handdator

Visa fullständig version : Shopping i Athen


Admirala
2005-11-18, 14:39
"Utlendingene shopper i Plaka og på Ermou, utenbys grekere shopper også på Ermou. Vi som kjenner byen shopper aldri noen av de stedene."

Det fortalte en gresk venn meg nylig, han er født og oppvokst i Athen, og sier at Athenerne helst handler i sine lokale bydeler, fordi prisene er mye lavere der. Han anbefalte bydelen Pangrati, som ligger i gangavstand fra metrostasjonen Evangelismos, og øst for det gamle olympiske stadionet.
Så jeg måtte jo prøve.

Gatene som utgjør kvartalet Ymitou, Chremonidou og Frinis, samt smågatene imellom, er stappfulle av butikker med klær, sko, interiør osv., med merkbart lavere priser og svært hyggelig betjening. Trendy kaffebarer finnes (spesielt) i øvre enden av Ymitou, og området er fredelig til å være Athen. Anbefales på det sterkeste!

Klem fra Admirala (som nettopp har hatt 8 vidunderlige uker i Nafplio - og planlegger nytt besøk snarest.)

Sole
2005-11-18, 15:50
Fantastisk oplysning. Jeg skal til Athen (og evt. Aegina) om 2 uger, så det var jo en rigtig god oplysning.

Har du andre gode oplysninger, så er jeg selvsagt meget interesseret.

mange hilsner

Sole

Delfi
2005-11-18, 15:57
Kan bara instämma, Pangrati är en jättetrevlig stadsdel, gick i skolan där några månader. Annars är Exarchia min absoluta favoritstadsdel, om man gillar att hänga på cafeer och barer samt botanisera i roliga butiker. Frukt- och grönsakshandeln på lördagar på Kalidromious (har jag för mig den heter, gatan som löper högst upp, närmast Strefi-kullen) är också helt underbar!
/AK

Frappe
2005-11-18, 16:35
Jag håller med Pagrati tillhör en av favoriterna bodde under några år i Byronas som ligger ett stenkast därifrån!! I Pagrati ligger även Letsos ett gammalt anrikt café där man gör Athens godaste Frappé....Annars har du Kiffissia, Halandri och Melissia som har torgmarknad varje lördag! För att nämna några andra orter. Själv handlar jag aldrig på Ermou då priserna ligger lite över andra delar för samma varor.....


Camilla

Riitta
2005-11-18, 17:33
Och vi som tyckte att dom hade billiga skivor där:o

Riittabye_bye

Gita
2005-11-18, 17:56
Åh, vad jag blir avundsjuk. Skall nog inte läsa mer här, så slipper jag sukta... ;)

Gita

Marianne
2005-11-19, 00:14
Jag har just hittat en gågata på kartan som heter Ekfandidou, den ligger mellan Imitou-, Hremonidou-, Frinis- och Damareos-gatorna. Gissar att det är detta du rekommenderar, stämmer det, Admirala?

Till Pangrati kan man gå från Evangelismos-stationen, men man kan också välja att gå dit direkt om man bor i Plaka-området (ungefär samma gångavstånd, man passerar då både Zappeion och Stadion = en bra bit alltså), men det ser också ut som att buss 2 och 11 kör från Amalias-gatan till Pangrati-området.

Vi var en gång på en JÄTTEmarknad som heter Lagoumitzi vid Syngrou-gatan nära Neos Kosmos-stationen. Det var en imponerande marknad med all världens frukter, grönsaker, blomster, fisk, textiler ”you name it!” – det är också en lördagsmarknad. Någon som känner till om marknaderna på Kalidromious vid Strefi-kullen och i Kiffissia, Halandri och Melissia är lika stora? Vet du, Frappe?

När det gäller skivor så har Hondos Center på Ermou ganska hyffsade priser, men de allra lägsta priserna på skivor har vi fått hos Ihogram Music Store på Evripidou 25 (om man nu ska bortåt Saluhallen i alla fall). Prova gärna denna gamla butik, Riitta och Karin – det är Matt Barretts favoritmusikbutik.

Och nu när ni får så fint sällskap som Lena och Camilla som era personliga guider, så hoppas vi andra på MASSOR av tips när ni kommer hem från er resa i januari!!!
Det ser vi fram emot!!!_B-anana

Marianne

Eva L
2005-11-19, 09:48
Kan bara instämma, Pangrati är en jättetrevlig stadsdel, gick i skolan där några månader. Annars är Exarchia min absoluta favoritstadsdel, om man gillar att hänga på cafeer och barer samt botanisera i roliga butiker. Frukt- och grönsakshandeln på lördagar på Kalidromious (har jag för mig den heter, gatan som löper högst upp, närmast Strefi-kullen) är också helt underbar!
/AK

Har även Exarchia rustats upp? Min grekisklärare som är från Aten och nu har flyttat hem igen varnade alltid för den stadsdelen. Dottern sa att det var slummigt där när hon läste i Aten och hon var glad över att inte bo i det området.

