/vindpiler/32/vindpil.0050.225.png Klarvær. Lett bris, 4 m/s fra sørvest. 0 mm nedbør i døgnet.
Tirsdag
30.11.2010

http://symbol.yr.no/grafikk/sym/b38/01d.png 26°http://fil.nrk.no/yr/grafikk/vindpiler/32/vindpil.0000.350.png Klarvær. Flau vind, 1 m/s fra nord. 0 mm nedbør i døgnet.
Onsdag
01.12.2010

http://symbol.yr.no/grafikk/sym/b38/01d.png 26°http://fil.nrk.no/yr/grafikk/vindpiler/32/vindpil.0025.275.png Klarvær. Flau vind, 1 m/s fra vest. 0 mm nedbør i døgnet.
Torsdag
02.12.2010

http://symbol.yr.no/grafikk/sym/b38/01d.png 26°http://fil.nrk.no/yr/grafikk/vindpiler/32/vindpil.0025.265.png Klarvær. Svak vind, 3 m/s fra vest. 0 mm nedbør i døgnet.

Ha det bäst på Kreta och njut varje dag. Ser fram emot att läsa att du inte kunde motstå frestelsen, men badade en av dessa dagar, Yanna!

Åh, vad jag skulle bli avundsjuk!

Lissi
2010-11-23, 14:56
Men Marianne! BOKA DIREKT EN VECKA!!!!!:D:D

Lissi

Yanna
2010-11-23, 15:08

Lissi

Du tog orden ur mun på mig, Lissi! ;) Marianne vad väntar du på?
Slå till med en extra semester du med, Lissi! bye_bye
MonkanS! Ta en sväng hit du med! ;)

Vi kan ha en Kalimeraträff när ni kommer! :D

Ja milda moses vilken önskeprognos för nästa vecka, upp mot 26 gr, Marianne, kanske man t.o.m. vågar doppa tårna då.. Ang_elx

Lissi
2010-11-23, 15:51
Slå till med en extra semester du med, Lissi! bye_bye

Hade det inte varit för att jag just fått ett LÅNGVIKARIAT med jättebra lön så hade jag slagit till....Jag tröstar mig med att ju mer jag jobbar de närmaste åren, ju snabbare kan jag bli passionär:D..och får man sen läsa Dina härliga rapporter från Rethymno regelbundet så kommer tiden dit att gå mycket fortare!;)

Lissi

Yanna
2010-11-23, 15:58
Attans va olägligt med bra jobb just nu när det är ruskväder, Lissi! Men det är bra att du ser positivt inför framtiden som passionär! klapp_klap
Hmmm...mina rapporter blir väl som att strö salt i såren...eller? :confused:

Yanna - passionär - rätt person på rätt ställe! :D

Lissi
2010-11-23, 16:39
Hmmm...mina rapporter blir väl som att strö salt i såren...eller? :confused:

Yanna - passionär - rätt person på rätt ställe! :D

Inte alls, de är bättre än alla C-vitaminpiller i världen!klapp_klap

Lissi

Yanna
2010-11-23, 17:28
Inte alls, de är bättre än alla C-vitaminpiller i världen!klapp_klap

Lissi

:D Då kommer det fler C-vitaminer framöver!

Marianne
2010-11-23, 18:53

Lissi

Du tog orden ur mun på mig, Lissi! ;) Marianne vad väntar du på?

Ja, det är ju hur lockande som helst!!!
Kollade lite på priserna.... inga lågpriser just nu precis...

Sedan kan man ju hitta hur många dåliga ursäkter/förklaringar som helst på varför man inte bara sticker iväg...

Får njuta mina 24 grader (framför värmeugnen:o) tills jag kommer på bättre tankar.:D

Yanna
2010-11-23, 19:07
Får njuta mina 24 grader (framför värmeugnen:o) tills jag kommer på bättre tankar.:D

flabb_flabflabb_flab Japp...hjälper nog till lite om du blundar samtidigt! ;) ..och drömmer dig bort!

Masse
2010-11-23, 23:30
Medans du väntar på rapporter härifrån kan du kanske fundera på lämpligt namn till katten jag tagit hand om. Inget namn duger visst åt den lilla damen. Hon liksom glor på mig o tycks undra vad jag pratar om eller så skakar hon på huvet.. ;) Ang_elx

--------------------------------------------

Ha de gott du med...inomhus antar jag.. :o

Brorsan döpte du ju till Ouzo och det tycker jag var häftigt, så vad kan passa bättre än att syrran då får heta Retsina. Det är mitt förslag. Du ska se att hon bergis kommer att gilla det.

--------------------------------------------

"... inomhus antar jag.." Jo här i Skåne har vi kunnat avnjuta regn non stop de senaste två dygnen, så det har varit mestadels inomhus som gällt. Och det lär förmodligen fortsätta att gälla för nu har vi snöslask på väg in. Och som vanligt kommer halkan som en total överraskning så här års, så många som valt utomhus i bil har hamnat i gropen.

