handdator

Visa fullständig version : 3 dagar!!!

lillabruden
2010-08-08, 23:22
Om bara 3dagar är jag i Grekland!!! Hurra!!! _B-anana

Ska till Rethymnon o bara ta det lugnt i 1vecka.... myyyyyys!!! flabb_flab

Hansens
2010-08-09, 08:25
Härligt! Känner igen känslan med HELA semestern framför sej:) Ha det riktigt myyysigt!Hälsar Helen (med fem dagar kvar till Kreta!)

Athanasia
2010-08-09, 08:32
Ha det så himla skönt!bye_bye(mindre än 3 veckor kvar tills vi drar till Rethymno)

litentuva
2010-08-09, 09:47
Ni kommer få det toppen!:)

nekjam
2010-08-09, 10:05
Ha en skön semester. Om 1 månad åker vi Och hälsa Rethymno_B-anana

Enigma
2010-08-09, 10:35
Lissi jag har druckit Nescafé sedan jag kom hit, inte det bästa jag vet, men det går...i brist på bättre! 250 gr löfbergs lila kostar en 50-lapp!!?? Men jag väntar bara på att någon ska förbarma sig och ta med sig Arvid Nordqvsits Classic FRANSKROST om de ändå ska till Rethymno! _B-anana

Yanna

Hej,

alla ni som åker till Rethymno, var snälla och glöm inte ett paket Arvid Nordqvists Classic FRANSROST åt Yanna som bor permanent i Rethymno och saknar det här kaffet.:D:) Ni hittar allt om Yanna i Kalimerashörna.

//Enigma

lillabruden
2010-08-09, 11:17
har påbörjat min lista över vad jag ska packa.....behöver man en sån kontakt adapter som man behöver på cypern?

Enigma,aldrig hört talas om det kaffet :confused:

Enigma
2010-08-09, 11:22
Enigma,aldrig hört talas om det kaffet :confused:

Inte heller jag men kanske Yanna kan förklara var man kan köpa det.

Nu googlade jag och hittade detta:

<LI sb_id="ms__id178">Menade du: Arvid Nordquist Classic FRANSKROST (http://www.google.se/search?hl=sv&rlz=1T4GGLL_svSE357SE359&&sa=X&ei=dddfTJrlItGfON7clL0J&ved=0CB4QBSgA&q=Arvid+Nordquist+Classic+FRANSKROST&spell=1) Topp 2-resultat
<LI class=g sb_id="ms__id183">Classic kaffe sortiment - bryggkaffe, espresso samt specialkaffe ... (http://www.classickaffe.se/Classic%20hemma-44.aspx)

Här på Arvid Nordquist är vi stolta över att få vara en del av de ... I Classic Franskrost ingår endast Arabicabönor av kvalitetsklasserna Fine Cup från Sul ...
www.classickaffe.se/Classic%20hemma-44.aspx - Cachad (http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:b8Q2AvhME1gJ:www.classickaffe.se/Classic%2520hemma-44.aspx+Arvid+Nordqvsits+Classic+FRANSKROST&cd=1&hl=sv&ct=clnk&gl=se) - Liknande (http://www.google.se/search?hl=sv&rlz=1T4GGLL_svSE357SE359&q=related:www.classickaffe.se/Classic%2520hemma-44.aspx+Arvid+Nordqvsits+Classic+FRANSKROST&tbo=1&sa=X&ei=dddfTJrlItGfON7clL0J&ved=0CBgQHzAA)
<LI class=g sb_id="ms__id196">Arvid Nordquist Classic Franskrost 500g - Hitta lägsta pris ... (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=388536)
Arvid Nordquist Classic Franskrost 500g - visar priser. Det finns även 1 omdöme. Jämför Kaffebönor sida vid sida.
www.prisjakt.nu/produkt.php?p=388536 - Cachad (http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:k8k2Kn5CMVcJ:www.prisjakt.nu/produkt.php%3Fp%3D388536+Arvid+Nordqvsits+Classic+FRANSKROST&cd=2&hl=sv&ct=clnk&gl=se) - Liknande (http://www.google.se/search?hl=sv&rlz=1T4GGLL_svSE357SE359&q=related:www.prisjakt.nu/produkt.php%3Fp%3D388536+Arvid+Nordqvsits+Classic+FRANSKROST&tbo=1&sa=X&ei=dddfTJrlItGfON7clL0J&ved=0CBwQHzAB)

lillabruden
2010-08-09, 11:26
Inte heller jag men kanske Yanna kan förklara var man kan köpa det.

ja jag skickade ett meddelande till henne! vet hur det är att sakna svenskt kaffe ;)

Yanna
2010-08-09, 13:06
Hej,

alla ni som åker till Rethymno, var snälla och glöm inte ett paket Arvid Nordqvists Classic FRANSROST åt Yanna som bor permanent i Rethymno och saknar det här kaffet.:D:) Ni hittar allt om Yanna i Kalimerashörna.

//Enigma

Men Engma!! Du är ju för underbar! Tack snälla!
Kram
Yanna

Yanna
2010-08-09, 13:09
ja jag skickade ett meddelande till henne! vet hur det är att sakna svenskt kaffe ;)

Som sagt, ni är för goa! klapp_klap
Kaffet jag vill ha finns i alla affärer, det är ett vanligt märke, du hittar det säkert! Jag har skickat ett prvat meddelande också till dig!

Yanna - kaffesugen på riktigt kaffe!

