handdator

Visa fullständig version : Namn på blomma/frukt/buske?


Marianne
2010-07-08, 11:38
På senaste resan till Kefalonia hittade jag dessa vackra blommor en kväll:
http://i45.photobucket.com/albums/f84/Marianne45/Greece/P1020020.jpg

Så här såg den ut från sidan:
http://i45.photobucket.com/albums/f84/Marianne45/Greece/P1020014a.jpg

Några dagar senare hade det redan bildats frukter som såg ut så här:
http://i45.photobucket.com/albums/f84/Marianne45/Greece/P1020169a.jpg

Någon som känner till namnet?

Smultron
2010-07-08, 14:12
Tror det är en variant av änglatrumpet. Oftast ser man dem enkla och gulaktiga till färgen, men det finns andra färger och fyllda varianter också. Googla på änglatrumpet så får du upp bilder som liknar denna variant.

Marianne
2010-07-08, 16:27
Änglatrumpel måste det vara. Tack för svaret!
SÅ många varianter det finns! Jag hittade någon som liknade "min" rätt bra när jag gogglade på namnet, lila och vit i färgen, men de flesta hänger mer än den här gjorde. Jag tyckte den var så vacker.

Faestis
2010-07-08, 19:16
Jag tror att det är en sorts spikklubba - dvs en "kusin" till Änglatrumpet. Spikklubbans blommor bildar frukter väldigt snabbt och frukterna ska efter vad jag hört vara dödligt giftiga - även änglatrumpeten är giftig men de producerar inte några frukter. Änglatrumpetens blommor doftar ljuvligt på kvällen när den inte befinner sig i direkt solljus medans Spikklubban inte lämnar någon doft alls.
Jepp! Jag tror det är en Indisk spikklubba.
//Faestis

Lissi
2010-07-08, 20:06
SÅ VACKER!
Duktig fotograf också!klapp_klap

Lissi

parga
2010-07-08, 22:16
Jag tycker också att det ser ut som Spikklubba. Tittar man på bladen så ser de annorlunda ut mot Änglatrumpetens blad.

Jenny

Kalimera
2010-07-09, 10:59
Underbara bilder Marianne! klapp_klap

Marianne
2010-07-10, 17:54
Tack för svaren! Indisk spikklubba ("kusin" till änglatrumpet) måste det vara då. Det med att blommorna bildar frukter väldigt snabbt stämmer ju väl (det är bara 4-5 dagar mellan bilderna). Jag frågade på plats om de kände till namnet, men det gjorde de inte, bara att det nog var "kärnor" inne i "frukten" och att de visst inte var ätliga, men att de var dödligt giftiga sa de inget om. Hoppas de vet ändå!

kari
2010-07-12, 22:36
Virkelig vakkert bilde, Marianne :)

- jeg ble overrasket i ettermiddag da jeg så denne blomsten som potteplante tilsalgs på Plantasjen (et hagesenter)
-helt maken blomst, men frukten var bitte, bitte liten :)
Jeg hadde jo tenkt å huske det latinske navnet som sto på blomsterpotta da, men......:rolleyes: - måtte nok ha skrevet det opp :)

Marianne
2010-07-13, 13:10
Skulle vara roligt att få det latinska namnet. Om du kommer tillbaks till Plantasjen vill jag gärna att du skriver ner namnet.
När jag googlar så ser jag en otrolig massa varianter, så det kan vara svårt att hitta precis vilken indisk spikklubba det är.
Frukterna på "min" buske var aningen större än en golfboll (från blomma till "golfboll" på endast få dagar), men det var ju en buske det.
Potteplantan på din Plantasjen är säkert en mindre variant;), och även "frukten". Men kom ihåg, att den lär vara dödligt giftig, så jag skulle inte köpa den (specielt inte när man har barn och djur i huset).

kari
2010-07-13, 13:51
Skulle vara roligt att få det latinska namnet. Om du kommer tillbaks till Plantasjen vill jag gärna att du skriver ner namnet.
När jag googlar så ser jag en otrolig massa varianter, så det kan vara svårt att hitta precis vilken indisk spikklubba det är.
Frukterna på "min" buske var aningen större än en golfboll (från blomma till "golfboll" på endast få dagar), men det var ju en buske det.
Potteplantan på din Plantasjen är säkert en mindre variant;), och även "frukten". Men kom ihåg, att den lär vara dödligt giftig, så jag skulle inte köpa den (specielt inte när man har barn och djur i huset).

- jeg kan ta en tur ned igjen og skrive opp navnet :)

Er den s å giftig som det tyder på, er det best å ikke ha den i huset, det er sikkert!

