handdator

Visa fullständig version : Kom hem igår... vill tillbaka ASAP...

gosa_lagom
2010-07-16, 12:26
Vi kom hem igår efter att ha varit första gången på Karpathos. Det är några här som skrivit tidigare att det är farligt att åka till Karpathos eftersom man förälskar sig i ön och vill tillbaka. Detta är helt sant!! Vilken underbar ö! Vi har redan beslutat att vi ska tillbaka nästa sommar. Vi bodde på hotell Socrates vilket var helt underbart.

Vi åkte till Karpathos tack vare kalimera.nu eftersom alla pratade så varmt om denna ö. Vilken tur att jag hittade hit _B-anana. Vi gick till flera av restaurangerna som rekommenderats här på forumet och det var verkligen bra rekomendationer! Maxim, Acropolis, Mike´s, Ambrosia och det som blev vårt favvo ställe La Mirage.

Vi testade några ställen som inte nämnts här och det var ju inte alls lika bra... på ett ställe fick vi notan utan att ha frågat efter den och innan vi ens hunnit dricka upp vinet medans servitrisen samtidigt meddelade folk som stod utanför att det skulle bli ledigt om 2 minuter.... det var inget snack om att få beställa mer :mad:

MVH
Eeva

Kalimera
2010-07-16, 13:10
Vi testade några ställen som inte nämnts här och det var ju inte alls lika bra... på ett ställe fick vi notan utan att ha frågat efter den och innan vi ens hunnit dricka upp vinet medans servitrisen samtidigt meddelade folk som stod utanför att det skulle bli ledigt om 2 minuter.... det var inget snack om att få beställa merVad hette det stället?

Roligt att ni var så nöjda med resan att ni redan planerar att åka tillbaka. klapp_klap

gosa_lagom
2010-07-16, 13:24
Det var Sofias Place precis till vänster om La Mirage. Det var alltid fullt på restaurangen och det stod altid en massa folk på kö för att äta där så vi tänkte att det måste vara bra... maten var OK men lite tråkigt att man kände sig stressad och fick dricka upp sitt vin snabbt...

MVH
Eeva

Kalimera
2010-07-16, 13:29
Det var Sofias Place precis till vänster om La Mirage. Det var alltid fullt på restaurangen och det stod altid en massa folk på kö för att äta där så vi tänkte att det måste vara bra... maten var OK men lite tråkigt att man kände sig stressad och fick dricka upp sitt vin snabbt...Jag anade nästan det. Tack för svar. :)

karinafp
2010-07-16, 14:35
Jag misstänkte också att det var Sophia's. flabb_flab

Karin
som skriver och skriver på resebrevet

Masse
2010-07-17, 01:10
Varför är jag inte överaskad? Sophia´s är definitivt inget i min smak. Prova den lilla tavernan till höger om La Mirage istället nästa gång! En av mina favoriter. (Om den finns kvar?? Var där senast 2008.)

:) Mats

karinafp
2010-07-17, 08:06
Prova den lilla tavernan till höger om La Mirage istället nästa gång! En av mina favoriter. (Om den finns kvar?? Var där senast 2008.)

Det är Mezedopoleio Mesogeios du menar, eller hur? Den har flyttat ett snäpp till höger, till andra sidan trappan och blivit mycket större. Men det finns fortfarande mängder av goda och spännande smårätter. flabb_flab En av våra favoriter också. :p

Karin
som gjort många läckra upptäckter just där klapp_klap

inkfish
2010-07-17, 13:57
Men Mesogeios - den var ju helt ny så sent som 2007. Och förra året öppnade de även stället intill, Didyma, som väl är mer eller mindre ett gyrosställe. Har den alltså flyttat sedan förra året?

Sofias är väl en turistfälla av rang, jämte Sirtaki.

Masse
2010-07-17, 14:10
Det är Mezedopoleio Mesogeios du menar, eller hur? Den har flyttat ett snäpp till höger, till andra sidan trappan och blivit mycket större. Men det finns fortfarande mängder av goda och spännande smårätter. flabb_flab En av våra favoriter också. :p

Karin
som gjort många läckra upptäckter just där klapp_klap

Lokalen som de då har flyttat till, ett snäpp till höger och andra sidan trappan det är, om jag förstår dig rätt Karin, före detta "Land & Sea"? Den är ju som du säger betydligt större och stod tom senast jag var på Karpathos.

