handdator

Visa fullständig version : Filodegsfunderingar - hjälp!


YsterSyster
2005-11-17, 22:18
Behöver lite goda råd!

Ska ha gäster på lördag och tänkte bjuda på olika meze. En utav dom blir filodegsrullar med ostfyllning - ser ut som cigarrer. Nu vet jag inte om det är så grekiskt utan jag har ätit det på libanesiska ställen - men filodeg som filodeg och gott är det! flabb_flab

Går det att göra de tidigare på dagen och sedan bara värma på dom innan det är dags att äta? OM det går vad ska ugnen ha för temperatur och hur länge? Har
recept på grekiska pajer med filodeg men det står inget om det går att ljumma på dom senare.

Någon som vet?

Eva L
2005-11-18, 09:42
Allt med filodeg går att värma senare om det inte innehåller spenat. Använd en vanlig ugn och inte micro ca 160-170 gr brukar bli bra.

Eva

YsterSyster
2005-11-18, 09:50
Tusen tack Eva! klapp_klap

Middagen är räddad, jag kan laga maten i god tid och njuta av vännernas sällskap i stället! Hur lång tid behöver dom i ugnen?

Eva L
2005-11-18, 10:35
Tusen tack Eva! klapp_klap

Middagen är räddad, jag kan laga maten i god tid och njuta av vännernas sällskap i stället! Hur lång tid behöver dom i ugnen?

Kanske en 10-15 min. Beror lite på hur tjocka dom är.

Eva

Frappe
2005-11-18, 13:17
[QUOTE=Eva L]Allt med filodeg går att värma senare om det inte innehåller spenat.

Detta undrar jag över?? Då jag ofta gör spenatpaj = spanakopita hela plåtar och värmer upp! så varför kan man inte värma?


Tack Camilla

inkfish
2005-11-18, 13:45
[QUOTE=Eva L]
Detta undrar jag över?? Då jag ofta gör spenatpaj = spanakopita hela plåtar och värmer upp! så varför kan man inte värma?


Eva tänker nog på nitrat i spenaten. Från en sida som heter fruktogront.se:

Fråga: Kan man äta uppvärmda rätter med spenat?
Svar: Nitrat förekommer naturligt i grönsaker och rotfrukter. Vissa växter tar upp mer nitrat ur jorden än andra, t ex spenat och rödbetor. Om t ex spenatstuvning får stå i rumstemperatur över natten så kan ansenliga mängder nitrat i spenaten omvandlas på bakteriell väg till nitrit. Nitritet kan i sin tur reagera med andra ämnen, bl a aminosyraföreningar, och omvandlas till nitrosaminer (som kan vara cancerframkallande) i människans mag-tarmkanal. Nitrosaminbildningen hämmas av vitamin C och E. Därför ska rätter med spenat alltid kylas ned direkt efter tillagningen om de inte ska ätas omgående. Det är bra att äta C-vitaminrika livsmedel som kan hämma nitrosaminbildningen i magsäcken. Om man ska värma upp spenat på nytt beror alltså på hur man tidigare hanterat spenaten vid avsvalning och förvaring.kalimera

Annki
2005-11-18, 13:46
.

Man brukar ge rekkomendationen att inte återvärma spenat eftersom spenat innehåller nitrat som vid uppvärmning omvandlas till nitrit. Skulle tro att det finns information om detta på Livsmedelsverkets hemsida.

Ann-Kristin.