handdator

Visa fullständig version : Ny mobil!


karinafp
2005-11-16, 16:52
Äntligen har jag kommit mig för att skaffa en ny mobiltelefon! Ja, modellen är inte så ny, har dottern vänligen upplyst mig om :rolleyes:, men för mig är den ett under av modern teknologi. SonyEricsson T290i, heter den, och jag har faktiskt lyckats ladda ner Mazonakis "To Gucci forema" som ringsignal! klapp_klapklapp_klapklapp_klap

Nu till frågan: när det gäller bakgrundsbilder, kan man inte få in en egen bild på något sätt? De som jag har hittat på nätet är ju ganska tramsiga...

Karin
glad mobilamatör

inkfish
2005-11-16, 17:07
Gissar att det bara går om du har kamera i mobilen.

Jag har mina två katter som bakgrund resp skärmsläckare på telefonen :)

Arne
2005-11-16, 18:36
Men, det ska gå att fixa genom en bakdörr!! Det finnes att inhandla kortläsare för SIM-kort. Denna läsare anslutes via USB-2-porten.

Sedan gäller det bara att hitta rätt katalog på simkortet för att stoppa in valfria bilder och även ringsignaler.

Jag har då lyckats. Fick låna Gioannis simkort som vi tankade över till HDD
på min dator. Där ligga 225 olika grekiska ringsignaler.


Arne

karinafp
2005-11-16, 18:38
Det finnes att inhandla kortläsare för SIM-kort. Denna läsare anslutes via USB-2-porten.

Aha... och då ska det alltså gå att föra över vilken bild som helst från en dator in i kameran? Prisidé för en dylik manick?

Karin
som ser otaliga möjligheter öppna sig...

Arne
2005-11-16, 19:44
Ett par hundralappar...

Arne

PO
2005-11-16, 20:50
Eller!

Fick Du inte med en kabelsats och en cdskiva med program för att synka kalender och föra över ringsignaler från datorn? I så fall kan Du göra som Arne beskriver utan extra kostnad.
Om Du lyckats installera och ansluta rätt så dyker kameran upp i utforskaren som en lös enhet, bläddra då fram till katalogen images eller motsvarande och kopiera en originalbild därifrån till skrivbordet, öppna den med lämpligt fotoprogram och titta hur stor bilden är, exempelvis 200 x 300 pixels. Om Du sparar Din egen bild i samma mått och format (troligast jpg) så bör Du kunna lägga över den till kameran och använda som bakgrund. Så har det funkat för mig och Nokia, skulle tro att Ericsson har motsvarande.

//PO
- tack för senast!! bye_bye

karinafp
2005-11-16, 20:55
tack för senast!! bye_bye

Tack själv! Det var jättetrevligt att få träffas! bye_bye

Karin
som nu har fått något att fundera på...

Goliat
2005-11-16, 22:35
Mig veterligt kan man motta bilder via MMS och när man sedan sparat dessa, så kan man använda de som bakgrundsbilder.

Göran (som själv har min avatar som bakgrundsbild på mobilen)

Calle
2005-11-17, 00:17
Mig veterligt kan man motta bilder via MMS och när man sedan sparat dessa, så kan man använda de som bakgrundsbilder.

Göran (som själv har min avatar som bakgrundsbild på mobilen)

Hej!
Fast är inte det viktigaste att man kan använda nallen som just en telefon?! Plus att kunna sända/ta emot SMS (vilket är den största användningen av mobiler här nere i Grekland!) Och ha en adress-bok!
Jag o Git har tre (snart fyra) mobiler, varav två svenska abonnemang samt en (snart två) grekiska kontantkorts-nallar. Så att vi kommer att ha var sitt grekiskt nalle-nummer förutom vårt fasta telefon-nummer här nere.
Med två grekiska nallar slipper vi att ringa/SMS-a dyrt till varandra när vi är ute på var sitt håll (vilket vi för det mesta är!)

Bakgrundsbilder, att fotografera med en telefon (hur bra blir det på en skala?!!) samt "polyfojjniska" ringsignaler och annat "tjafs" bryr vi oss inte om!

Calle (är jag för bakåtsträvande?!)!

Goliat
2005-11-17, 00:38
Hej!
Fast är inte det viktigaste att man kan använda nallen som just en telefon?! Plus att kunna sända/ta emot SMS (vilket är den största användningen av mobiler här nere i Grekland!) Och ha en adress-bok!
Jag o Git har tre (snart fyra) mobiler, varav två svenska abonnemang samt en (snart två) grekiska kontantkorts-nallar. Så att vi kommer att ha var sitt grekiskt nalle-nummer förutom vårt fasta telefon-nummer här nere.
Med två grekiska nallar slipper vi att ringa/SMS-a dyrt till varandra när vi är ute på var sitt håll (vilket vi för det mesta är!)

Bakgrundsbilder, att fotografera med en telefon (hur bra blir det på en skala?!!) samt "polyfojjniska" ringsignaler och annat "tjafs" bryr vi oss inte om!

Calle (är jag för bakåtsträvande?!)!


