Logga in

Visa fullständig version : Oxå istället för också

Enigma
2010-08-10, 13:22
Hej!

Varför en del av er Kalimerianer skriver oxå i stället för också? Beror det på brister i skolans undervisning, slarv eller...? Det förekommer då och då i forumets inlägg. Varifrån härstammar det här fenomenet?

Enigma som undrar över den här konstiga stavningen

Hellen
2010-08-10, 13:37
Hej!

Varför en del av er Kalimerianer skriver oxå i stället för också? Beror det på brister i skolans undervisning, slarv eller...? Det förekommer då och då i forumets inlägg. Varifrån härstammar det här fenomenet?

Enigma som undrar över den här konstiga stavningen

Det är ingen brist i stavningslära, inte slarv heller- inte i mitt fall :D
ord med ks ersätts med x flabb_flab
Det är sms:andet som gjort det mer "acceptabelt"

En utveckling av språket helt enkelt, jag vet inte vad skolans regler säger idag, tydligen gör man inte skillnad på han och honom längre enligt min tonåring som har MVG i svenska.

Och så länge man förstår innehållet ser jag det inte som ett problem.

En hvetebulle skola smaka förträffligt :)

Yanna
2010-08-10, 13:44
Jag använder ofta ordet oxå, precis som jag använder iaf, iof, o, som....
Jag tror det dök upp för många år sedan tillsammans med chattandet. Det går snabbare att förkorta ord helt enkelt...men jag vet absolut hur man skriver korrekt! ;)
Jag reagerar för något helt annat, som inte har med förkortningar att göra och det är användningen av orden de dem dom. Dom är ju talspråk, men det är inte korrekt i skriftspråk. Många använder då dem men glömmer bort de.

Fel är: dem skrattade åt honom.
Rätt är: de skrattade åt honom.

Fel är: Jag skrattade åt de.
Rätt är: Jag skrattade åt dem.

Jag är inte bra på att förklara grammatik, jag vet bara hur det ska vara, men kanske någon annan kan redogöra för reglerna i när/hur man använder de respektive dem?

Yanna

Hellen
2010-08-10, 13:51
Det fanns en tråd om de och dem tidigare, där skrevs ett mycket bra (tycker jag) :D exempel

Kan man i meningen ersätta de/dem med oss = dem
Kan man i meningen ersätta de/dem med vi = de

Det stämmer kanske inte i alla fall, jag har inte testat alla :confused: men i många.
Och i dina exempel Yanna- där stämmer det oxå :D

Maggan1
2010-08-10, 13:57
Även jag tillhör skaran som ibland skriver oxå istället för också :)
Tror bakgrunden är - precis som Yanna sagt - chattande inom datavärlden men även textmeddelande på mobilen - du ska få plats med så många ord som möjligt och då blir det förkortningar istället, ett annat exempel är elr istället för eller....

Monica P
2010-08-10, 14:11
För det mesta känner jag svensklärarens blick i nacken när jag skriver. Stava rätt, slarva inte, skilj på talspråk och korrekt skriftspråk, läs igenom det du skrivit gång på gång...inledning, avhandling, avslutning som knyter ihop stycket...

Visst är det ett nöje att läsa en väl formad text, ett välvalt uttryck, ett ledigt och intelligent resonemang !

När det gäller mindre"viktiga" texter som de här inläggen vi skriver kan vi väl släppa en del på det korrekta? Massor av människor skulle känna sig hämmade eller osäkra, skulle mista lusten att kommunicera om svenskläraren stod där och pekade på deleteknappen...

För att inte tala om vilket tvärstopp det skulle bli för alla som inte utvecklat sin skrivtalang fullt ut, skulle de få publicera sig över huvud taget om normerna vore som min svensklärare ville ha det? ( Han skulle förmodligen ha fått högt blodtryck, sömnsvårigheter och en tilltagande depression vid åsynen av en del som nu finns att läsa- bloggar och liknande, tidningar och liknande.)

Vi får vara lite öppna och vidsynta , tycker jag, och glädja oss åt att få läsa så mycket intressant, må det sen vara felstavat eller med andra egendomligheter.

Skulle jag däremot vara satt att bedöma en gymnasieuppsats eller doktorsavhandling eller seriös debattartikel skulle rödpennan komma fram ganska snabbt. Samma om jag skulle korrekturläsa böcker, svenska eller översatta.

Yanna
2010-08-10, 14:16
De reglerna är säkert bra, men inte kommer man ihåg dem.

Tror jag kommit på en enklare regel. Om man tittar på min mening ovan, så ser man att DE används i början av en mening, medan DEM används i och i slutet av en mening....kan det va så enkelt?? :rolleyes: Har inte kollat det så noga, men jag kan inte spontant komma på en enda mening som börjar på DEM.

Yanna

Yanna
2010-08-10, 14:34
Inte måste man skriva korrekt skriftspråk här, men man måste ju iaf kunna diskutera det tycker jag. ;)

Däremot när man läser nyheter av journalister o andra som ska föreställa vara skolade så undrar man ju över hur de kan skriva dem istället för de, eller att utesluta ordet ATT!
Exempel: Dem kommmer dö! Korrekt är De kommer att dö!
Nu skrev jag 2 fel i samma mening, men det KAN faktiskt se ut så.

Att det skrivs talspråk i forum eller chat är en helt annan sak än när proffs inte kan skriva korrekt. Iof vet jag att ordet ATT medvetet har skolats bort i utbildningar, men förutom att det ÄR fel, så LÅTER det fel, vad än den utbildningen lärt ut om ATT! Ang_elx

Yanna

Athanasia
2010-08-10, 14:41
Och jag förkortar i och för sig med iofs..inte iof:D

Maggan1
2010-08-10, 14:43
Och jag förkortar i och för sig med iofs..inte iof:D

L O L :D

Yanna
2010-08-10, 14:46
L O L :D

Vad är L O L? Ang_elx

Jag förstår även iofs, men jag tycker det är onödigt många bokstäver :DAng_elx

Maggan1
2010-08-10, 14:48
Vad är L O L? Ang_elx

Jag förstår även iofs, men jag tycker det är onödigt många bokstäver :DAng_elx

Laughing Out Loud :D

Enigma
2010-08-10, 15:17
Det är ingen brist i stavningslära, inte slarv heller- inte i mitt fall :D
ord med ks ersätts med x flabb_flab
Det är sms:andet som gjort det mer "acceptabelt"

En utveckling av språket helt enkelt, jag vet inte vad skolans regler säger idag, tydligen gör man inte skillnad på han och honom längre enligt min tonåring som har MVG i svenska.

Och så länge man förstår innehållet ser jag det inte som ett problem.

En hvetebulle skola smaka förträffligt :)

Jag använder ofta ordet oxå, precis som jag använder iaf, iof, o, som....
Jag tror det dök upp för många år sedan tillsammans med chattandet. Det går snabbare att förkorta ord helt enkelt...men jag vet absolut hur man skriver korrekt! ;)
Jag reagerar för något helt annat, som inte har med förkortningar att göra och det är användningen av orden de dem dom. Dom är ju talspråk, men det är inte korrekt i skriftspråk. Många använder då dem men glömmer bort de.

Fel är: dem skrattade åt honom.
Rätt är: de skrattade åt honom.

Fel är: Jag skrattade åt de.
Rätt är: Jag skrattade åt dem.

Jag är inte bra på att förklara grammatik, jag vet bara hur det ska vara, men kanske någon annan kan redogöra för reglerna i när/hur man använder de respektive dem?

Yanna

Ja, det härstammar troligtvis av sms: andet och chattandet som ni skriver. Sådana ordförändringar sprider sig fort och det påverkar skrivningen hos alltmer unga människor. Även de andra förändringarna med de (dem), utelämnade att och har osv. sprids vidare till högskoleuppsatser, tidningar...

En del kanske tror att så ska det här eller det andra ordet skrivas.

Inte måste man skriva korrekt skriftspråk här, men man måste ju iaf kunna diskutera det tycker jag. ;)

Däremot när man läser nyheter av journalister o andra som ska föreställa vara skolade så undrar man ju över hur de kan skriva dem istället för de, eller att utesluta ordet ATT!
Nu skrev jag 2 fel i samma mening, men det KAN faktiskt se ut så.

