handdator

Visa fullständig version : Hemma från Karpathos


karinafp
2010-07-10, 20:58
Ja, så har man väl landat, då. Mycket motvilligt, som vanligt. Ska försöka plita ihop en litet längre reseberättelse så småningom. Det var skönt att komma ner igen efter två somrars bortovaro, och se att det mesta var sig likt och att vi inte hade blivit bortglömda. Ja, de vänner som vi har hållit kontakten med hela tiden är ju en sak, men de vi lärde känna så sent som förra gången vi var nere hade vi ju inte förväntat oss något av; de har ju träffat tusentals turister sedan dess. Men så går man nere på hamnpromenaden och hör ett rop uppe från Acropolis: Mamma, you're back! Och utanför Pot Pourri står Sakis med öppna famnen och säger: Welcome back, mamma! (Ja, dottern var ju en mycket blonderad blondin sist vi var ner, och blev vederbörligen uppmärksammad, och jag, jag var ju blondinens mamma... Ang_elx I år är dottern inte blonderad alls, men mig känner man tydligen igen. Hmmm... är det bra eller dåligt? ;))

Det blev mer pool-liggning än vanligt, eftersom Fred fick rätt mycket jobb och måste tillbringa mer än en dag sittandes framför datorn, antingen på hotellrummet eller på något internetcafé. Då gick vi andra till poolen vid Nisià och slappade. De dagar han inte hade jobb, passade vi på att ta oss runt på ön. Fred hade ju aldrig varit ens i Grekland förut, så allting var nytt för honom. Men han gled snabbt in i den grekiska livsstilen och pratar nu om hur vi skall kunna tillbringa ännu längre perioder på Karpathos. flabb_flab Han gjorde även många egna bekantskaper bland Karpathosbor som visade sig ha bott i Kanada.

En sak som slog oss var att det var märkbart färre turister på ön. Det såg man speciellt på kvällarna, när restaurang efter restaurang stod nästintill tom, det var en sorglig syn. När vi checkade ut från hotellet, sa receptionisten att det inte skulle komma några nya svenskar den veckan. Och så bygger man det fullkomligt enorma hotellet nere på stranden nedanför Pelagos! Öborna själva säger att redan Konstantinos Palace var alldeles för stort, och så kommer denna koloss med 250 - 350 rum (jag har hört båda siffrorna nämnas) att öppnas nästa år. Bara det nya hotellet rymmer ju 2 - 3 flygplan med turister; varifrån har man tänkt att dessa ska komma? Men som vanligt pratas det om någon med mer pengar än förstånd, och om mutor och löften om röster i valet i gengäld mot bidrag och lånelöften. :mad: Det är sorgligt.

Hotellet, ja. Manos Plaza. Det är värt en egen tråd. flabb_flab Nejdå, dåligt var det inte, men vi ska inte bo där igen, trots löften om mycket bra pris om vi ringer direkt och inte går genom någon resebyrå... Nej, nästa år ska vi försöka hitta något annat; vi har fått en del bra tips. Ska bara komma överens inom familjen, först. Ang_elx

Och kört bil har man också, för första gången därnere. Uj, uj, det var en upplevelse, må jag säga. Och den är inte riktigt borta ur kroppen ännu; jag kommer på mig själv att glatt upptäcka att jag minsann kan använda både fyrans och femmans växel när jag kör min egen bil härhemma. flabb_flab

Nej, nu tror jag att jag ska börja skriva på resebrevet!

Karin

Masse
2010-07-11, 00:51
Nej, nu tror jag att jag ska börja skriva på resebrevet!

Karin

Ja gör gärna det, för jag väntar med stort intresse. Lindrar alltid lite den ständig längtan tillbaka till Karpathos som man går och bär på. Varmt tack för dina rapporter hittills, och välkommen hem till den sköna "grekiska" värme som vi nu begåvas med.

:) Mats

Riitta
2010-07-11, 08:40
Välkommen hem:) Kul att Fred trivdes där också, så det blir flera resor för er;) Sorgligt det där med turisterna. Så var det på Kalymnos och Astypalea också. Det känns i hjärtat när ens vänner oroar sig för sin framtid:o Kanske alla strejker och bråk har redan börja skrämma folk och dom åker någon annanstansAng_elx
Då kanske det finns billiga biljetter till mig, så jag kan åka snart;)

Väntar på resebrevet:)

Riittabye_bye

Kalimera
2010-08-01, 19:00
Nej, nu tror jag att jag ska börja skriva på resebrevet! Och nu är det skrivet, och publicerat. Ni hittar det bland annat här... (http://www.kalimera.se/resebrev/2010/karpathos_3.html)

Riitta
2010-08-01, 19:45
Och nu är det läst:) Hur vågade du och pussa Kotsiras__D:D
Tack för en trevlig läsning. Följde med i mina tankar överallt som du beskrev:) Det var sig likt på ön kände jag:)

Riittabye_bye

karinafp
2010-08-01, 21:23
Hur vågade du och pussa Kotsiras__D:D

Haha, det var ju tvärtom! Men jag kände litet dåligt samvete när jag vaknade... :cool:

Kul att du gillade resebrevet! Fast du visste ju redan det mesta. Ang_elx

Karin
som längtar ner igen! snyft_drop

Mikke
2010-08-02, 12:38
kul skrivet, Karin!
Misstänker att jag får översätta det för nån därnere.....har köpt biljett från Kph till Rhodos den 12 september.
Mikke

karinafp
2010-08-02, 12:42
Misstänker att jag får översätta det för nån därnere.....har köpt biljett från Kph till Rhodos den 12 september.


Översätt gärna! Valda delar, i alla fall... flabb_flab Om jag vinner storvinsten, kommer jag ner till dig! Ang_elx

Karin
som alltid längtar ner