handdator

Visa fullständig version : boende och stränder


friss
2010-07-13, 09:18
Hej!
Lutar åt en ny resa till Grekland i slutet på augusti, hittat bra pris på flygbiljetter till Santorini. Det lutar åt Ios, är så länge sedan man var där och man slipper lång båtresa. Vill gärna bo i Chora, bakom busshållsplatsen så man har utsikt över Choran. Någon som har tips på bra boende där? Som vanligt är rymlig balkong viktigt, ingen pool, utan enkelt och mysigt.
Alltid sugen på att ta en båtytflykt när man är i väg, tyvärr finns det ingen bra förbindelse till Sikinos om man ska åka själv över dagen, finns det dagsutflykter dit från Ios? Är det värt att äka dit över dagen för att bada lite och åka till Choran?
Nästan 10 år sedan vi var på Ios, hur är det med stränderna, är de långgrunda? Har ju nu en snart 4-åring som ska med och han älskar att bada:-).
Tacksam för svar..

Kalimera
2010-07-14, 11:08
Många pensionat har pool, så om ni kan stå ut med det är Hotel Avanti mittemot Chora, och Kolitsani View som ligger lite bakom kullen mittemot Chora, två mycket bra boende. Kolitsani View är ett coolt ställle med formidabel utsikt över havet. När vi var där för någon vecka sedan bodde det många barnfamljer där.

Det går dagsturer till Sikinos ett par gånger i veckan.

Stränderna är fantastiska! Mylopotas är långgrund på sina ställen, precis som stranden i hamnen är. Barnvänliga stränder är annars Kolitsani beach (kan vara jobbigt för små barn att gå dit) och Manganari. Till Manganari kan man åka badbåt, eller köra med eget fordon.

Jag hade med Manganari beach som veckans strand förra veckan. Bilden finns här (http://www.kalimera.se/bilder/veckans/strand/ios_manganari_2.html). Manganari består av fyra fina stränder. En översiktbild hittar du här (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=24120).

friss
2010-07-15, 10:03
Tack för tipsen!!
Hade inte tänkt åka till Ios när vi hittade flygbiljetterna, men dina senaste bilder och rapporter från Ios gjorde att vi blev sugna:-)..

Kalimera
2010-07-15, 13:13
men dina senaste bilder och rapporter från Ios gjorde att vi blev sugnaBra! Ios borde verkligen fler "äldre" åka till. Det är inte den partyö det en gång var. :)

Eva L
2010-07-15, 13:43
Jag var på Ios för första gången för tre år sedan. Visserligen var det i början av juni men det var mycket lugnt. Tyckte dock att ö-borna hade gjort för lite av sin ö om ni förstår uttrycket. Badbåtarna hade inte börjat gå och Chora var öde och tom på dagarna. Saknade gallerier, mer öppna ställen under dagtid att ta en kaffe på samt kulturella arrangemang. Detsamma frågade flera franska par som jag mötte och som det var gott om på ön efter. Ön är så pass stor att åtminstone mina förväntningar var större men jag åker gärna dit igen.

Eva

friss
2010-07-19, 09:41
Hej!!
Avanti och Kolitsani ser fina ut, men det verkar kosta. Avanti tar t ex 525 euro för oss tre första veckan i sept. Vi bor alltid för 30, och då åker vi i början på juni eller i början på september och bor ganska bra för de pengarna. Tror du man kan pruta ordentligt på plats??

Kalimera
2010-07-19, 15:32
Tror du man kan pruta ordentligt på plats??Jag vet inte om det går, men jag tror att ni kan få ett bättre pris om ni fixar rum när ni kommer fram. Ni måste ju inte bo där, det finns mycket att välja på. Det verkar vara lite folk på Ios i år så det borde gå att pruta på plats. Vi betalade 40 € i juni, och 50 € i juli. Då ingick frukost.