handdator

Visa fullständig version : Boende under högsäsong


Londres
2010-07-18, 16:41
Åker till Grekland för tredje gången på lördag. klapp_klap Tyvärr blir det bara 8 dagar så vi har bara planerat in två öar: Santorini (dit vi anländer och åker ifrån) och sedan tror vi att det får bli Ios ett par dagar. Har redan varit på Santorini, Naxos, Paros, Antiparos och Korfu.

Hursomhelst. Har aldrig tidigare åkt under högsäsong och undrar därför hur det är att fixa ett schysst pch prisvärt boende på plats på Ios. Vi tar båten dit redan på söndagen (25 juli) för ungefär fyra nätter. Vad vi söker är en liten studio (för två) med balkong och gärna lite utsikt. Gärna i närheten av Choran, men inte mitt i. Tror ni vi kan hitta det på plats för ett rimligt pris, eller rekommenderar ni att boka i förväg? Första natten på Santo är redan bokad på ett ställe jag bott på tidigare, men jag gillar just känslan att traska runt bland ställena och hitta det perfekta.

Eller har ni helt enkelt något tips på ett ställe som är "säkert" att boka i förväg där man kan lämna önskemål om rumstyp?

Kalimera
2010-07-18, 20:49
Med studio menar du att det finns kök antar jag, eller i alla fall möjlighet att laga frukost. I somras bodde vi på Avanti som ligger mittemot Chora, det är mycket bra, men det finns inget kök. För några år sedan bodde vi på Pavezzo som ligger ganska nära Chora, och trivdes mycket bra. Jag tror att vi hade kök på vårt rum, men är inte säker. De finns på nätet, googla och du skall finna. :)

Utsikten är hur fin som helst och rummen bra. Ägarinnan heter Angela och är jättetrevlig. Hon - och hennes man - brukar möta upp alla färjor i hamnen. Enda nackdelen är att diskoteket Scorpion ligger nära, och det kan kanske höras ljud därifrån. Vi hörde dock inte ett ljud när vi bodde där.

Londres
2010-07-18, 21:36
Exakt - med kök, eller rättare sagt kokvrå. Jättetack för tips! Minns du hur priserna per natt på Pavezzo ser ut?

Hur tror du rumsutbudet är rent generellt på Ios under högsäsongen i år? Som sagt är vi inte sugna på att boka i förväg men vill samtidigt inte behöver leta alltför länge efter något passande. Tidigare har jag öluffat i månadsskiftet aug/sep och då har det inte varit något problem att hitta bra boende till bra pris. Men nu kommer vi ju som sagt befinna oss på Ios från 25-29 juli och det kan ju förändra saker och ting.

Kalimera
2010-07-18, 21:42
Exakt - med kök, eller rättare sagt kokvrå. Jättetack för tips! Minns du hur priserna per natt på Pavezzo ser ut?

Hur tror du rumsutbudet är rent generellt på Ios under högsäsongen i år? Som sagt är vi inte sugna på att boka i förväg men vill samtidigt inte behöver leta alltför länge efter något passande. Tidigare har jag öluffat i månadsskiftet aug/sep och då har det inte varit något problem att hitta bra boende till bra pris. Men nu kommer vi ju som sagt befinna oss på Ios från 25-29 juli och det kan ju förändra saker och ting.Jag tror inte att det är några problem att fixa rum på plats när ni kommer. Det var extremt lite folk på Ios när vi var där för snart två veckor sedan. Rumsuthyrarna står inte längre där båten lägget till utan 50 meter till vänster om piren.

Vi betalade 30 € på Pavezzo. Det var under lågsäsong. Mejla och fråga om pris, och om det finns kök, jag minns som sagt inte. (Och det har inte att göra med att jag festade :)).

Londres
2010-07-18, 22:23
Jag tror inte att det är några problem att fixa rum på plats när ni kommer. Det var extremt lite folk på Ios när vi var där för snart två veckor sedan. Rumsuthyrarna står inte längre där båten lägget till utan 50 meter till vänster om piren.

Vi betalade 30 € på Pavezzo. Det var under lågsäsong. Mejla och fråga om pris, och om det finns kök, jag minns som sagt inte. (Och det har inte att göra med att jag festade :)).

Haha! Tack igen!

Kalimera
2010-07-18, 22:29
Haha! Tack igen!Om ni inte vill bo där kan jag rekommendera Hotel Avanti, och Kolitsani View. Både ställena är lugna och ligger på kullen mittemot Chora. Trevliga ägare på båda ställena. Mest personligt är Kolitsani View där Michalis och Elisabeth gör allt för att gästerna ska trivas!

Londres
2010-07-18, 22:42
Om ni inte vill bo där kan jag rekommendera Hotel Avanti, och Kolitsani View. Både ställena är lugna och ligger på kullen mittemot Chora. Trevliga ägare på båda ställena. Mest personligt är Kolitsani View där Michalis och Elisabeth gör allt för att gästerna ska trivas!

Kolitsani View har jag skrivit ned och så verkar det som om många här fallit för La Luna också. Massa bra tips nu! Det blir nog att mejla runt och kolla pris och tillgänglighet :)

Kalimera
2010-07-18, 22:44
Kolitsani View har jag skrivit ned och så verkar det som om många här fallit för La Luna också. Massa bra tips nu! Det blir nog att mejla runt och kolla pris och tillgänglighet :)Lycka till! klapp_klap

Om något inte skulle passa när ni är på plats kan ni ju byta boende.

Kalimera
2010-07-19, 15:29
Kolitsani View har jag skrivit nedDär kan du ha det så här bra. :)


http://www.kalimera.se/bilder/forum/ios_kolitsani.jpg

Mikkel
2010-07-19, 17:05
Kan bare anbefale Kolitsani på det varmeste. Maken til vertskap skal du lete lenge etter. Vi har bodd for tiende gang dette året og har ALLTID rom nr 17.
Det står klar til oss når vi kommer.
Der nyter vi deilige fløyelsnetter og våkner til en nydelig frokost.flabb_flab

Susie
2010-07-19, 21:56
I begyndelsen af juni boede jeg på Skala Hotel, hvor der er både værelser og studios. Skala, der også har pool med tilhørende poolbar ligger op ad en stejl bakke bag Chora med flot udsigt til Chora og Sikinos. Nogle af værelserne ligger under poolbaren, så jeg kan godt forestille mig, at det er ikke er så "tyst" netop der. Skala henvender sig nok egentlig mere til det yngre klientel frem for børnefamilier. Jeg betalte 25 EUR for et studio på 1. sal (nr. 12 i næstsidste bygning væk fra poolbaren). Det er også muligt at købe "frukost". Der bliver gjort rent og skiftet håndklæder hver dag, men der er intet badeforhæng!
Kiriakos, der ejer hotellet er venligheden selv. Han står ofte i havnen. Han og hans kone ejer også tavernaen "The Mills", der ligger nedenfor bakken, der går op til hotellet. Et anbefalelsesværdigt spisested.

Kalimera
2010-07-20, 10:50
Kiriakos, der ejer hotellet er venligheden selv. Det kan jag verkligen hålla med om!

Han og hans kone ejer også tavernaen "The Mills", der ligger nedenfor bakken, der går op til hotellet. Et anbefalelsesværdigt spisested.Det också. :)