Visa fullständig version : Moped 2010
Hvordan er det gået med at leje moped i år uden MC-kort?
Selv er jeg for første gang blevet nægtet at leje, og det var på Milos i slutningen af maj måned. Jeg prøvede 8-10 steder, inden jeg gav op.
På Ios og Folegandros var der intet problem i begyndelsen af juni.
Hvordan er dine erfaringer?
Kalimera
2010-08-11, 09:13
På Milos har det varit näst intill omöjligt i många år. Jag hyrde på Skopelos, Alonissos, Skiathos, Syros och Ios i somras.
Blev förra året nekade på ett ställe på Folegandros, men inte på nästa.
Antiparos är det inga problem att hyra, de känner även till vårt svenska mopedkörkort och accepterar det tillsammans med passet för ungdomar som ännu ej har bilkörkort
I år 2000 var der et par udlejere på Tinos, der ikke ville leje til mig, men det ville naboen så heldigvis.
Jeg ville have troet, at der blev flere og flere, der ville følge reglerne, for jeg syntes Grækenland bliver mere og mere "EU".
Et dilemma er det for forretningsmanden - specielt i disse tider, hvor der i forvejen er vanskelige kår i Grækenland: Enten kan man lukke øjnene for reglerne eller også er mange udlejere tvunget til at lukke butikken og dermed sige farvel til sit levebrød... Dette afspejles også i jeres svar.
Er det ikke noget af en chance at tage, at hyre moped uden mc-kørekort? Som jeg har forstået det gælder ingen forsikring i tilfælde af en ulykke...
Var kommer det ifrån att försäkringarna inte gäller??
Har aldrig sett det någonstans, frågan har ju varit uppe tidigare och jag kör inte olovandes med mitt bilkörkort, förutsatt att jag inte hyr en moped som har en motor större än 50cc.
Tilläggas bör att jag är osäker på det där med motorkubik, men jag är nästan helt säker på att det är max 50cc som gäller, detta grundar sig också på de svar jag fått från uthyrare.
Att jag blir nekad på vissa ställen tror jag beror på att de inte har 50cc mopeder.
När vi nu efterhand får våra körkort utbytta kommer vi att ha med information om att vi även får köra moped.
Är det samma regler i övriga Norden, att man med bilkörkort per automatik har behörighet att köra ovan nämnda moped?
Var kommer det ifrån att försäkringarna inte gäller??
.. och jag kör inte olovandes med mitt bilkörkort, förutsatt att jag inte hyr en moped som har en motor större än 50cc.
Att jag blir nekad på vissa ställen tror jag beror på att de inte har 50cc mopeder.
At forsikringen ikke gælder har jeg læst mig til på diverse fora, men det er kanske blot en skrøne.
Troligt er det som du skriver; at grænsen går ved 50cc.
Ta gärna reda på mer om försäkringen om du kan, det är ju nödvändig information. Är det alltså den försäkring man har via uthyrningen som inte skulle gälla?
Jag hyrde 100 cc på Sifnos nu i juni utan mc-körkort.
Det ses at emnerne - kørekort eller ej samt forsikring - allerede har været oppe (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=4893&highlight=moppa) her på Kalimera Forum. Men jeg hitter ikke rigtig et definitivt svar...
Og det er ungefær samme resultat jeg kommer frem til ved at læse på andre rejsefora.
Ja, den kommer jag ihåg, jag skaffade själv ett intyg från Vägverket medan den pågick. Jag har fortfarande med mig det varje gång jag åker till Grekland, men har aldrig behövt visa det någonstans.
Just försäkringsfrågan verkade fortfarande inte helt utredd där... Jag undrar vilken uthyrare som skulle våga gå på den linjen, med tanken på att h*n inte borde hyrt ut till oss som bara har bilkörkort.
Jag kontaktade mitt dåvarande hemförsäkringsbolag år 2006 när den gamla tråden var aktuell, ja den är ju lika aktuell idag :D
Vi hade då en tilläggsförsäkring som även gällde för hyrfordon.
Deras muntliga svar till mig var:
Hyr du ett fordon som du inte har behörighet att köra så gäller inte försäkringen- Du riskerar också att dömas för olovlig körning.
Eftersom jag har behörighet att köra EU-moped (per automatik med mitt svenska B-körkort) så gör jag mig inte skyldigt till något fel som gör att min/mina försäkringar inte gäller
Jag skaffade aldrig intyget men har tyvärr blivit stoppad att hyra pga att jag inte har MC-kort.