Ypsilon
2010-08-09, 13:41
Ingen adapter behövs på Kreta.
Ypsilon

Enigma
2010-08-09, 13:58
Härligt! Känner igen känslan med HELA semestern framför sej:) Ha det riktigt myyysigt!Hälsar Helen (med fem dagar kvar till Kreta!)

Då tar du också ett paket Arvid Nordquist Classic Franskrost med dig till Yanna, eller hur? Tänk, vad hon blir glad!

Enigma som önskar dig en lycklig flygresa och en trevlig vistelse på Kreta

lillabruden
2010-08-09, 15:05
då ska jag ta en runda till ica imorgon o ladda upp me lite kaffe!! :D

Ypsilon, tack för svaret! Skönt att slippa tänka på det med adaptor!

Yanna
2010-08-09, 15:31
då ska jag ta en runda till ica imorgon o ladda upp me lite kaffe!! :D

Ypsilon, tack för svaret! Skönt att slippa tänka på det med adaptor!

Hej Lillabruden!
Så här ser kaffepaketet ut och jag är säker på att du hittar det, men det är viktigt att det är FRANSKROST...inget blaskigt mellanrost för mig inte! ;):rolleyes:
Det finns garanterat på samma hyllor där du köper ditt eget Zoega-kaffe!

Yanna

http://www.classickaffe.se/Files/Billeder/sortiment/prodpics/franskrost.png

lillabruden
2010-08-09, 20:15
Operation - 'Arvid Kaffe' påbörjat :cool:

Yanna
2010-08-09, 21:39
Operation - 'Arvid Kaffe' påbörjat :cool:

flabb_flab :D

bye_bye Tack lillabruden!! Hoppas det inte blir för tufft o jobbigt för dig nu med detta extra jagande strax innan resan hit ;)

lillabruden
2010-08-09, 23:03
flabb_flab :D

bye_bye Tack lillabruden!! Hoppas det inte blir för tufft o jobbigt för dig nu med detta extra jagande strax innan resan hit ;)

Nädå, ingen fara!! Måste ändå ut på vift imorgon!!
har semester o idag har jag städat o donat så jag har tid till att handla lite! Ska passa på o köpa lite choklad till flygresan :D _B-anana

Yanna
2010-08-10, 14:58
flygresan :D _B-anana
Ja och den närmar sig med stormsteg klapp_klap...2 dagar kvar, eller iaf 2 nätter, vet inte hur du räknar! ;)

Yanna

Enigma
2010-08-10, 15:30
Ja och den närmar sig med stormsteg klapp_klap...2 dagar kvar, eller iaf 2 nätter, vet inte hur du räknar! ;)

Yanna

Och då inte bara den här flygresan utan också Arvid Nordquist Classic Franskrost kaffe anländer på Kreta. Kanske en plastburk med stora och fina färska blåbär (som du kanske saknar?) också når Rethymnon? Vem vet vilka goda svenska läckerheter som landar på Kreta i närmaste tiden. Framtiden visar.:DAng_elxklapp_klap;)

Yanna
2010-08-10, 15:49
Och då inte bara den här flygresan utan också Arvid Nordquist Classic Franskrost kaffe anländer på Kreta. Kanske en plastburk med stora och fina färska blåbär (som du kanske saknar?) också når Rethymnon? Vem vet vilka goda svenska läckerheter som landar på Kreta i närmaste tiden. Framtiden visar.:DAng_elxklapp_klap;)

:confused: Vet du nåt som jag inte vet, Enigma?

Yanna - :rolleyes:

Enigma
2010-08-10, 15:59
:confused: Vet du nåt som jag inte vet, Enigma?

Yanna - :rolleyes:

Jag kan bara föreställa mig hur man saknar sitt hemlands varor och vill endast inspirera och uppmärksamma godhjärtade Kretabesökare på dina eventuella behov och längtan efter de svenska delikatesserna.:D;)

Jag vet inte mycket men ibland tomten överraskar, inte sant?:D;)

lillabruden
2010-08-10, 16:22
den här tomtenissen kommer tyvärr inte med blåbär...men har nu inhandlat rätt sorts kaffe :D

jag räknar att det är 1,5dag kvar...ska ta flyget från Kastrup kl 7 på torsdags morgon _B-anana_B-anana_B-anana

Enigma
2010-08-10, 16:31
den här tomtenissen kommer tyvärr inte med blåbär...men har nu inhandlat rätt sorts kaffe :D

jag räknar att det är 1,5dag kvar...ska ta flyget från Kastrup kl 7 på torsdags morgon _B-anana_B-anana_B-anana

Jag önskar Dig en mycket trevlig vistelse på Kreta och en lycklig resa, lillabruden!

//Enigma som tycker om att göra andra glada_B-anana

Nektaria
2010-08-10, 18:50
Härlig resa till oss alla som ska åka snart!
Här blir det Kreta på lördag!!!!_B-anana_B-anana

Lena

Yanna
2010-08-10, 22:45
men har nu inhandlat rätt sorts kaffe :D

_B-anana_B-anana_B-anana

Det gläder mig ofantligt, lillabruden! Hoppas din vistelse här blir ett minne för livet och så mycket att du vill komma tillbaka!

Yanna

lillabruden
2010-08-10, 22:46
jag tror faktiskt inte att det blir något annat än lyckat för oss alla!!! :D
Började packa så smått -Kaffet åkte ner först av allt!! haha flabb_flab men mannen som skulle tvättat för 5dgr sedan har fortfarande inte gjort det....vet ju inte vad jag ska packa för kläder :confused:

Ja Enigma, denna världen behöver lyckospridare!! Det man tror är litet kanske är jättestort för en annan klapp_klap Kram på dig!

o kram på er alla!!