Att det skrivs talspråk i forum eller chat är en helt annan sak än när proffs inte kan skriva korrekt. Iof vet jag att ordet ATT medvetet har skolats bort i utbildningar, men förutom att det ÄR fel, så LÅTER det fel, vad än den utbildningen lärt ut om ATT! Ang_elx

Yanna

Ja, det är acceptabelt att skriva förkortningar och okorrekt språk här men jag var tvungen att ställa fråga VARFÖR eftersom jag undrade varför man skriver så och varifrån kommer det.

Yanna
2010-08-10, 15:26
Laughing Out Loud :D

Okey...jag tycker ASG är tydligare flabb_flab

Yanna
2010-08-10, 15:42
Ja, det härstammar troligtvis av sms: andet och chattandet som ni skriver. Sådana ordförändringar sprider sig fort och det påverkar skrivningen hos alltmer unga människor. Även de andra förändringarna med de (dem), utelämnade att och har osv. sprids vidare till högskoleuppsatser, tidningar...

En del kanske tror att så ska det här eller det andra ordet skrivas.

Ja, det är acceptabelt att skriva förkortningar och okorrekt språk här men jag var tvungen att ställa fråga VARFÖR eftersom jag undrade varför man skriver så och varifrån kommer det.

Jag förstod vad du undrade över, men sen slant fingrarna iväg i ämnet..Ang_elx
Att språket förändras kan vi nog inte göra mycket åt vad vi än tycker...men tycka kan vi ju iaf! :D

Kyy
2010-08-10, 15:58
Hej vänner!
Det är denna "typen" av inlägg och allför många liknande som gör att jag inte loggar in och deltar.
Men "gästar" gärna och läser det mesta.

Snart hemma i paradiset...
: ) Riitta

para poli
2010-08-10, 16:14
Att skriva "oxå" är en rationalisering av språket, i detta fall delvis orsakat av den nya tekniken som kräver snabb kommunikation.
Om 10-15 år kommer det att vara den rådande stavningen även i mer formella sammanhang. Detta är inget konstigt, utan språket förändras ständigt.
Jag skulle i dagsläget inte godkänna stavningen i ett prov i ämnet svenska, men jag talar tydligt om för eleverna i vilka smmanhang det är ok.
Vem bestämmer stavningsreglerna? I ärlighetens namn finns det ju ingen som gör det utan det bygger på normer. Där har vi svensklärare en stor makt. Snart är det "oxå-generationen" som står bakom katedern och då SA redo att skriva in stavningen i sin SAOL.
Användadet av "dem" i fel sammanhang är ett direkt språkfel; således är "dem skrattade åt" helt förkassligt. Detta kommer sig av att många idag inte vet att man läser "de" som "dom". När man sedan ska vara lite pretantiös så skriver man "dem" istället för "de".
"Dom" är idag vedertaget och jag godkänner det i t ex ett nationellt prov (jag t o m rekomenderar det), av den enkla anledningen att då minskar man risken att göra fel.

Barn och ungdomar har idag en mycket svårare uppgift i sin språkutveckling än för 15-20 år sedan. Dom ska hålla reda och skilja på när man använder sig av tal-, skrift- och chattspråk, inte bara dess olika stavningar utan även i vilka sammanhang dom är ok eller t o m nödvändiga. Dom språkbegåvade klarar det galant men det är som vanligt, dom svagare får det ännu kämpigare.

Wardakis
2010-08-10, 16:35
Sen kan det ju slarvas lite så det blir fel ändå!;)
Gunilla

Arne
2010-08-10, 16:36
Förkassligt och pretantiöst??????

Om det icke anses förmätet vara, varifrån komma denna stavning?

Arne

para poli
2010-08-10, 18:22
Förkassligt och pretantiöst??????

Om det icke anses förmätet vara, varifrån komma denna stavning?

Arne

Ja du Arne, jag ber å det ödmjukaste om ursäkt för dessa felstavningar, det finns säkert fler om man kollar runt nogsamt. Jag är nämligen ganska dålig på stavning och har tursamt en dotter som är mästare i grenen. Hon får korrekturläsa om det rör sig om något viktigt dokument. Då läser jag självklart igenom själv också, samt om jag är osäker, slår jag upp. Så nog smyger sig både det ena och det andra felet upp när man smattrar på tangenterna i ett forum.
Å andra sidan var jag inte dömande mot någon i mitt inlägg. Jag försökte bara ge min syn på vad jag tror det är för mekanismer som styr hur språket utvecklas, vilket också var trådens huvudfråga.

Därav komma, flåt', kommer denna stavnivning.

Hälsningar Anders

inkfish
2010-08-10, 18:44

Du förväxlar nog journalister med lärare i svenska, de bör rimligen vara skolade i språk och grammatik;)

Jag gillar inte heller att-lösa konstruktioner, varken i tal eller skrift. Det är bara det att det är korrekt. Språkrådet, före detta Språknämnden, anser inte att det finns någon anledning att motarbeta det:

Länk (http://www.spraknamnden.se/sprakladan/ShowSearch.aspx?id=id=25982;objekttyp=lan)

Det är lite vanskligt med språkpolistrådar på Internet för väldigt många har fel i dem, de tror att vad de själv en gång lärde sig är det enda korrekta. Men språk är ju föränderligt:)

inkfish
2010-08-10, 18:46
Numera säger många "egenkligen" istället för "egentligen"...

Fast det har jag hört i hela mitt liv. Ijenkligen och ordenkligt. Två vanliga feluttal, helt enkelt.

Nektaria
2010-08-10, 18:57
Fast det har jag hört i hela mitt liv. Ijenkligen och ordenkligt. Två vanliga feluttal, helt enkelt.

Det vete' sjutton! Det har jag inte hört hela mitt liv. Bara på senare tid. Men det kan ju bero på att jag är sååå gammal ;) (62). Har också hört nyhetsuppläsare på Rapport med dessa uttal. Likaså i TV-reklam.
Kan det månne vara så att det är lite lättare att säga 'Ijenkligen' än egentligen? :confused: Jag tror det! :rolleyes:

Lena

Lissi
2010-08-10, 19:01
Jag är ju gammal lågstadielärare med svenska språket och läsinlärning som specialitet och aldrig trodde jag väl att jag skulle gilla oxå stavat med x men det köper jag....:D Lättare för små barn att skriva liksom dom
Att skriva dom har JAG svårt för och vi hade på min förra skola en diskussion om det men alla lärare godkände DOM eftersom det tydligen är godkänt i Svenska Akademins ordlista..Jag har inte forskat vidare i detta....Det finns dock mycket annat i språkutvecklingen som jag har jobbigare med som " att spendera semester" "Tillbringa semester någonstans" känns rättare för mig. Men självklart sker det utveckling i språket.....

Lissi

inkfish
2010-08-10, 19:06
Kan det månne vara så att det är lite lättare att säga 'Ijenkligen' än egentligen? :confused: Jag tror det! :rolleyes:

Jag vet inte varför. Jag har googlat det nån gång, fick massor av träffar där det diskuterades men minns inte om jag hittade någon vederhäftig källa till en förklaring.

Det är konstigt, för det verkar ju som om kombinationen nkl ställer till det just bara med de två orden. Jag har aldrig hört nån säga väsenkligt, t ex, trots att det är samma konsonanter där.

Kalimera
2010-08-10, 19:07
Vi får vara lite öppna och vidsynta , tycker jag, och glädja oss åt att få läsa så mycket intressant, må det sen vara felstavat eller med andra egendomligheter. Bra skrivet. Skulle jag vara tvungen att skriva rätt för att skriva här hade jag slutat skriva.

inkfish
2010-08-10, 19:13
I sådana här diskussioner brukar många hävda att Internet har förstört ungas skrivförmåga, t ex pga chattspråket.

