handdator

Visa fullständig version : Riktnummer å sånt...


karinafp
2005-11-18, 17:12
När jag nu sitter och försöker stoppa in telefonnummer i minnet på mobilen, uppkommer givetvis vissa frågor. Så här står det i bruksanvisningen:

"Tips: Om du skriver tecknet + och landskoden framför alla nummer i telefonboken blir det enkelt att använda dem både hemma och utomlands."

Jag förstår inte det här. :confused: Hoppar telefonen över dessa extrasiffror när man ringer inrikes? Och om jag nu skulle slarva bort Riitta när vi är i Aten och ringer till hennes mobil, går då samtalet först upp till Sverige och sen ner till hennes mobil någon annanstans i stan?

Karin
mobilkonfunderad

Goliat
2005-11-18, 17:17
Du skriver helt enkelt +4687745670 om du vill ringa hem till mig :) . Då spelar det ingen roll om du är i Grekland :cool: eller hemma hos dig när du ringer med mobilen.

Göran

PS
Dvs +46 (landsnummer) 8 (riktnummer utan 0) 7745670 (hemnummer)
DS

karinafp
2005-11-18, 17:23
Du skriver helt enkelt +4687745670 om du vill ringa hem till mig :) . Då spelar det ingen roll om du är i Grekland :cool: eller hemma hos dig när du ringer med mobilen.

OK. Det var fråga ett. Då "struntar" alltså telefonen i +46 när jag ringer inrikes? Så när jag lägger in grekiska telefonnummer gör jag likadant?

Fråga två, då. Vilken väg tar samtalet mellan min svenska mobil och Riittas lika svenska mobil när vi båda är i Grekland?

Karin
krånglig
P.S. Fiskar du efter samtal från Aten, månne? ;) Jag håller på och lär mig att SMS:a också. Misstänker att det blir billigare, eller har jag fel där också?

Janérik
2005-11-18, 17:27
Fråga två, då. Vilken väg tar samtalet mellan min svenska mobil och Riittas lika svenska mobil när vi båda är i Grekland?


Samtalet går från din telefon till Sverige, du får alltså betala den biten. Sedan går det från Sverige till Riittas telefon och det får hon betala.
Tillsammans får ni alltså betala dubbel utlandstaxa.

Mvh Janérik

karinafp
2005-11-18, 17:31
Samtalet går från din telefon till Sverige, du får alltså betala den biten. Sedan går det från Sverige till Riittas telefon och det får hon betala.
Tillsammans får ni alltså betala dubbel utlandstaxa.

Misstänkte nåt sånt... hon får se till att inte bli borttappad! Ang_elxflabb_flab

Karin

Goliat
2005-11-18, 17:38
OK. Det var fråga ett. Då "struntar" alltså telefonen i +46 när jag ringer inrikes? Så när jag lägger in grekiska telefonnummer gör jag likadant?

Fråga två, då. Vilken väg tar samtalet mellan min svenska mobil och Riittas lika svenska mobil när vi båda är i Grekland?

Karin
krånglig
P.S. Fiskar du efter samtal från Aten, månne? ;) Jag håller på och lär mig att SMS:a också. Misstänker att det blir billigare, eller har jag fel där också?

Nu är jag ingen expert på detta, men jag ska försöka svara efter bästa förmåga. Det kommer säkert experter som vill tycka till i ämnet :) .

Fråga 1: Om du befinner dig i Sverige, så hoppar telefonen till riktnummret. Det fungerar precis likadant med Grekiska nummer.

Fråga 2: Då du har ett svenskt abbonemang tar samtalet vägen till Sverige och sedan tillbaka till Riitta i Grekland. Detta kan bli ganska dyrt om man ringer mycket. Därför kan det vara idé att ha ett grekiskt kontantkort, men det kan bli problem att använda dessa om telefonen är operatörslåst.

Lycka till med SMS
Göran

PS
Att SMS:a är billigare, då du bara betalar den kostnad som SMS:et kostar att skicka iväg. Pratar man i telefonen så kommer minutkostanden snart att överstiga den kostnaden som ett SMS har.
DS

Inge
2005-11-18, 17:38
Hovedsaken Karin, er at Ritta tar telefonen når du ringer! :)

karinafp
2005-11-18, 17:39
Hovedsaken Karin, er at Ritta tar telefonen når du ringer! :)

Hi hi, ja, du har så rätt! Hon kanske är ute på riktiga roligheter och inte vill bli störd...Ang_elx

Karin

karinafp
2005-11-18, 17:42
Därför kan det vara idé att ha ett grekiskt kontantkort, men det kan bli problem att använda dessa om telefonen är operatörslåst.

