handdator

Visa fullständig version : Längtar till semestern!

Neta
2010-07-14, 16:59
Hej!
Vi åker till Karpathos för första gången 2 september. Det ska bli underbart! Vi ska bo i Pigadia på hotell Kalimera. Har inte läst om någon på forumet som bott där. Vore kul o höra om nån har något att säga om hotellet. Ligger det bra till? Är det hyfsat fräscht? Sen undrar jag om ni rekommenderar bil eller om man ska hyra moppe istället? Hur har ni som varit iväg i sommar upplevt prisläget i Pigadia? Svårt att veta hur mycket pengar man bör växla in. Vi tänker göra frukost själva och äta typ bröd och frukt på stranden och sedan gå ut och äta på kvällarna.
Tack på förhand! / Netabye_bye

karinafp
2010-07-14, 17:55
Hotell Kalimera ligger väldigt bra till, alldeles i början på stadsstranden och nära både till busshållplatsen, ett par stora supermarkets (Asteras och Dias), Pigadias centrum och - inte att förglömma - Taverna Pelagos! _B-anana

Känner ni för att ligga vid en pool någon dag, går ni bara gatan längs framsidan på Electra Beach Hotel, så hittar ni Hotel Nisiás pool och mycket trevliga poolbar efter bara ett par hundra meter.

Bil eller moppe bestämmer ni väl själva vad ni trivs bäst med. Vi har inget moppekörkort någon av oss och är fyra stycken i familjen, så det blev bil för oss. (Vi gick runt till uthyrarna och talade om att vi jämförde priser, så vi lyckades få ett mycket bra pris.) Tidsmässigt blir det ingen större skillnad; man fick inte köra bilen fortare än 50 km/tim...flabb_flab och bara att komma upp dit var svårt för det mesta! Ang_elx

Vi upplevde inte att prisläget var märkbart högre än sist vi var ner, för tre år sedan. Man kan fortfarande få en gyros i pita för 2 €. Vi snålade inte alls på maten. Frukosten gjorde vi själva i lägenheten; bröd och grönsaker är fortfarande billigt, men alla andra måltider åt vi ute och vi drack vin till varje middag. Det blev i genomsnitt tusen kronor per dag för oss fyra, vilket är vad vi brukar beräkna. Den allra dyraste enskilda rätten vi åt kostade 24 € per person, men det var ett undantag för att vi firade på fint ställe... ;) Annars ligger de mer traditionella rätterna som stifado, kokkinistó, moussaka o dyl runt 8 €. Omeletter, sallader, hamburgare och annan lunchmat ligger på 5 - 6 €. Smårätter kostar från 2 € och uppåt.

Vi växlar inte in reskassan innan vi reser. Tar ut några hundra € direkt ur bankomaten här hemma som startkapital, resten tar vi ut därnere allteftersom. Det finns ett flertal bankomater i Pigadia, och de tar alla våra olika sorters kort, så det finns ingen anledning att gå omkring med en massa kontanter.

Om du läser under "Hälsningar" och sedan "Hälsningar direkt från Grekland", så skrev jag en tråd där under tiden vi var nere. Den kan kanske ge några tips inför resan. Under min profil har jag lagt några fotoalbum därifrån också.

Karin
som gärna skulle åka ner igen snyft_drop

inkfish
2010-07-14, 20:45
Om du vill ha bil eller moppe beror väl egentligen på hur långt du vill åka.

Bor man i Pigadia så tycker jag att moppe tar för lång tid om man vill uppåt Mesochori/Lefkos, Karpathos är ju ingen jätteliten ö.

Andra gånger jag har bil är när det är kallt eller blåser hårt, då gillar jag inte att köra moppe.

Men annars är moppe svårslaget, man puttrar fram i lagom takt och känner alla fantastiska dofter. Jag har inget moppekörkort men har aldrig haft problem att hyra moppe på Karpathos.

Vägarna är fina och det är lättkört oavsett vilket fordon du än väljer.

Masse
2010-07-14, 22:19
Vi väljer nästan alltid moppe. Även på Karpathos. Tycker att man upplever naturen med olika dofter och temperaturer mycket bättre så än med bil. Åkte även moppe från Pigadia till Lefkos. Visst är det som Inkfish säger att det tar lite tid. Men för vår det är själva moppe-åkandet också ett sätt att uppleva ön med massor av underbara vyer, och då gör det inte så mycket att det tar tid.

Enda gångerna som vi väljer bil är när det rör sig om hyftat stora avstånd och/eller ett fåtal dagar som vi har på oss. T ex hade vi bil 2 dagar på Tinos i år, och det var ett bra val eftersom vi annars inte hade hunnit se så mycket av ön som vi nu gjorde.

:) Mats

Neta
2010-07-15, 16:14
Tack för ditt svar carinafp!
Toppen med en massa bra tips. Nu längtar jag ännu mer. Men bodde du på hotell Kalimera?_B-anana

karinafp
2010-07-15, 16:23
Men bodde du på hotell Kalimera?_B-anana

Nej, vi bodde på Manos Plaza, men passerade Kalimera varje gång vi gick till Nisiás pool. Vliket vi gjorde varje dag min man måste arbeta. Vilket hände alldeles för ofta, tyvärr... Jag och barnen låg vid poolen, och han satt på närmsta internetcafé med sin dator och en frappé.

Karin
som gillar att bo mitt i staden