handdator

Visa fullständig version : Koroni, Nafplio, Tolou


Stålan
2010-07-27, 11:28
Flög med Norwegian till Aten och sedan expressbuss till Kalamata i mitten av maj. Hade gruvat mig för vägarna men de var jättebra och under utbyggnad med tunnlar så man slapp de slingrande vägarna runt bergen. Mycket återstår men det var ingen fara, gick också snabbt. I Kalamata väntade Annette som hyr ut studios i sin och Kurts Villa Olivia, ca en timmes biltur till Koroni. Där var vi tio dagar och det var helt underbart. Nära till lång sandstrand för morgonpromenad före frukost, bad, trädgård med grönsaker och frukter och framför allt deras egna olivlund och egen olivolja. Fräscht rum med trinett, så mysigt. Villa Olivia ligger norr om Koroni och byn Harokopio , lugnt, skönt och vackert. Vi hade bokat en vecka men utökade med tre dagar. Hyrde bil och tog dagturer runt på Peleponnesos västra sida. Resan hem gick från Koroni via buss från Kalamata till Tripoli och därifrån taxi (300 kr) till Nafplio (det gick en buss men skulle fått vänta två timmar i hettan). Tyvärr hade vi inte bokat något boende utan efter letande i värmen accepterade vi ett rum hos en dam som ägde ett hyreshus som hon själv bodde i. Det var rent och helt OK för de två nätter vi var i Nafplio, som var en mycket mysig liten stad. Vi tog också bussen till Tolo som ju mer är en badort, åt väldigt gott på Marias restaurang som ligger ovanför stranden. Turistsäsongen hade inte riktigt börjat så det var lugnt. Jag har tidigare varit kritisk till grekisk mat men här på Peloponessos fick jag verkligen omvärdera detta. Vilken mat! Sista natten tillbringade vi i Aten, tog bussen dit men steg av tidigare för att ta metron till det hotell vi bokat. Jag och min man är nyblivna pensionärer och tyckte vi var jätteduktiga som fixade metron, som var fräsch och enkel att använda. Från vårt hotell, gick den raka spåret ut till flygplatsen. Vad gäller bränderna som härjade på Peleponessos för tre år sedan så märktes det inte mycket av dessa nu. Man såg här och var brända träd men ny vegetation har kommit upp. Ja, vi vill verkligen rekommendera en resa till Peleponessos, det finns massor att se och uppleva.

larvih
2010-07-27, 19:50
Udmærket lille rejsebeskrivelse :)

Peloponnes har jeg selv haft i tankerne som rejsemål. Det behøver jo ikke absolut at være en ø hver eneste gang.

anneli56
2010-08-02, 20:44
Vad roligt Stålan att ni tyckte om Peloponnesos och Koroni området här.
Det finns så mycket att se här och runtomkring och underbara stränder:)
Verkligen ett rekommederat semestermål