handdator

Visa fullständig version : Tilbake fra Skopelos


Ingvild
2010-08-11, 10:44
Jeg vil bare fortelle at jeg har hatt fantastiske 13 dager på Skopelos. Jeg likte øya umiddelbart. Jeg bodde på pensjonatet Stella som var den eneste romutleieren som kom til fergen på dette tidspunktet, men det viste seg å være unødvendig å gjøre livet vanskelig med flere valg. Etter å ha bodd fire netter i et velutstyrt, men litt mørk rom i 1. etasje, fikk jeg byttet meg opp til 2. etasje med balkong utover dalen. Lite med helt perfekt.

Jeg badet på Limonaristranden og stranden Hovolos, spiste god mat på tavernaen ved den gamle havnen (andre også, men den ble favoritt). Kjøpte road map og prøvde meg på flere av de hvitmerkede veiene, ikke alltid med like stort hell. Takk for gode råd gjennom skopelosguiden. Og takk igjen, Birgitta og Arne for denne gaven. Den grønne grønne øya hadde en flott balanse av natur, gresk kultur, sjarm og eleganse - selv i slutten av juli/begynnelsen av august.

larvih
2010-08-11, 20:12
Den grønne grønne øya hadde en flott balanse av natur, gresk kultur, sjarm og eleganse - selv i slutten av juli/begynnelsen av august.

Fin lille rejseberetning. Glæder mig til at opleve ovenstående; i næste måned. :)

/Lars.

Kalimera
2010-08-12, 08:41
Kul att du gillade Skopelos Ingvild!

Välkommen tillbaka! bye_bye

ouzakia
2010-08-12, 09:54
Det låter som om jag ska prøva denna lilla perla av ø, men er usikker ang. båten øver om det blåser før mycket...:confused: har lest att det går en hydrofil som tar 30 min, hur ofta går den och er den dyr?

larvih
2010-08-12, 10:34
.. har lest att det går en hydrofil som tar 30 min, hur ofta går den och er den dyr?

Det ser ud som om der er flere afgange dagligt.

Skiathos > Glossa, 20 minutter, 10,50 €.

Skiathos > Skopelos, 60 minutter, 17,50 €.

Link (http://www.greeka.com/sporades/skiathos/island/skiathos-ferries.htm).

Birgitta63
2010-08-14, 12:33
Roligt du gillade stranden Hovolos.
Nästan ett måste att ta sig dit.
Ni som inte har varit där men ska till Skopelos vill jag bara råda.
När ni kommer dit ner så gå till vänster samt runda hörnan. En underbar strand gömmer sig där med små vikar.Bergen har du i nacken när ni ligger på stranden och solar med ett starkt turkosblå hav rätt ut.
Birgitta

kari
2010-08-14, 15:39
Roligt du gillade stranden Hovolos.
Nästan ett måste att ta sig dit.
Ni som inte har varit där men ska till Skopelos vill jag bara råda.
När ni kommer dit ner så gå till vänster samt runda hörnan. En underbar strand gömmer sig där med små vikar.Bergen har du i nacken när ni ligger på stranden och solar med ett starkt turkosblå hav rätt ut.
Birgitta

Hovolos ble vår favorittstrand på Skopelos og - h e r l i g :D

BOKA
2010-08-17, 19:16
Kan bara instämma Hovolo stranden är jättefin och är väl värt ett besök. _B-anana

Birgitta63
2010-08-18, 18:07
Dit längtar man nu i detta i detta blötväder som Skåne fått.

På tal om Hovolos nu så när vi skulle gå tillbaka då var det högt vatten.
När vi rundade klippan ute på spetsen så hade vattnet stigit.
Tror havet stiger mot eftermiddagen samt det var lite svårt gå tillbaka, där ligger lite hala stora stenar i vattnet.Men det var det värt med tanken på att så fint där var.

Ville bara säga att badskor är perfekt ta med sig.
Hur var det Boka när ni gick tillbaka ?
Birgitta

BOKA
2010-08-18, 18:33
Vi besökte Hovolostranden vid tillfällen och vid den ena gången så hade havet stigit något, men inte så mycket att vi behövde gå ut i vattnet. Det kanske skillde något tidsmässigt mellan våra tider när vi gick därifrån.
BOKA som med fru åker till Karpathos om en vecka och stannar där i två.
bye_bye