Men mitt intryck är snarare det motsatta. På Internet ser jag att väldigt många skriver väldigt mycket bättre än jag trodde att folk i allmänhet gör.

larvih
2010-08-10, 19:25
Det er nu ellers vældig sjovt (roligt) at gætte sig frem til betydningen af diverse forkortelser, når man læser indlæggene. Iof (?), iofs (?), oxå, ngt (?), mkt (?), o (= och), å (= på) etc.

inkfish
2010-08-10, 19:26
Att skriva "oxå" är en rationalisering av språket, i detta fall delvis orsakat av den nya tekniken som kräver snabb kommunikation.

Det kom ju från sms-andet, har man 160 bytes på sig så förkortar man gärna. Men det är ju ingen "ursäkt" för att använda t ex oxå på ett diskussionsforum, här kan man ju skriva långt.

(Paradoxalt nog förlänger även chattspråksivrarna en del ord, av dunkla skäl skriver de juh eller jue i stället för ju).

Dock - i takt med att fler och fler går över till surfmobiler tror jag att vi kommer att få se mer av sms- och chattspråket även på diskussionsforum. Visserligen har mobilerna qwerty-tangentbord men de är små och svåra att få upp hastigheten på.

inkfish
2010-08-10, 19:27
Det er nu ellers vældig sjovt (roligt) at gætte sig frem til betydningen af diverse forkortelser, når man læser indlæggene. Iof (?), iofs (?), oxå, ngt (?), mkt (?), o (= och), å (= på) etc.

Iaf - i alla fall (tror det är vad du menar)
Iofs - i och för sig
Ngt - något
Mkt - mycket

kimmen
2010-08-10, 19:27
:)
Jag rekommenderar alla att läsa Fredrik Lindströms bok "Världens dåligaste språk" !!!

Nu har jag lånat ut boken så jag kan inte citera ordagrant, men några av hans teser kommer jag ihåg.

- En del diskuterar vad som är "rätt" och vad som är "fel". Så som människor talar är "rätt" så länge andra förstår vad man menar. "Fel" blir det bara när budskapet missuppfattas (som t.ex. med särskrivning).

- När folk får frågan vilket som är det "rätta" språket, talspråket eller skriftspråket, svarar många att det är skriftspråket. När man får följdfrågan vilket som är äldst, talspråket eller skriftspråket, inser man att det naturligtvis är talspråket som är det "rätta". Skriftspråket är ett försök att "bevara" det man säger eller tänker. Talspråket är ju också mycket, mycket mer nyansrikt.

- Och till de som ändå hävdar att det finns ett sätt att skriva som är "rätt"; Är det så som vi skrev på 1950-talet som är "rätt"? Eller 1910-talet? Eller 1880-talet? :)

- Ett exempel: Vi tycker att det ska heta "jag såg honom". På fornsvenska hette det "Jag såg han", och det hette inte "Jag såg henne" utan "Jag såg hana".

- Ett exempel till: Verbet "hjälpa" ska egentligen böjas "hjälpa, halp, hulpit". Vem säger så?

/kimmen

larvih
2010-08-10, 19:29
Iaf - i alla fall (tror det är vad du menar)
Iofs - i och för sig
Ngt - något
Mkt - mycket

En lille forum-ordbog. Mange tak. :)

inkfish
2010-08-10, 19:32
:)

- Ett exempel: Vi tycker att det ska heta "jag såg honom". På fornsvenska hette det "Jag såg han", och det hette inte "Jag såg henne" utan "Jag såg hana".

Så det är gammalt alltså? Kul, det visste inte jag. Jag får lite krypningar längs ryggraden varje gång jag hör någon säga "ge han det" och "jag gillar inte han". Det är jättevanligt och jag har utgått från att det är dålig språkbehandling.

Konstigt nog hör/ser jag aldrig "ge hon det" och "jag gillar inte hon" - mer än från mycket små barn.

inkfish
2010-08-10, 19:33
En lille forum-ordbog. Mange tak. :)

Ingen orsakbye_bye

kimmen
2010-08-10, 20:07
Så det är gammalt alltså? Kul, det visste inte jag. Jag får lite krypningar längs ryggraden varje gång jag hör någon säga "ge han det" och "jag gillar inte han".
Nja, nu gick du lite för långt...:)

Fornsvenskan skilde på ackusativ och dativ, precis som många andra språk fortfarande gör (alla som pluggat tyska har traumatiska minnen av detta:eek:). I dagens svenska gör vi dock inte längre denna skillnad.

Fornsvensk ackusativ: "jag ser han, jag ser hana".
Ackusativ i skolan idag: "jag ser honom, jag ser henne".

Fornsvensk dativ: "jag ger honom, jag ger henne".
Dativ i skolan idag: "jag ger honom, jag ger henne".

Som sagt, läs gärna Fredrik Lindströms bok. Den är väldigt intressant.

/kimmen

Hellen
2010-08-10, 20:52
jag hör någon säga "ge han det" och "jag gillar inte han". Det är jättevanligt och jag har utgått från att det är dålig språkbehandling.

Konstigt nog hör/ser jag aldrig "ge hon det" och "jag gillar inte hon" - mer än från mycket små barn.

Betr. han/honom så är det väldigt vanligt i Göteborg med omnejd och vad jag noterat så är det ingen skillnad på vilken ålder man är i.
Min följdfråga till er: Är det vanligt förekommande i andra delar av landet?

nilam
2010-08-10, 21:16
Betr. han/honom så är det väldigt vanligt i Göteborg med omnejd och vad jag noterat så är det ingen skillnad på vilken ålder man är i.

Jättevanligt här oxå ;) Alltså i Dalsland/Värmland.
Angående förkortningar så är det väl helt naturligt att de uppkommer i det samhälle som nu råder. Jag stör mig ofta på fel i tidningar osv men ser i min egen skrift att jag inte är lika noga nu som jag var förr. Jag jobbar som lärare (ej i svenska) och rättar inte stavfel eller andra grammatiska fel i ett arbete där syftet med arbetet är något helt annat. Då är alltid innehållet det viktigaste oavsett hur de stavat osv.

Malin

Nektaria
2010-08-10, 21:34
Så det är gammalt alltså? Kul, det visste inte jag. Jag får lite krypningar längs ryggraden varje gång jag hör någon säga "ge han det" och "jag gillar inte han". Det är jättevanligt och jag har utgått från att det är dålig språkbehandling.

Själv är jag van att höra både hon och han användas som du beskriver.
För att inte tala om vi. "Hemma hos vi". MEN det är dialektalt - i detta fall från Ångermanland.
Sen att man använder o framför ord är inte o-vanligt :rolleyes:;).
"Båten har okommit":D

"I England finns inga utgångar. Det står IN och O-UT" ;)

Vilma
2010-08-10, 21:41
Ijenkligen trodde jag var dialekt, någonstans från Stockholmshållet till:confused:. Det är ingen i min omgivning som säger så i alla fall. Förr kunde jag störa mig på såna uttryck men nu tycker jag det är kul istället.

Jag har insett att med personer som jag tycker om, så tycker jag även om deras sätt att prata. Det gäller oavsett dialekt eller om de har ett annat modersmål och inte talar perfekt svenska.

Om jag läser en tidning eller bok vill jag att det ska stå korrekt, men här, nej tack- inga språkpoliser:).

Yanna
2010-08-10, 22:35
Hej vänner!
Det är denna "typen" av inlägg och allför många liknande som gör att jag inte loggar in och deltar.

Denna typen av inlägg är mycket sällsynta vill jag påstå! Kalimera handlar ju inte om språkbruk, utan om upplevelser. Denna intressanta tråd...tycker jag iaf...kan väl inte var avgörande för om man loggar in eller inte? :confused:
Ursäkta, men jag vill väldigt gärna att du oxå skriver om dina upplevelser i Grekland, utan att jag kollar din korrekta svenska, Please!!!

inkfish
2010-08-10, 22:52

Okej:)! Men vi kan helt skippa dativen, jag gillar inte "jag ser han" som jag så ofta både ser och hör idag. Dock tyckte jag att det var kul att få veta att det faktiskt var helt korrekt att säga så i fornsvenskan.

Jag ser det ofta på nätet där folk är från alla möjliga håll. Och jag har tyckt att det ser ut som om yngre "syndar" mest.