Yanna
2010-08-10, 22:58
jag tror faktiskt inte att det blir något annat än lyckat för oss alla!!! :D
Började packa så smått -Kaffet åkte ner först av allt!! haha flabb_flab men mannen som skulle tvättat för 5dgr sedan har fortfarande inte gjort det....vet ju inte vad jag ska packa för kläder :confused:

Ja Enigma, denna världen behöver lyckospridare!! Det man tror är litet kanske är jättestort för en annan klapp_klap Kram på dig!

o kram på er alla!!

Kan det bli annat än lyckat för alla med såna entusiaster (ok vet att det är felstavat)! jag ser fram mot att träffa dig oavsett kaffet! Men jag är ändå så oerhört tacksam för kaffet ska du veta!! Och visst har du rätt, liksom att jag är impad av Enigmas engagemang...det som är litet för somliga är stort för andra!

Kram Yanna

lillabruden
2010-08-11, 09:54
20timmar kvar tills planet lyfter!!! Och här regnar det bara.... _B-anana

Yanna, det ska bli kul att träffa dig också!! Det bästa med resor är att man träffar så mycket nya människor!! :o

MonkanS
2010-08-11, 19:17
Lyckostar ni som åker ner till Kreta o Rethymno nu. Slippa ifrån ett lite regngrått Sverige ett tag.. :)

Angående det här med blåbär.. jag hade gärna tagit med mig ett par liter stora fina blåbär till Yanna om jag åkt ner nu. Jag plockar för fullt i min egen blåbärsskog på min nyblivna sommarstugetomt. Vi äter färska blåbär var dag med mjölk eller yoghurt.. :rolleyes:;):cool::eek:

//Monica S

Enigma
2010-08-11, 19:38
Angående det här med blåbär.. jag hade gärna tagit med mig ett par liter stora fina blåbär till Yanna om jag åkt ner nu. Jag plockar för fullt i min egen blåbärsskog på min nyblivna sommarstugetomt. Vi äter färska blåbär var dag med mjölk eller yoghurt.. :rolleyes:;):cool::eek:

//Monica S

Din fina hemsida (med skörden från förra året) inspirerade mig att nämna blåbär, Monica. Det fanns så stora och fina blåbär på bilderna. Om ett eller två år ska du ändå till Rethymnon. Då kan du överraska Yanna med dina nyplockade blåbär.:D;)klapp_klap_B-anana

Enigma
2010-08-12, 15:14
Har du redan träffat lillabruden, Yanna? Och kanske njutit av kaffet också?;)

Yanna
2010-08-12, 15:22
bye_byeHej Enigma!
Hon skickade sms nyss om att hon var framme, jag har inte ens hunnit svara än, så vi har inte bestämt när eller var vi ska träffas än.

Yanna - som äter sill (present fr en annan tjej) o potatis just nu :D

lenamarie1
2010-08-12, 16:50
Hej Yanna!
Hoppas att det smakade. Lena

Yanna
2010-08-12, 17:00
Hej Yanna!
Hoppas att det smakade. Lena

Lena, jag njööööt! :D

Kram...och tack!

Yanna
2010-08-12, 17:24
Nu har jag o lillabruden bestämt "date" på lördag vid 11-tiden, då ska vi gå på marknaden, sen vet man inte vad som händer efter det! ;)

Yanna - som lika gärna kan längta 2 dar till eftersom jag redan längtat 2 mån! :p

MonkanS
2010-08-12, 19:08
Det kan jag tänka mig Yanna att du verkligen njöt av ditt svenska kaffe. Smakar säkert ännu godare där nere på Kreta än hemma i Sverige. Om alla som åker ner till Kreta nu tar med sig 1 kg var så kanske du har så att det räcker över vintern.. till nästa resesäsong.. Ang_elx

Lena, jag njööööt! :D

Kram...och tack!

Yanna
2010-08-12, 19:26
Det kan jag tänka mig Yanna att du verkligen njöt av ditt svenska kaffe. Smakar säkert ännu godare där nere på Kreta än hemma i Sverige. Om alla som åker ner till Kreta nu tar med sig 1 kg var så kanske du har så att det räcker över vintern.. till nästa resesäsong.. Ang_elx

MonkanS, det var inte kaffet jag njöt av, det får jag på lördag. Det jag njöt av var inlagd sill som Lenamarie1 hade med sig till mig! :)
Det finns sååå många snälla människor!!
Jag kommer att få besök av 3-4 vänner under september och oktober så kaffe kommer jag att ha länge!
Tack för din omtanke MonkanS! bye_bye

Maggan1
2010-08-12, 19:37
:D vad är det första mina ögon ser på kaffeavdelningen idag på affären ? YANNAS KAFFE flabb_flab Vi skall ju "bara" till Platanias så bra att du får bunkrat upp ditt kaffeförråd, jag kommer nämligen tomhänt ..så när som en påse Ahlgrens bilar ;)

//Maggan - knappt 2 dgr kvar

Yanna
2010-08-12, 19:46
YANNAS KAFFE!!! Visst låter det grekiskt? :D Skulle säkert funka i affärerna här! Ang_elx
Du behöver säkert din "bilar" själv Maggan, men om du skulle förirra dig hit till Rethymno så kan jag bjuda dig på YANNAS KAFFE på min altan! bye_bye

Maggan1
2010-08-12, 19:56
Ja det låter onekligen grekiskt ! Tack för inbjudan , men Rethymno är , inte i nuläget iaf, inplanerat för besök, men allt kan ändra sig.