Her (http://www.rejseliv.dk/lej-ikke-scooter-i-graekenland) er lidt, - på dansk. (45-knallert = EU-moped)
Citat fra artiklen:
"Der er ikke udsigt til, at kørekortreglerne bliver harmoniseret før tidligst i 2013. Indtil da er det op til det enkelte EU-land, om man vil acceptere de øvrige landes kørekort i forbindelse med scooterkørsel, eller man eller man vil kræve de nationale regler overholdt".
Där står ju tydligt att man måste ha MC-kort för att köra moped.
Det jag har läst tidigare har handlat om att man måste ha mopedkörkort eller MC-kort
Ja, ja- ännu en anledning att få ändan ur vagnen och ta mitt MC-kort då :D
Vilken "tur":o att man är så gammal att man en gång i tiden fick mc-kortet "på köpet" med bilkörkortet...:D
/kimmen
Ja, ja- ännu en anledning att få ändan ur vagnen och ta mitt MC-kort då..
Ja, det burde man nok overveje... :)
.. att man en gång i tiden fick mc-kortet "automatiskt" med bilkörkortet...
Det har man vist desværre aldrig praktiseret i Danmark. :(
Kalimera
2010-08-13, 15:33
Deras muntliga svar till mig var: Hyr du ett fordon som du inte har behörighet att köra så gäller inte försäkringen- Du riskerar också att dömas för olovlig körning. Undrar vad som händer om jag reser till Grekland, och inte känner till att man inte får hyra, och hyr och ser glad ut, ända tills det sker en olycka? Om ingen säger att jag inte får hyra tolkar jag det så klart att det är ok att hyra. Undrar vems ansvaret är då?
Undrar vad som händer om jag reser till Grekland, och inte känner till att man inte får hyra, och hyr och ser glad ut, ända tills det sker en olycka? Om ingen säger att jag inte får hyra tolkar jag det så klart att det är ok att hyra. Undrar vems ansvaret är då?
Ja- det kan man fundera på.
Undrar vad som händer om jag reser till Grekland, och inte känner till att man inte får hyra, och hyr och ser glad ut...
Tror det vil hedde: "Ukendskab til loven fritager ikke for straf."
Det där gäller väl när det handlar om brott och straff, frågan är om detsamma gäller om försäkringar?
Vad gäller skadan på hojen skulle jag gissa att man klarar sig. För uthyraren vill säkert inte att det ska komma fram att h*n hyrde ut till någon som inte borde fått hyra, därför tror jag att man slipper betala sådana skador.
Men vad tror ni gäller för skador på en själv och andra? Gäller inte försäkringen då om man hyrt "i god tro", alltså utgått från att allt var okej eftersom man faktiskt fick hyra?
Undrar vad som händer om jag reser till Grekland, och inte känner till att man inte får hyra, och hyr och ser glad ut, ända tills det sker en olycka? Om ingen säger att jag inte får hyra tolkar jag det så klart att det är ok att hyra. Undrar vems ansvaret är då?
Jag tror att man kan bli anklagad för olovlig körning, får böter och kanske blir krävd på skadestånd av någon om man är skyldig till olyckan. En gång i tiden hade jag juridik som ett av mina studieämnen på gymnasiet. Läraren sade att det är varje medborgarens skyldighet att ta reda på vad som står i lagen. Med andra ord man kan aldrig ursäkta sig och säga: "Jag visste inte om det". Det är svårt och jobbigt att jaga efter regler i lagstiftningen men jag tror att man är tvungen att göra så för att undvika eventuella konflikter med ordningsmän.
Jag avråder å det bestämdaste. Efter den långa diskussionen här på forumet för ett par år sedan tillskrev jag den grekiska ambassaden i Stockholm för vägledning. Jag erhöll tämligen omgående ett utförligt och enligt mitt förmenande korrekt svar.
I sammanfattning: För att lagligt framföra tvåhjuliga motorfordon erfordras körkort för motorcykel och som är accepterat i Grekland.
Skulle en olycka inträffa där personskador på motpart uppstår, då blir det vådliga problem. Förutom att försäkringen ej gäller vid avsaknad av giltigt färdbevis, kan även den vållande kvarhållas i Grekland samt fråntagen passhandlingar i väntan på rättegång..