Nejdå, Calle! Du har bara blivit mer Grekisk :D

(För att undvika missförstånd och allmäna påhopp, så är detta skrivet med "glimten i ögat". Naturligtvis är inte Greker bakåtsträvande, otekniska eller på annat sätt mer okunniga än andra)

Göran

Calle
2005-11-17, 01:36
Nejdå, Calle! Du har bara blivit mer Grekisk :D

(För att undvika missförstånd och allmäna påhopp, så är detta skrivet med "glimten i ögat". Naturligtvis är inte Greker bakåtsträvande, otekniska eller på annat sätt mer okunniga än andra)

Göran

Hej!
Jo, mer grekisk har man onekligen blivit!! Fast samtidigt så har mina grekiska musikant-vänner blivit väldigt nyfikna på Sverige! Det hade varit så kul att bjuda hem dom till Malmö och ta med dem ut i det kalla svenska krog-livet med köer och "Tyvärr, inga gymnastikskor", "I kväll är det bara medlemmar", "Har du VIP-kort?", "En öl, 63:- tack"!!
Fast detta gäller ju inte Möllevången, så dit tänker jag ta dem!

Framförallt så upplever jag unga grekiska studenter som väldigt framåtsträvande, intelligenta, världs-medvetna samt ödmjuka! (Men vem är jag att döma?!)

Till skillnad från svenska "ungdomar" i Malmö måste dock tilläggas! Det är ju bara att läsa Sydsvenskan, alternativt annan morgon/kvällstidning, eller ta en promenix hem till oss på Torekovsgatan längs Nobelvägen och hoppas på att komma fram utan att bli av med plånboken, eller något mycket värre!

Heja Sverige!!

Calle!

ford prefect
2005-11-17, 08:28
Gå in på SonyEricssons hemsida - där finns hjälp för hur man laddar ned egna bilder till telefonen.

Länk till Image Editor (http://www.sonyericsson.com/spg.jsp?cc=se&lc=sv&ver=4000&template=ps1_1_3_1_1&zone=ps&lm=ps1_1&pid=10207&fid=6999&esi=true)
"Sony Ericsson Image Editor är ett gratisprogram med vilket du kan beskära, zooma, rotera, justera färg, kontrast och ljusstyrka för många bildfilsformat. Du kan sedan överföra den färdiga bilden direkt till din telefon via någon av följande anslutningar: kabel-, IR- eller Bluetooth-anslutning."

Länk till MMS Home Studio (http://www.sonyericsson.com/spg.jsp?cc=se&lc=sv&ver=4000&template=ps1_1_3_1_1&zone=ps&lm=ps1_1&pid=10207&fid=7000&esi=true)
"Sony Ericsson MMS Home Studio är ett gratisprogram som används för att skapa MMS-mallar i PC-miljö. Du kan sedan ladda ner mallarna direkt till din telefon via någon av följande anslutningar: Kabel-, IR- eller Bluetooth-anslutning."

Hoppas det är till hjälp bye_bye

//Åke

karinafp
2005-11-17, 09:50
Gå in på SonyEricssons hemsida

O, vad du är klok, Åke! klapp_klap Hade inte en tanke på att utnyttja hemsidan, har bara bläddrat planlöst fram och tillbaka i bruksanvisningen.

Tusen tack!

Och med tanke på din signatur: 42! ;)

Karin

ford prefect
2005-11-17, 10:08
Och med tanke på din signatur: 42! ;)

"meningen med livet universum och allting..." - just det!

Hoppas du kan få in egna bilder i mobilen utan större problem?
Har själv en 290i som jobbmobil men bara lagt in en egen ringsignal för närvarande.

//Åke

Goliat
2005-11-17, 17:20
Till skillnad från svenska "ungdomar" i Malmö måste dock tilläggas! Det är ju bara att läsa Sydsvenskan, alternativt annan morgon/kvällstidning, eller ta en promenix hem till oss på Torekovsgatan längs Nobelvägen och hoppas på att komma fram utan att bli av med plånboken, eller något mycket värre!

Heja Sverige!!

Calle!

Så känner jag också ibland. Med alla tråkigheter som händer. __D
Är detta ett Sverige-problem eller ett storstadsproblem i allmänhet? Hur ter sig Aten i förhållande till Stockholm eller Malmö, när det gäller brottslighet? För man kan väl inte jämföra Malmö med Rethymno eller?:confused:

Göran (som känner att han börjar komma bort från ämnet)

PS
För att hålla mig till ämnet kan jag nämna att jag har en kamera-mobil som jag är mycket nöjd med.
DS

karinafp
2005-11-17, 17:25
Mig veterligt kan man motta bilder via MMS och när man sedan sparat dessa, så kan man använda de som bakgrundsbilder.

På förekommen anledning undrar jag då GIVETVIS om det finns någon vänlig själ som skulle kunna skicka mig en MMS-bild på hr Remos... :o;)

Karin
förnekar sig aldrig...Ang_elx

Grek_ságapo
2006-02-16, 09:47
Någon mer än jag som har sin mobil på greksika?

Jaaa

Mvh Kostas

inkfish
2006-02-16, 11:21
Eftersom tråden är några månader gammal låser jag den.

Grek_ságapo: i stället för att leta upp gamla trådar får du starta nya. Vill du helst bara småprata/chatta ska trådarna ligga på Kafé Kalimera.

inkfish/moderator