Eva

Eirini
2005-11-19, 13:42
I Nea Smyrni finns ett omrade med outlet affarer om man vill fynda. Det ar latt att ta sej dit med sparvagnen som gar till Glyfada. Det finns ocksa ett annat outlet stalle som heter Factory outlet som ligger efter Leof, Athinon Pireos.

Lycka till!

Admirala
2005-11-19, 16:07
Har även Exarchia rustats upp? Min grekisklärare som är från Aten och nu har flyttat hem igen varnade alltid för den stadsdelen. Dottern sa att det var slummigt där när hon läste i Aten och hon var glad över att inte bo i det området.

Eva

Ja, Exarchia er blitt mye bedre, du trenger slett ikke være redd for å dra dit. Og det finnes virkelig mange herlige kafeer og barer der, et vidunderlig livlig natteliv! _B-anana

Admirala
2005-11-19, 16:09
[QUOTE=Marianne]Jag har just hittat en gågata på kartan som heter Ekfandidou, den ligger mellan Imitou-, Hremonidou-, Frinis- och Damareos-gatorna. Gissar att det är detta du rekommenderar, stämmer det, Admirala?


Hele området er bra for shopping, egentlig, og er stort nok til at du finner mange butikker i din smak (vil jeg tro...)
Spesielt Hremonidou har masse deilige butikker flabb_flab

Delfi
2005-11-19, 17:49
Har även Exarchia rustats upp? Min grekisklärare som är från Aten och nu har flyttat hem igen varnade alltid för den stadsdelen. Dottern sa att det var slummigt där när hon läste i Aten och hon var glad över att inte bo i det området.

Eva


Jag vet inte hur det varit innan, men jag bodde där för ett litet tag sen och stormtrivdes! Underbara kvarter, påminner lite om mina gamla hemkvarter, Möllevången i Malmö... :) Samma sköna atmosfär, gemytliga folkliv, mycket studenter, kul musik- och kulturliv, "alternativt" (ja, det beror ju såklart på vad man gillar!). Och många bra restauranger.
Det enda negativa var den trista droghandeln runt Exarchiatorget som man inte kunde undgå att se och ibland - som en extra krydda :D - ungdomskravaller. Men jag kände mig trots allt trygg. Och det rörde sig alltid mycket folk ute på gatorna. Polisen började dessutom med regelbundna razzior i samma veva som jag flyttade därifrån. (Så de sociala problem flyttades väl bara nån annanstans, tyvärr....)
Gillar man rock förresten ska man absolut gå till Underground, rockklubben/baren i ena hörnet av torget. Trevligt ställe!
Hälsningar AK

Frappe
2005-11-28, 13:41
[QUOTE=Marianne]
Vi var en gång på en JÄTTEmarknad som heter Lagoumitzi vid Syngrou-gatan nära Neos Kosmos-stationen. Det var en imponerande marknad med all världens frukter, grönsaker, blomster, fisk, textiler ”you name it!” – det är också en lördagsmarknad. Någon som känner till om marknaderna på Kalidromious vid Strefi-kullen och i Kiffissia, Halandri och Melissia är lika stora? Vet du, Frappe?

I princip lika stora, fast vilka dagar har jag inte riktigt koll på just nu! I Melissia vet jag att det varit torsdagar ialla fall!

Camilla

Marianne
2006-01-18, 20:23
Jag har just hittat en gågata på kartan som heter Ekfandidou, den ligger mellan Imitou-, Hremonidou-, Frinis- och Damareos-gatorna.
Vi var en gång på en JÄTTEmarknad som heter Lagoumitzi vid Syngrou-gatan nära Neos Kosmos-stationen. Det var en imponerande marknad med all världens frukter, grönsaker, blomster, fisk, textiler ”you name it!” – det är också en lördagsmarknad. Någon som känner till om marknaderna på Kalidromious vid Strefi-kullen och i Kiffissia, Halandri och Melissia är lika stora?

Nu kan jag svara på detta själv:D !
Ekfandidiou är ingen GÅgata, men en vanlig liten gata (grekiska kartor!flabb_flab !flabb_flab).
Marknaden på Lagoumitzi är MYCKET större än marknaden på Kalidromious vid Strefikullen. Bägge är på lördagarna och marknaden på Lagoumitzigatan rekommenderas på det varmaste! (Trevligt på Kalidromious också:).)
Pangrati har verkligen massor av inköpsmöjligheter!klapp_klap

Mariannebye_bye

Frappe
2006-01-19, 13:53
Marknaden på Lagoumitzi är MYCKET större än marknaden på Kalidromious vid Strefikullen. Mariannebye_bye[/QUOTE]


Då får jag vell checka läget snarast ;)

Camilla

Marianne
2006-01-19, 14:41
Hej Frappé.