Men tycker du ska ta några fina bilder med dig drickandes ditt kaffe och skicka till Nordqvist - du kanske kan få dig en sponsor ;)

Yanna
2010-08-12, 20:09
Men tycker du ska ta några fina bilder med dig drickandes ditt kaffe och skicka till Nordqvist - du kanske kan få dig en sponsor ;)

En bild på mig på kaffepaketet drickandes kaffe på en grekisk altan med utsikt över hustak o pelargoner..och så namnet YANNAS KAFFE. Det blir en bra exportvara för nordqvist ;);):D och jag ska ha bra betalt för den bilden..och fritt kaffe! Ang_elx

lillabruden
2010-08-13, 11:12
hejsan allihopa!!!

Ja visst l]ter det bra med Yannas Kaffe!!! klapp_klap Jag har kaffet t.o.m i en Kapp Ahls kasse s[ svenskare kan det v'l inte bli!! :D

Jag STORNJUTER h'r!!! Ni skulle bara veta hur mycket jag trivs och det 'r 'nd[ bara 2a dagen!!! Det 'r varmt o jag har stranden s[ n'ra att jag kan bara g[ hem om om jag beh;ver 'ta el h'mta pengar osv. Tryggt och bekv'mt!
Som Yanna sa s[ blir det marknad p[ l;rdag och jag bara "LSKAR marknader! Hoppas du Yanna har t[lamod med mig om jag blir lite jobbig :o
F;rutom det s[ har jag faktiskt inte planerat s[ mycket....'r h'r mest f;r solen 'nd[ men vi f[r se...

Jag skriver igen om jag hinner mellan solandet! ;)

Kreta-kramar!!!
\\Jenny (file://\\Jenny)

P.S.min pappa smsade att dem har [ska och st;rtregn i Malm; hihihi Ang_elx

lillabruden
2010-08-13, 11:14
hahaha ser ut som en daligt korsord...hoppas ni forstar vad jag skrivit! :)

hejsan allihopa!!!

Ja visst l]ter det bra med Yannas Kaffe!!! klapp_klap Jag har kaffet t.o.m i en Kapp Ahls kasse s[ svenskare kan det v'l inte bli!! :D

Jag STORNJUTER h'r!!! Ni skulle bara veta hur mycket jag trivs och det 'r 'nd[ bara 2a dagen!!! Det 'r varmt o jag har stranden s[ n'ra att jag kan bara g[ hem om om jag beh;ver 'ta el h'mta pengar osv. Tryggt och bekv'mt!
Som Yanna sa s[ blir det marknad p[ l;rdag och jag bara "LSKAR marknader! Hoppas du Yanna har t[lamod med mig om jag blir lite jobbig :o
F;rutom det s[ har jag faktiskt inte planerat s[ mycket....'r h'r mest f;r solen 'nd[ men vi f[r se...

Jag skriver igen om jag hinner mellan solandet! ;)

Kreta-kramar!!!
\\Jenny (file://\\Jenny)

P.S.min pappa smsade att dem har [ska och st;rtregn i Malm; hihihi Ang_elx

Yanna
2010-08-13, 11:21
Hej Jenny!

Vad kul att höra att du stortrivs och har det bra!

Kaff-Ahl då kanske flabb_flab

Det ska bli jättekul att gå på marknaden med dig Jenny och du behöver inte vara orolig att jag inte skulle ha tålamod, men bered dig på att det är stekhet, för marknaden är mitt i solen, visserligen är den täckt med parasoller och solskydd, men det är inte samma slags skugga som under träd. Iaf..svetten kommer att lacka ordentligt, ta med en liten vattenflaska!

Ha en fortsatt skön dag och var försiktig med solandet, så ses vi imorgon!

Kram!
Yanna

Athanasia
2010-08-13, 11:43
Du har det helt säkert alldeles underbart lillabruden,,,,Du är ju i Rethymno!:)Önskar Dig en fortsatt trevlig vistelse,,och ja Yanna,,marknad är svettigt.

Enigma
2010-08-13, 11:57
Ha en trevlig vistelse i Rerhymno och lycka till på marknaden, lillabruden.

/Enigma

Yanna
2010-08-14, 23:12
Oj, vilken dag jag och lillabruden har haft och imorgon ska jag njuta av Arvid Nordqvists Franskrost!:D
Vi har varit på marknaden och shoppat, på stan och shoppat, fikat...eller egentligen druckit iste och ätit goda mackor på Bistro22...nya shoppingrundor, iste igen. Hem till mig för att vila före middag på restaurang i gränderna..vilket var enda plumpen idag, en turistfälla som jag/vi var på för sista gången, ingen aning om vad den heter, men jag hittar dit....avslutning hemma hos mig och jag följde lillabruden till taxitorget vid Megali Porta.
Vi har pratat...och pratat...och pratat...vet inte vem som pratade mest, inte spelar det någon roll heller...vill bara säga att lillabruden är en underbar, ung människa som jag har haft en helt otroligt kanontrevlig dag med!
Tack Jenny, för en kanondag!
Och inte minst.....tack för att du tog med dig gott kaffe till mig!!!!