Hälsa så gott till lilla Retsina från gudfar här uppe i kalla Norden.

Yanna
2010-11-26, 20:19
Brorsan döpte du ju till Ouzo och det tycker jag var häftigt, så vad kan passa bättre än att syrran då får heta Retsina.

Mats, jag har redan sagt att det inte blir fler spritnamn på katter här ;) Grekerna tittar så konstigt på en när man skriker Ouzo...tror dom glor lika mycket om jag skriker Retsina med...fast i bästa fall kommer kanske handlarn med en pava :eek:...är ju bara 10 meter till affär'n! :D

Yanna

Masse
2010-11-26, 23:44
Mats, jag har redan sagt att det inte blir fler spritnamn på katter här ;) Grekerna tittar så konstigt på en när man skriker Ouzo...tror dom glor lika mycket om jag skriker Retsina med...fast i bästa fall kommer kanske handlarn med en pava :eek:...är ju bara 10 meter till affär'n! :D

Yanna

........... eller så kommer grannarna och tror att det är fest på gång. flabb_flab

Yanna
2010-12-04, 18:40
4 dec 2010

December för mig har betytt snö, kyla, dis och usch!!!!
December här är underbart, mellan 20-25 grader varje dag. Fast imorgon ska det visst bli lite kallare pga nordliga vindar, men jag kommer att stå ut med några dagars sånt väder också.
De senaste 2 veckorna har det väl inte hänt några större grejer. Jag och Git har gjort en del promenader som avslutats med lunch någonstans, mest på Bistro 22 där Cissi (från Sveas) jobbar. En dag tog vi bussen till Lidl och shoppade billigt...fast med bussbiljetter och lunch vet jag inte om det blev så värst mycket billigare, men det är kul...och kul vill jag ha när tillfälle ges.
I lördags var vi på basaren som "Friend of animals" hade arrangerat. Vi hittade inget särskilt att köpa...utom en sak...men det berättar jag om en annan dag!
I veckan som var gick jag också ut o åt middag på kvällen för första gången sedan Gunilla o Pia åkte hem. Vad jag åt? Ja jag var sugen på Pizza, så vi gick till Haris och åt den. Det blev en trevlig kväll med vännerna Git o Calle, samt deras kompis Spiros som även är en spelkompis till Calle.
Annars är jag hemma på kvällarna och mestadels sitter jag vid datorn, läser, lagar mat och gosar med katten som nu fattat mina rutiner.
Morgonkaffe på altanen, så hon kommer in den vägen på morgonen numera. När jag ska gå ut sätter jag fortfarande ut henne utanför dörren vilket hon godtar med högdragen min. Ibland kommer hon tillbaka flera timmar efter att jag är tillbaka, men oftare och oftare kommer hon efter nån halvtimme/timme. Hon rantar efter mig hela tiden hemma. Går jag upp så går hon upp, när jag går ner så går hon ner. När jag går ut och röker följer hon med och sitter bredvid mig, när jag rökt klart och stänger burken med fimpar, skuttar hon in genom dörren igen. Hon har fortfarande inget namn, men arbetsnamnet är Rantamaja...fattar ni varför?

Idag, lördag den 4 december, har jag haft en underbart trevlig dag! Den svenska prästen från Aten skulle komma. Han har föregående dagar varit i Heraklio och Chania, så idag var det alltså¨dax för Rethymno. I Sverige går jag aldrig i kyrkan, jag gick t.o.m. ur svenska kyrkan innan jag flyttade hit för varför ska jag betala för den när jag ska bo resten av livet i Grekland?
Förra året var det bara prästen och Git, så jag sa till Git att, självklart kommer jag med så du slipper sitta ensam i kyrkan den här gången. Dessutom är det lite taskigt för prästen att ta sig ända hit från Aten och så dyker bara en enda person upp. Jag tänkte att det kan bli en upplevesle att gå till en grekisk kyrka. Visst har jag sett grekiska kyrkor invändigt, men aldrig varit med på någon slags mässa eller så. Den kyrkan vi skulle till är iof sig en katolsk kyrka men nånstans ska man ju börja.
Kl 12 idag skulle det börja. Jag blev glatt överraskad av allt folk som stod och väntade, vi var minst 12 personer plus några barn. Så kom då prästen med sin fru som är kantor...mycket praktiskt att va gift med prästen...eller gift med kantorn...eller hur?
Detta prästpar började sina tjänster i Svenska kyrkan i Aten nu i år, närmare bestämt i augusti. De heter Gunnar och Christina Lidén och har t.o.m. en blogg. Om ni googlar på "Lidén i Aten" så hittar ni deras blogg.

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=525&pictureid=4812
Katolska kyrkan i Rethymno

Kyrkan är jättefin, fräsch utan krusiduller och blingbling...och har en härlig akustik.
"Programmet" var mycket lättsamt och prästparet sjöng mycket bra...så bra att jag fick en sån där förarglig klump i halsen som man får när man blir rörd! Den finaste sången hette "Julen är här", som faktiskt är skriven av ...hör o häpna...Billy Butt!!! Det var just den sången som jag blev så rörd av. Inte bara för sången i sig utan mest för hur den framfördes! Wow!