Tack för svaren! Skulle inte tro att det är någon större idé att skaffa ett grekiskt kort för den korta tid vi är där. SÅ mycket babblar jag inte i telefon... Jag får SMS:a i stället... när jag har lärt mig...

Karin

Riitta
2005-11-18, 17:52
Jag lär inte ha någon chans och komma bort nu när det är flera som skall guida oss runtAng_elx :D .Annars klamrar jag mig fast i Karins rock och håller hårt hela tiden.Annars gör det inte så mycket om man kommer bort i Grekland:D

Riittabye_bye

Ruby
2005-11-18, 18:52
Då "struntar" alltså telefonen i +46 när jag ringer inrikes? Så när jag lägger in grekiska telefonnummer gör jag likadant?Det är dessutom likadant med svenska riktnummer. Man kan slå 08 även om man befinner sig inom 08-området - man kommer fram ändå! :)

Ruby

karinafp
2005-11-18, 19:58
Det är dessutom likadant med svenska riktnummer. Man kan slå 08 även om man befinner sig inom 08-området - man kommer fram ändå! :)


Det låter avancerat, det har jag aldrig ens tänkt på att prova! ;)

Karin

Nora
2005-11-18, 20:23
Ja, du må lære deg å sms-e! Man blir litt avhengig av det. Det er billigere å sende sms enn å ringe, men det blir dyrt nok det også hvis man sender nok... Jeg fikk en megalos telefonregning sist gang...:o

karinafp
2005-11-18, 20:25
det blir dyrt nok det også hvis man sender nok... Jeg fikk en megalos telefonregning sist gang...:o

Fördelen är att jag håller mig till kontantkort, så blir det i alla fall inga obehagliga överraskningar efteråt. :D

Mikke
2005-11-18, 21:34
....när jag var krasslig på Karp så sms:ade jag som en tokig....Fick en räkning hemma på sex-sju sidor och summan var runt 1800-2000 pix....:D Men de vare värt.....
För skojs skull ska jag räkna dom endera dan....
Mikke

Rasmus
2005-11-19, 08:15
Jag har lagt in +46 på samtliga nummer (närmare hundra) i min mobil. Därtill ligger samtliga nummer på kortminnet och inte på telefonminnet. På det sättet är det lätt när man skaffat sig en ny telefon: Bara att byta kortet, så följer alla +46-nummer med. Och så är det väldigt skönt att kunna ringa från vilket land som helst, så även om vi åker till Åland, Norge eller Danmark, så fungerar mobilen lika bra överallt.
R :D

anderss
2005-11-19, 09:11
Jag ska kolla lite hur det fungerar i praktiken och återkomma, borde kunna då jag är i branschen men inte just inom mobiltelefoni.
Det är tre delar dvs hur görs nummeranalys och samtalskostnad, samt hur kopplas själva röstsamtalet.
Du kan lägga till lands/riktnummer, det påverkar inte kostnaden eller hur samtalet kopplas.
Vad det kostar är mera en överenskommelse mellan mobiloperatörer och hur man tar betalt för trafiken.
Röstsamtalet kopplas alltid lokalt kortaste vägen om jag gissar rätt, men ni ska få en utförlig beskrivning efter helgen.
Mobilsystem har koll på var du var uppkopplad senast, därav problemet att om du har ditt mobilsvar aktiverat. Är du i Grekland och stänger av telefonen, åker sedan hem men "slår" inte på din telefon så försöker systemet nå dig på senast kända mobilstation, dvs den du var uppkopplat mot i Grekland och du blir debiterad för trafiken från Grekland till ditt mobilsvar när någon ringer dig (om operatören/rerna har avtalet så).

Inge
2005-11-19, 09:30
Jeg hadde en merkelig opplevelse på Samos for fire år siden. Sammen med to grekere skulle jeg kjøre øya rundt med bil. Like før bilen kom ringte jeg den ene fra min norske mobil, uten å få svar. Mine venner kom og vi startet på rundturen. Etter en times kjøring spiste vi lunsj på en taverna oppe i fjellet. Da ringte min venns telefon. Han kikket storøyd på meg som satt på andre siden av bordet uten å ha vært nær min mobil der og da, og lurte på om jeg spøkte med ham. Jeg måtte forklare at det gjorde jeg ikke, men at jeg hadde ringt ham en time tidligere. Ennå i dag er vi like kloke på hvorfor det tok slik tid fra jeg slo nummeret til det rakk frem til hans telefon..

karinafp
2005-11-19, 09:55
min norske mobil

Förklarar allt, tycker jag...;)

Karin

Inge
2005-11-19, 10:41
Förklarar allt, tycker jag...;)

Karin
Tror mer på at det er antallet telefonoperatører i området det gjelder. Bare i lille Pythagorion skifter det mellom tre greske operatører på noen få hundre meter. Kommer du utenfor byen og litt opp i høyden dukker det opp en del tyrkiske operatører. Min teori om denne spesielle episoden er at etterhvert som mitt signal rakk en operatør kjørte vi ut av dekningsområdet til denne. Når vi så stanset fikk signalet endelig tid til å få kontakt med min venns telefon.