Kram!
Yanna

MonkanS
2010-08-15, 08:50
Jag ser att ni haft en toppendag med marknad, shopping och allt... klapp_klapJag tänkte på er igår kväll. Vi själva satt hos min dotter o måg vid deras sommarstuga och grillade. Det var en ljummen och skön kretakväll efter en varm och fuktig kretadag. Och på kretavis delade vi på maten därför att vi är STORA grekfans. Vi har våra stugor ganska så intill varandra. Deras stuga är döpt till lilla Analipsi. Vår heter Rethymno. Och en kompis stuga intill vår heter Gerani. Vi är nog lite knäppa.. flabb_flab men det gör bara tillvaron lite roligare.. :D
Lillabruden.. ha en fortsatt bra vistelse. Jag gissar att det är inte sista gången som du åker till Kreta och Rethymnon.
Yanna.. njut ordentligt av ditt goda kaffe..;)

//Monica S

lillabruden
2010-08-15, 16:57
ja jag kan ju bara halla med allt Yanna skrivit!!! Det var jattekul och supertrevligt!!!! Och kan ju bara saga att jag tycker lika mkt om dig Yanna :) Hoppas kaffet smakade?

Nar jag sedan kom hem sa beundrade jag alla mina harliga inkop och efter en skon,valbehovd dusch somnade jag som en sten och vaknade inte forran 12 idag! flabb_flab sedan blev det saklart stranden och jag vagar faktiskt saga att jag blivit brun _B-anana (brukar annars blir rod/rosa som en raka!) men nosen den ar sprakande rod..... :o

Jo visst vill jag tillbaka till Kreta/Grekland men som jag sa till Yanna igar, har sa manga destinationer jag vill aka till sa jag vagar inte saga nat annu. Men hotellet och omradet ar definitivt att rekomendera!!!

Vi hors igen!! O yanna, vi ses igen innan jag aker!! :D

stora kramar!!!

Yanna
2010-08-15, 18:53
Hej Jenny!

Jaaaa, kaffet smakade underbart! Rena nostalgitrippen!! ;)

Är du nöjd med allt du köpte?

Sov du till klockan 12??? Wow! Fast det behövde du antagligen, man ska passa på när man kan och har man semester så har man...men....tog du siesta också?Ang_elx

Lek inte med solen, den är förrädisk! Var rädd om skinnet!

Ja jag vill träffa dig en gång till innan du åker hem...kanske marknaden på torsdag??? Fast det går bra nån annan dag också om det passar dig bättre..

Det var Enigmas förtjänst att vi lärde känna varandra...tack Enigma...kanske du o jag oxå ses nångång?

Jättebamsekram!
Yanna

Enigma
2010-08-15, 20:59
Hej Jenny!

Jaaaa, kaffet smakade underbart! Rena nostalgitrippen!! ;)

Är du nöjd med allt du köpte?

Sov du till klockan 12??? Wow! Fast det behövde du antagligen, man ska passa på när man kan och har man semester så har man...men....tog du siesta också?Ang_elx

Lek inte med solen, den är förrädisk! Var rädd om skinnet!

Ja jag vill träffa dig en gång till innan du åker hem...kanske marknaden på torsdag??? Fast det går bra nån annan dag också om det passar dig bättre..

Det var Enigmas förtjänst att vi lärde känna varandra...tack Enigma...kanske du o jag oxå ses nångång?

Jättebamsekram!
Yanna

Hej Yanna och Jenny!

Ha en underbar repris när ni träffas igen innan Jenny lämnar Kreta. Ett tips är att göra en utflykt till en taverna som ligger på vägen till den största ön på Kreta. Ön ligger i bergen, norr om Georgioupolis. Tavernan ligger innan man svänger ner till sjön. Tyvärr kommer jag inte namnet. På den här tavernan fanns en bok där folk från hela världen lämnade sina åsikter om maten och personalen där. Maten var så :p:p:p:p:p underbar där.

Det glädjer mig att du njuter av ditt kaffe, Yanna. Det var meningen.

Ha en trevlig semester, Jenny och akta dig för mycket sol. Solen är härlig men inget att leka med.

Jag hoppas, Yanna att vi kan träffas på Kreta eller på en annan ö kanske redan under nästa sommar. I år var jag redan på Kalymnos och på Kefalonia och därför blir det inte mer Grekland i år. På Kreta var jag många år sedan och då bodde jag i den underbara Rethymno. Jag har en tanke och ser i drömmar med mina ögon att du, Jenny och jag (det kan vara mer Greklandsvänner förstås) har en Kalimeraträff någonstans i övärlden och njuter av den goda grekiska maten, av den fina grekiska musiken och av de vackra grekiska utsikterna.

//Enigma

Yanna
2010-08-16, 10:49
Enigma, jag och Jenny ska ses ikväll igen, men det blir ingen utflykt utan vi stannar i Rethymno, det är för varmt att göra något ansträngande, svetten lackar hela tiden, så det blir nånstans i Rethymno.

Däremot sparar jag ditt tips till ett annat tillfälle senare i höst! Jag har massor med ogjort (egentligen allt) som jag vill göra då!

Man vet aldrig om vi ses nånstans i Grekland, det är inte alls omöjligt för jag tänker öluffa åtminstone en gång om året. Korsas våra vägar så ser vi det ju här på Kalimera! ;)

Yanna

Enigma
2010-08-16, 12:03
Man vet aldrig om vi ses nånstans i Grekland, det är inte alls omöjligt för jag tänker öluffa åtminstone en gång om året. Korsas våra vägar så ser vi det ju här på Kalimera! ;)

Yanna

Ja, jag vet att du planerar öluff nästa år och därför nämnde jag också möjligheten om träff under våra öluff.

nekjam
2010-08-16, 12:44
Enigma, jag och Jenny ska ses ikväll igen, men det blir ingen utflykt utan vi stannar i Rethymno, det är för varmt att göra något ansträngande, svetten lackar hela tiden, så det blir nånstans i Rethymno.

