Logga in

Visa fullständig version : Vad heter rovisen?

Kalimera
2010-07-23, 16:25
Såg denna rovfågel på Ytterön i måndags. La ut bilder på Facebook och fick ett svar: Bivråk. Stämmer det?

http://www.kalimera.se/bilder/forum/rovis.jpg

Arne
2010-07-23, 16:49
Ja, det förefaller mig med till visshet sannolikt vara en bivråk. (Pernis apivorus)

Arne

Titti
2010-07-23, 20:37
Jag är inte så kunnig att jag kan skilja på bivråk och ormvråk. Tittar jag i min fågelbok, så verkar din bild snarast visa en ormvråk. Vi får se, vad Tobbe har att säga.

Tobbe S
2010-07-23, 21:07
Svårt ljus, men jag får nog mer vibbar till ormvråk än till bivråk.
Bivråken har längre hals än ormvråken och denna är kort och "satt"
Så jag är rätt övertygad om att det är en ormvråk

Tobbe

laero
2010-07-24, 11:48
Ja, den var nog inte lätt att avgöra utifrån bilden. I mitt amatörmässiga fågelskådande har jag aldrig "kryssat" bivråk och kommer troligtvis inte att kunna göra det förrän jag ser den ihop med en kunnigare ornitolog.

Spontant artbestämmer man ju en sådan siluett till ormvråk som är en mycket, mycket vanligare fågel. Bivråk finns bara i några tusen exemplar i Sverige och bara under perioden slutet maj - början september. Så under större delen av året kan man vara säker på att det är ormvråk man ser.

Jag läste på lite, den finns saker i fågelns "jizz" (hur den flyger och beter sig) att gå på. I vilken ställning den håller vingarna i glidflykt tex. Men framförallt något som fotograf Janne kanske kan ha observerat - ryttlade den? Det kan en ormråk göra men aldrig en bivråk.

Lars

Kalimera
2010-07-24, 12:24
I vilken ställning den håller vingarna i glidflykt tex. Men framförallt något som fotograf Janne kanske kan ha observerat - ryttlade den? Det kan en ormråk göra men aldrig en bivråk.Jag vet inte vad ryttla är tyvärr. Kanske denna oskarpa delförstoring kan vara till hjälp?

http://www.kalimera.se/bilder/forum/rovis_2.jpg

Tobbe S
2010-07-24, 12:40
Jag vet inte vad ryttla är tyvärr.

Ryttla är när fågeln står "stilla" i luften, och flaxar med vingarna.

Jag är nu säker på att det är en ung ormvråk. Notera speciellt de ljusa partierna över brösten, som är en antydan till "dagbricka". På vuxna fåglar synes den ganska tydligt.

Tobbe

Kalimera
2010-07-24, 13:37
Ryttla är när fågeln står "stilla" i luften, och flaxar med vingarna.Aha, då vet jag. Det har jag sett många gånger i Grekland. Den här ryttlade inte, den blev bara rädd och flög sin kos.

Jag är nu säker på att det är en ung ormvråk.Tack! Då kan jag sätta ett kryss till. :)