handdator

Visa fullständig version : Mycket tavernor Molivos?


Pellito
2010-07-27, 15:50
Letar efter en tvåveckorssemester i Grekland nu. Tänkte åka om någon vecka. Det vi eftersöker är fina stränder, det gör inget om det blåser lite ibland :D, bra och många matställen att välja mellan, lite folk att titta på, kanske att man kan åka båt till någon annan ö etc.

Var helt inne på Karpathos men hittar ingen bra resa dit. Tankarna är nu på Lesbos och då Molivos, eventuellt Samos eller kanske Kreta. Kreta är väl den ö jag är minst sugen på.

Någon som har något bra råd?

Tack!

Katitzi
2010-07-27, 19:05
Har nyss varit i Molivos och det är en jättefin by med många tavernor och gränder att ströva i. Otroligt vackra solnedgångar! En fin promenad ner till fiskehamnen där det också finns många tavernor.

Ett minus är dock stränderna som är steniga klapperstensstränder. Däremot är stränderna i Petra och Anaxos fina. Så har man bara vespa eller tar lokalbussen så löser sig det också. Det är ca 5 km till Petra. Vi såg tom. folk som gick, men det skulle jag inte rekomendera i värmen.:p

Om det är fina stränder ni vill ha kanske det vore idé att bo i Petra eller Anaxos istället och åka in till Molivos på kvällen?

Vi var nöjda med vår semester i alla fall!:D

Katitzi:)

Kalimera
2010-07-28, 08:52
Lesbos är en mycket fin ö, och Molyvos en av de finaste byarna jag sett. Där finns många mysiga tavernor, inte minst i den lilla fiskehamnen under byn. Men som Katitzi skriver är stranden i Molyvos ingen höjdare. Ni kan åka till Petra eller Anaxos där det finns bättre stränder. Det är inte långt dit. Några båtturer till andra öar finns det inte. Däremot kan ni åka båt till Skala Sikaminia och äta lunch eller middag. Där är jättefint.

Celbe
2010-07-28, 22:14
Kan bara hålla med föregående talare om att Molyvos är jättetrevligt och att det finns gott om matställen att välja på. Vi åkte dit på en restresa förra året i augusti och blev väldigt positivt överraskade. Det enda negativa är att stranden inte är någon hit men det tar inte lång stund att åka till Petra eller Anaxos. Den sistnämnda stranden har sand som Agios Prokopios (Naxos) ungefär, lite grövre m a o, men betydligt mörkare. Finns tavernor ovanför stränderna på båda ställena om man vill äta lunch. I Petra hade The Lucky Horseshoe bra mat och i Anaxos åt vi på samma ställe alla gångerna vi var där eftersom maten var så bra (kommer tyvärr inte ihåg just nu vad den hette men den ligger ungefär mitt på strandpromenaden - jag tror det är Kari som nämnt den också i ett inlägg).

Vi åker gärna tillbaka till Molyvos :).

Celbe

Carina
2010-07-30, 11:42
Vi tycker att stranden i Molivos är bra, fortsätt mot Petra-hållet så blir stranden bredare och botten sandigare.

Carina