Marianne
2010-07-13, 18:01
Så snällt! Men bara om du ska dit i alla fall, förstås!;)

kari
2010-07-13, 19:11
Så snällt! Men bara om du ska dit i alla fall, förstås!;)

- jeg k j ø p e r gjerne en og jeg ;) - om "noen" vil komme og se Ang_elx
( gjemmer den vekk om det kommer barn og hunder på besøk selvfølgelig)

Elisabet
2010-07-13, 20:55
Det latinska namnet är Datura metel och här (http://wiki.magiskamolekyler.org/Datura_metel) kan du läsa lite kuriosa om den.

Google gm Elisabet

Marianne
2010-07-13, 21:03
Tack, Elisabet.

Jo, jag hittade det namnet, men "mitt" exemplar ser ju väldigt annorlunda ut (även "frukten"), så jag tycker det är lite intressant om Karis precis samma blomma har samma namn, eller...

kari
2010-07-13, 21:16
Det latinska namnet är Datura metel och här (http://wiki.magiskamolekyler.org/Datura_metel) kan du läsa lite kuriosa om den.Google gm Elisabet

Jeg husker ikke det latinske navnet, men er likevel ganske sikker på at det ikke var Datura metel :)

Elisabet
2010-07-13, 22:17
Då är nog blomman inte en Indisk spikklubba då.

Peter
2010-07-14, 04:02
Marianne. Växten Spikklubba KAN, och är ofta dödlig, både för djur och människor om man äter frukten. Djur här hemma kan därför råka illa ut eftersom de inte känner till växten om du har med den hem till trädgården.

Sedan är det så att frukterna kan delas och torkas och man kan sedan koka te, eller gör alkoholextrakt av frukten. Och när man dricker det ger det ett LSD-liknande rus. Inget att rekommendera.... Lär vara väldigt lätt att överdosera dessutom.

Så har du, eller någon annan, frön eller frukter av Spikklubba skulle jag rekommendera att du / ni slänger dem. Helst ska de brännas så de inte kan få fäste i Norden!

Peter

Niaas
2010-07-14, 15:36
Det er nok en Datura metel Ballerina Purple. Giftig, ja!

kari
2010-07-14, 21:10
Virkelig vakkert bilde, Marianne :)

- jeg ble overrasket i ettermiddag da jeg så denne blomsten som potteplante tilsalgs på Plantasjen (et hagesenter)
-helt maken blomst, men frukten var bitte, bitte liten :)
Jeg hadde jo tenkt å huske det latinske navnet som sto på blomsterpotta da, men......:rolleyes: - måtte nok ha skrevet det opp :)

- jeg ergrer meg veldig over at jeg ikke skrev opp det latinske navnet :mad:
-f o r i dag fikk Arne i "oppdrag" å gjøre det, og i tillegg spørre litt o m planten.
Men.. på Plantasjen var disse potteplantene "forduftet"! - ikke sto de der de sto da vi så dem mandag, og heller ingen andre steder, han hadde gjort en grundig lete jobb.
Selvsagt "i disse tider" hadde de som var på jobb kommet tilbake gra ferie i d a g ;) - de hadde ikke sett/visste ikke noe om hvilken blomst han mente.

Så, Marianne, enten var disse så populære at de var utsolgt, for de var veldig pene, og som sagt v a r blomsten prikk lik og hadde samme farge som de på bildene dine :)
- e l l e r så er de kanskje s å giftige at de er trukket tilbake fra salg :confused:
Fortsatt er jeg helt sikker på at ordene "Datura metel"ikke sto på potten!
- det sto to ord - "Ballerina Purple" k u n n e det kanskje være det sto :)

Marianne
2010-07-15, 07:37
Det där blev ju en ganska intressant historia! Tack Kari, och inte minst Arne, för allt "jobb" ni haft. Lite skoj skulle det vara att höra vad som hänt med alla dessa plantor, för man kan ju inte låta bli att spekulera över om dessa giftiga plantor nu står runt omkring i olika norska hem eller om det verkligen är så, att de blev borttagna av samma anledning. Jag är bara så glad, att NI inte fick tillfälle att köpa en, för att ni skulle ha en giftig blomma stående pga av mig, det skulle jag inte ha det så bra med.

Det er nok en Datura metel Ballerina Purple. Giftig, ja!

Kärt barn har många namn, om man nu kan kalla denna blomma för "kär", men otroligt vacker är den ju.
Har nu googlat igen, och det är tydligt att detta är namnet: DATURA METEL BALLERINA PURPLE, men även bara delar av namnet (Datura Ballerina, Metel Ballerina osv.). Bilderna inkl. "frukten" liknar "min" till förväxling, så detta måste vara namnet.
Tack Niaas!


Och Kari, fråga gärna efter var Ballerina-blommorna blev av om ni handlar på Plantasjen igen.;) Men köp dem inte är du snäll!:o