handdator

Visa fullständig version : Greklands officiella Oscarsbidrag år 2005


Lissi
2005-11-15, 14:17
En smak av Livet heter filmen och är VÄLDIGT bra!
Den är av Tassos Boulmetis och handlar om den grekiske pojken Fanis, som växer upp i Turkiet,(Konstantinopel), tillsammans med sin mamma, pappa och morfar som lär honom att livet behöver lite krydda för att ta form och smak.Fanis och hans föräldrar tvingas lämna Turkiet när motsättningarna blossar upp mellan Turkiet och Grekland i början av 60-talet...Morfar blir kvar eftersom han är turkisk medborgare...Vi får sedan följa Fanis liv i Grekland och även hur hans återseende med sitt gamla hemland blev.

Jag tycker att det är en film med MYCKET grekisk livsvisdom. Massor av MAT kryddad noga, ,mycket humor, allvar och vacker musik!

SE DEN! Jag lånade denna DVD på Lunds stadsbibliotek!

Lissi

Zanét
2005-11-15, 16:39
Har sett den grekiska versionen "Politiki Kouzina" och kan bara hålla med om att den är klart sevärd.

//Zanét bye_bye

Lissi
2005-11-15, 16:46
Har sett den grekiska versionen "Politiki Kouzina" och kan bara hålla med om att den är klart sevärd.

//Zanét bye_bye

..som jag NJÖT av att höra grekiskan och att jag kunde förstå så mycket ändå!
Och läsa de små mellantexterna var inte svårt heller:D :D
Fast utan den svenska översättningen hade ju inte JAG försrstått ens bråkdelen...:o

epiros
2005-11-15, 18:29
..som jag NJÖT av att höra grekiskan och att jag kunde förstå så mycket ändå!
Och läsa de små mellantexterna var inte svårt heller:D :D
Fast utan den svenska översättningen hade ju inte JAG försrstått ens bråkdelen...:o


Tack för tipset, bra filmer är ett mysigt sätt att fördriva kvällen på denna årstid.
Ner i soffan o ligga o glo:)

bye_bye Tommy