:) Mats

inkfish
2010-07-17, 14:56
När jag åt där i september -09 låg Didyma till vänster om trappan och Mesogeios till höger och de har samma ägare. Enligt deras egen sajt startade Mesogeios -07 och Didyma -09.

karinafp
2010-07-17, 16:44
;)Enligt deras egen sajt startade Mesogeios -07 och Didyma -09.

Jo, det är möjligt. Men där Didyma - där det f ö inte pågick någon som helst aktivitet när vi var nere - ligger, låg under våra tidigare år ett mezeställe vid namn Mesogeiós. Kommer väl ihåg det, eftersom jag var tvungen att slå upp vad ordet betydde. ;) Ett typiskt "grekställe", med kala väggar, lysrör i taket och massor av greker som åt mezedes av de mest skilda slag. ;) Hade då ett ressällskap som var lindrigt - minst sagt - intresserad av såna ställen, så det blev inte av att vi gick dit.

Jag har gått igenom min resedagbok - där jag bl a skriver upp vad vi äter och var :p - och där Mesogeiós nu ligger, låg 2004 och 2005 Land and Sea, en helt underbar restaurang. Sen sålde ägaren Giannis stället och blev fiskare i stället. :D 2006 var där en ny restaurang, vars ägare var nästan äckligt angelägen om att vi skulle äta där; han sprang efter oss på gatan med en flaska raki... så till slut gick vi dit. Maten var ok, men inte mer, och vi vantrivdes av ägarens krypande uppmärksamhet. Av ren besvikelse har jag bara refererat till stället som "f d Land and Sea" i dagboken. flabb_flab Jag förstår att det inte bar sig. 2007 övervägde vi inte ens att gå dit; jag tror inte att vi noterade att det var en ny restaurang. Om de hade hunnit öppna då... I år bodde vi ju så att vi såg stället från balkongen, så det är klart att vi lade märke till det på ett helt annat sätt.

inkfish
2010-07-17, 16:53
Aha. Undrar om det var helt andra ägare tidigare då, eftersom de skriver på sin sajt vilka år de startade. När jag först hörde talas om dem så var det också som tips på ett helt nytt ställe.

Den enda gång jag åt på Mesogeios så var det helt öde på Didyma också, om jag minns rätt. Minns inte riktigt vad jag åt men jag tyckte att det var gott, dock var det lite uppsnofsad mat och jag är egentligen mest förtjust i traditionellt tillagade rätter.

Fast det som sänkte intrycket mer än maten för mig var nog egentligen läget. Jag äter aldrig i de krokarna, där är så mycket folk - och just den kväll jag satt på Mesogeios körde det förbi en lång rad lastbilar som skulle med färjan. Just när man hostat färdigt så kom samma rad av lastbilar tillbaka för färjan hade gått sönderflabb_flab

karinafp
2010-07-17, 17:59
Jag äter aldrig i de krokarna, där är så mycket folk

Nu var det långt ifrån mycket folk; det var deprimerande tomt på de flesta ställena. :( Ett par upptagna bord per restaurang, det var riktigt sorgligt att se. Hoppas det har tagit sig på turistfronten nu i juli och att resten av sommaren blir bra, ekonomiskt sett.

inkfish
2010-07-17, 18:05
Precis vad jag hört av folk som varit på Karpathos nu också. Jag var ju på en ö som var ny för mig i år, Sifnos, så där kan jag inte säga om det var eller mindre folk än normalt.

Men från Karpathos har jag hört precis det du säger - klart mindre folk. Låter ju inte så vältajmat med Konstantinos palace och det andra monsterhotellet:(

gosa_lagom
2010-07-17, 21:59
Precis vad jag hört av folk som varit på Karpathos nu också. Jag var ju på en ö som var ny för mig i år, Sifnos, så där kan jag inte säga om det var eller mindre folk än normalt.

Men från Karpathos har jag hört precis det du säger - klart mindre folk. Låter ju inte så vältajmat med Konstantinos palace och det andra monsterhotellet:(

Japp, jag har ju inte varit på Karpathos förut men jag tyckte det var ganska lite turister. Vilket jag i och för sig tyckte var skönt... det var italienare, och holländare där och ja lite skandinavier...

Jag trodde att det berodde på att det var för tidigt. Dvs de flesta kanske börjar sin semeter i slutet av juli... dock fanns det ju inga platser kvar alls till Karpathos den 8 juli hos Airtours. De var slut ett par dagar innan redan.

MVH
Eeva