Visa fullständig version : Karpathos i September/Oktober?
Ditolina
2010-07-11, 16:01
Nu är det bestämt att vi ska åka till Karpathos. Och det blir första gången till Grekland för oss flabb_flab Försa gången utomlands för mig :o
Hur är vädret där i september?
Vi kommer antingen åka i september eller 1a veckan i oktober.
Jag undrar om det är lite kallt i oktober för att bada osv.
Har ni några synpunkter?
Vi kommer antagligen bo på Lakki studios i Amoopi, någon som bott där?
Tips och att göra måsten är välkomna:)
karinafp
2010-07-11, 18:45
Oj, vädret är väldigt svårt att säga något om. Jag har två vänner som var på Karpathos sent på hösten i fjol. Den ena fick regn och rusk i september, den andra hade fint badväder i oktober... det är nog bara att hålla tummarna och gilla läget! ;)
Finns det något särskilt skäl till att bo just där? Jag kan tänka mig att Amopi kan vara VÄLDIGT lugnt så sent på säsongen. Det finns liksom inte så mycket att göra där. En massa hotell, några tavernor och ett par små supermarkets. Vill ni ha litet mer liv omkring er, rekommenderar jag att ni satsar på att bo i Pigadia i stället.
Annars finns det hur mycket information som helst att läsa i det här forumet, det är bara att sätta igång! flabb_flab
Karin
som kom hem i torsdags och redan längtar tillbaka
Ditolina
2010-07-11, 22:54
Tack för svaret :)
Vi ska resa några tillsammans och det hänger väl på priset denna gång att det blir Amopi.
Jag vill helst åka i början av september med tanke på värmen, jag vill kunna bara i havet.
Men det verkar som det kanske inte är helt kört i oktober i alla fall.
Jag har letat här på forumet och det finns en hel del godbitar att ta del av :D
Ska kolla upp Pigadia, för lite vill man ju ha att göra kvällstid.
Velar lite att kanske åka till Zakynthos, verkar fint där med.
Lise-Lotte
2010-07-12, 17:56
Hej!
Vi var på Karpathos sista veckan i september förra året och hade mycket fint väder, även om det blåste en del på kvällarna och man fick ta på sig en tröja eller liknande. Baden var fantastiska och stämningen underbar. Vi bodde i Lefkos, men det passar bara den som vill ha det riktigt lugnt. Vi skall åka i år igen - samma vecka och samma plats.
Jag tror Karpathos är säkrare än Zakynthos - ju längre österut/söderut desto stabilare väder är min bedömning. Lycka till med ditt val!
Ditolina
2010-07-12, 19:57
Tack Lise-Lotte!
Det kändes bra att höra, för Zakynthos lät väldigt lockande med skepps vraket och sköldpaddorna.
Vi kommer att bo i Amopi, det blir väl till att ta taxi in till Pigadia kvällstid om man vill se lite mer liv, jag har förstått att det är extremt lugnt i Amopi när det inte är säsong.
Lefkos är absolut verkar vara jättemysigt, så det blir nog en moppe resa dit :D
....fin vaeg till Lefkos efter Karpathos vaestra sida. Efter avtagsvaegen till Piles-Othos sa kommer ni forbi Taverna under the trees, sen sa smaningom kommer ni att aka genom skogen med svindlade fin utsikt bortat Kassos, om vaedret tillater..... :D Stanna en stund hogst upp vid ett radio-torn, mittemot en liten kyrka, daer aer det fin utsikt ocksa.
God tur!
Mikke
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.