Logga in

Visa fullständig version : Är Apella överreklamerad?

inkfish
2010-07-17, 18:37
Precis den frågan funderade jag på när jag kom hem i september förra året. Även jag har tidigare sett Apella som en fantastisk strand - men den här gången blev jag inte alls nöjd, jag gjorde bara ett besök där på två veckor.

Intrycket när jag kom nerför trappan var bara trångt och stökigt. Finaste baden tycker jag att man får precis i början av stranden, men där var så trångt att det inte alls lockade att stanna där.

Mängder av solstolar stod huller om buller och parasollerna stod tätare och rörigare än ljusen på en födelsedagstårta på ålderdomshemmet.

Så jag gick bort till andra änden och parkerade där istället. Inte lika fint att bada men i alla fall lite lugnare.

http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/karpathos09579.jpg

Fast det var inte så trivsamt där heller. Humöret sjönk. Kunde inte där italienarna som konverserade oavbrutet bada tillsammans istället för att hälften badar och hälften solar, högljutt pratande? Dessvärre lyckades jag blänga till så ordentligt att en av dem kände sig tvungen att be om ursäkt:o. Nånstans där förstod att jag att jag borde skärpa till mig, jag brukar inte bry mig särskilt om vad andra gör på stranden.

http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/karpathos09576-1.jpg

Insåg till slut, när jag började fotografera mina egna medhavda grejer:confused:, att jag faktiskt hade präktigt tråkigt på paradisstranden. Där var inte trivsamt alls.

Så jag tror att jag nog egentligen föredrar de andra två av trillingstränderna.

Achata har jag lite svårt att få grepp inom, har aldrig fått nån riktig känsla för den:

http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/karpathos09510.jpg

Men jag åker gärna dit för det är lagom moppeavstånd till taverna Klimataria i Volada och deras goda luncher, vackra vy och fridfulla stämning.

Så min favorit av de tre är den här:
http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/karpathos09552.jpg

Kyra Panagia. Mycket solstolar och parasoller även den men inte samma "jäktade" stämning som på Apella. Dessutom är det underbart att sitta uppe på Olive garden med en lång lunch. (Dock hoppas jag att den rapport jag nyligen fick om sämre mat i år bara var en olycklig dag för köket...)

Vad tycker ni andra? Är Apella fortfarande esset av de tre stränderna eller har den börjat tappa?

Riitta
2010-07-17, 18:47
Jag har bara varit på Apella en gång och då var det inte så mycket folk där. Tyckte det var fint, fast jag sprang nog runt med kameran mer än jag badade:rolleyes::)

Min favoritstrand hittills är Agios Minas, men har inte sett någon båttur dit dom vid dom senaste besöken:o

På Achata var vi dagen efter den stora stormen förra September och då var vattnet brunt så det var ingen höjdare beskök. men när vattnet är normalt så är det säkert fint där också:rolleyes:

Vi tycker om Amoppi också. Fint och snorkla. Gott om fisk och fina undervattensformationer:)

Riittabye_bye

inkfish
2010-07-17, 18:52
Agios Minas har jag aldrig varit på men skulle gärna åka dit, den ser jättefin ut. Precis som Agios Nikolaos nedanför Spoa, den står också på besökslistan vid tillfälle.

Dagen efter regnet förra året åkte jag till en annan strand som jag verkligen gillar, Christou Pigadi. Men där hade hela slänten rasat ner på parkeringen av regnet, tavernan var översvämmad och de stackars ägarna gick och slet med varsin hacka i slänten.

Det var första gången det där hände sommartid, berättade de, annars brukade det bara hända på vintern.

karinafp
2010-07-17, 19:05
Min favoritstrand hittills är Agios Minas, men har inte sett någon båttur dit dom vid dom senaste besöken:o

Åk till tavernan i Agios Nikolaos. Där kan man boka privata båtturer till småstränderna däruppe, det sitter en hel vägg med bilder från de olika stränderna. :) Vasilis kan säkert hjälpa till. ;)

Marielou
2010-07-17, 19:49
Det är så roligt att få lite tips inför kommande Karpathosresa. Apela är ju den första stranden man lär känna här igenom Kalimera och ser fram emot ett besök.

En annan dagsutflykt kommer att gå till Agios Nikolas nedanför Spoa, det ser så otroligt vackert ut på alla bilder. Finns det inte en annan strand som heter Agios Nikolaos vid Arkasa? hur är den stranden?

Jag undrar om någon varit vid Damatrios Beach? hittade rena paradisbilderna på nätet och undrar om det verkligen är så fint?

Jag längtar_B-anana

inkfish
2010-07-17, 19:55
Ag Nikolaos vid Arkassa är en alldeles för långgrund sandstrand (tycker jag). Jag har bara varit där en gång, då var det kav lugnt, annars lär det oftast gå vågor där.

Den andra stranden undrar jag om det är Damatria du menar. Den ligger alldeles intill Christou Pigadi som jag gillar. Jag slängde ett öga ditåt när jag var på Christou Pigadi, Damatria hade alldeles för stor klappersten till och med för en stenstrandsfanatiker som jag;).

Men jag gick aldrig längs stranden så jag vet inte om den blev annorlunda längre bort.

Marielou
2010-07-17, 20:31
Tack för svar. Jag noterade den där klapperstenen på Damatria (som jag menade) men det fanns också mjuk sand med på bilderna jag såg. Jag får väl göra en liten tur dit och skapa mig en uppfattning, jag gillar inte heller för mycket sten. Härliga bilder du visar, Kyria Panagia ser mysigast ut : )

inkfish
2010-07-17, 20:38
Tack:)

De där bilderna man hittar av grekiska stränder som lagts ut på grekiska sajter - de stämmer ofta dåligt med verkligheten, tycker jag. Havet är alltid mer genomskinligt turkos på bilderna, sanden gulare och framför allt finns där aldrig varken ett enda parasoll eller någon turist, ALLT ser helt orört utflabb_flab

Jag tittade lite efter bilder från Damatria nu, jag kände inte igen mig alls;)

Men det bästa är ju helt klart att se efter med egna ögon. Du kommer garanterat att hitta jättefina ställen att bada på:)

inkfish
2010-07-17, 20:41
Förresten - om du badar på stranden i Pigadia och brukar använda solstol: kolla priserna på fler ställen om det verkar dyrt.

Folk jag känner som just varit nere hade legat på solstolar för 10 euro paret första dagen, innan de hittade vidare till ställen som tog 5 eller 6...

Marielou
2010-07-19, 09:16
Vi brukar vara de turister som solstolsuhyrarna inte gillar ; ) Vi köper alltid ett parasoll och känner oss sedan härligt fria att slå oss ner där det behagar:D10 Euro dagen för en solsol/parasoll är nästan hutlöst:mad: Fast det är klart att har man varit i Italien på semester innan så är till och med 10 Euro humant ; )

Vi skall bo på Journey´s End och har hört att stranden nedanför inte är den bästa så de känns bra att ha hyrbil. Vet inte hur jag skall hinna med allt jag vill se, vi är ju bara där en vecka;)

inkfish
2010-07-24, 15:02
Hyrbil är jättebra. Jag minns inte exakt nu men jag tror att det möjligen finns en liten klapperstensstrand vid Journeys end.

Dock, utsikten ut mot havet är fantastisk.