handdator

Visa fullständig version : Div frågor om grekland


parre
2005-11-15, 16:45
hej
Jag har lite frågor som jag hoppas få svar på av er som har öluffat eller varit flera gånger i grekland._B-anana
1 hur stor väska ska man släpa med sig för en öluff på 4-5 veckor ?
2 Är rhodos en bra start och slut på resan eller är kreta bättre (billigt flyg ifrån göteborg)?
3 Hur många öar ska man satsa på tycker ni för en nybörjar luffare?
4 Vad kostar en båtbilj ungefär ?
5 är det rimligt att ta sig till aten från rhodos? man vill ju inte åka båt hela resan.
6 hur mycket borde 2 pers som inte gillar att snåla räkna med i pengar som ska betala allt exkl flyg (inkl mat,båt,hotel+en massa andra roliga skaer man vill göra där )
Tack på förhand
Parre bye_bye

ciakoohler
2005-11-15, 17:09
[QUOTE=parre]hej
Jag har lite frågor som jag hoppas få svar på av er som har öluffat eller varit flera gånger i grekland._B-anana
1 hur stor väska ska man släpa med sig för en öluff på 4-5 veckor ?

En ryggsäck o så liten som möjligt.Det finns billiga kemtvättar överallt

Rodos är helt ok om ni vill åt det hållet

Elisabet
2005-11-15, 17:12
Hur stor väska ska man släpa med sig för en öluff på 4-5 veckor ?Så lite som möjligt :) Böcker och simfenor är exempel på sådant som tar mycket plats och blir tungt, men om man vill ha det för att få ut det man vill av resan, så behöver man en stor väska.
Ta med tvättmedel eller lämna in tvätt en gång i veckan och ha bara med kläder så ni klarar er ungefär en vecka.

Är rhodos en bra start och slut på resan eller är kreta bättre?Från Rhodos är det närmare till fler öar, men båda funkar utmärkt, särskilt när man ska vara ute så länge som ni.

Hur många öar ska man satsa på tycker ni för en nybörjar luffare?Det är helt och hållet en smaksak, men inte mer än två i veckan. Många skulle nog välja 5-6 öar om de har 4-5 veckor på sig.

Vad kostar en båtbilj ungefär ? Beror helt på vilken linje och vilken slags båt. Från några tior till några hundralappar.

Är det rimligt att ta sig till aten från rhodos?Ja visst, med så lång tid så hinner ni fram och tillbaka flera gånger om ni vill och kan ändå ta det lugnt ;) Fast jag skulle nog hellre välja från Aten till Rhodos i så fall.

hur mycket borde 2 pers som inte gillar att snåla räkna med i pengar som ska betala allt exkl flyg (inkl mat,båt,hotel+en massa andra roliga skaer man vill göra där )Det beror helt på när ni åker. Under högsäsong är det mycket dyrare. Sedan beror det förståss också på vilken standard ni vill ha på boende.

inha
2005-11-20, 11:49
hej
Jag har lite frågor som jag hoppas få svar på av er som har öluffat eller varit flera gånger i grekland._B-anana
1 hur stor väska ska man släpa med sig för en öluff på 4-5 veckor ?
2 Är rhodos en bra start och slut på resan eller är kreta bättre (billigt flyg ifrån göteborg)?
3 Hur många öar ska man satsa på tycker ni för en nybörjar luffare?
4 Vad kostar en båtbilj ungefär ?
5 är det rimligt att ta sig till aten från rhodos? man vill ju inte åka båt hela resan.
6 hur mycket borde 2 pers som inte gillar att snåla räkna med i pengar som ska betala allt exkl flyg (inkl mat,båt,hotel+en massa andra roliga skaer man vill göra där )
Tack på förhand
Parre bye_bye

Hej,
1: väskans storlek beror på hur mycket tänkt ta med dig. det bästa är att ha en ryggsäck som rymmer 55-60 liter och sen tvätta kläderna allt eftersom under vistelsen i grekland.
2: smaksak kan jag tänka mig. det går ju säkert att starta på ena ön och avsluta på den andra. billiga flygbiljetter - kolla in på sterlings. på startsidan här på kalimera har du några länkar till flygbolag som är ngt billigare än de större resebyråerna.
3: antal öar beror på hur länge du ska vara där och vad du själv känner att du vill plöja igenom. på 2 veckors båtluff kanske det är rimligt med 2-3 öar, beroende på hur många dagar man vill spendera på varje ö.
4: båtbiljetten variera mellan de olika rederierna. det tips jag fått är att kolla de när du är på plats, då rederierna ändrar allt eftersom säsong (låg/hög).
5: det går att flyga till rhodos direkt om du vill det, annars går det att flyga till aten och sedan ta båt därifrån.
6: fickpengar beror helt på hur länge du tänker vara borta och vilka krav du har på boende och på matställen, samt beroende på vad ni vill göra. billigast är ju att bo på pensiont och handla egen mat i supermarken som finns samt ordna egna utflykter på öarna genom att hyra bil/moped eller åka med lokala bussarna.

Hoppas du får en trevlig resa!
/Inha