Mitt högst bestämda råd är alltså; Hyr ej motorfordon om du saknar för landet giltigt körkort.
Arne
"Med alla bokstavskombinationerna i körkortet. Försvarsmakten var i tidigt 60-tal frikostiga med gratis körkortsutbildning för blivande reservofficerare"
Mange tak for oplysningerne. :)
När vi nu efterhand får våra körkort utbytta kommer vi att ha med information om att vi även får köra moped.
Ja, i Sverige. Gäller bara här.
Eftersom jag har behörighet att köra EU-moped (per automatik med mitt svenska B-körkort) så gör jag mig inte skyldigt till något fel som gör att min/mina försäkringar inte gäller.
Jag har sett att du insåg att det du skrev var fel. Din behörighet gäller bara i Sverige. Som du så riktigt sade så krävs Mc-kort i Grekland. Annars är det olovlig körning. Som kan orsaka problem i värsta fall.
Tror det vil hedde: "Ukendskab til loven fritager ikke for straf."
Det heter "Rättsvillfarelse" på Svenska. Dvs "Min granne störde mig, så jag slog ihjäl honom. Men jag visste inte att det var förbjudet så jag ska inte straffas." Fungerar inte... :eek:
Kalimera: Undrar vad som händer om jag reser till Grekland, och inte känner till att man inte får hyra, och hyr och ser glad ut, ända tills det sker en olycka? Om ingen säger att jag inte får hyra tolkar jag det så klart att det är ok att hyra. Undrar vems ansvaret är då?
Det är fortfarande ditt ansvar. Du är precis lika skyldig att känna till, och följa, de lagar som finns i det land du besöker som du är här hemma i Sverige. Se Rättsvillfarelse ovan.
Jag kopierar in ett inlägg jag skrev i en annan tråd:
Det finns en sak som kanske har förbisetts i dessa diskutioner. En EU-moped i Sverige är strypt och får ha en maxhastighet på 45 km/tim. I Grekland är dessa 50 kubikare ostrypta och kan i vissa fall komma upp i både 80 och 90 km/tim om omständigheterna är gynsamma. 70 gör de oftast lätt...
Dvs hastigheter som en mopedförare från Sverige inte är van vid. I alla fall inte på två hjul. Att köra fort på två hjul utan utbildning eller erfarenhet är som att be om en biljett till närmaste sjukhus eller värre... Det är en stor skillnad mellan att köra på två resp fyra hjul....
Det KAN vara så att de kräver Mc-kort helt enkelt för att deras ostrypta 50 kubikare går lika fort som lätta motorcyklar i vissa fall.
Jag vill passa på att varna alla för att hyra maskiner över 50 kubik i Grekland om ni inte har Mc-kort. Det är faktiskt olovlig körning! Skulle det då hända något, och det kommer fram, kan det bli otrevligt. Då kan ni nog glömma allt vad försäkringar heter. Både de ni tagit där och troligvis även de ni har hemma. De flesta försäkringar upphör att gälla om man är oförsiktig eller bryter mot lagar!
Och obs! Grekisk lag säger att den som hyr även 50 kubikare ska ha Mc-kort!!! Vi från Sverige kan dock FÖRSÖKA hävda att det ska vara tillåtet för oss också eftersom vi får köra sådana på B-körkort här. Men som sagt är våra strypta.
(Varning två: Om ni ser en 250 cc svart- och silverfärgad Scooter på de Skånska vägarna, håll er då undan för Guds skull!!! Då har Peter bråttom någonstans... Ang_elx Jag körde ner till Svedala från Gbg igår... Det var som att köra genom en väldigt lång biltvätt... __D)
Kontentan av det väsentliga är att Grekisk lag säger att man ska ha Mc-kort även för 50-kubikare! Så har man inte det ska man kanske fundera en gång till när man vill hyra... Frågan är hur ett Svenskt försäkringsbolag ställer sig om olyckan är framme om jag hyrt ett fordon jag får framföra i Sverige men inte i Grekland?
P.S. En Grekisk uthyrare svär sig nog fri vid en ev olycka om man hyrt ett fordon man egentligen inte får. Frågan där är vilket ansvar Grekisk Lag säger att uthyraren har? Det är nog en gråzon... Grekisk Lag är dock helt klar på vilket ansvar och vilken behörighet den som hyr skall ha.
Finns det ingen här som jobbar på ett försäkringsbolag som reda ut dessa frågor en gång för alla? :D ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.