Men när just den här frågan har kommit upp på andra ställen så brukar alltid flera anse att det finns ett dialektalt inslag också. Det kanske stämmer.

inkfish
2010-08-10, 22:53
Om jag läser en tidning eller bok vill jag att det ska stå korrekt, men här, nej tack- inga språkpoliser:).

Jag har hittills inte sett ett enda forum utan just såna här diskussioner - alltså diskussioner om hur man ska skriva korrekt. Kalimera behöver inte vara ett undantag;)

Vilma
2010-08-10, 23:07
Jag har hittills inte sett ett enda forum utan just såna här diskussioner - alltså diskussioner om hur man ska skriva korrekt. Kalimera behöver inte vara ett undantag;)

Med nej till språkpoliser menade jag att jag inte vill att det blir tillsägelse ifall någon stavar fel eller skriver grammatiska fel.

Jag vill gärna ha sådana här diskussioner om språket, det tycker jag är både roligt och intressant. Bra oxå;)

inkfish
2010-08-10, 23:19
Med nej till språkpoliser menade jag att jag inte vill att det blir tillsägelse ifall någon stavar fel eller skriver grammatiska fel.

Jag vill gärna ha sådana här diskussioner om språket, det tycker jag är både roligt och intressant. Bra oxå;)

Tycker jag oxåAng_elx

Att det är färre påpekanden om språkfel här än på många andra ställen beror nog på att det är mest äldre som hänger här. Skriver någon som en kratta så förstår man att det beror på något - dyslexi t ex - och då säger man inget.

Mest bråk brukar det bli där äldre irriterar sig på yngres språk, är min erfarenhet. Fast här finns ju inte så många yngreflabb_flab

Yanna
2010-08-10, 23:19

Jag har inte upplevt att någon får tillsägelse om de stavar eller skriver fel, just den här tråden handlar väl bara om det som är korrekt svenska i skrift eller muntligt? Jag tycker som du att det är intressant med såna här diskussioner, men jag skulle aldrig i livet kritisera eller kommentera inägg eller resebrev här på Kalimera!!! Resebrev och inlägg MÅSTE bara få berättas av alla, oavsett språkbruk!!!

Yanna
2010-08-10, 23:22
[quote=inkfish;217099
Fast här finns ju inte så många yngreflabb_flab[/quote]

Nu tror jag att du har fel...men jag kan ha fel! flabb_flab

inkfish
2010-08-10, 23:32
Något som ofelbart dyker upp förr eller senare när språkpoliser samlas är:

"... men min svenskalärare har lärt oss att faktiskt att...."

"Det heter inte svenskalärare, det heter SVENSKLÄRARE! Kan folk ingenting nuförtiden?!"

Det är bara det att svenskalärare också är okej numera, det är bara en annan stilnivå:

Länk (http://www.spraknamnden.se/sprakladan/ShowSearch.aspx?id=id=28121;objekttyp=lan) till det användbara Språkrådet igen:D

inkfish
2010-08-10, 23:38
Här är förresten en annan användbar länk för språkintresserade:

Länk (http://www.svenskaakademien.se/web/Ordlista.aspx) till SAOL online.

Äntligen finns faktiskt Svenska Akademiens ordlista på nätet. Tidigare fanns bara SAOB, Svenska Akademiens ordbok och det var den folk fick träffar på när de googlade efter SAOL. Och det ledde till rena kriget i språktrådar för SAOB är en historisk ordbok och inget annat, någon kunde hävda sin rätt med en förklaring som var 200 år gammal utan att förstå att den var just detflabb_flab

Vilma
2010-08-10, 23:50
Jag har inte upplevt att någon får tillsägelse om de stavar eller skriver fel, just den här tråden handlar väl bara om det som är korrekt svenska i skrift eller muntligt? Jag tycker som du att det är intressant med såna här diskussioner, men jag skulle aldrig i livet kritisera eller kommentera inägg eller resebrev här på Kalimera!!! Resebrev och inlägg MÅSTE bara få berättas av alla, oavsett språkbruk!!!

Nej, några språkpoliser har jag inte upplevt här heller
Att skriva så att det framgår vad jag menar, det är visst svårare för mig än att stava rättflabb_flab.

:ojag försökte vara lite finkänslig och inlindat påpeka att jag tyckte det var tråkigt att felstavningarna, i ett inlägg i denna tråden, fick en kommentar. Kanske gjordes det just på grund av vad vi diskuterar, men sånt är onödigt, tycker jag. bye_bye

Yanna
2010-08-11, 00:03
:ojag försökte vara lite finkänslig och inlindat påpeka att jag tyckte det var tråkigt att felstavningarna, i ett inlägg i denna tråden, fick en kommentar. . bye_bye

Men just den HÄR tråden handlar ju om språkbruk och då tycker jag att det måste få vara helt okey att kommentera just felstavningar och kommentarer, annars är det ju ingen mening med att diskutera just språkbruk och stavning! Det är liksom fakta som gäller då och inte finkänslighet...vilket inte gäller i forumet i övrigt..eller i resebrev...hoppas du förstår vad jag vill säga! :)

Yanna

Lovis
2010-08-11, 08:41
Vilken intressant diskussion! Vad gäller det skrivna ordet finns det ju så många aspekter att ta hänsyn till. "Chatter" och forum är för mig platser för talspråk: snabbt och rakt. Att det slinker med ett och annat slarvfel bryr jag mig ganska lite om, både var gäller stavning och grammatik...

Jag har haft förmånen att jobba med "vanliga" människor skrivande i många år och slutar aldrig att fascineras över hur varierade texterna är vad gäller språkbruk, rättstavning och förmåga att berättar. För mig kommer alltid det sistnämnda först på min "viktighetslista". Väldigt många som skickar in berättelser inleder sina texter med att be om ursäkt för sitt skriftbruk; det finns fortfarande en djupt rotad skamsenhet kring att inte behärska språket helt korrekt. Men den typen av fel är ju väldigt enkla att rätta till. Värre är det med dem som skriver helt felfritt och briljerar i oklanderlighet men som inte har "ett skit" att berätta. Den sortens texter går ju aldrig att rädda...

Jag tycker att språket är viktigt, och njuter av ett ordrikt och nyanserat språk. Men om vi skulle sätta munkavle på alla dem, som av olika anledningar, inte kan skriva helt korrekt skulle det bli väldigt, väldigt tyst och tråkigt. Många intressanta röster skulle tystna och många världar skulle stängas bakom en branddörr av rättstavade ord.

Vad gäller oxå, är jag helt övertygad om att det snart kommer in i SAOL som en alternativ stavning. bye_bye

Gita
2010-08-11, 08:46
Hej vänner!

Hej vännen!

Jag förstår dig precis och det är väl det negativa med att umgås med folk, antingen på nätet eller IRL. Att det som är annorlunda måste förklaras. Det är i och för sig OK! Men att förklaringen skall dissikeras och kontrolleras. Viktas. Det irriterar.

Bara vara, notera, kanske fråga och om inte acceptera, se förbi. Jättesvårt ibland.

Ha det gott i paradiset!

Vilma
2010-08-11, 09:34
Hej vänner!

Ett sånt inlägg kittlar min nyfikenhet. Jag läste en, som jag tyckte, rolig diskussion och så kommer: denna typen av inlägg gör att jag inte loggar in... då snurrar tankarna i mig: varför? Är diskussionen är tråkig? Är det av rädsla för att skriva fel? Är någon sårad? Man skulle helt enkelt vilja veta lite mer varför:) ...och var är paradiset? Grekland antar jag?

Jag har full respekt för att man ser olika på saker, annars hade det varit för trist.

Hellen
2010-08-11, 09:47
Är det inte så att en viss generation aldrig fick lära sig skrivstil, min fundering blir då vad de lärde sig om skrivregler överhuvudtaget? Jag har inga förutfattade meningar utan detta är endast en undran, en fundering...

