handdator

Visa fullständig version : Vad heter trädet?


Lena Ch
2010-07-22, 16:04
Jag kom nyss hem från resan till Thassos. Det är ju en väldigt grön ö! Mest gröna och lummiga ö som jag har varit på, och det är 17 st.
På många ställen såg vi detta stora fantastiska träd som gav härlig svalka på tavernorna. Tyvärr fotade jag ej bladen på nära håll. Frågade en tjej på en taverna vad trädet heter, men hon kunde bara grekiska namnet.
Bladen är lite lika lönn, men ännu mer flikiga.
De riktigt gamla träden hade ihålig stam. På denna tavernan i Meg. Prinos/Kazaviti, en liten liten bergsby, åt vi gott. Jag gick in i håligheten i stammen och hela jag fick plats!

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=458&pictureid=4114

Arne
2010-07-22, 16:14
Jag gissar på en äldre Tamarisk, det finns en sådan vid Stavris Hotel i Chora Sfakion.Men, tamarisken har ju barr! icke blad...

Arne

Lovis
2010-07-22, 16:48
På din beskrivning av bladen som lönnliknande skulle jag gissa att det är en platan bye_bye

Lena Ch
2010-07-22, 17:14
Tack Lovis!!! Tror du har rätt. Googlade på Platan som du skrev, och det är det nog. Jättekul att ni är på hugget därute och svarar så snabbt!
Men snälla lille Arne, du såg ju att det var blad och inte barr?;)

Såg någonstans här på Kalimera att det finns en bok om växter i Grekland.
Men nu hittar jag inte den! Någon som kan tipsa?

Lena

Lovis
2010-07-22, 17:31
Så lite så! Själv lärde jag mig på kuppen att (en variant av) trädet har sitt ursprung i just Grekland och Turkiet flabb_flab

Annki
2010-07-22, 18:00
Såg någonstans här på Kalimera att det finns en bok om växter i Grekland.Men nu hittar jag inte den! Någon som kan tipsa?
Är det kanske den här du tänker på?
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9185421030
Om du är intresserad, så har jag två album på min profilsida om träd och blommor i Grekland.

Ann-Kristin bye_bye

Titti
2010-07-22, 20:47
Min växtbibel, när jag är i Grekland, heter "Växter från varma länder" av Åke Sandhall och Ulf Swenson. Jag kollade nyss med både Adlibris och Bokus, men ingen av dem har den längre.

Boken är i alla fall jättebra med fina bilder och upplysande text. Jag har lärt mig väldigt mycket genom att ha den med mig på mina resor. Säkert går den att få tag på på t.ex. http://www.bokborsen.se/page-start eller någon annan sajt för beg. böcker.

"Träd och myter i Greklands övärld" är ett väldigt bra komplement till "Växter från varma länder".

Finns det fler tips på grekfloror?

sjöborren
2010-07-22, 23:31
Ett likadant träd står på ett torg inne i Thassos stad.

Monica P
2010-07-22, 23:33
Träd och buskar vid Medelhavet. WW naturserie, Helge Vedel-Roald Als-Anette Rasmussen, Wahlström och Widstrand 1977, ISBN 91-46-12878-6


George Sfikas: Wild flowers of Greece, Trees and shrubs of Greece, Medical plants of Greece.
Dessa tre små böcker brukar säljas i turistaffärer.

eija
2010-07-23, 10:57
Ett likadant träd står på ett torg inne i Thassos stad.

Och det finns en taverna som heter Ta Platanákia i fiskhamnen. Det finns ett stort träd= en platan bredvid den också bye_bye!

Eva L
2010-07-23, 11:02
Plataner finns på många grekiska torg. På ett av de fina små torgen i Plomari på Lesvos finns en stor vacker platan med serveringar runt om.

Eva

Monica P
2010-07-23, 12:17
Pylos har en jätteplatan som överskuggar hela torget. Vathy, Kalymnos har Platanos, ett litet torg med en liten taverna dit många åker på söndagstur för att äta grillat.

Det enda jobbiga med detta fenomenala träd är att det förnyar sina löv hela året, så det är alltid skräpigt under . Man får en drift att kratta höstlöv...

Lena Ch
2010-07-23, 13:09
Så många härliga svar och tips på böcker ni skickar, alla goa kalimera-vänner!_B-anana Och vilka helt fantastiskt fin trädbilder du hade i ett fotoalbum, Annki! Där fanns ju Platanen med. Men frukterna missade jag. Kanske för de här riktigt gamla träden inte hade frukter på grenarna länst ner?
Inne i Limenas såg jag också flera stora Plataner, och satt under en på en trevlig taverna vid torget. Kommer tyvärr inte ihåg namnet på tavernan, men väldigt trevlig personal och Kleftiko - lammgryta i smörpapperspaket - var jättegod! Mums. Ska försöka laga det hemma.

Lena