Kommer du på de kanterna så kanske du vill checka det nya varuhuset vid FIX-stationen också. Skulle vara ett STORT och alldeles nytt varuhus i många våningar (7?) - känner du till det?
När vi var i Aten så var det alldeles för bra väder till att jag fick med mig maken in på ett stort varuhus - men det skulle vara kul att höra om någon känner till det.

Vi tyckte också att det var väldigt mysigt på marknaden nedanför Strefi, vi hittade en plats på ett café i solen, himlen var djupt blå och vi kunde kika upp till toppen av Likavittos med den lilla kyrkan - härlig stämning, nyårsafton!

Marianne

Frappe
2006-01-19, 22:02
[QUOTE=Marianne]Hej Frappé.

Kommer du på de kanterna så kanske du vill checka det nya varuhuset vid FIX-stationen också. Skulle vara ett STORT och alldeles nytt varuhus i många våningar (7?) - känner du till det?

Jag antar att du menar ATTIKA ca 25000 kvm STORT! Och där finns ALLT i princip;) ;) För shopping kan man aldrig få nog av..........


Camilla

Eirini
2006-01-20, 11:11
Marianne skrev:
Kommer du på de kanterna så kanske du vill checka det nya varuhuset vid FIX-stationen också. Skulle vara ett STORT och alldeles nytt varuhus i många våningar (7?)

Detta varuhus maste kollas upp!!

Marianne
2006-01-20, 12:51
Jag antar att du menar ATTIKA ca 25000 kvm STORT! Och där finns ALLT i princip;) ;) För shopping kan man aldrig få nog av..........
Camilla

Är det så det heter, ATTIKA, det är säkert det! Om det öppnade i slutet av december och ligger vid FIX, så är det detta jag hört om.
Skulle man hamna i Aten en regnvädersdag, och inte vill gå på museum, så kan detta ju vara ett bra förslag...

Marianne

Kratylos
2006-01-21, 16:15
SOme pics from the 2 biggest Athens shopping places :

1) City Link Center (Attica is inside this big building of 60,000 sq.m)

http://atticadps.gr/images/new/Building.jpg

http://briefcase.pathfinder.gr/download/gm22633/34788/417829/0/MTS-1-From+panepistimiou-small.jpg

http://briefcase.pathfinder.gr/download/gm22633/34788/417832/0/MTS-2-From+Amerikis+1-small.jpg

http://briefcase.pathfinder.gr/download/gm22633/34788/417834/0/MTS-3-From+Old+Parliament+-+Stadiou-+small.jpg

http://atticadps.gr/images/new/Building_b.jpg

Kratylos
2006-01-21, 16:24
ATHENS - THE MALL (200 shops)

(58,000 sq. m. of Gross Leasable Area + 90,000 sq.m. underground spaces --total space 185,000 sq.m)

http://briefcase.pathfinder.gr/download/gm22634/40271/498708/0/The+Mall+Athens+13.JPG

http://briefcase.pathfinder.gr/download/gm22634/40271/498678/0/The+Mall+Athens+1.JPG

http://briefcase.pathfinder.gr/download/gm22634/40271/498685/0/The+Mall+Athens+7.JPG

View of Olympic stadium

http://briefcase.pathfinder.gr/download/gm22634/40271/498710/0/OAKA+-+From+The+Mall+2.JPG

Frappe
2006-01-21, 16:28
Är det så det heter, ATTIKA, det är säkert det! Om det öppnade i slutet av december och ligger vid FIX, så är det detta jag hört om.
Skulle man hamna i Aten en regnvädersdag, och inte vill gå på museum, så kan detta ju vara ett bra förslag...

Marianne

Nej då är det INTE Attika för det öppnades i sommras..... jag tänkte inte till du menar gamla FIX fabriken?? isåfall har jag inte varit där.... måste kolla.

Camilla

Frappe
2006-01-21, 16:30
[QUOTE=Kratylos]ATHENS - THE MALL (200 shops)

(58,000 sq. m. of Gross Leasable Area + 90,000 sq.m. underground spaces --total space 185,000 sq.m)


Adress for this shopping center?????

Thanks Camilla

Kratylos
2006-01-21, 16:39
Camilla "Athens the Mall" (Maroussi,Athens) together with "Mediterranean Cosmos" in Thessaloniki are currently the two largest commercial centers in Greece.