Inte en hel generation, det var nog bara ett par år på 70-talet, årgång -67 fick inte lära sig gammal-skrivstil, vi band ihop bokstäverna bara, tyvärr kan jag inte skriva så på datorn och frågan är vad man använder skrivstil till idag?
Jag har aldrig lidit av att inte kunna skriva "riktig" skrivstil

Skrivregler lärde vi oss, jag ser idag på facebook att jag och mina gamla grundskolevänner använder exakt samma typ av skriftspråk, minns fortfarande väldigt klart alla lustiga exempel som svenskläraren gav vad det gäller särskrivningar och syftningsfel, han måste bankat in det i huvudet på oss, för vi är rätt snabba att "hugga på" varandra om man tabbar sig :D

Hellen
2010-08-11, 11:04
När vi ändå är igång kanske vi kan ta var och vart också? :eek::D

Malina
2010-08-11, 12:02
Ja, hurra!

Nektaria
2010-08-11, 14:43
När vi ändå är igång kanske vi kan ta var och vart också? :eek::D
VART (i vilken riktning) ska du gå min lilla flicka och VAR (plats) har du varit. Kanske kan va' nå't?? "Typ på ett ungefär liksom":rolleyes: - ba

Norrut kanhända att man säger Vars har du varit? Kanske det finns sydliga varianter också :confused:

CarinaN
2010-08-11, 16:08

Tror jag kommit på en enklare regel. Om man tittar på min mening ovan, så ser man att DE används i början av en mening, medan DEM används i och i slutet av en mening....kan det va så enkelt?? :rolleyes: Har inte kollat det så noga, men jag kan inte spontant komma på en enda mening som börjar på DEM.

Yanna

Ja, ungefär så.

Formellt kan man säga att ordet DE används när det utgör subjektet i en mening (svarar på frågan Vilka är det som skrattar?), t ex De skrattar åt honom.
Ordet DEM används när det utgör objektet i en mening (svarar på frågan Vilka skrattar han åt?), t ex Han skrattar åt dem.

Hm... lät krångligt kanske?

Carina - svensklärare ;)

Hellen
2010-08-11, 16:16

Yanna

Det är möjligt att "din regel" :eek::D funkar.
Men inte är det svårt att komma ihåg oss/dem (objekt)
vi/de (subjekt)
Vitsen med den är ju att det är lika många bokstäver i oss som dem.
Det är ju även så man skiljer döv- respektive blind- skylten åt i trafiken

Helén- som tror att mina skolkunskaper hänger med ända fram till pluskvamperfekt, där stoppar jag.
Några käcka ramsor med tyska prepositioner finns också inbankade i hjärnbalken Ang_elx:D

Hellen
2010-08-11, 17:42
Kanske kan va' nå't?? "Typ på ett ungefär liksom":rolleyes: - ba

O då sa han ba o ja sa till hon ba o vi sa till han ba, typ :confused::D

malou
2010-08-11, 21:35
Jovisst er dette en interessant tråd om språk og språkets forandringer. Spennende!

Linell sier i forordet til sin klassiske bok om meneskenes språk at lingvistene ser på språk som matematikk; alt kan telles. Morfemer og syntaktiske elementer osv. Men 2 pluss 2 kan bli mer enn 4 - om man ser på meningsinnholdet. Selve budskapet. Uten å telle ortografiske feil.

Språk er makt. Kanskje enda mer enn før om man ikke behersker skriftspråket til fulle. Så mye av kommunikasjonen er basert på og foregår innen nyere teknologi. Takk og lov for at sms eks. tillater 'feilstavelser' og forkortelser. Verre er det med nettbasert dialog. - En kan undre seg over at personer med lese- og skrivevansker stadig blir møtt med uforstand og ironi. Mangel på kunnskap eller empati? Selv om dette er utenfor tema - strengt tatt - har i hvert fall Lovis og Gita vist at noen forstår det bakenforliggende dersom noen lar være å følge debatter aktivt.

.....det finns fortfarande en djupt rotad skamsenhet kring att inte behärska språket helt korrekt. Men den typen av fel är ju väldigt enkla att rätta till. Värre är det med dem som skriver helt felfritt och briljerar i oklanderlighet men som inte har "ett skit" att berätta. Den sortens texter går ju aldrig att rädda...
bye_bye

Yanna
2010-08-12, 10:15
Det är möjligt att "din regel" :eek::D funkar.
Men inte är det svårt att komma ihåg oss/dem (objekt)
vi/de (subjekt)
Vitsen med den är ju att det är lika många bokstäver i oss som dem.
Det är ju även så man skiljer döv- respektive blind- skylten åt i trafiken

Helén- som tror att mina skolkunskaper hänger med ända fram till pluskvamperfekt, där stoppar jag.
Några käcka ramsor med tyska prepositioner finns också inbankade i hjärnbalken Ang_elx:D

Jag själv har inget behov av "min regel", jag vet när och var man skriver de eller dem, det sitter som berget i mig...eller rättare sagt jag hör/ser om det är fel.......men de som har svårare kanske behöver nån slags regel...;)

Yanna
2010-08-12, 10:21
frågan är vad man använder skrivstil till idag?

Om man skriver brev, dagbok, eller något annat, så går det mycket snabbare att skriva skrivstil än att texta, det liksom flyter bättre med skrivstil istället för att sitta o texta! Ang_elx

Hellen
2010-08-12, 10:35
Ja visst kan det vara skönt att inte behöva dessa regler, själv jobbar min hjärna väldigt mycket med s.k "hang ups", vilket jag tycker funkar utmärkt :rolleyes::D
----------------------------------------------------------------------

En annan variant som breder ut sig mer och mer är följande skriftsätt:

"De är ju jätte bra om de finns de som inte behöver regler, de under lättar ju för de."

Visst går det med fantasins hjälp att förstå vad man menar, men JAG TYCKER att det blir betydligt jobbigare att läsa.
Har jag då lässvårigheter? Kanske det, jag har inte tänkt i de banorna tidigare

Hade jag skrivit texten så hade det sett ut så här:

"Det är jättebra om det finns de som inte behöver regler, det underlättar för dem "

Elisabet
2010-08-12, 11:06
jag kan inte spontant komma på en enda mening som börjar på DEM.
"Dem skulle jag gärna vilja köpa."

Yanna
2010-08-12, 11:34
"Dem skulle jag gärna vilja köpa."

Där sprack alltså den "regeln" flabb_flabAng_elx

Klick
2010-08-12, 11:35

:D:D

Jag har ibland en tendens att säga ändån i stället för bara ändå:rolleyes:...
Det finns en liknelse till att rationalisera språket som t ex att förkorta ner orden... Är = e... Jag personligen tar inte detta så högtidligt i sammanhang som här i kalimera, privata mail eller på facebook... Huvudsaken är att jag förstår innebörden. I mitt jobb skriver jag långa utredningar och då går det absolut inte med slarvfal eller rationaliseringar av språket

Hellen
2010-08-12, 11:53
Det finns en liknelse till att rationalisera språket som t ex att förkorta ner orden... Är = e... ................................ går det absolut inte med slarvfal eller rationaliseringar av språket

Aha- stavfel/slarvfel blir slarvfal flabb_flab

Ett nytt ord har fötts? :D

Elisabet
2010-08-12, 12:24

Fornsvensk dativ: "jag ger honom, jag ger henne".
Dativ i skolan idag: "jag ger honom, jag ger henne".

Det är mycket vanlígt (troligen) i hela landet. I många dialektspråk är det dessutom korrekt att säga/skriva "han" och "na" för honom och henne både i ackusativ- och dativform. Eftersom dessa dialekter har en närmare släktskap med fornsvenskan och -nordiskan än dagens svenska har, dristar jag mig till att anta att Lindström/kimmen har missat någon del av den fornnordiska grammatiken, och att alltså han och hana (na) användes i båda formerna, fast kanske inte i alla tider och på alla platser.

För övrigt förstår jag inte varför man stör sig på hur andra skriver. Finns det verkligen någon som tror att de alltid skriver korrekt själv?

Och att särskrivningar skulle innebära större risk för missförstånd än andra skrivsätt (likalydande ord, syftningar mm) är rent svammel.

