handdator

Visa fullständig version : Vilken by på Costa Brava, Spanien?


Annlotta
2010-07-21, 22:31
Grekland i all ära, var där för några veckor sedan, men om tre veckor är det dags för mig att sticka till Gerona i Spanien. De första tre nätterna är bokade i Tossa de mar, där jag varit tidigar, men sedan har jag ingen aning.

Någon som vet något om Costa Bravakusten? Jag är öppen för alla platser, men vill inte ha hålligång utan trevliga restauranger vid någon strandpromenad. Älskar hotell med havsutsikt!
Hoppas på svar, för här är jag utan erfarenhet.
Ann-Charlotte

kimmen
2010-07-23, 11:23
Då kan jag absolut rekommendera Blanes som inte ligger långt från Girona. Bo då i gamla delen av byn, inte den nya. Till exempel i rum med havsutsikt på Hostal Doll, ett mycket trevligt ställe. Förra sommaren hade vi den här utsikten från vårt rum:

http://i522.photobucket.com/albums/w348/kimmen_bild/DSCN4296.jpg
...

http://i522.photobucket.com/albums/w348/kimmen_bild/DSCN4297.jpg


/kimmen

Annlotta
2010-07-23, 22:24
Tusen tack för svar. Blanes är ett av ställena jag kikat på. Finns det en båthamn här och gillar du strandpromenaden? Vad tycker du om baden?
Jag har funderat lite på Roses, tror jag det heter, något du känner till?
Tack igen!
Annlotta

kimmen
2010-07-23, 22:38
Blanes är ett av ställena jag kikat på. Finns det en båthamn här och gillar du strandpromenaden? Vad tycker du om baden?
Jag har funderat lite på Roses, tror jag det heter, något du känner till?
Du ser båthamnen på min första utsiktsbild.
På den andra bilden ser du stranden och även strandpromenaden en bit bort. Där finns det gott om restauranger. Ett kvarter in från strandpromenaden ligger smågator och ett litet torg med fler restauranger och affärer.
Edit: Strandpromenaden i den gamla delen av Blanes sträcker sig egentligen hela vägen från båthamnen till en liten bit bortanför klippan du ser på den andra bilden. Sedan börjar den nya delen.

Roses vet jag tyvärr inget om.

/kimmen

Masse
2010-07-24, 01:49
Hej,

Min erfarenhet av Costa Brava är c:a 20 år gammal, så du får ta den med en stor nypa salt. Det händer ju mycket på den tiden. Men i slutet av 80-talet och början av 90-talet så bilade vi till Costa Brava 7 år i rad för boende i hyrd lägenhet eller radhus.

De orter som vi bodde i var Blanes, Platja dÁro, LÉstartit och Cambrils. Av dem var Blanes den ort som var störst, som en riktig liten stad. De övriga var mera turistorter, varav kanske Platja dÁro var mest turistiskt. Vi trivdes bra i samtliga orter. Alla har bra stränder, varav dock Blanes den något sämre om man höll sig till stadsstranden. Dock fanns i Blanes badbåtar som på c:a 15-20 min tog oss ut till bra stränder.

Cambrils är en by som är sammanväxt med grannbyn Salou. När vi var där upplevde vi en markant skillnad mellan de två. Salou var mera nybyggen och "modernare turistkör" medan Cambrils var en något lugnare, äldre och traditionellare turistort. Men det har med stor sannolikhet ändrats på de här åren.

:) Mats

Annlotta
2010-07-24, 23:53
Ska kolla vidare, men tack för tipsen!
ACE