handdator

Visa fullständig version : ÄNTLIGEN!!!!!!


Yanna
2010-08-06, 10:32
ÄNTLIGEN har jag fått min egen internetuppkoppling.....och fast telefoni! Vad jag har längtat efter att kunna sitta i mitt hus och kommunicera med världen utan att jag måste lämna huset. Att..som jag är van med sedan 12 år tillbaka...kunna starta datorn när jag vaknar på morgonen och sedan vara online hur länge och hur ofta jag vill. Fram till nu har det nästan känts lite som stenåldern här... :o
Nu ska jag försöka skriva lite mer och lite oftare i min blogg här...och en o annan bild hoppas jag också att jag kan klämma fram.

Fast telefoni har jag som sagt också nu, vilket jag inte hade i Sverige. Anledningen till att jag ville ha det här är att jag ringer gratis till fasta telefoner i bl.a. Sverige....fantastiskt va? Kostar inte en cent hur många timmar man än pratar. klapp_klap

Yanna - tillbaka till civilisationen!

parga
2010-08-06, 10:36
Vad härligt för dig! Det ska bli jätteroligt att följa dig och ditt nere på Kreta! Ja, verkligen fantastiskt att kunna prata gratis hur länge man vill och från ett helt annat land också!

Jenny

Moster
2010-08-06, 10:41
Kul att kunna nå dig igen klapp_klap
Var rädd om dig!

Moster :)

Hansens
2010-08-06, 11:35
Roligt Yanna! Ska bli så kul att fortsätta följa dej...
Hälsar Helen med en(1)vecka kvar till Kreta:)

Athanasia
2010-08-06, 12:18
Härligt Yanna!_B-anana

nekjam
2010-08-06, 12:31
Kul! Jag ser frem emot dina berättelser och foton. Om 5 veckor är vi också i Rethymno_B-anana

Yanna
2010-08-06, 12:59
Det kommer många i september tror jag! bye_bye Hoppas ju på att få träffa er alla! ;)
Helén, vart på Kreta åker ni?

Yanna

Athanasia
2010-08-06, 13:05
..snart bara 3 veckor kvar tills vi drar..och ryggen är bättre:-)

Yanna
2010-08-06, 13:30
..snart bara 3 veckor kvar tills vi drar..och ryggen är bättre:-)

Vad skönt att ryggen är bättre, inte kul med ryggvärk!
Den här gången SKA vi ses! :)
Vilket datum kommer ni och var ska ni bo?

Athanasia
2010-08-06, 13:34
Kommer 28..bor på Daisy..:)

Maggan1
2010-08-06, 13:40
Har tänkt på dig och hur det går för dig :) Mer känslan av att man inte ska åka hem när turistsäsongen är över utan stanna kvar "hemma" - måste vara en underligt underbar härlig känsla ;)

Ska bli roligt att få fortsätta följa dig :)

//Maggan - oxå en vecka kvar till Kreta bye_bye

sjöborren
2010-08-06, 14:00
Synd, att vi inte ska till Rethymnon i september ... med det ska i alla fall bli kul att få "träffa" dig på kalimera.

Ha det gott!bye_bye

Hansens
2010-08-06, 14:56
Vi ska bo i Myrthios på Anna Apartments.Stannar i tre härliga veckor...har många platser att besöka på önskelistan, vi får se vad vi hinner med.Vi vill ju även hinna vila o kramas:)En arbetsvecka kvar, sen bär det iväg...
Vi har en inplanerad husvisning i Rethymnon 19/8...blir spännande.
Ha det gott, ser fram emot dina rader.
Hälsar Helen

dettis
2010-08-06, 15:03
Fast telefoni har jag som sagt också nu, vilket jag inte hade i Sverige. Anledningen till att jag ville ha det här är att jag ringer gratis till fasta telefoner i bl.a. Sverige....fantastiskt va? Kostar inte en cent hur många timmar man än pratar. klapp_klap

hej Yanna, har du något särskilt avtal eller är det något jag missat?

/Birgitta

Kalimera
2010-08-06, 15:10
Grattis Yanna! klapp_klap

Kul att höra av dig igen. Ser fram emot spännande rapporter. bye_bye

Yanna
2010-08-06, 15:24
Fast telefoni har jag som sagt också nu, vilket jag inte hade i Sverige. Anledningen till att jag ville ha det här är att jag ringer gratis till fasta telefoner i bl.a. Sverige....fantastiskt va? Kostar inte en cent hur många timmar man än pratar. klapp_klap

hej Yanna, har du något särskilt avtal eller är det något jag missat?

