handdator

Visa fullständig version : Ännu varmare


Monica P
2010-08-06, 20:15
-men något har hänt, det är en annan luft nu.

Solen går hos oss ner bakom en bergskam och det blir inte mörkt direkt för den ska ju dimpa ner i havet där bakom först. Jag håller koll på var på berget den försvinner och skillnaden sen i midsomras är påtaglig. När midvintersolståndet är här (hu) går den ner mycket längre till vänster från mitt diskbänksfönster sett, bortom hibiscushäcken och fru Marias hus. Vid midsommar går den ner precis i vinkeln mellan högerkanten på mitt fönster och den kolonn som stöttar övervåningens veranda. Nu förstår du precis.

Det har varit disigt flera morgnar nu och luftfuktigheten är lite jobbig, svetten avdunstar inte utan rinner från tinningarna och bak i nacken och under hakan och lite överallt.

Jag har klippt sönder en sidenblus (förlåt Irene, den var lite fläckig i alla fall) , och zigzagade runt en hel hög med små svettedukar, det är superbt, mycket bättre än bomull, och känns lite tjusigt också, det kan man behöva när svetten liksom bara fortsätter ut , oavbrutet.

Har gett mig den på att inte klaga på värmen. Det är ju ingen idé i alla fall.
Konstaterar bara att mina pälsklädda katter gör det bästa av tillvaron. vart man ser i skuggan ligger en liten totalt utsträckt katt och sover, dubbelt så lång som den är annars.

Det är lite vemodigt att sommaren kulminerat. För min del kunde den gott få fortsätta till i november eller så.

Vi har skördat de första fikonen på de små träden. Vindruvorna har vi ätit upp, det blev inte så många. Av egen odling kan jag rapportera en (en, 1) tomat...Vi får köpa istället... Nektariner och persikor är som finast nu och meloner och vattenmeloner står dagligen på menyn.

Kanske vi nästa år ordnar några odlingsbäddar och försöker på allvar att få egna produkter. Jag har fyra tunnor med nästan färdig kompostjord. Jord är en bristvara här.

Dags att kolka i sig ännu ett stort glas med vatten .
Och ta en dusch till.

Gita
2010-08-06, 20:40
Tack för en härlig, sinnlig rapport. Gubben min säger:"Låter som rena lyxlivet". Fast det där med tomaten kan jag inte förstå!?

En tanke - jag älskar kompost! Jag komposterar året runt, matar komposten med den ena efter det andra. Nu har den fått räkskal, kräftskal och alla grönsakksrester. Fin, fin jord får vi! Och den är mörk, nästan svart. Vad gör man i Grekland? Komposterar man? Blir kompostjorden svart? Jorden kan ju ofta vara rödaktig, som terracotta. Hur förbättrar man jorden i Grekland?

Detta har jag grubblat på många gånger... jag vet, det låter helt nördigt! Men jag älskar allt som har med trädgård att göra, jord, kompost, gödsel, allt som lever...

Monica P
2010-08-06, 21:01
Gita, jag har en trädgård i flera nivåer och det finns ingen strax intill som kan klaga på eventuell lukt eller så. Jag har två stora svarta plasttunnor från Sverige och en jättestor vit plastkruka jag köpte här samt "skalen " av två frysboxar på rad nere i nedre trädgården. Jag komposterar allt grönsaks- och fruktavfall inklusive klipp från buskage och blommor och varvar. Då och då vänder jag på den halvfärdiga myllan och flyttar ihop så att jag alltid har en tom tunna. Om man ser till att det inte torkar ihop så går det fort att få ny jord eftersom det inte fryser på vintern. Torkan är problemet i stället.
En kompost är paradiset för kackelackor förstås, men efter alla år har jag märkt att de inte kommer in utan håller sig där nere i lådorna. Men har man kackelackskräck får man problem. Jorden är svart.

Hur andra gör vet jag inte, men kompostering är troligen nytt utanför branchkretsarna.
Gödsel kan jag köpa i torkad form , dyrt, liksom färdig blomjord i påsar, ochså dyr.
Blomgödning finns på alla supermarket och hos blomsterhandlare. Biologisk odling har börjat få framgångar men i regel vet man inte vad som menas med bio-eko-o.s.v

Senast idag fyllde jag en korg med nerklippta pelargoner, de är så risiga nu.

Gita
2010-08-06, 21:32
Imponerad av dina komposter! Låter härligt, du tar detta på allvar ;). Så du blandar detta kompost i dina rabatter och jorden är svart... gödsel då? Jag kan tänka mig att du/ni har lättare att komma åt organisk gödsel? Får, getter etc?

Jag blandar min kompostjord med köpt kogödsel, köpt hönsgödsel etc. Och jag är avundsjuk på ert klimat, tänk vad mycket man skulle kunna göra! Mina blommor prunkar så fint nu, men snart är sommaren slut hos oss, och blommorna dör. Precis när det är som finast!

Jag fick några konstiga leenden i somras när jag putsade blommorna på vårt hotell på Kefalonia... de brydde sig ju inte! Fullt med döda blommor på pelargonerna, så kan man ju inte ha det. Eller var det för att jag saknade mina egna egna blommor? :rolleyes:

Monica P
2010-08-07, 07:38
Här på Kalymnos finns knappt några kor, och getter och får är inte uppstallade, så gödsel är bristvara liksom jord. Det kommer en lastbil från Kos ibland och säljer gödsel säckvis.

De finaste trädgårdarna finner man kring de äldsta husen och där det finns vatten förstås. Nere i stan kan man gå runt och häpna över jättelika blommande träd som är klart tropiska och som har haft många år på sig att bli så stora. Det skulle inte förvåna mig om de har sina rötter nere i avloppssystemet och hittar mycket trädgodis där.
På södra Peleponnesos såg jag träd och blommor som inte fanns med i min växtbok och man sa att det kom sig av att fåglar tog med sig frön från Afrika.

Vi som bor i de mer nybygggda områdena på bergssidorna kommer nog inte att hinna se våra små plantor bli stora träd, för även om vinterklimatet är milt och regnigt är sommartorkan förödande.

Just pelargoner är det tacksammaste man kan ha , tuffa året runt, med de måste hållas efter så här års. Sekatören är trädgårdsälskarens bästa vän...

anoula
2010-08-07, 09:00
Jag fick några konstiga leenden i somras när jag putsade blommorna på vårt hotell på Kefalonia... de brydde sig ju inte! Fullt med döda blommor på pelargonerna, så kan man ju inte ha det.

Sådär gör min mamma också! Går alltid och plockar bland blommorna på restauranger och beklagar sig för att de inte vattnas ordentligt :)

Monica: Du skriver så otroligt fint om Grekland. Älskar att läsa dina inlägg, även om jag inte alltid kommenterar.

Monica P
2010-08-07, 10:01
Tackar!

Gita
2010-08-07, 12:44
Sådär gör min mamma också! Går alltid och plockar bland blommorna på restauranger och beklagar sig för att de inte vattnas ordentligt :)


Du skulle sett minen på hotellpersonalen - 3 greker - män som står i lobbyn och väntar på vadå? - när jag kom med blomskräp och frågade var jag kunde kasta det. :D Galen svensk kvinna...

Om man inte har någon gödsel, så kan man ta "guldvatten", det är väldigt bra att gödsla med! (urin + vatten = 1 del + 9 delar). Det skall inte lagras, utan användas färskt. Annars kan man göra nässelvatten, men det finns kanske inte nässlor i Grekland? Man kan läsa mycket på Alltomtradgards forum.