Visa fullständig version : Vad heter fågeln?
Kalimera
2010-07-22, 19:53
Är det någon som vet vad detta är för fågel?
http://www.kalimera.se/bilder/forum/pippi_2.jpg
Troligen fisktärnor säger min man:rolleyes:
Riittabye_bye
Tärnor av nåt slag ser det ut att vara..
Medelhavslira eller Gulnäbbad lira, inte möjligt för mig att se på din bild - ha det bra för övrigt!
Janne,
Kan du delförstora bilden så att några fåglar syns närmare ?
Är bilden från Sverige (Blekinge) ? eller Grekland ?
Lars
Kalimera
2010-07-23, 11:21
Är bilden från Sverige (Blekinge) ? eller Grekland ?
Det är från Öland. Jag ska se om jag kan fixa till en delförstoring så de syns bättre.
Kalimera
2010-07-23, 11:33
Det är från Öland. Jag ska se om jag kan fixa till en delförstoring så de syns bättre.Här kommer en delförstoring.
http://www.kalimera.se/bilder/forum/pippi_3.jpg
Det var många fåglar, alla gick omkring vid strandlinjen. När de såg oss flög de upp, alla på en gång. De var små till storleken. Vi trodde det var någon slags vadarfågel eftersom de gick längs strandlinjen.
:rolleyes:Tots försök till förstoring hjälpte det mig inte.
Det jag utgår från är "fizz", som engelska skådare säger. "Fizzet" kan delas in två delar, för mig, här: vingarnas utseende och storlek; och betende, det är en grupp fåglar.
Jag kan inte minnas att jag sett tärnor i grupp utom rastande Skärfläckor ( i Sverige). Liror uppträder alltid i grupp - söker föda på det viset. Liror kan och har dykt upp på västkusten, enskilda individer. Mig veterligt inte i Blekinga - minns inte helt korrekt, var fem när jag flyttade från Karlskrona...;)
Så, sammantaget; Endera arten Lira i Grekland är min slutsats. Har jag fel ska jag senare förklara varför.
De var små till storleken. Vi trodde det var någon slags vadarfågel eftersom de gick längs strandlinjen.
Hej Jannne
Det är helt rätt det är vadarfåglar, Kärrsnäppor. Skoj att du börjat skåda, det finns många bra lokaler i Blekinge, inte minst Torhamnsudde.
Tobbe
Kalimera
2010-07-23, 13:22
Det är helt rätt det är vadarfåglar, Kärrsnäppor. Skoj att du börjat skåda, det finns många bra lokaler i Blekinge, inte minst Torhamnsudde.Kärrsnäppor! Tack! klapp_klap
Ska åka ut till Torhamnsudde senare i år. Förra sommaren var vi på Ungskär och tittade på ejdrar, och fåglar vi inte vet namnen på. :o
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.