Logga in

Visa fullständig version : Är karpathos att rekomendera?

Joozy
2010-07-09, 13:20
Hej!
Jag och min kille funderar på att åka till grekland i augusti, jag själv har varit flera gånger till grekland, mest santorini och kreta då, han har aldrig varit utomlands....Jag har nu funderat lite på karpathos och orten Amopi...

Ni som har varit på karpathos, rekomenderar ni ön, tror ni vi kommer bli nöjda? Är Amopi en jätte lugn ort? Vi är iof inte ute efter värsta utelivet, men lite liv och rörelse vill man ju ändå ha (Vi är 30):-), Är stränderna fina,sand? Måste man ta sig runt för att hitta en bra strand?

Tacksam för alla tips och råd :-)

Hälsningar Josefin

annette fra norge
2010-07-09, 15:35
Karpathos er en kjempefin øy. Amopi er et nydelig sted men veldig stille. Bare noen få hoteller og tavernaer og en herlig bar.
Inne i hovedstaden Pigadia er det mer liv.Her er det mange tavernaer og mange hoteller ligger her.
Men i forhold til Kreta/Chania/Rethymnon er også denne byen stille.
Men Karpathos er ikke overfyllt med turister, det er lett å komme i kontakt med menneskene som bor her, og det er mange flotte strender rundt på øya.
Selv reiser jeg tilbake til Amopi om noen dager. Jeg elsker det rolige livet og de nydelige strendene. En god bok, og man kan ikke ønske seg mer.
Var i Agi Apostoli/Chania tidligere i sommer. Der var det alt for mange turister og for mye bråk for meg.
Håper dette kan hjelpe deg til å velge rett sted.

Hilsen Annette

inkfish
2010-07-09, 16:22
Jag skulle säga att Ammopi visserligen är en mindre ort men ändå har mängder av hotell och många tavernor. Den är en ren bad- och turistort utan annat byliv.

Riktigt stilla är det nog inte någonstans i augusti när ni ska åka. Om ni tänker er andra kvällsaktiviteter än en middag och kanske nån drink på en bar - då hittar ni dem inte i Ammopi.

Vad gäller stränder - och Karpathos i övrigt också - finns massor skrivet här på forumet. Rota runt lite ett tag så kommer ni att hitta mycket info:).

lomba
2010-07-10, 08:54
Du burde tenke deg om to ganger før du drar til Karpathos. Drar du dit, vil du nemlig alltid ønske deg tilbake.:) Jeg har vært på mange greske øyer, men Karpathos har noe spesielt. Jeg har vært der 10 ganger, og skal tilbake igjen i september. Men jeg anbefaler dere å bo I Pigadia, Amopi kan bli litt for lite og rolig.

Masse
2010-07-11, 00:01
Ta gärna en titt på bilderna i mitt album om Karpathos som du hittar under min profil här i forumet. Det får bli mitt svar, och lite smakprov på det jag gillar på Karpathos.

Trevlig resa!
:) Mats

karinafp
2010-07-11, 10:38
Du burde tenke deg om to ganger før du drar til Karpathos. Drar du dit, vil du nemlig alltid ønske deg tilbake.:)

Håller med, Karpathos är klart beroendeframkallande! Vi hade som ambition att utforska nya öar varje sommar, men efter första resan till Karpathos fanns det inget annat alternativ. flabb_flab Här finns fina stränder av olika slag, dramatisk natur, charmiga bergsbyar att strosa runt i, lugn och ro om man vill ha det (då är det Lefkos och Amopi som är enklast för svenskar att komma till), liv och rörelse - fast i lagoma proportioner - i Pigadia, och framför allt: människorna! klapp_klap

Karin
som kom hem i torsdags och redan längtar tillbaka

Mikke
2010-07-11, 14:56
....sitter just nu paa Zephyros Village och skriver peau deras dator. Idag ganska blasigt, men vinden aer varm gor det hele lite friskare. Lite mindre turister saeger grekerna, men for mej aer det manga, men jag har aldrig varit haer i juli, bara april och september.Instaemmer med foregaende skribenter om att Karpathos aer beroendeframkallande, har nog varit haer over 20 ggr... :D Zephyros genomgar fortlopande foraendringar, t.ex har muren mot vaegen numera fatt fina stenar ditmurade samt blommor nedanfor, Arundo Donax som fordom susade aer borta,men deras rotter gar djupt, sa jag tror nog att dom sticker upp igen....Var i stan igar och tittade bl.a in pa Mike's. Manoli var inte daer just da, men Minas och jag drack varsin frappe och pratade lite.Manolis aer tillbaka och jobbar, dock far han inte lyfta tungt. Naer Manolis Panaretos haemtade mej pa flygplatsen torsdag 8 juli, sa stannade han daer Manoli akte av vaegen, och langt daernere kunde man se bilen. Ett mirakel att han klarade sej!
Nu dax for ett dopp.
Som skrivet tidigare,Karpathos kan rekommenderas...
Mikke