Däremot sparar jag ditt tips till ett annat tillfälle senare i höst! Jag har massor med ogjort (egentligen allt) som jag vill göra då!

Yanna

Yanna och Lillabruden, Ha en riktigt skön kväll, med ouzo retzina och god mat.

Kommer om ca 3 veckor.

_B-anana

Yanna
2010-08-16, 12:47
Yanna och Lillabruden, Ha en riktigt skön kväll, med ouzo retzina och god mat.

Kommer om ca 3 veckor.

_B-anana

Vi lovar!! :D

nekjam, Vi ses väl vi oxå hoppas jag?

nekjam
2010-08-16, 15:34
Vi lovar!! :D

nekjam, Vi ses väl vi oxå hoppas jag?

Ja det hoppas vi oxå. Det vore trevligtbye_bye

lillabruden
2010-08-16, 15:55
Sjalvklart blir det en traff nan gang i framtiden!!!! klapp_klap

jag stortrivs verkligen..med vissa undantag pa hotellet men det tankte jag recensera om nar jag kommit hem till sverige igen!

har sitter jag o svettas efter min lilla siesta! varit i omradet o shoppat idag o jag hittade....ehm, massor :D :D :D herregud, slapp inte mig los ensam i butiker!!!! jag tror jag ar liiite shopping beroende! Ang_elx

Yanna, jag ar supernojd med allt jag kopte! Du kommer fa all info ikvall :D och ytterliga over dagens inkop! :o

Kan bara saga att jag tror att saker hander for en mening och det var meningen jag skulle finna detta forum o levera kaffe till en underbar person!! :D

Ses ikvall Yanna!!

kramar

Yanna
2010-08-16, 16:06
Ja jag hoppas verkligen att vi får fler chanser att träffas, Jenny!

Handla på du, jagt tror du har mer koll än vad du säger! ;)

Ska bli intressant att höra vad du har gjort för fynd idag, är du nöjd, så är det säkert bra saker.

Ja jag tror också det var meningen att vi skulle träffas, att det finns en fortsättning nånstans i framtiden! ;) Du är en fantastiskt trevlig och go tjej!

Ja vi ses ikväll...kommer du kl 19 som vi sa? Isåfall är det en timme till i ikväll! flabb_flab

Kramar!

Enigma
2010-08-16, 16:13
Jo visst vill jag tillbaka till Kreta/Grekland men som jag sa till Yanna igar, har sa manga destinationer jag vill aka till sa jag vagar inte saga nat annu. Men hotellet och omradet ar definitivt att rekomendera!!!

stora kramar!!!

Vilka resmål i Grekland och i resten av världen står på din drömlista, Jenny?

Enigma
2010-08-16, 16:17
Ett tips är att göra en utflykt till en taverna som ligger på vägen till den största ön på Kreta. Ön ligger i bergen, norr om Georgioupolis. Tavernan ligger innan man svänger ner till sjön. Tyvärr kommer jag inte namnet. På den här tavernan fanns en bok där folk från hela världen lämnade sina åsikter om maten och personalen där. Maten var så :p:p:p:p:p underbar där.

//Enigma

Jag ser att jag missade "sj" före ön när jag knappade med fingrarna på tangentbordet. Det ska alltså vara sjön.:D:o

Yanna
2010-08-16, 16:25
Jag ser att jag missade "sj" före ön när jag knappade med fingrarna på tangentbordet. Det ska alltså vara sjön.:D:o

Vilken tur att du såg det, Enigma, annars hade jag letat efter en ö...fast det är klart...jag hade inte hittat ön om jag inte hittade sjön först! Ang_elxflabb_flab

Hör av dig om du skulle råka minnas namnet på tavernan! Vilken prisklass var det på maten?

MonkanS
2010-08-16, 16:54
Aha.. en sjö var det.. Kouronasjön.. en bit bortanför Geo. Jag har bara varit där som hastigast. Ett kort stopp under en bussutflykt "Tvärs över ön" med späckat program. Där är jättefint. Hade gärna utforskat den mycket mera.

Vilken tur att du såg det, Enigma, annars hade jag letat efter en ö...fast det är klart...jag hade inte hittat ön om jag inte hittade sjön först! Ang_elxflabb_flab

Hör av dig om du skulle råka minnas namnet på tavernan! Vilken prisklass var det på maten?

Enigma
2010-08-16, 19:53

Ja, det är Kouronas sjön, den största sjö på Kreta. Nu gogglade jag lite och tror att det kan vara taverna u o. kurna
Таверна у о. Курна

Platsen där den här bilden jag hittade stämmer med den platsen där vi åt den UNDERBARA och enkla maten. Det var inga höga priser där. Jag aldrig kommer ihåg tavernor med tjuvpriser.

Enigma
2010-08-16, 19:54
Aha.. en sjö var det.. Kouronasjön.. en bit bortanför Geo. Jag har bara varit där som hastigast. Ett kort stopp under en bussutflykt "Tvärs över ön" med späckat program. Där är jättefint. Hade gärna utforskat den mycket mera.

Du har rätt att det var den här sjön. Tack för tipset, Monica.

/Enigma

Yanna
2010-08-17, 00:21
Vilken toppenkväll jag och Jenny haft!!! Vi började hemma hos mig med många intressanta diskussioner, sedan åt vi på Parastratima...äkta grektaverna med bästa mezen i stan!

