handdator

Visa fullständig version : Sofrito!


cariolina
2005-11-17, 12:02
Jag håller på att smälla av i mitt stora sug efter denna goda maträtt. Efter en hel sommar på Korfu, Grekland där de gött mig med mat minst en gång om dagen så saknar jag det något extremt nu. Den grekiska rostbiffen, Saganakin, Kalamarin, Stifadon och sist men absolut inte minst Sofriton.

Är det någon som har ett gott recept på denna alldeles utsökta maträtt skulle jag bli helt vansinnigt glad!

//Carro

karinafp
2005-11-17, 12:24
Hittade ett på engelska med en trevlig bild:

www.greek-recipe.com/modules.php?name=News&file=article458 (http://www.greek-recipe.com/modules.php?name=News&file=article458)

Tack för att du påminde mig om denna läckerhet! :) Nu ska jag ge mig ut och leta efter ett annat Korfiotiskt (?) recept, nämligen pastitsada... mums!!!

Karin

cariolina
2005-11-17, 14:02
Åh, jag kan inte annat än att tacka och buga.
Nu blir det till att laga denna goda maträtt och bjuda alla vänner och bekanta som inte smakat det förut.

Du vet förresten inte hur man kan få tag på saganaki om man inte bor i Stockholm, där allt måste vara mycket enklare att hitta?

//Carro

Gita
2005-11-17, 14:06
Googla på Fontana (de har Saganaki) och skicka iväg ett mail, fråga var du kan finna det.

Gita bye_bye

Inge
2005-11-17, 18:31
Är det någon som har ett gott recept på denna alldeles utsökta maträtt skulle jag bli helt vansinnigt glad!

//Carro

Sofrito

1 1/4 kg kalvestek eller bog av kalv
1,2 dl kopp olivenolje
2-5 hvitløkfedd
2,5 dl vineddik
3,5 dl varmt vann
hakket persille
hvetemel
pepper
salt

Skjær kalvekjøttet i 1 cm tykke skiver og vend dem i siktet hvetemel. Varm olivenoljen og stek kalveskivene på begge sider i en gryte. Tilsett hvitløk, vineddik, vann og persille. Kok under lokk i ca 1 time eller til kjøttet er mørt og sausen har blitt tykk.
Serveres gjerne med Gresk potetmos med hvitløk (se egen oppskrift).

Antall personer: 4

Mikke
2005-11-17, 22:53
...låter smarrigt, Inge....fast kalvkött är inte alltför lätt att få tag i numera....iallafall inte här i Karlstad....:D
Mikke

karinafp
2005-11-18, 09:40
...låter smarrigt, Inge....fast kalvkött är inte alltför lätt att få tag i numera....iallafall inte här i Karlstad....:D

Funkar bra med gammal ko också. ;) Krävs litet längre koktid, bara.


Karin

(Gåta: vilket är det enda djur som byter kön efter döden?:confused:
Svar: kossan! Då blir hon till oxfilé...Ang_elx)

Inge
2005-11-18, 10:00
vilket är det enda djur som byter kön efter döden?
Svar: kossan! Då blir hon till oxfilé...Ang_elx)

Slik lar vi oss narre vi nordboere.

Eva L
2005-11-18, 10:32
...låter smarrigt, Inge....fast kalvkött är inte alltför lätt att få tag i numera....iallafall inte här i Karlstad....:D
Mikke

Det brukar gå bra att beställa i alla större ICA och COOP butiker. Det gör jag här i Umeå när det inte finns i butiken. Kalvlägg som jag använder till Oso Buco är ofta beställningsvara.

Eva