Yanna
2010-08-12, 12:52
För övrigt förstår jag inte varför man stör sig på hur andra skriver. Finns det verkligen någon som tror att de alltid skriver korrekt själv?

Jag stör mig inte på hur folk skriver...inte här iaf, men det är ju intressanta diskussioner...tycker jag iaf! Jag skriver inte alltid korrekt heller, i synnerhet inte här!

Och att särskrivningar skulle innebära större risk för missförstånd än andra skrivsätt (likalydande ord, syftningar mm) är rent svammel.

Håller inte med att det skulle vara svammel om särskrivningar, som kan få rakt motsatt betydelse än som är menat. Vad sägs om:
RÖKFRITT RÖK FRITT Ang_elx
eller
"Skivad kalv lever med kul potatis" - fast den är mer kul än att den kan missförstås! :D

Hellen
2010-08-12, 13:03
Om man skriver brev, dagbok, eller något annat, så går det mycket snabbare att skriva skrivstil än att texta, det liksom flyter bättre med skrivstil istället för att sitta o texta! Ang_elx

Japp! Men det gör ju det även med "min" skrivstil, vitsen är ju att man inte lyfter pennan mellan bokstäverna, men allra snabbast går det att skriva på datorn :D

----------------------------------------------------

När särskrivningar och felsyftningar ger meningen en helt annan mening än den avsedda har jag svårt att avfärda "problemet" Ang_elx som svammel

Nektaria
2010-08-12, 13:20
Håller inte med att det skulle vara svammel om särskrivningar, som kan få rakt motsatt betydelse än som är menat. Vad sägs om:
RÖKFRITT RÖK FRITT Ang_elx
eller
"Skivad kalv lever med kul potatis" - fast den är mer kul än att den kan missförstås! :D

Yanna, du är för kul! (alltså inte i betydelsen alltför kul!):D:D
Tack snälla Kalimera för att du finns - här kan man bli både f-bannad och hur fnittrig som helst!!

Appropå (ett eller 2 ord??) ett ord som nästan undantagslöst används fel är ordet FRAMDELES, som ni förstås vet betyder - i framtiden. Nu används det väl inte särskilt ofta! För något år sedan var jag och lyssnade på ett föredrag. Där använde talaren ordet FRAMLEDES i var och varannan mening.
Men, vad jag vet är det möjligtvis kon som framledes till tjuren när tanken är att det ska bli en kalv. :rolleyes:;)

Lena

PS. För oordningens :rolleyes: skull slog jag upp appropå i SAOL och nu känner jag mig trygg när det blev rätt! ;) DS

Rojo72
2010-08-12, 15:10
Kan inte låta bli att lägga mig i de och dem-diskussionen. Det är inte svårare än att de är en subjektsform medan dem är en objektsform.

De skrattade åt dem.
Vad händer: Någon skrattar, predikat
Vem skrattar: De, subjekt
Vem skrattar de åt: dem, objekt (direkt objekt om man ska va noga, det som till min fasa kallades ackusativobjekt när jag gick i skolan på 80-talet).

Rojo72
2010-08-12, 15:22
...fast nu insåg jag att jag bara läst sida 1 av 5 i denna diskussion så det är kanske redan skrivet...

Hellen
2010-08-12, 15:32
...fast nu insåg jag att jag bara läst sida 1 av 5 i denna diskussion så det är kanske redan skrivet...

Men det tål att upprepas :D :D

kimmen
2010-08-12, 16:15
Men om vi skulle sätta munkavle på alla dem, som av olika anledningar, inte kan skriva helt korrekt skulle det bli väldigt, väldigt tyst och tråkigt. Många intressanta röster skulle tystna och många världar skulle stängas bakom en branddörr av rättstavade ord.
Bra uttryckt. Jag tycker det är jäkla von oben-fasoner att gnälla på andra människor som i tal och/eller skrift uttrycker sig på ett sätt som man själv inte tycker är "rätt".

Apropå Fredrik Lindström så påstår han inte att det finns något som är "rätt" eller "fel" i språket eftersom språket hela tiden utvecklas, anpassas och förändras - vilket det ju måste göra så länge samhället vi lever i förändras! Dessutom är han språkhistoriker samt professor eller docent i nordiska språk, så jag tror han har lite mer koll än de flesta av oss som diskuterar här...:)

/kimmen

Yanna
2010-08-12, 16:40
Bra uttryckt. Jag tycker det är jäkla von oben-fasoner att gnälla på andra människor som i tal och/eller skrift uttrycker sig på ett sätt som man själv inte tycker är "rätt".
/kimmen

Om du syftar på den här tråden, så tror jag nog att du har missuppfattat det hela.
Vi diskuterar språkregler! bye_bye

kimmen
2010-08-12, 16:57
Om du syftar på den här tråden, så tror jag nog att du har missuppfattat det hela.
Nej, jag syftar inte på den här tråden, så du har nog missuppfattat mitt inlägg (läs det igen:D).
Mitt inlägg var beröm samt en generell kommentar till det Lovis skrev; "Men om vi skulle sätta munkavle..."

/kimmen

Yanna
2010-08-12, 17:10
Bra...och jag tycker att det Lovis sa är bra uttryckt..och att diskutera är roligt, vare sig det gäller språkregler eller nåt annat ämne.

Och man måste inte ens göra som man säger eller som man lärt! flabb_flab

kimmen
2010-08-12, 18:20
En liten knorr:):
Esaias Tegnér skrev en dikt som heter "Ärans och hjältarnas språk" där han redan 1817 ondgjorde sig över utländska låneord och det svenska språkets utarmning. Men där bet han sig i tummen för orden ära, hjälte och språk är ursprungligen tyska låneord... :D:D:D

/kimmen

Yanna
2010-08-12, 18:32
Men där bet han sig i tummen för orden ära, hjälte och språk är ursprungligen tyska låneord... :D:D:D

/kimmen

Hahaha...undrar vad de svenska orden skulle varit :rolleyes: Ang_elx

kimmen
2010-08-12, 18:48
Hahaha...undrar vad de svenska orden skulle varit
Hade jag inte lånat ut Lindströms bok hade jag kanske kunnat svara på det. Men för "språk" hade det kanske varit "tungomål"...???

/kimmen

Rojo72
2010-08-12, 19:06
Jaja, då får jag väl sätta mig på den där höga hästen nu då_B-anana:

Ek HlewagastiR Holtijar horna tawido...

Ang_elx

Yanna
2010-08-12, 19:19
Jaja, då får jag väl sätta mig på den där höga hästen nu då_B-anana:

Ang_elx

Tala klarspråk människa! Ang_elx;) Kom du bara åt ett antal tangenter eller? :eek:

Lovis
2010-08-12, 19:24
Ang_elx

Låter som klingon :D

Rojo72
2010-08-12, 19:27
Tala klarspråk människa! Ang_elx;) Kom du bara åt ett antal tangenter eller? :eek:

Ang_elx Nejdå. Texten är från Gallehushornet, vilket återfanns i Danmark, tros vara från runt 400-500 e.Kr, anses vara en av de äldsta, skriftliga kvarlämningarna från urnordiskan och dessutom nedtecknat med Futarken om jag inte minns helt fel, den äldre runraden.

Betydelsen? Ja, därom tvista de lärde men den allmänna åsikten tycks vara att det betyder "Jag Lägäst, Holtes son lät göra hornet", eller möjligen "Jag Lägäst från Holt lät göra hornet".

Svenskan har onekligen kommit en bit på 1500 år... _B-anana

Yanna
2010-08-12, 19:35
Svenskan har onekligen kommit en bit på 1500 år... _B-anana

Det har kommit en bit ja, men om det gått framåt kan man undra? Det kan man inte veta, men det har förändrats iaf. Fast om det fanns i Danmark så kan det ju vara fornnordisk danska och inte svenska och då blir det genast lättare att förstå att man inte förstår det! :confused:Ang_elxflabb_flab

Maggan1
2010-08-12, 19:41
Det Fast om det fanns i Danmark så kan det ju vara fornnordisk danska och inte svenska och då blir det genast lättare att förstå att man inte förstår det! :confused:Ang_elxflabb_flab

LOL :D kanske lättare för en skånegräbba ?Ang_elx

Rojo72
2010-08-12, 19:47
Fast om det fanns i Danmark så kan det ju vara fornnordisk danska och inte svenska och då blir det genast lättare att förstå att man inte förstår det!

