handdator

Visa fullständig version : Smartaste "båtvägen" till annan ö med billigt flyg?


eva_bbe
2005-11-19, 18:12
Jag har just köpt mycket billiga one-way biljetter till Karpathos i augusti.
Jag vill hålla fortsatt billig linje och tänker mig att åka båt till annan ö för att flyga billigt hemåt.
Vilken ö är smidigast att åka till från Karpathos-Rhodos,Kreta,Aten?
Hur ofta går båtarna Karpathos/Rhodos-Kreta-Aten?
Tacksam för svar så jag även kan boka nåt bra hemåt.
Eva

Arne
2005-11-19, 18:44
Karphatos-Rhodos avverkar du billigast och bäst med inrikesflyget. Just denna flygrutt är starkt statligt subventionerad och betinga enkel väg 28€ pp.

Betänk dock att flygresan bör bokas i mycket god tid innan!!!

Arne

Som nu äntligen fått fart och kontroll på Hustruns nya MP-3-spelare Creative Zen med 6 GB hårddisk

inkfish
2005-11-19, 18:53
I augusti har du flera flyg om dagen till Rodos. Jag åkte karp-rho i september, vi kunde utan problem boka 3 platser samma dag som vi ville åka, planen blev inte fulla.

Men i augusti har grekerna själva semester och då är det säkert som Arne säger - att du måste boka rätt långt i förväg. Det kan du å andra sidan göra via Olympics hemsida, välj kontoret i Danmark när du ska beställa biljetterna.

Elisabet
2005-11-19, 19:34
Flyget är snabbast från Karp-Rh, men inte billigast.
En enkel flygbiljett kostar drygt 10 euro mer än en enkel båtbiljett.
Taxiresa till (och ev från) flygplatsen tillkommer, vilket blir ytterligare några euro (tillsammans runt 10 om det även gäller taxi på Rhodos).

eva_bbe
2005-11-19, 20:25
Tack för era svar Karpathos -Rhodos med flyg för hemresa.Det verkar billigt med inrikesflyg.Låter som ett bra/prisvärt alterantiv.
Vad vet du/ni om båtresor från Karpathos till lämplig ö-för hemresa?
Jag tycker det är speciellt att åka reguljärbåt i Grekland-det är semester och avkoppling.
Är även då Rhodos bästa alternativet-hur lång tid tar det?hur ofta går båtarna?
Har någon erfarenhet av båtresa från Karpathos?
Eva

Mikke
2005-11-19, 21:38
...ett annat alternativ är att flyga Karp-Athen och sen vidare till Sverige med Sterling, Snowflake,SAS eller nåt annat bolag.....
har för mej att det flygs Karp-Athen ca 3 ggr/vecka och priset ligger runt 60Euro.....Sterlings pris till Arn ligger runt 60-70 Euro så alltogether blir det ca 140 Euro Karp-Arn...:D
Båt Karp-Pireus tar ca 22-23 timmar och den trippen tog jag oktober 04.Det var trevligt.Priset kommer jag inte ihåg riktigt, men det borde ligga runt 40 Euro eller så.....
Mikke

eva_bbe
2005-11-19, 22:34
Jag bor i Gbg och det är alltid knöligare/dyrare att finna bra flyglösningar hit än till Sthlm eller Kphm,men nu har ju Fly.me dykt upp och de flyger till Rhodos+Kreta till bra priser.
Jag hoppas verkligen att de lyckas med sina planer för nästa år utan konkurs.
One-way till Karpathos för tre personer har jag köpt för 834 kr totalt-bra vá,
men det gäller att finna bra pris på återresan för att det ska bli bra totalt.
"Jag tycker det är en utmaning att hitta bra flygpriser" -och brukar lyckas, men det kräver en del tid vid datorn+flexibilitet.
Eva

Mikke
2005-11-20, 02:44
...hav hopp & förtröstan...:D...samt sök oförtrutet....
Mikke