The Mall is situated in a very easily accessed place , beside the Neratziotissa station (METRO/Subruban railway - Attiki Odos highway) , very close to Olympic stadium.
When you get out of the metro (Line 1) in Neratziotissa station you see the vast building. :)

200 shops (in different sizes) 25 restaurants , 15 cinemas (multiplex) - 2,065 parking spaces.

se also www.themallathens.gr

Frappe
2006-01-21, 16:43
[QUOTE=Kratylos]Camilla "Athens the Mall" (Maroussi,Athens)



Euxaritso!! / Camilla

Goliat
2006-01-21, 17:51
Great pictures Kratylos! klapp_klap I'd love to go there someday!

Göran

Angelina
2006-01-31, 15:48
Hej! Tänkte fråga var du gick i skolan i Pangrati området? Jag ska nämligen läsa grekiska på The Athens Center i ett par månader nu i vår, tänkte höra om det kanske var där du pluggade? Ännu en fråga, hur lyckades du hitta lägenhet när du pluggade där?? Jag har lägenhet i en månad men måste leta vidare när jag kommer ner eftersom den är så dyr. Jag skulle helst vilja bo i Pangrati området eftersom ni alla verkar tycka att det är en trevlig stadsdel :)

- Angelina

Delfi
2006-01-31, 16:09
Angelina, jag skickar ett meddelande till din inbox istället, eftersom den här tråden handlar om shopping i Athen.
:)
Delfi,
laglydig ;)

Frappe
2006-02-20, 16:33
The Mall var helt klart värt sitt besök, inte nog med att rean pågår för fullt :)
Bra utbud av affärer t.o.m Intersport.... lätt att ta sig till när man kliver av tåget, är det bara upp för trappan så e man framme vid gallerian.

Attika är ju lite mer NK medans The Mall passar nog allas plånböcker flabb_flab

Hälsar Camilla som hade bra många kilo i övervikt med sig hem ( inte bara i väskan......Ang_elx

noone
2006-02-20, 16:46
Vad lligger skivor på i Athen?
Vart ska man gå om man vill springa i musik affärer och lyssna på rock musik (om det nu existerar i grekland...men det bör det göra)?

Zanét
2006-02-20, 17:35
Vad lligger skivor på i Athen?
Du kan bl a handla och lyssna i Metropolis-butikerna som finns både i centrala Aten och på flygplatsen.

//Zanét bye_bye

dimitris
2006-02-20, 20:51
Vad lligger skivor på i Athen?
Vart ska man gå om man vill springa i musik affärer och lyssna på rock musik (om det nu existerar i grekland...men det bör det göra)?

Hard Rock Cafe Athens, 18 Filellinon Street. Det ligger mellan Syntagma och Plaka i Atens centrum.

http://www.hardrock.com/locations/cafes/cafes.aspx?LC=ATHE


dimitris

Zoi
2006-02-24, 13:55
Urusel shopping i Aten, jag är mycket besviken! Alla gamla guldsmedsaffärer i Kolonaki har försvunnit och blivit FastFood-ställen. Bedrövligt!
Skulle köpa en helt vanligt t-shirt till mitt barnbarn (ej märkeströja) och de ville ha 11 euro i en affär vid Marnisgatan.

Smutsigt, stökigt, massor av narkomaner vinglande i gatuhörnen, nerklottrade väggar - nääää, vart tog mitt fina gamla Aten vägen?

Hur har folk råd att leva där? En vanlig arbetare har väl inte mer än 5-6.000 SEK i månaden kan jag tro.

För att inte tala om all korruption...

Det är med stor sorg i hjärtat som jag lämnade Aten.

Frappe
2006-02-24, 15:52
[QUOTE=Zoi]Urusel shopping i Aten, jag är mycket besviken!
Smutsigt, stökigt, massor av narkomaner vinglande i gatuhörnen, nerklottrade väggar - nääää, vart tog mitt fina gamla Aten vägen?

Måste få fråga VAR i Athen var du? Många av guldsmedarna som höll till i Kolonaki huserar numera längst Panapestimio, T-shirt för barn kostar från 4-5 € i Plaka men visst finns det dyrare men framför allt om du varit nere nu, när REAN höll på som bäst kunde man hitta en massa fynd _B-anana _B-anana

Hälsningar Camilla

fridafrank
2006-04-08, 18:09
Om man vill shoppa i aten kan jag varmt rekomendera ett ganska nytt köpcenter "The Mall" som ligger nära Den stora arenan Peace and friendship. Metro stannar precis utanför stationen innan kiffisia...där finns stor biograf bowling resturanger mm. och affärer som man inte hittar någon annanstans i Aten. Finns en del ny öppnade spanska kjedjor förutom Zara o Pull and bear

MaryMumin
2006-04-17, 16:19
Kan du precisera var det ligger någonstans?
Mvh Mary

Jennie
2006-04-18, 10:57
Hej!

Om det är The Mall du letar efter så hänvisar jag till Kratylos inlägg ovan....