Nä... eftersom det just är fornnordiska är det ju varken svenska eller danska men det där förstod du ju...:)

Yanna
2010-08-12, 19:48
LOL :D kanske lättare för en skånegräbba ?Ang_elx

Jag är faktiskt född i Skåne så jag är inte helt främmande för skånskan, men jag tycker inte den är särskilt likt danskan...tycker du det?

Maggan1
2010-08-12, 19:53
Jag är faktiskt född i Skåne så jag är inte helt främmande för skånskan, men jag tycker inte den är särskilt likt danskan...tycker du det?

Ja, det kunde jag nästan ana ..hi hi :)
Nej det tycker jag inte, men som en stockholmare så vänligt upplyste mig om på vår semester i höstas: inte ens danskarna förstår skåningar :eek: kanske tur vi inte har talsvar här på forumet ?

Yanna
2010-08-12, 20:01
Ja, det kunde jag nästan ana ..hi hi :)
Nej det tycker jag inte, men som en stockholmare så vänligt upplyste mig om på vår semester i höstas: inte ens danskarna förstår skåningar :eek: kanske tur vi inte har talsvar här på forumet ?

Stockholmare ja...dom förstår väl inte vare sig skånska eller danska så den upplysningen säger inte mycket! Ang_elx
Fy Yanna vad du generaliserar!! :(

Nektaria
2010-08-13, 11:56
Stockholmare ja...dom förstår väl inte vare sig skånska eller danska så den upplysningen säger inte mycket! Ang_elx
Fy Yanna vad du generaliserar!! :(

Ja fy på dig Yanna! Menar du då också inflyttade landsortsbor, eller de som har föräldrar från spridda delar av vårt land? Våra barnbarn är infödda stockholmare och med den takt som de småttingarna får resa kommer de säkert att bli experter på bland annat danska och kanske till och med swahili:rolleyes:.Ang_elx

Jag,gör som du; skämtar lite förstås:D:D. Om man förstår danske eller skånska beror nog inte på varifrån man kommer utan i viss mån att ha förmågan att lätt förstå. Det kanske finns något som heter språköra, vad vet jag :confused: och sedan är vi nog många, till och med stockholmare, som har danska och/eller skånska vänner! Hur än konstigt det än låter!!;) Jag förstår danska ganska bra faktiskt!
Tro det hvis du vill....flabb_flab

Passar på att tacka för fin läsning om Rethymno och ditt nya, "spirande" liv där! Jag önskar dig allt gott som passionär!

Imorgon är det vår tur att resa iväg till Kreta - tre härliga veckor!!

Ha' de'

Nyblivna passionären Lena

Yanna
2010-08-13, 12:13
Ja fy på dig Yanna!

Jag,gör som du; skämtar lite förstås:D:D.

Exakt, jag skämtar jag med! Jag har inget belägg alls för det jag påstod! Ang_elx:rolleyes:

Passar på att tacka för fin läsning om Rethymno och ditt nya, "spirande" liv där! Jag önskar dig allt gott som passionär!

Imorgon är det vår tur att resa iväg till Kreta - tre härliga veckor!!

Nyblivna passionären Lena

Tack Lena! Visst är livet som passionär underbart!!
Jag önskar dig 3 underbara veckor på Kreta!

Nektaria
2010-08-13, 12:17
Tack Lena! Visst är livet som passionär underbart!!
Jag önskar dig 3 underbara veckor på Kreta!

Tack snälla - ska njuta i fulla drag tilllsammans med goda grekiska vänner!!bye_bye

Yanna
2010-08-13, 12:21
Tack snälla - ska njuta i fulla drag tilllsammans med goda grekiska vänner!!bye_bye

Vad härligt! Var på Kreta ska du tillbringa dina veckor?

Malina
2010-08-13, 13:06
Jag har väldigt svårt för "hära" och "dära",som tyvärr har brett ut sig alltför mycket!

Nektaria
2010-08-13, 13:15
Jag har väldigt svårt för "hära" och "dära",som tyvärr har brett ut sig alltför mycket!

Som auktoritär ;) :Dförälder på 80-talet fick mina barn inte säga hära och dära när de växte upp. Jag tyckte det var hemskt - då! Det är inte mycket vackrare idag heller - men vem vet - en vacker dag poppar de säkert upp i SAOL:confused::eek:.

PS. Mina barn tycks, som vuxna, inte ha tagit alltför stor skada av förbudet! DS.

Yanna
2010-08-13, 13:19
Vad gillar ni TYP?
Folk, mest ungdomar, säger TYP före och/eller efter varje mening, DET tycker jag är...typ...jobbigt att lyssna på! Ang_elx

Nektaria
2010-08-13, 13:26
Vad gillar ni TYP?
Folk, mest ungdomar, säger TYP före och/eller efter varje mening, DET tycker jag är...typ...jobbigt att lyssna på! Ang_elx
"TYP, LIKSOM, BA i samma mening är närapå outhärdligt...Ang_elx

"Igår gick vi typ på bio. Han ba (fnitter) ja ba (frust) liksom fett pinsamt.
Han ba (ilsket) och ja ba (ännu ilsknare) typ gjorde slut. Han är liksom för mycket!":D:D:D Igenklin skulle jag typ gjort det tidigare!

Hellen
2010-08-13, 13:39
Som auktoritär ;) :Dförälder på 80-talet fick mina barn inte säga hära och dära när de växte upp. Jag tyckte det var hemskt - då! Det är inte mycket vackrare idag heller - men vem vet - en vacker dag poppar de säkert upp i SAOL:confused::eek:.

Har tack och lov :D;) sluppit hära och dära, men jag har gjort lika dant med mina barn när de som små ställde frågan vart är min....
Svaret blev alltid därt, sedan är de hårt drillade på skillnaden mellan han och honom, jag läste , efter inlägg i denna tråden på språksrådets hemsida och bestämde mig för att börja säga "fel" Ang_elx:D
Nu ger barnen igen, flera gånger om dagen.... _B-anana

Yanna
2010-08-13, 13:47
"TYP, LIKSOM, BA i samma mening är närapå outhärdligt...Ang_elx

"Igår gick vi typ på bio. Han ba (fnitter) ja ba (frust) liksom fett pinsamt.
Han ba (ilsket) och ja ba (ännu ilsknare) typ gjorde slut. Han är liksom för mycket!":D:D:D Igenklin skulle jag typ gjort det tidigare!

Vedervärdigt! Men du klarar visst det där utmärkt! ;)

:confused::eek: men...bara närapå outhärdligt??? Jag tycker det ÄR outhärdligt! :(

Nektaria
2010-08-13, 13:53
Har tack och lov :D;) sluppit hära och dära, men jag har gjort lika dant med mina barn när de som små ställde frågan vart är min....
Svaret blev alltid därt, sedan är de hårt drillade på skillnaden mellan han och honom, jag läste , efter inlägg i denna tråden på språksrådets hemsida och bestämde mig för att börja säga "fel" Ang_elx:D
Nu ger barnen igen, flera gånger om dagen.... _B-anana

Hur ger "de små/stora liven" igen?bye_bye

Nektaria
2010-08-13, 13:57
närapå[/U] outhärdligt??? Jag tycker det ÄR outhärdligt! :(

Vad gör man när man sitter på tunnelbanan - har ingen mobiltelefon att högljutt prata privatliv med någon väninna:rolleyes:;), har en tid att passa och det finns ingen annan sittplats än just bredvid de vältaliga 15-åringarna.
Då får man intala sig att det ÄR smärtsamt, på gränsen men uthärdligt!

Packing-time!!

Vilma
2010-08-13, 14:04
Vad gillar ni TYP?

