handdator

Visa fullständig version : Skattmasen vässar klorna


Monica P
2010-08-03, 18:03
I dagens Ta Nea läser jag med öppen och hånfull skadeglädje om en bar på Mykonos som ska betala 4 millioner euro för skattefusk! Så ska det låta...

Om vi nu är optimister och om vi ny antar att böterna kommer att betalas och om vi nu tror att den nya, goda skattemoralen kommer att genomsyra hela landet--- då tror jag att vi blundar för verkligheten. Men låt oss hoppas! Låt oss hoppas att man kommer att få in åtminstone framtida , rättvisa skatter och att dessa kommer att användas till bra och rättvisa ändamål...

Vadå, är det ingen som tror att det blir så?

Konstigt.

sjöborren
2010-08-03, 23:08
Om vi tidigare blundat, kanske vi nu börjat öppna ena ögat ;) och vi måste vara optimistiska ...

anoula
2010-08-04, 08:45
Om vi nu är optimister och om vi ny antar att böterna kommer att betalas och om vi nu tror att den nya, goda skattemoralen kommer att genomsyra hela landet--- då tror jag att vi blundar för verkligheten. Men låt oss hoppas!

De greker jag talat med verkar i alla fall vilja ha en förändring. Jag skojade lite med en taxichaufför när taxan från flygplatsen till stan plötsligt hade gått upp 2 EUR på bara en månad p.g.a. skatteskäl. "Vad bra, det räcker ju till en öl efter jobbet sen" sa jag och blinkade. Han blev mycket allvarlig och sa "Nej du, det där är inte mina pengar". Man får ju hoppas att fler tänker som han.

Göran
2010-08-04, 17:44
Han blev mycket allvarlig och sa "Nej du, det där är inte mina pengar". Man får ju hoppas att fler tänker som han.

Man kan ju alltid hoppas... Jag har blivit lite mer uppmärksam bland annat efter inlägg här på Kalimera.

Gick igenom en del kvitton från sommarens bilsemester som bland annat innefattade Grekland. Utanför Thessaloniki tankade jag för 75 € på en nybyggd BP-mack - såg hur fräsch och modern ut som helst! Hade förhoppning att kunna betala med ett bensinkort knutet till just BP, men icke då. Inte ens Visa/mastercard tog dom emot. Fick snällt betala med sedlar, men begärde och fick i alla fall ett kvitto. Tror ni momsen var specificerad? Nejdå...

/Göran

anneli56
2010-08-04, 18:02
Jag betalar här nere med mitt shell kort överallt, får ett kvitto med moms specificerat! Och kan tala om att alla är väldigt noga med att du får ett kvitto vad du än köper...
T o m när jag var i Kalamata härömdan och köpte en paj i en gatukiosk och jag bara gick därifrån så ropade man efter mig med kvitto i handen.
Läser och ser i nyheterna dagligen om alla skattesmitare , senast i dag om om alla som kommer att få en tilläggskatt , vi ska vara glada om alla dessa skattebetalare samt restaurangsägare kommer att betala, det tror väl ingen. Dom rikaste kommer nog undan hur som helst!!
Var ska en restaurangsägare ta fram 4 miljoner €??? helt plötsligt?
Hur mycket är vi turister/ eller vi som bor här skyldiga till allt detta?? Hur gärna betalar du mindre utan kvitto???
Vi kan välja att betala med moms/ utan kvitto eller med kvitto ???
Kan bara tillägga att vi köpte nya marmorsarbetsbänkar till köket, han frågade oss om vi ville betala med den nya momsen eller utan, 40€ billigare för oss utan kvitto, vi valde att betala moms och fick kvittot.

Monica P
2010-08-04, 21:46
Det finns en massa pengar som tjänats skattefritt, om skattmasen har makt och vilja att få in pengarna är en annan sak. Det görs goda försök:
Inför hot om att staten skulle beslagta fastigheter på Santorini och Mykonos om inte skulderna betalats före 20.7 fick man från 259 personer/firmor/eller nåt in 502085 euro. Sen, efter påtryckningar på 85 ytterligare 278270 euro. 12 fastigheter har beslagtagits och ska säljas .

Pengarna finns men de är förstås inte lösa i nån byrålåda .

"Vanligt folk" gillar i alla fall det här, för det har varit alldeles för mycket mygel i alldeles för många år.

kimmen
2010-08-05, 20:04
Inte ens Visa/mastercard tog dom emot.
Jag försökte betala bilhyran på Tinos med kort.
Svaret var: "No, no. No card. You pay cash tomorrow."

/kimmen

Peter
2010-08-07, 20:28
Jag försökte betala bilhyran på Tinos med kort.

Var det hos Vidalis? :D Den familjen har gjort sig en gigantisk förmögenhet på sin bil och mopeduthyrning.... Jag har själv berikat dem. Förr hade de riktiga "Beachbuggies" som jag hade hur kul som helst med... Ang_elx Fast vi ska inte forska i det som hände för många år sedan... Ang_elx

Men tills myndigheterna sätter ner foten ordentligt kommer fortfarande "Cash" att vara "King" i Grekland.... Och även senare kommer de att hitta på sätt att slingra sig runt för att slippa skatt....

