handdator

Visa fullständig version : Yellow train i Rethymno


nekjam
2010-07-31, 15:07
Jag har vid tidigare besök sett att det gått utfärder med Yellow Train. Är det någon som åkt med dessa? Jag har aldrig sett tågen i rörelse. Bara kiosken där man säljer biljetter.
Skulle vara intressant att höra om någon har erfarenhet av det och kan tipsa om någon utflykt.bye_bye

Arne
2010-07-31, 17:20
Nja, icke för att vi någonsin åkt med turisttåg i Grekland, men jag noterade vid juniresan att Yellow Train hade sin startstation just vid rondellen utanför Venetianska hamnen i centrala Rethymno.

Jag såg att tåget hade olika alternativa resrutter på mellan 1,5 och fyra timmar. Det var bland annat en tretimmarstur till små byar en bit från Rethymno. En tur till Platanes, och så något annat alternativ. Ur minnet återkallar jag att prislistan såg tämligen dyr ut.

Bild på tåget http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=465&pictureid=4174

Arne

NewAnn
2010-07-31, 23:23
Jag har åkt turisttåg 1 gång ifrån Platanias på Kreta och ut på landsbyggden en tur som tog 2 & ½ h.
Det jag uppskattade med turen var att få se vackra vyer som man kunde fota, få se och känna doften av citron o apelsinträd och njuta av landskapet. Själva stoppet var vid en cafeteria men det stoppet har jag både kunnat ha och mista och var främst bra för att få sträcka på benen.
Men jag skulle kunna tänka mig att åka turisttåg någon mer gång.
Mvh Ann

sjöborren
2010-08-01, 00:09
NewAnn! Var det vid den kafeterian man kunde köpa speciella kakor/bröd. Stora,söta, kladdiga, som uppblåsta ... tror de bakades till bröllop. Mycket goda.
Utanför stod ett enormt olivträd - sade vara Greklands äldsta eller största ... minns inte riktigt.

Kermit
2010-08-01, 00:45
Äldsta olivträdet var det, och visst var vissa stopp inte speciellt attraherande men vissa var det. Och som föregångaren sade jag kan tänka mig att åka tågen igen. Vill man inte hyra bil så får man se väldigt mycket av Kretas natur (vilken är väldigt fantastiskt). Är man inte en sån som åker till Kreta år efter år utan är en helt vanlig turist så är tågen att rekomendera. Jag vill vi visserligen höra till den skaran som återkommer år efter år (för det finns så otroligt mycket på Kreta som jag vill se och inte hann med på 2 veckor) men tyvärr styr ekonomin. Meeeeen jag skall skall kämpa för att återvända inom det närmaste.

NewAnn
2010-08-01, 12:01
NewAnn! Var det vid den kafeterian man kunde köpa speciella kakor/bröd. Stora,söta, kladdiga, som uppblåsta ... tror de bakades till bröllop. Mycket goda.
Utanför stod ett enormt olivträd - sade vara Greklands äldsta eller största ... minns inte riktigt.
Nej detta var mer som en kiosk så jag köpte bara en dricka. Men det kaffebröd du beskriver lät gott:)
Mvh Ann

nekjam
2010-08-01, 14:33
NewAnn! Var det vid den kafeterian man kunde köpa speciella kakor/bröd. Stora,söta, kladdiga, som uppblåsta ... tror de bakades till bröllop. Mycket goda.
Utanför stod ett enormt olivträd - sade vara Greklands äldsta eller största ... minns inte riktigt.
Vet du vad den turen hette och vilken by som den gick till. Jag vill minnas att det fanns många att välja bland

sjöborren
2010-08-01, 16:20
Jag gjorde faktiskt tre olika turer med tåget, och någonstans har jag en broschyr ...
Jag minns inte om det var den här som gick till Theodorakis by ... :rolleyes:
men Kermit kanske vet. Jag håller med om att man får se mycket på
resorna med tuff-tuff-tåget. Och de där - honungsdrypande bakverken
var försvinnande goda. ;)

Kermit
2010-08-01, 20:46
Den turen som gick till det äldsta olivträdet åkte vi ifrån Platanias! och den turen hette Western Adventure.

suss67
2010-08-02, 13:07
Vi har åkt tåget i Platanias och tycker det var väl värt pengarna för att komma ut och dofta på apelsinlundarna -underbart vackert!
I Rethymnon var man tvungen att förbeställa, det gick inte att bara hoppa på, så det passade inte vår spontana planering (=ingen alls)
Det fanns en timmestur i Rethymono, resten var halvdagars vill jag minnas.
/Susanne

Wardakis
2010-08-02, 16:21
Det gamla olivträdet finns i Ano Vouvves.
Gunilla