handdator

Visa fullständig version : Leva på Kalymnos 17 Sjukvård


Monica P
2010-07-14, 12:34
Det kan kännas lite otryggt att bo i ett annat land med tanke på sjukvården, i all synnerhet om man inte kan språket.Det kanske är en tröstande tanke att det inte skiljer nämnvärt på förväntad livslängd i Grekland och Norden...

På Kalymnos finns ett sjukhus som ligger lite norr om centrum. Där finns dels öppna mottagningar, dels avdelningar för medicin, kardiologi, kirurgi-ortopedkirurgi och gynekologi , BB och barn. Det finns en akutmottagning och ett antal ambulanser. Standarden är inte vad vi är vana vid i norra Europa, den är snarast under all kritik, men läkare finns det och väntetiderna är rimliga.

På stan finns det privatpraktiserande läkare av snart sagt alla kategorier, laboratorier och apotek.

Betalningen då?
Kommer du från EU-land och bosätter dig här bör du prata med din försäkringskassa och få med dig viktiga blanketter. Jag går inte in på detta i detalj, bättre att prata med den uppdaterade sakkunskapen.

Sjukkassesystemet står i Grekland under total omvandling, så vad jag än skriver idag är det säkert att det inte stämmer i morgon, JUST NU gäller i allafall att vården på akutmottagningen är gratis. Att träffa öppenvårdsläkare kostar 3 € men bered dig på att få vänta, du får en kölapp när du betalar dina 3 €. Blir du inlagd kostar det inte heller något men du måste få påskrifter från sjukhuskontoret och sen få godkännandestämpel från IKA (försäkringskassan)- en förtroendeläkare ska granska papperen. Detta gäller även för labkostnader och annat som görs utanför sjukhuset, typ datortomografi.

Mer avancerad vård kan behöva göras i Aten eller på Rodos, varvid tillkommer IKA-papper för att man ska få halva transportkostnaden tillbaka. Magnetkamera finns på Rodos. Ambulanshelikopter tillkallas om nödvändigt.

Samma sak gäller medicin: vill man ha rabatt måste IKA-läkaren vidimera papperen. Apoteken står också under granskning; missbruk av remisser och recept har kostat staten enorma belopp.

Standarden på sjukhuset är alltså låg, byggnadsmässigt. Det är ett gammalt hus , helt oergonomiskt och primitivt. Jag har ett livs sjukhusarbete bakom mig, så detta kan jag säga med full övertygelse. Jag fann också under en anhörigs vårdtid, att personalen inte har ens vad jag anser minimal kunskap om patientvård, de är få och uselt avlönade, och det anses självklart att anhöriga tvättar och matar sin familjemedlem, alternativt kan man betala en extra sköterska. Den vänliga tonen fattas dock inte, så är man måttligt sjuk går det antagligen bra.

Förbrukningsartiklar och allt utom basal mat får man ha med sig.

Sjuksköterskorna och läkarna kan jag inte klaga på. Möjligen har vi i Sverige nått fram till en öppnare dialog med läkarna. Möjligen fick jag bättre kontakt eftersom jag s.a.s spelat i laget tidigare.

Läkarkåren i Grekland är under angrepp från alla håll därför att man tagit skamlösa belopp under bordet för att utföra vissa behandlingar. Jag kan säga att vad jag hittills hört gäller detta INTE Kalymnos läkare !

Om du alltså bosätter dig här kan du se fram emot hyfsad vård utan längre väntetider men en hel del byråkrati.

Att ha rörelsehandikapp är svårt var man än bor, men tråkigt nog är Kalymnos rätt olämpligt om du har svårt att gå. Smala gator och höga trottoarer är bara en del av problemet. Trappor överallt och branta gränder...Handikappanpassade hus finns bara om du bygger själv. Synd, för klimatet är fint för muskel-och ledsjuka. Det finns också bara rudimentär hemtjänst, man får ordna sånt själv, även om det står på regeringsprogrammet att hemtjänsten ska byggas ut.

