handdator

Visa fullständig version : Höstresa till Rom


Katitzi
2010-07-23, 17:15
Nu lutar det åt en resa till Rom i slutet av oktober! _B-anana
Jag vet att några av er varit där och jag tar tacksamt emot alla tips! Var är bäst att bo om man vill promenara runt till olika sevärdheter? Är det någon som vet något billigt och bra hotell? Tips på restauranger, affärer mm?

Katitzi:)

Rasmus
2010-07-23, 18:01
Hej Katitzi!
Har skickat en länk och ett meddelande till din inbox.
Hoppas du får en trevlig vistelse i Rom!
R :-)

Katitzi
2010-08-01, 12:47
Jaha, nu är resan bokad!!_B-anana Åker med bästa vänninan den 23-27 oktober och ska bo på hotell Midi centralt i Rom.
Vi bokade en paketresa genom Resfeber, det kändes bra så. Åker med Air Baltic dit (någon som vågat sig på dom?) och med trygga SAS hem.

Nu ska här införskaffas reseguider och läsas på inför första besöket i "städernas stad" - ROM!:D

Katitzi:)

dimitris
2010-10-10, 19:09
Nu lutar det åt en resa till Rom i slutet av oktober! _B-anana
Jag vet att några av er varit där och jag tar tacksamt emot alla tips! Var är bäst att bo om man vill promenara runt till olika sevärdheter? Är det någon som vet något billigt och bra hotell? Tips på restauranger, affärer mm?

Katitzi:)

Kolla här: bye_bye
http://www.italyguides.it/

Katitzi
2010-10-31, 13:58
Nu är jag hemma från en härlig men intensiv resa till Rom!:D
Trodde först inte att vi skulle komma iväg för min mamma låg svårt sjuk på sjukhus. Hela oktober flöt iväg som i ett töcken.

Men iväg kom vi och fint var det. Har sett en hel del "måsten", men långt ifrån alla! Vi gick och gick, så motion fick vi!:p Satt ute på Trattorior och åt och drack vin - det var mysigt. Vädret var lite blandat, men lite sol fick vi i alla fall!

Kan rekomendera hotell Midi nära Terministationen. Litet, mysigt och trevlig personal. Välj ett rum mot innergården som är en lummig trädgård där man kan äta frukost. Vårt rum nr.105 hade tom en liten balkong i söderläge, så vi kunde sitta och mysa i solen om vi ville!:)

Lägger in några bilder. / Katitzibye_bye


http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=416&pictureid=4643

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=416&pictureid=4644

Lissi
2010-10-31, 14:14
ÅH så mysigt det verkar! Vad gav ni för rummet?
Vi har ju vår Romresa kvar på önskelistan över nyårsresor.

Lissi

Katitzi
2010-10-31, 15:14
Vi bokade resan som en paketresa genom Resfeber och gav ca 3600 kr per person för flyg och fyra nätter på hotellet.
Det går bra att googla på hotellet för fler uppgifter!

Katitzi:)

ricky
2010-10-31, 18:34
Termini är väl inte så bra område att bo i och det är ganska långt till sevärdheterna.
Bor man runt piazza Navona då är det lagom gångavstånd till allting och man bor väldigt centralt och trevligt.

Lissi
2010-10-31, 18:41
Vid vår inbokade resa förra påsken, (som blev inställd pga inställt flyg), så skulle vi bo nära Termini. Fast SÅ längt från en del av sevärdheterna verkade det inte vara...I alla fall inte för oss som går 4-7 timmar var dag på storstadssemestrar.

Fast jag kanske har helt fel...:eek: Vore ju bra att veta inför en ny resa.


Lissi

ricky
2010-10-31, 19:07
Nja, det är nog inte jättelångt, men det ligger nog 2 km off.
Har för mig att området runt Termini är lite småskumt men det har jag inga riktiga belägg för.
När vi var i Rom för några år sedan så bokade jag med Ving. Kollade därefter upp hotellet på den välkända websidan som börjar på T. Då visade det sig att just det hotellet låg skumt och off enligt bedömningarna från hotelgästerna. Det var nästan bara 1:or i betyg för det hotellet jag bokade. En klagade på att det var hål i väggen så man kunde titta in i rummet genom hålet. Två personer klagade på ögoninfektioner som de relaterade till skitiga kuddar. Jag ringde till Ving för att helt byta boende och påtalade dessa kommentarer och fick då till svar av Ving att de skulle överväga om samarbetet med hotellet skulle sägas upp.

Katitzi
2010-10-31, 20:00
Kan hålla med om att området är lite skumt, men vi var inte ute på nätterna, utan var hemma före midnatt.Ang_elx
Hotell Midi är faktiskt riktigt fräscht inne med nyrenoverade helkaklade badrum och modern inredning. Rent och fint. Alla måste ringa på en ringklocka vid porten för att bli insläppta så det kändes tryggt. Men det är nog viktigt att se till att få ett rum mot gården eftersom spårvagnar skrammlar förbi på gatan! Det ligger många hotell och restauranger i området, så det är gott om andra turister.

Visst är det en bit att gå tex 1,5 km till Colosseum och Forum Romanum om man nu tycker det är så långt.;) Annars kan man åka tunnelbana tre stationer så är man vid Spanska trappan.

Visst finns det säkert andra hotell med bättre läge och standard, men man får ju vad man betalar för! Och för att vara ett hotell i den lägre prisklassen var det helt klart prisvärt.

Katitzi:)

Peter
2010-10-31, 21:38
Har för mig att området runt Termini är lite småskumt men det har jag inga riktiga belägg för.

Jo, du har rätt. Tidigare var området som ligger till vänster om Termini, om man står på platsen utanför och tittar på Stationen, känt för att vara ett rätt svårt kriminellt belastat område. Fast det visste vi inte när vi bodde där för många år sedan... Ang_elx Vi bodde på ett Loppeställe på Via del Mille, mitt i området, men vi vare sig såg eller råkade ut för några otrevligheter. Det enda vi såg var att en penningtransportbil som hade Poliseskort... :eek: Hur det är idag vet jag inte. Det är tyvärr alltför länge sedan jag var i Rom. De kan ju röjt upp i området.

Idag skulle jag nog välja att bo i området mellan Termini och Centrum. Lite närmare allt man vill se, men ändå inte för dyrt efter vad jag sett på nätet.

Ett litet tips när ni söker hotell. Det finns en sökmotor som heter booking.com som förefaller vara den bästa just nu. De fixade ett hotellrum i Glyfada, ett mycket bra och fräscht dubbellrum för eget bruk inkl en gigantisk fruckostbuffé, för 55 € för en natt!!! Jag kollade andra siter men de hade ständigt det bästa priset oavsett vad jag tittade på.