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=525&pictureid=4813
Svenska prästen Gunnar Lidén och hans fru, tillika kantor Christina.

Prästen berättade om sitt arbete här i Grekland, bland annat att han kommer till Rhodos och Kreta vid åtminstone 4 tillfällen under året, förutom i december. De 4 tillfällena är i maj o juni, samt augusti och september (tror jag) och att han får viga folk, så har ni planer på att gifta er i Aten, Kreta eller Rhodos så hör av er till dem, men gör det i mycket god tid. Ev kommer de till påsk också...eller till Amorgos som de har på sin önskelista. Det skulle ju vara helt fantastiskt att få träffa dem på Amorgos till påsken! Men vad det blir får vi se, inget är bestämt utom att JAG ska till Amorgos i påsk!
Efter kyrkan gick vi alla ut och åt på restaurang. Jag tror att den som beställde var utsvulten för det var så mycket mat så...åtminstone jag...blev mätt innan alla rätterna burits in. Vi fick även dessert..4 olika...och till det Raki och det trevliga prästparet klämde i med en fin snapsvisa. Lunchen var mycket trevlig...vad annars...jag byggde också på mitt kontaktnät här på Kreta och ser fram mot en del trevliga träffar med nyfunna vänner.

Imorgon blir det fler äventyr, men det tar vi sen!
Cina i BoCina kommer ner imorgon och även där ser jag fram mot trevliga träffar med henne.
Livet leker!! Ett uttryck ni hör då och då här på Kalimera...eller hur?

Yanna - passionär

NewAnn
2010-12-05, 17:42
Trevligt att höra om din vardag:)
Den katolska kyrkan besökte vi som hastigast när vi var i Rethymno förra året, dock har jag aldrig varit på en gudstjänst i Grekland än men gillar att besöka kyrkor och tänder ofta ett ljus.
Mvh Ann

Masse
2010-12-05, 23:34
Låter ju trevligt med lite prästbesök i byn. Intressant det du berättar om kyrkobesöket och , om jag förstått det rätt, att en präst från Svenska Kyrkan som är protestantisk således kan få "låna" en katolsk kyrka och hålla en liten mässa i. Det var ju positivt. Vi gör gärna små snabbvisiter i kyrkan på orter utomlands som vi besöker. Dock är det oftast ingen verksamhet som pågår när vi är där. Men mycket vackert får man se.

Kul att höra att du tänker fira påsk på Amorgos. Det ska bli intressant att få en rapport från det så småningom.

Var snäll och hälsa till lilla Maja. Det du beskriver om hennes förflyttningar i huset tycker jag tyder på att hon följer efter någon som hon gillar som "rantar" omkring i huset framför henne.

Ha det gott.

Monica P
2010-12-06, 08:54
Trevligt med nya bekantskaper och detta prästpar har jag hört mycket gott om, läser deras bloggar också.

Jag har ett gäng personer från olika länder som jag kan träffa när jag vill. Det är fint att kunna diskutera olika problem eller få hjälpa någon med översättning eller i stort bara vara en kontakt för någon som ännu söker integrera sig här. Alla som kommer hit är inte helt nöjda med sin situation, många blir besvikna när det visar sig att Grekland inte motsvarar den bild man har gjort sig ( som turist...).

Sen kan man fördjupa bekantskapen eller hålla den ytlig, efter önskan. Ha det bra Yanna!

kirtor
2010-12-06, 12:37
Det er utrolig viktig for oss som deltidsinnbyggere et sted, for oss på Kalymnos, å ha fastboende som vi kan sprørre til råds og få informasjon. Så her er du veldig viktig Monica.

Kalimera
2010-12-07, 08:40
Tack för att du delar med dig Yanna! Dina texter och bilder skänker lite ljus här i kalla Sverige. klapp_klap

NilsHåkan
2011-01-06, 23:57
Hej där!

Nyfiken att hur det är att övervintra i Rethymnon. Berätta gärna mer för oss (gissar att det är fler som följer Din blogg).

Väder, katter, människor, mat, Julen, svårigheter, eventuell hemlängtan.... ja allt som hör livet till.

Nyfikna Rethymnonaspiranter......

Carina och Håkan

Yanna
2011-01-07, 12:05
Hej där!

Nyfiken att hur det är att övervintra i Rethymnon. Berätta gärna mer för oss (gissar att det är fler som följer Din blogg).

Väder, katter, människor, mat, Julen, svårigheter, eventuell hemlängtan.... ja allt som hör livet till.

Nyfikna Rethymnonaspiranter......

Carina och Håkan

Hej på er Carina och Håkan! bye_bye

Jag håller just på och "filar" på "decembernumret" ;)

Yanna