handdator

Visa fullständig version : fin by nära flygplatsen


friss
2010-07-30, 18:24
Hej!
Har 2-3 timmar på oss innan vi åker till flygplatsen. Kommer till Santorini tidigt på morgonen och vill inte tillbringa all tid på flygplatsen. Tänkte åka till en mysig by hyfsat nära flygplatsen för att äta frukost och fotografera lite. Lutar åt Pirgos eller Emporion som jag läst gott om(har varit i Thira, så det är inte aktuellt). Vad tycker ni? Vilken by är mysigast? Kanske någon har ett annat förslag??

Kalimera
2010-07-30, 18:44
Emporion är i sig ingen mysig by, däremot är Castelli hur gulligt som helst. Castelli ligger ovanför Emporion och är den gamla delen av byn. Det finns två ingångar, men ingen taverna. Det ligger en pytteliten taverna (tre bord) strax utanför ingångarna till Castelli. Pirgos är ett bättre val om ni vill strosa runt lite. Strunta i torget där allt tingeltangel finns, gå upp i byn, helst ända upp till kastrot varifrån det är en underbar utsikt över Santorini, och andra öar.

friss
2010-07-30, 19:10
Tackar. Ja, det är ju Castelli jag sett fina bilder på..
Glömde höra om Messaria, läst possitivt om den byn också, vad tycker du??

Kalimera
2010-07-31, 13:13
Glömde höra om Messaria, läst possitivt om den byn också, vad tycker du??Där skulle jag inte lägga någon tid. Men Megalochori är mysigt. Eller varför inte åka till Santo Wines och njuta av goda viner och hisnande utsikt över calderan. :)

friss
2010-07-31, 14:44
Tack för tipsen!! Vi får se vart det blir, blir kanske vinprovning fast att det är tidigt på morgonen:).

giottoni
2010-08-02, 08:20
Ja, själva Emborio är ju inte särskilt upphetsande, utan det är ju just Castelli-delen som är jättecharmig! För frukost och morgonvandring med vackra vyer skulle jag absolut välja Pirgos o gå upp till Kastro, precis som Kalimera föreslagit!

friss
2010-08-02, 21:05
Jag älskar ju mysiga gränder och gamla hus, hade ni fortfarande valt Pirgos framför Castelli? Vi kommer att ha ca 3 timmar på oss...

Kalimera
2010-08-03, 09:39
Jag älskar ju mysiga gränder och gamla hus, hade ni fortfarande valt Pirgos framför Castelli? Vi kommer att ha ca 3 timmar på oss...Jag hade valt Pirgos eftersom den byn är större än Castelli.

giottoni
2010-08-03, 09:56
Castelli är verkligen otroligt charmigt med sina trånga gränder o allt, men det är ju en tämligen liten bydel o kanske inte ett ställe man tillbringar 3h på. Brukar själv ta en promenad genom Castelli varje gång jag är på Santo, men knappast mer än 30-45 minuter. Pirgos känns betydligt större, kanske aningen modernare(?) även om det i de högre belägna delarna mot Kastro också finns många fina smala gränder o trånga passager mm, mm . Jag tror man kan vandra längre tid i Pirgos o fr a har man ju den vidunderliga utsikten över hela ön från Pirgos Kastro (som är den högt belägna gamla fästningsdelen med utsiktsterrass. )