Ja men det är ju det som är grejen.;) Det är ett uttryck för ungdomars vilja att höra ihop, att passa in och de vill defintivt inte höra till oss tråkiga vuxna.:p

Om vi föräldrar började prata på samma sätt skulle det bli pinsamt. Jag tror med sånt att det som är bra blir kvar för att stanna, det andra förvinner. Många uttryck som man sa i sin ungdom är helt borta nu.flabb_flab

För mig som inte är så van att skriva på ett tangentbord så ser jag att jag skriver väldigt mycket fel och måste alltid sitta och rätta mig själv innan jag trycker på skicka. Något jag aldrig behöver när jag skriver för hand.

Hellen
2010-08-13, 14:05
Hur ger "de små/stora liven" igen?bye_bye

De stora liven 17 och 22 år korrigerar mig när jag säger han på "fel" ställe.
Och själv måste jag tänka för att säga "fel" :D
De vet också att det är ok att säga han istället för honom, men tycker inte att det låter klokt ;)flabb_flab
De stackarna kommer väl att prata väldigt ålderdomligt om några år :eek::D

Yanna
2010-08-13, 14:29
Om vi föräldrar började prata på samma sätt skulle det bli pinsamt. .

Skulle va ganska kul att testa för att se reaktionerna! :DAng_elx På Tunnelbanan alltså, inte hemma hos egna barnen! :D

Yanna
2010-08-13, 14:36
Vad gör man när man sitter på tunnelbanan - har ingen mobiltelefon att högljutt prata privatliv med någon väninna:rolleyes:;), har en tid att passa och det finns ingen annan sittplats än just bredvid de vältaliga 15-åringarna.
Då får man intala sig att det ÄR smärtsamt, på gränsen men uthärdligt!

Svårt fall! :( men kanske ståplats vid dörrarna om man inte lyckas intala sig att det uthärdligt!:rolleyes:

Packing-time!!
klapp_klap Hur många timmar nu?

Nektaria
2010-08-13, 14:41
Vi flyger Norwegian från Arlanda 13.50. Hemma i Paradiset 18.50!!bye_bye_B-anana

Yanna
2010-08-13, 14:44
Jag åkte också ned med det planet i juni!

Nektaria
2010-08-13, 14:46
Jag också, men i maj!!
Första gången med Norwegian. Fungerade jättebra!!
Enda orosmolnet då var ju islands(jäkla)jökeln. Det var nära!

kimmen
2010-08-13, 15:03
Så här tycker 71-årige språkvetaren, författaren m.m. Lars Melin om överdriven språkvård: ”Frågan om språkets renhet är lika ologisk som den om rasernas renhet. Det har aldrig funnits renrasiga människor och aldrig heller något rent språk.”

Hela intervjun finns HÄR (http://www.idg.se/2.1085/1.309784/oppnar-fonstret-mot-andra-sprak).

/kimmen

laero
2010-08-13, 15:20
Svaret blev alltid därt, sedan är de hårt drillade....... _B-anana

Vi får nog drilla dig hårt kring särskrivningar;):);)
det heter : likadant bye_bye

Lovis
2010-08-13, 15:30
Så här tycker 71-årige språkvetaren, författaren m.m. Lars Melin om överdriven språkvård...

Jag tycker Lars Melin är en spännande språkvetare som verkligen tycks ha tänkt igenom sina åsikter.

Att vi stretar emot inflödet av låneord är väl egentligen inte konstigare än vi människor har svårt för förändringar i stort... Inom vissa områden tycks vi dock inte ha några problem alls, som tex datortekniska termer, här bara väller det på flabb_flab
Själv tycker jag det är kul med både nya låneord och nya svenska ordkonstruktioner. Och få av oss reagerar ju på alla de låneord som används dagligdags och som funnits i svenskan i hundratals år.

I bland blir det ju dock mest himla kul... som med det gamla missförståndet: Lägga rabarber på....:D

Och en del filmtitlar hade man ju önskat att de struntat i att försöka översätta nu när det blev så fel... som i t ex "Postmannen ringer alltid två gånger." Där kan man sitta tills man somnar och undra över när den där brevbäraren ska dyka upp. Uttrycket "The postman always rings twice" betyder ju som många givetvis redan vet, på ett ungefär: En olycka kommer sällan ensam. bye_bye

Hellen
2010-08-13, 15:41
Vi får nog drilla dig hårt kring särskrivningar;):);)
det heter : likadant bye_bye

:D:D Tack! Jag skall försöka skärpa mig flabb_flab

Vilma
2010-08-13, 15:46
förvinner

Titta här då: försvinner ska det vara.:o:p

Yanna
2010-08-13, 15:49
I bland blir det ju dock mest himla kul... som med det gamla missförståndet: Lägga rabarber på....:D

På tal om den! Jag kom på en sak som vi sa när jag växte upp:
flabb_flab:D"Pang på rödbetan slå ut mjölken" ...i betydelsen ungefär som ooops!

Yanna
2010-08-13, 15:50
Titta här då: försvinner ska det vara.:o:p

flabb_flabflabb_flab
Bra Vilma! Bättre att förekomma än förekommas! Ang_elx

Lovis
2010-08-13, 15:55
flabb_flabflabb_flab
Bra Vilma! Bättre att förekomma än förekommas! Ang_elx

Eller ännu värre, förkommas....:D

Yanna
2010-08-13, 16:00
Eller ännu värre, förkommas....:D

Ja det var nära att det hade blivit förkomma, men jag hann editera till förekomma innan nån språkpolis hann haffa mig! :DAng_elx

Zappa
2010-08-15, 14:13
Hej på er!

Kul tråd tycker jag!
Mitt "favoritobjekt" är att många (bl a mina barn) ibland har problem med att skilja på själv och ensam. Men nu har de lärt sig och rättar mig när jag själv säger fel... :o

Speciellt intressant tyckte jag det blev med detta:

Appropå (ett eller 2 ord??) ett ord som nästan undantagslöst används fel är ordet FRAMDELES, som ni förstås vet betyder - i framtiden. Nu används det väl inte särskilt ofta! För något år sedan var jag och lyssnade på ett föredrag. Där använde talaren ordet FRAMLEDES i var och varannan mening.
Men, vad jag vet är det möjligtvis kon som framledes till tjuren när tanken är att det ska bli en kalv. :rolleyes:;)

Lena

Det här är nämligen något som jag själv uppenbarligen använder fel. Eller inte... ;)

http://www.dn.se/kultur-noje/spraket/framdeles-gar-det-bra-med-framledes-1.451259

bye_bye Sven

Malina
2010-08-19, 14:15
Syftningsfel som: "Jennifer A. har avslöjat hemligheten bakom HENNES unga utseende",blir tyvärr allt vanligare.

Arne
2010-08-19, 15:56
Avdelningen för syftningsfel... Saxat från högre allmänna läroverket i sent 1950-tal.

Rökt och färsk fisk finnes i saluhallen hos köpman Per Persson, som är fet och fin och förvaras i modernt kylskåp...

Arne

Hellen
2010-08-19, 16:52
Avd. tvetydighet:

Jag satt på bryggan och dinglade med benen då plötsligt en gammal bekant dök upp

Hellen
2010-08-19, 16:53
sent 1950-tal.

Rökt och färsk fisk finnes i saluhallen hos köpman Per Persson, som är fet och fin och förvaras i modernt kylskåp...

Ha ha :D

Lissi
2010-08-19, 19:02
Ni är för himla härliga....tänk vilken avhandling det kan bli av en rubrik : Oxå istället för också:D

Urspårning, vaddå:eek:
Himla kul tråd f ö

Lissi

Yanna
2010-08-19, 19:52
Urspårning, vaddå:eek:
Himla kul tråd f ö

Lissi

Ja Lissi, det tycker jag oxå! :D

På tal om syftningsfel:
- En länstol som i många år tillhört en revisor med stoppning i sitsen och överdrag på ryggen säljes på grund av dödsfall. :confused:

Zappa
2010-08-19, 20:12

Arne

:D:D

Ja, syftningsfel, men även särskrivningar, ÄR kul...

"Herr cykel säljes!"

Hmm, undrar vad Fru cykel tycker om det...
Fast det är kanske hon som säljer :cool:

bye_bye Sven

Yanna
2010-08-20, 12:35
Vägg i Stockholm:
All affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden! :o