Helt fantastiskt vad vi har trevligt ihop, det är en underbar tjej....tänk vad kul en ung tjej och en passionär kan ha tillsammans! Kanske steget inte är så långt, vissa är ju alltid passionärer oavsett siffran på pappret! :D

Kvällen avslutades på Galero...glass med paraply o grekflagga för Jenny och ett glas kokkino krasi för mig!

Jag gissar att vi kommer att ses en gång till innan Jenny åker hem...beror lite på en del praktiska saker!

Yanna

MonkanS
2010-08-17, 07:59
Vad härligt att två människor kan mötas så här och finna varandra direkt. Vad har ålder då för betydelse? Ingenting.. De flesta av oss är alldeles för åldersfixerade. Som Yanna skriver.. några siffror på ett papper har ingen betydelse.
Men.. jag blir så avundsjuk på er två som befinner er där nere i det varma, soliga Rethymnon när vi nu börjar få lite trist höstaktigt väder här hemma i Sweden.. snyft_drop
Men.. om drygt 1,5 år är också jag en fri passionär.. _B-anana

//Monica S

Yanna
2010-08-17, 12:18
Men.. om drygt 1,5 år är också jag en fri passionär.. _B-anana

//Monica S

Om jag vore du skulle jag gå i passion nu!!! Så hemskt mycket kan det inte skilja ekonomiskt. Hur som helst..pengar är inte alltid värt att vänta på, vem vet hur lång tid man har på sig att njuta av passionärslivet? Här nere klarar man sig bra även om pensionen är låg. ;)

Yanna - passionär!

lillabruden
2010-08-17, 16:44
:D

Forst o framst har vi Australien och Nya Zeeland...sen kommer Sydamerika....visst e val USA ocksa intressant, men med tanke pa deras knepiga regler sa avvaktar jag...Sen har vi Asien. Kina muren ar ett maste!! Vill till Vietnam, Tokyo...Thailand! Hehehe...vad finns inte pa listan? det ar mer en fraga om i vilken ordning.... :D

Vilka resmål i Grekland och i resten av världen står på din drömlista, Jenny?

lillabruden
2010-08-17, 16:53
ja visst va det trevligt igar!!!! Maten var sadar perfekt tyckte jag!!! Riktigt fin restaurang!!
Och jag instammer med er, alder betyder inget egentligen.
Men lite tur och vilja sa traffs vi nog allihopa nan gang :D

Yanna, jag haller fortfarande pa o reda ut detaljerna har..jag smsar nar jag vet mer!

Idag var jag pa utflykt till Knossos. Det var varmt och svettigt, men faktiskt inte varre an nagot annat egentligen. Hade keps och vatten, solkram och sjal till axlarna om det skulle behovas. Gick bra och har inte brant mig!!! klapp_klap Istallet ar jag nyinmatad med historia om Kreta och lite Grekisk mytologi! Var pa museet ocksa men det var kanske lite fel valt...jag valde arkeologiska museet och hann inte med national historiska...ark.museet var fint och sa men det var ganska litet.
Hamnade pa ett fint litet cafe` dar jag at grillad kyckling file` med potatis,sas och en halv liter coca cola for bara 12euro..! :D Fick nastan rulla till bussen....

Nu ska jag hitta pa natt annat... tack for allas harliga engagemang och svar i traden :D
kramar!

MonkanS
2010-08-17, 17:54
Om jag vore du skulle jag gå i passion nu!!! Så hemskt mycket kan det inte skilja ekonomiskt. Hur som helst..pengar är inte alltid värt att vänta på, vem vet hur lång tid man har på sig att njuta av passionärslivet? Här nere klarar man sig bra även om pensionen är låg. ;)

Yanna - passionär!

Vem vet.. till våren kanske jag gör det.. går i passion.. Ang_elx

Enigma
2010-08-17, 23:06
:D

Forst o framst har vi Australien och Nya Zeeland...sen kommer Sydamerika....visst e val USA ocksa intressant, men med tanke pa deras knepiga regler sa avvaktar jag...Sen har vi Asien. Kina muren ar ett maste!! Vill till Vietnam, Tokyo...Thailand! Hehehe...vad finns inte pa listan? det ar mer en fraga om i vilken ordning.... :D

Mycket intressant lista!:D Ja, USA har nu knepiga regler för turister från Europa. Ordningen spelar inte så stor roll, men snarare money.;)

Finns det också några grekiska öar på den här listan?

Enigma
2010-08-17, 23:19
Vad härligt att två människor kan mötas så här och finna varandra direkt. Vad har ålder då för betydelse? Ingenting.. De flesta av oss är alldeles för åldersfixerade. Som Yanna skriver.. några siffror på ett papper har ingen betydelse.

//Monica S

Ålder har ingen betydelse, det är sant. Likasinnade (glada, ressugna, gästvänliga och lite "galna" passionärer;)) hittar alltid varandra.

Yanna
2010-08-18, 13:14
Vem vet.. till våren kanske jag gör det.. går i passion.. Ang_elx

Kolla upp hur mycket som skiljer om du skulle gå tidigare! Jag hade ju först tänkt gå i september, men när jag räknade ut hur mycket som skilde mellan juni och september så var det bara ett par hundra kronor. :D

lillabruden
2010-08-18, 17:06
Som jag sa till Yanna sa vill jag ju resa mycket, och det ar ju pengar som styr!! Kan inte spendera hela mitt liv pa att spara o spara o aka bara ibland..sa jag sparar o "mellanlandar" pa lite olika platser i Europa, som t.ex Grekland :D Rethymon vill jag absolut tillbaka till! Sen far vi se..Santorini later spannande!