Barn och ungdomar med olika handikapp har fått en ny byggnad i byn Argos och färdtjänstbilar. Stället kallas AMEA och är verkligen fint med grekiska mått mätt, massor av verksamheter och bra utrymmen. Åk dit och hälsa på och köp något från deras verkstäder, du kommer att bli förvånad!

På många ställen i Grekland kan man bada hälsobad i olika varma källor. Kalymnos har en försummad varm källa vid Therma, som någon gång framtiden kommer att rustas upp.

Tandläkare finns det många av, och de är erkänt bra och har helt andra priser än i Sverige. Ta gärna med dig tidigare röntgenundersökningar!

Detta gäller även annan slags röntgen, patienten får själv hålla ordning på sina plåtar. (Intressanta grannsamtal kan bli följden...)

Ska jag komma med någon ytterligare kritik kan det vara att läkarna gärna skickar dig vidare om det är något knepigt du lider av.

Det sker förstås även i andra länder.

Monica P
2011-06-07, 12:16
Lite nyheter från IKA:
Jag pratade med Pandelis som basar för IKA här på Kalymnos och fick veta följande:
Tidigare har svenska försäkringskassan betalat schablonbelopp för svenskar som fått vård i Grekland.
Nu ska det ske med bas på kostnaderna, och sjukvårdande ställe ska lämna en blankett som IKA ska ha och som skickas vidare till Sverige.

Det gäller alla europeiska länder, sa Pandelis.

Kanske nån kalimeramedlem jobbar på FK och kan berätta hur det går till på den kanten?

Eva L
2011-06-07, 13:32
Lite nyheter från IKA:
Jag pratade med Pandelis som basar för IKA här på Kalymnos och fick veta följande:
Tidigare har svenska försäkringskassan betalat schablonbelopp för svenskar som fått vård i Grekland.
Nu ska det ske med bas på kostnaderna, och sjukvårdande ställe ska lämna en blankett som IKA ska ha och som skickas vidare till Sverige.

Det gäller alla europeiska länder, sa Pandelis.

Kanske nån kalimeramedlem jobbar på FK och kan berätta hur det går till på den kanten?

Jag vet inte riktigt vad du undrar över men på den här sidan hittar du säkert svar under någon av rubrikerna. http://ec.europa.eu/health-eu/index_sv.htm

Eva

Monica P
2011-06-07, 14:27
Tack, Eva!
Jag undrar över det rent administrativa förfarandet. Det kan ju finnas flera orsaker till att IKA ligger så uselt till ekonomiskt. En otroligt trasslig administration. Papper i halvmeterhögar ligger på borden och man har fortfarande långt kvar innan datoriseringen blir till nytta och inte till besvär. Får mig att tro att man inte fungerat gentemot utlandet heller...

Admirala
2011-06-07, 18:15
Jeg har bare vært på sykehuset én gang i Hellas, i Nafplio. Selv om du skriver for fastboende, Monica, vil jeg skrive om den gangen, kanskje til hjelp for turister:
Gikk på akuttmottaket, selv om det ikke var veldig akutt det jeg feilet, men det var lørdag og alle leger hadde stengt. Fikk treffe spesialist med en gang, og han undersøkte meg blant annet med ultralyd.
Da jeg var ferdig spurte han meg hvor jeg var fra. Jeg viste pass og europeisk helseforsikringsbevis (E111) fra Norge. Han skrev én linje i en stor protokoll, ba meg signere, og det var det. Ingen penger, ingen skjema.
Dette var to-tre år siden, kanskje er reglene endret, kanskje traff jeg bare på en grei lege?

Ellers kan jeg bare understreke det du skriver om tannlege. Har vært hos tre forskjellige, alle veldig grundige, flinke, snille (jeg har tannlegeskrekk så snill tannlege er viktig for meg ;)), og en pris som ligger lysår under norske priser.

Monica P
2011-06-07, 19:02
Admirala, det är en ändring gjord helt nyligen, enligt min bekant Pandelis.