handdator

Visa fullständig version : Bär vid Limonari?


Eva64
2010-07-16, 12:03
Kom hem efter 14 sköna och lata dagar från Skopelos/Skiathos förra veckan. Första veckan var vi på Skopleos och körde runt lite och hamnade bl a på tavernan vid Limonaribeach. Träden vid tavernan hade underbart söta mörkröda, nästan svarta. De påminde lite om björnbär till utseendet men var betydligt sötare och godare! Är det möjligtvis någon som vet vad det är för bär? Hade varit kul att veta! Tjejen som jag frågade kunde nästan ingen engelska alls (och jag kan ingen grekiska:o). bye_bye

Eva L
2010-07-16, 13:54
Kan det vara röda mullbär som du smakat? Om du beskriver trädet och bladen kan säkert någon svara.

Eva

Kalimera
2010-07-16, 14:08
Precis som Eva skriver borde det vara mullbär. Här kommer en bild på mullbär, en bild som också är från Skopelos. :)


http://www.kalimera.se/bilder/forum/grekland_mullbar.jpg

Monica P
2010-07-16, 16:19
Det var säkert mullbär ! Der finns en vit och en röd-svart variant. Goda!
Mullbärsträdets blad är föda för silkesfjärilens larver. Vi fick se hur det gick till på Chalkidiki många år sen. Varje morgon skar man en massa grenar med löv och lade in på en trave med stora hyllor där det fanns stora tjocka grå larver. Barnen tyckte det var intressant men lite äckligt... larverna skulle äta tills det var dags att bilda kokong av silkestråd. Silket utvanns senare genom en lång process. Jag undrar om det fortfarande finns såna som sysslar med detta.

Eva L
2010-07-16, 22:32
Även försök med silkestråd gjordes i Sverige för många år sedan men klimatet satte stopp för försöken som inte var lönsamma. I södra Sverige kan mullbärsträd växa i skyddade lägen även idag.

Eva

Eva64
2010-07-17, 13:11
Ja, det är säkert mullbär om jag tittar på bilden som Janne lagt ut! Jag kommer inte ihåg hur träden och bladen såg ut och har inget bra foto heller. Tack för alla svar!bye_bye