President of Pythagorion Club
(Nå også som teoretiker)

karinafp
2005-11-20, 11:01
Nu har jag tänkt igen... ;)

Då betyder alltså detta att om jag ska lämna ut mitt mobilnummer till någon i Grekland, när jag är i Grekland, så måste jag börja med +46?

Karin
just in case...Ang_elx

Inge
2005-11-20, 11:06
Nu har jag tänkt igen... ;)

Då betyder alltså detta att om jag ska lämna ut mitt mobilnummer till någon i Grekland, när jag är i Grekland, så måste jag börja med +46?

Karin
just in case...Ang_elx
Godt tenkt!
Domaren säger at svaret er JA

karinafp
2005-11-20, 11:12
Godt tenkt!

Ja, inte sant? På söndagsmorgonen och allting...;)

Inge
2005-11-20, 11:13
Ja, inte sant? På söndagsmorgonen och allting...;)
Hehe, tyder på nykterism på lørdagskveld

karinafp
2005-11-20, 11:20
Hehe, tyder på nykterism på lørdagskveld

Jaaa... jooo..... allting är ju relativt...;)

karinafp
2005-11-20, 13:09
Då betyder alltså detta att om jag ska lämna ut mitt mobilnummer till någon i Grekland, när jag är i Grekland, så måste jag börja med +46?

Hmmmm.....(säges eftertänksamt) ... och jag ska även ta bort första nollan i 070?

Karin
man kan aldrig vara FÖR exakt...;)

Janérik
2005-11-20, 16:04
Hmmmm.....(säges eftertänksamt) ... och jag ska även ta bort första nollan i 070?

Karin
man kan aldrig vara FÖR exakt...;)

Jepp, första nollan ska alltid bort om man har med landsnummer.
Sedan då det gäller att uppge telefonnummret så att det börjar med +46 så kan det ju vara bra att förklara att de ska ha utlandsprefix i stället för + om de använder en vanlig telefon. Vanliga telefoner har ju nämligen inget plustecken.
Plustecknet är alltid en symbol för utrikesprefix och tolkas som det av telefonnätet. I Sverige har vi ju alltid 00 som utlandsprefix men i många länder skiljer det beroende på vilken opratör man har, dock tror jag att det alltid ska fungera med 00. I t.ex. Finland kör man med 990 med en operatör medan en annan använder 999. Jag vet inte vad Grekland använder i vanliga fall.

Mvh Janérik

karinafp
2005-11-20, 16:42
Jag vet inte vad Grekland använder i vanliga fall.

Suck... kunde jag inte förstå att någon skulle lyckas krångla till det, när jag trodde att jag äntligen hade fått kläm på det hela! ;) Ang_elx

Karin
som säkert får ännu fler svar inom kort...flabb_flab

Goliat
2005-11-20, 16:48
Suck... kunde jag inte förstå att någon skulle lyckas krångla till det, när jag trodde att jag äntligen hade fått kläm på det hela! ;) Ang_elx

Karin
som säkert får ännu fler svar inom kort...flabb_flab

Äh, det är väl inga problem +46 gäller bara på mobiltelefoner. När man använder detta prefix tar man bort 0:an i riktnummret. DVS, till annan mobiltelefon slår man +467 samt mobilnr.

Ex 073-123456 blir med detta +4673123456.

Solklart eller?

Göran

inkfish
2005-11-21, 12:21
Lägg aldrig in ett nummer i mobilens adressbok utan landsnummer - så behöver du inte fundera mer.

Jag trodde inte att det fanns nån som INTE gjorde så:rolleyes:

Elisabet
2005-11-21, 12:27
Jag trodde inte att det fanns nån som INTE gjorde så:rolleyes:JAG *räcker upp handen*
Förutom barnens då. De är nämligen de enda jag är intresserad av att ringa till när jag är utomlands :)

Sist skickade jag visserligen några sms, men det kommer jag inte att göra igen. Sån e jag :)