/Birgitta

Hej!
Normalt beställer man ju fast telefoni från Ote.
Just mitt avtal var ett erbjudande från Forthnet, som innehöll fast telefoni, internet och parabol, minns inte exakta månadskostnaden, men runt 32-37 euro. Ett fantastiskt erbjudande, men sista dagen för detta erbjudande var sista juni.
Jag ser på deras hemsida att det finns ett erbjudande nu för enbart fast telefoni som kostar 19.90 euro/mån och gäller 43 Eu-länder, så det är inte enbart till Sverige man kan ringa gratis. Om du redan har fast telefoni vet jag inte om det går att utnyttja, men om du lägger till internet så kanske. :rolleyes:

Yanna

Nektaria
2010-08-06, 15:51
Kul att höra från dig! Lustigt - tänkte på dig igår!
Ser fram emot mer läsning
Lena (som åker till Kreta om en vecka) bye_bye

Monica P
2010-08-06, 16:19
Jag undrade också vilket avtal du har, är det OTE, Vodaphone, Wind eller något annat? Och fick svaret, Forthnet.
Det är rätt rörigt och omöjligt att jämföra de erbjudanden man får. Efter att ha bytt några gånger och fått krångel på köpet ger man upp och fortsätter med det gamla vanliga...betalar och låtsas som ingenting...det är såna som mig bolagen tjänar mest på, jag orkar inte hålla på och byta.

Yanna
2010-08-06, 16:36
Jag undrade också vilket avtal du har, är det OTE, Vodaphone, Wind eller något annat? Och fick svaret, Forthnet.
Det är rätt rörigt och omöjligt att jämföra de erbjudanden man får. Efter att ha bytt några gånger och fått krångel på köpet ger man upp och fortsätter med det gamla vanliga...betalar och låtsas som ingenting...det är såna som mig bolagen tjänar mest på, jag orkar inte hålla på och byta.

Monica, jag har väl haft tur, kanske...som vanligt! Ang_elx ...och så hade jag ovärderlig hjälp av vännen Git, som redan har fixat sin billiga telefoni tidigare.
Allt gick så smidigt och Forthnet var mycket hjälpsamma, det enda smolket var att jag fick vänta en månad på internet och telefoni, parabolen installerades efter ett par veckor.
Jag blir lite nyfiken på vad det är för slags krångel du haft?

Monica P
2010-08-06, 19:46
Inget speciellt, men jag klarar inte att jämföra priser. I början hade vi ingen dator, men fast telefon via OTE. Sen ringde en (säkert vacker) flicka till min man och utlovade si och så mycket billigare räkningar med deras bolag, och han bytte . Det blev dubbla räkningar och tjafs så jag gick tillbaka till OTE. Året därpå blev det en repris på detta...

Nu har jag datorn med bredband, ihop med telefonen, med connex och betalar en enhetlig summa (43 euro per månad) och tillägg 6 euro per månad för obegränsade utlandssamtal. Det är ju inte gratis utlandssamtal, precis. Räkningen kommer varannan månad och det blir kring 120 euro eftersom det tillkommer moms och sånt.
Sen har vi varsin mobil...

Att det kostar att hålla kontakten med barn och vänner får man väl acceptera. Jag saknar dock en neutral jämförande bild av priserna .

MonkanS
2010-08-06, 22:59
Ja just det Monica, min namne.. det där med att jämföra priser är jobbigt. Just därför håller jag mig kvar till gamla "hederliga" Telia här hemma i gamla Sweden. Äldst är bäst tänker jag. Och faktiskt tror jag att det är bäst i långa loppet.. för mig iaf.

Yanna
2010-08-06, 23:25
I Sverige hade jag ingen fast telefoni sista året. Det är ju mest fasta avgifter, upptäckte att om jag ringde för 20 spänn så blev räkningen på 350 kr! :confused: Så sista året hade jag bara mobilen, ringde för 100 kr/2mån och sparade 350kr/mån på att inte ha fast telefoni...
Telefonin var bara en av de saker jag pressade kostnader på inför planeringen av flytten till Kreta.
2009 var mina fasta utgifter 6000 kr/mån, i juli 2010 var dom nere på 3000kr/mån...totalt!