Men nasta ar far det nog bli mellanlandning i hemtrakterna, Portugal. Eftersom min morfar har hus dar, aven min mans familj, sa blir det billigare att bara kopa en flygbiljett... Ska ju borja plugga nu 1sept :eek:

Mycket intressant lista!:D Ja, USA har nu knepiga regler för turister från Europa. Ordningen spelar inte så stor roll, men snarare money.;)

Finns det också några grekiska öar på den här listan?

For ovrigt tycker jag att man ska fanga dagen, sa ga i passion om ni kan ;)
Ska prova en ny (ja,ny for mig) restaurang ikvall tankte jag....den ser ut till att vara sadar typisk grekisk, men man vet ju aldrig.

Kramar!

nekjam
2010-08-19, 15:16
Hur gick det med restaurangen? Blev det lyckat? Trevlig läsning tycker jag.bye_bye

lillabruden
2010-08-19, 16:55
menar du mitt val av restaurang kanske..? Jo det var stangt for dagen... vet inte varfor det skulle vara stangt pa en onsdag men men...gick tillbaka till en fisk restaurang jag var pa nan av dem forsta kvallarna. At kanin...inte det basta valet pa en fisk restaurang men nu vet jag det iallafall.... :)

Nu sitter jag och vantar pa transfer bussen...min harliga vistelse i Rethymno har kommit till sitt slut. Det har varit alldeles underbart och jag har verkligen njutit och slappnat av fran all stress dar hemma!! Och inte valde jag fel vecka heller med tanke pa hur mycket det har regnat i lilla Skane!
Jag tankte jag skulle recensera min vistelse pa hotellet ocksa nar jag kommit hem igen... och kanske om det ar nagot mer jag glomt att saga! Det ska bli skont att fa tillbaka svenskt tangentbord iallafall flabb_flab

Kan ju passa pa att tacka er alla i forumet ocksa!!! Utan Enigma hade jag nog inte traffat Yanna!! Hon gjorde min resa roligare och tack vare henne fick jag uppleva mer!! Sa tack Enigma och tack Yanna for den underbara bemotelsen!!! :)
Och tack till er andra med for engagemang i traden! Trodde aldrig det skulle bli sa manga svar!! :D

Kramar fran en lycklig,solbrand liten brud ;):cool:

Hestia
2010-08-19, 17:10
Roligt att "få följa med" och läsa om dina öden och äventyr! Det är 18 år sedan jag var i Rethymnon, skulle väldigt gärna vilja åka dit och uppleva staden igen, mycket har säkert ändrat sig, nybyggda hotell m m. Kanske man inte alls skulle känna igen sig? Önskar dig lillabruden en bra och trevlig hemresa! Och Yannas liv som passionär följer jag givetvis också, mycket roligt och spännande att läsa om ditt nya liv, om vardagliga händelser och middagar och fester. Det finns nog en liten dröm inom mig också att få göra som du Yanna, som passionär få bosätta sig i mitt älskade Grekland!

Yanna
2010-08-19, 20:06
Nu sitter jag och vantar pa transfer bussen...min harliga vistelse i Rethymno har kommit till sitt slut. Det har varit alldeles underbart

Ja, Jenny nu sitter du nog på planet hem! Hoppas du kommer tillbaka nån gång! Hoppas det går bra med ditt pluggande i höst!

Utan Enigma hade jag nog inte traffat Yanna!! Hon gjorde min resa roligare och tack vare henne fick jag uppleva mer!! Sa tack Enigma och tack Yanna for den underbara bemotelsen!!! :)
Och tack till er andra med for engagemang i traden! Trodde aldrig det skulle bli sa manga svar!! :D
Kramar fran en lycklig,solbrand liten brud ;):cool:

Visst är Enigma fantastisk, dig skulle jagt gärna vilja träffa någon gång! bye_bye
Jenny, jag har haft lika roligt som du och jag tycker du är en jättemysig tjej..och som sagt vi hade full support här på Kalimera! :D Tack alla!

Kram till dig också Jenny!

Yanna

MonkanS
2010-08-19, 20:18
Jenny..
Vad kul att läsa att din vistelse i Rethymno blev så superlyckad. Vilken tur att du kom i kontakt med Yanna som bor där och att ni blev så bra vänner. En vecka går tyvärr alldeles för fort när man har så trevligt. Men staden finns ju kvar till nästa gång.. och antagligen Yanna också.

Yanna..
Enigma bor i min grannstad och vi har träffats på en Kalimeraträff här i Norrköping. Hon är både snäll och trevlig.
Vi får väl se vad som händer nästa år.. om jag kan få tillfälle att komma ner till Rethymno. Det skulle isf var skoj att få träffa dig.

//Monica S

Yanna
2010-08-19, 20:27
MonkanS, det skulle vara kul att träffa både dig o Enigma...det händer kanske förr eller senare, vem vet!

Någon gång kanske vi kan få till en större kalimeraträff här i Rethymno...DET skulle va roligt! :D

Jag är iaf öppen för kontakt om det är någon som är intresserad! bye_bye

Yanna - passionär

lillabruden
2010-08-23, 18:12
Jag har recenserat min vistelse på Summer Dream hotellet här om någon är intresserad:
http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?p=218768#post218768

:)

Jag har tänkt på Rethymnon varje dag sen jag kom hem......det kändes verkligen tryggt att vara där och det var så mysigt!!!

Kram på er alla! Hoppas solen skiner på er bye_bye