Jag kan tänka mig att snaran dras åt under 5 - 10 år framöver... Under gråt och tandagnisslan........ Ang_elx Att en Grek ska vara tvungen att betala skatt på sina surt förvärvade slantar måste vara ett brott mot de mänskliga rättigheterna. För att inte tala om naturlagarna... snyft_drop

Jag ska sova 8 - 9 nätter i en tvårumsstudio med dubbelsäng och AC hos min gode vän på Tinos om ett tag. Han kommer säkert att ta kring 15 - 20 € per natt!!!! För tvätt och städning. "Special price for you, my friend..."

Och hur ska jag i det läget kunna säga till honom att jag vill ha ett kvitto så att jag ser att du skattar för det jag betalar????? Det är ju en omöjlig situation! Vi är dessutom vänner sedan 30 år! Så mot min egen vilja så kommer jag att fortsätta stötta systemet med "svarta inkomster" i Grekland... Jag kan inte annat! Jag vill ju gärna kunna komma tillbaka!!!

Eller ska jag säga till honom att jag betalar 40 per natt bara du skattar för det? Där ungefär skrek min plånbok AJ... :o

Jag är helt övertygad om att alla här som har luffat vid något tillfälle har stöttat den "skattefria" ekonomin i Grekland. Hur många gånger har vi fått kvitto på det vi betalat för rummet...?

Riitta
2010-08-07, 21:37
Svar på sista frågan: Aldrig!

Riittabye_bye

Hellen
2010-08-07, 21:42
Svar på sista frågan: Aldrig!


Mitt svar på samma fråga är en gång, å andra sidan har jag aldrig blivit erbjuden ett pris med kvitto och ett annat utan. Har heller aldrig, och kommer aldrig heller att ställa frågan om de skattar.

Riitta
2010-08-07, 21:47
Jag kommer inte heller och ställa den frågan:rolleyes:

Riittabye_bye

Monica P
2010-08-08, 00:06
Vi är väl alla överens om att dom ska sätta åt stormyglarna först, och såna finns det gott om. Googla över olika hamnar i atenområdet och ni kommer inte att orka räkna alla jättebåtar som ligger i marinorna. Det är inte Pandelis eller Eleni som hyr ut rum som äger dom båtarna....och mängder av andra märkliga ekonomiska operationer som ser dagens ljus vartefter. Vore inte så många av maktens grabbar själva inblandade skulle det bli ännu fler avslöjanden, det är jag säker på.
-Får man sen ordning på fastighetsregistret och sjukförsäkringssystemet och orättvisa bidrag och -och -och- så kan jag tänka mig att medelgrekson snällt sköter sin skatteinbetalning också.

kimmen
2010-08-08, 13:59
Var det hos Vidalis?
Jepp.


Hur många gånger har vi fått kvitto på det vi betalat för rummet...?
EN gång. Och det var i år på Kea.


/kimmen

Göran
2010-08-14, 15:09
Hur många gånger har vi fått kvitto på det vi betalat för rummet...?

Vi bodde i Sarti (Sithonia) för 45€ och fick kvitto, och på Paradise beach (Thassos) för 35€ utan kvitto.

/Göran

grimm
2010-08-30, 22:04
Hej,

Javisst har det varit mygel. Inget snack om saken, men efter min sejour i grekland i år, så råder det inget tvivel om att grekerna själva vill ha förändring, och faktiskt gläds över det faktum att mutade politiker och andra tjänstemän ställs till svars.
Deras stora problem ligger i att med nuvarande takt på skatteändringar så kommer snart medelklassen att vara utrotad:(. det ställer i sin tur till med elände för alla som sålt tjänster o varor till medelklassen i Aten... osv. osv.

Min personliga övertygelse säger mig att dagens "krispaket" med tillhörande finansiell rensning inte är i paritet med Greklands betydelse inom €-området. De används som ett varnande exempel mot Italien, Spanien, Portugal o Irland. Det har visat sig ha önskad effekt, samtliga dessa länder har börjat "sanera" sina ekonomier, Inget ont som inte har något gott med sig...

Men i övrigt så vill jag säga att Aten äe världens härligaste stad. En riktig storstad, med ficktjuvar, tiggare, luder och samtidigt lyxshopping, limousiner, och ett liv som jag sett i få städer...

/Grimm, Som numera är förälskad i Aten, och fått min känsla av Grekland befäst

MonkanS
2010-08-31, 09:30
Jag har tom varit med om att köpa kopierade cd-skivor i en grekisk skivbutik. Han frågade oss om vi ville ha originalet.. eller köpa en kopia lite billigare. Och han brände helt öppet i butiken på sin dator där. Tom omslaget till cd:n hade han kopierat så att det skulle se snyggt ut. Har skivorna kvar än idag givetvis.. och spelas ibland.
Det här var tiden innan man kunde ladda ner och lyssna på grekisk musik via internet.

Netwolf
2010-08-31, 10:51
Jag försökte betala bilhyran på Tinos med kort.
Svaret var: "No, no. No card. You pay cash tomorrow."

/kimmen

Samma sak hände mig på Ikaria

/Nw